שתף קטע נבחר

סופר סקודה

לפני חצי שנה היא נקראה מונטרה, היום קוראים לה סופרב ובעתיד היא תגיע ארצה במחיר גבוה מהפאסאט. סקודה מתיימרת, בגדול

לפני מספר שנים הודיעו קברניטי סקודה, לכל מי שרצה לשמוע (וגם אלה שלא), כי הם שואפים להתמקם בעתיד בדיוק במשבצת ששייכת הייתה לוולוו. את גלי הצחוק דאז אפשר היה לשמוע עד וולפסבורג.
אבל היום, עם חשיפת מכונית הדגל החדשה, סוגרת יצרנית הרכב מעגל, עומדת פחות או יותר במשימה ולפחות כרגע, צוחקת אחרונה. הפתעה גדולה אין כאן אמנם, שהרי סקודה הציגה את המכונית הגדולה שלה לראשונה בתערוכת ז'נבה. אך אז הייתה זו תצוגה לצורך "בחינת תגובת הקהל לסקודה גדולה" - או בתרגום חופשי להכין את הנהג האירופאי למכונית צ'כית שונה מהמוכר.
בינתיים ומפרטים ראשונים נראה כי ההבדל הגדול ביותר הוא בשם. מכונית התצוגה כונתה "מונטרה" ואילו הדגם הסדרתי ייקרא "סופרב". ולפני שאתם מעקמים את האף (ובצדק) מול שם כל-כך חסר השראה ומקוריות, כדאי לדעת כי הוא לקוח היישר מהמורשת המוטורית של סקודה.

כל כך גדולה

לראשונה מאז מלחמת העולם השניה מתייצבת סקודה בפלח שוק המכוניות הגדולות. את הויכוחים על הגדרות, משפחתית גדולה או סאלון, נותיר למועד המפגש האמיתי עם המכונית. זאת כיוון שיש כאן מספר ניגודים: מצד אחד יש דמיון גדול לפאסאט של פולקסווגן, עליה כמובן מבוססת המכונית. מאידך, היא מציעה בסיס גלגלים ארוך משמעותית - 280 ס"מ, שהם תוספת של לא פחות מעשרה ס"מ.
למעשה, בסיס הגלגלים הזה ארוך אפילו מזה של האודי A6 עם 276 ס"מ, מכונית סאלון מוצהרת אשר מבוססת אף היא על אותה פלטפורמה. אם תרצו לדקדק, הרי שהדמיון הרב ביותר הוא לגרסה בעלת בסיס גלגלים מוארך של ה-A6, אשר פותחה במיוחד עבור שועי סין. האם יש כאן רמז לגרסה עתידית, בעלת בסיס גלגלים מאורך של הפאסאט?
מה שבטוח הוא שסקודה נותרה נאמנה לדרכה לייצר מכוניות גדולות יחסית למקובל בפלח השוק או לשותפות לאותה פלטפורמה. ולפחות בהיבט האורך היא ארוכה למדי: עם 480 ס"מ אורכה דומה לזה של האודי A6 וארוך (שוב) ב-10 ס"מ מהפאסאט. באופן מוזר מעט היא צרה (170 ס"מ) ונמוכה (141 ס"מ) מהשתיים המוזכרות.

מנועים מוכרים

בתחום יחידות הכוח אין הפתעות, והן תואמות את ההבטחות של נציגי סקודה בראיון שערכנו עימם בתערוכת ז'נבה. הסופרב תגיע על כן עם מנועים מוכרים מהפאסאט ובחלקם גם מאודי. בתחתית ההיצע ישכון מנוע ה-2.0 ליטר 115 כ"ס, כאשר מעליו יחידת ה1.8- ליטר טורבו 150 כ"ס. בפסגת היצע הבנזין יעמוד מנוע ה-V6 (של אודי במקור) בנפח 2.8 ליטר עם 30 שסתומים והספק מרבי של 193 כ"ס.
בתחום הדיזל יוצע מנוע ה-1.9 ליטר 130 כ"ס ומעליו ה-V6 בנפח 2.5 ליטר והספק מרבי של 155 כ"ס. מנועי הבנזין יוצעו גם עם תיבה אוטומטית, ויש להניח שגם בתחום הדיזל תוצע תיבה דומה.
סקודה טרם פרסמה מפרט טכני ורשימת ציוד של הדגם החדש, אולם יש לשער שהביצועים יהיו קרובים לאלה של האודי A6 (לפני מתיחת הפנים) והפאסאט עם אותם מנועים. לא יהיה זה ניחוש פרוע אם נהמר כי הסופרב תצויד בשלל מערכות הבטיחות המוכרות של הקונצרן, החל בארבע כריות אוויר ושני וילונות צד ועד בקרות אחיזה ומערכות בלימה מתקדמות.

גם בארץ

יבואני סקודה מתבוננים בעניין רב בסופרב החדשה, ומתכננים להביאה לארץ, למרות שגם להם ברור שבשלב ראשון היא תשמש יותר כמקדמת תדמית מאשר מכונית "לחם וחמאה". זאת במיוחד כאשר הכוונה היא למצב אותה בין האודי A6 לפאסאט. יהיו רבים שיתקשו להסתגל לרעיון של סקודה כה יקרה, ולא במקרה.
היבואן רואה בגרסת ה-1.8 ליטר טורבו את המתאימה ביותר לשוק המקומי, אולם בינתיים עומדת בפניו הבעיה השגרתית כמעט בקבוצת פולקסווגן: התאמה לדלק המקומי - מנועי הסקודה החדשה מותאמים ליורו 4 ובארץ הדלק הוא בתקן יורו 3.

ולמה סופרב

עם הפאביה נטשה בעצם סקודה את בחירת השמות בהתאם לדגמי העבר ועברה לסיומת משפחתית בצלצול "ביה". המקרה של הסופרב שונה. סקודה מנסה לחדור לפלח שוק יקר ויוקרתי יותר בו לא הייתה מיוצגת מאז שנות הארבעים. עבור מרבית הלקוחות הבוגרים במיוחד של החברה השם אומר מכונית זולה, קטנה ועממית. בוודאי לא כזו שמתחרה במכוניות סאלון.
לכן חפרו סקודה עמוק עמוק, בארכיון העצום, כדי למצוא קשר ולגלות לציבור שפעם היה לסקודה מוניטין אחר. הם הגיעו עד לשנות השלושים ולסופרב המצליחה יחסית, שצוידה במנוע שישה צילידנרים בנפח 2.5 ליטרים או 3.1 ליטרים בגרסאות האחרונות. הייתה אפילו, תאמינו או לא, גם גרסת 8 צילינדרים עם 4.0 ליטר ו-95 כ"ס.
למעשה, עוד קודם לכן ובאמצע שנות העשרים, לאחר שסקודה השתלטה על היצרן הצ'כי המוביל באותם שנים, לורין וקלמנט, היא ירשה ממנו דגמים יוקרתיים למדי עם מנועי שישה (ה-350) ושמונה (ה-860) צילינדרים.
בחודשים הקרובים בוודאי יזכו כל הדגמים האלה לאזכורים רבים, והציבור יידרש לשיעור בהיסטוריה של היצרן. אין ברירה, חייבים להתאמץ כדי לעלות כיתה.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה"סופרב" הסופית
ה"מונטרה" בז`נבה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים