מה משמין יותר – פרוסת לחם או טוסט?
למרות הכמות האדירה של ספרים ומאמרים שמתפרסמים בנושא השמנה וירידה במשקל, עדיין רווח מידע מוטעה ואמונות שגויות, שנוטים להיאחז בהם. אז בואו ונעשה קצת סדר בבלגן



מים משמינים

בהחלט לא נכון. רק זה עוד היה חסר לנו. במים אין קלוריות והם חיוניים לבריאות ומזרזים את תהליך ההרזיה. כמובן שאם נשתה ליטר מים ונישקל מיד לאחר השתייה, נופתע לגלות שכאילו עלינו ק"ג. אבל זו לא עלייה אמיתית. המים, כידוע, לא נשארים בגוף יותר מדי זמן.

לחם משמין

לא נכון. בפרוסת לחם יש בסך הכל 80 קלוריות וזה בהחלט לא הרבה. לחם משביע, מרגיע, טעים ולא משדר דיאטה. לחם בהחלט מומלץ בכל תפריט וגם בתפריט לירידה במשקל. השאלה היא כמובן כמה לחם. הכל עניין של כמויות.

טוסט משמין פחות

לא נכון, זאת שטות מוחלטת. למה? למישהו נדמה שלקלוריות חם ולכן מתעופפות החוצה? אין הבדל קלורי בין לחם רגיל לטוסט. זה בסך הכל אותו לחם פחות המים.

אם אוכלים פירות עד הצהריים, יורדים טוב יותר במשקל

לא נכון, צר לי לאכזב אבל שוב זה עניין של כמויות. אם אוכלים מעט פירות עד הצהריים יורדים במשקל, ואם אוכלים הרבה פירות עד הצהריים, נכון, עולים במשקל. וזה, אגב, נכון לכל שעות היממה.

אין הבדל בין תפוח עץ חמוץ למתוק

נכון. בשני תפוחי העץ אותה כמות סוכר. אולם, בתפוח העץ החמוץ יש גם חומצה שמנטרלת את הטעם המתוק. חבל לאכול תפוח עץ חמוצים בגלל הדיאטה. באותה מידה, אפשר ליהנות מתפוח עץ מתוק. זה גם נכון לגבי אשכולית, למרות הטעם החמוץ יש בה יחסית הרבה סוכר.

לא כדאי לשתות מיצי פירות

נכון. מיץ פירות מכיל מים, סוכר וגם קצת ויטמינים (אם שותים סמוך מאד לסחיטה). כשאוכלים את הפרי מקבלים גם תאית שמאד מומלצת וגם הרגשה שאכלנו משהו. בכוס מיץ פירות יש לפחות 3 מנות פרי. אז אולי כדאי לאכול את הפרי ולא לשתות אותו?

אפשר לרזות רק על ידי פעילות גופנית

לא נכון. פעילות גופנית מאד חשובה ומומלצת. אבל אם ברצוננו לרזות, היא חייבת להיות מלווה באכילה נכונה. קשה לרדת במשקל אם הוצאנו 300-400 קלוריות באימון ומיד לאחריו אנחנו משלימים את החסר ואוכלים 500 קלוריות.

חייבים לעשות ספורט כל יום אם רוצים לרזות

לא נכון. כדאי לשלב פעילות גופנית, אבל לא חייבים כל יום. נא לא לטעות, אם רוצים זה בסדר, אבל העיקר להתחיל, לעשות משהו.

במסאז' מאבדים שומנים

לא נכון. רק המסאז'יסט (ששורף קלוריות).

יש אנשים שאוכלים יחסית הרבה ולא משמינים

נכון. מה לומר לכם, כשאני נתקלת באנשים מהקבוצה הזו אני אכולת קנאה. יש אנשים שהם בעלי ביולוגיה בזבזנית (להבדיל מהביולוגיה החסכנית של השמנים). אולם לעיתים בדיקה מדוקדקת יותר מגלה שזה לא תמיד מדויק. בדיקה לאורך זמן יכולה להראות שהם פשוט מאזנים את האכילה שלהם, כך שאם יום אחד אכלו המון, למחרת יאכלו ממש מעט.

אסור לערבב פחמימות וחלבונים

לא נכון. שוב, זה הכל עניין של כמויות. אם אוכלים מעט מזון לא מעורבב יורדים במשקל ולהיפך. אגב, כמעט בכל המזונות יש גם פחמימה וגם חלבון והגוף מסתדר עם זה לגמרי לא רע. בלחם, למשל, שהמרכיב העיקרי בו הוא פחמימה יש גם חלבון. לצמחונים, למשל, מומלץ לאכול יחד עם מוצרי החלב שהם חלבון עם לחם כדי ליצור חלבון שלם.

תפריט עשיר חלבון מוריד טוב יותר במשקל

נכון לטווח הקצר. תפריט כזה גורם לאיבוד נוזלים מואץ ולכן רואים ירידה במשקל. אולם, לאורך זמן התהליך נבלם, וזה בהחלט לא מומלץ. כמובן, שלא קורה כל נזק אם עושים את זה מספר ימים. בינינו, כמה זמן אפשר כבר להחזיק מעמד בלי לחם?

ככל שאוכלים יותר מתוק צריכים יותר מתוק

נכון. צריכה מוגברת של סוכר לבן גורמת לכך שהגוף מפריש אינסולין בכמות גבוהה. האינסולין מוריד במהירות את רמת הסוכר בדם ואז? נכון, צריך עוד פעם מתוק וחוזר חלילה. איך פותרים את הבעיה? מנסים להפחית את כמות המתוקים. משתדלים לא לאכול הרבה מתוק בבת אחת כדי לא להיכנס לסחרור הזה.

אסור לאכול דברי מתיקה כשמנסים לרדת במשקל

לא נכון. אפשר בהחלט לאכול מתוק וגם לרדת במשקל, אם אוכלים נכון. אגב, אפשר לעלות במשקל גם מלחם קל וגבינה חצי אחוז, אם אוכלים הרבה. בתכנון נכון, אפשר ליהנות ממתוק וגם לרדת במשקל.

דיאטות מרובות פוגעות בחילוף חומרים

נכון. הגוף כנראה זוכר לנו את כל הדיאטות שעשינו. חשוב לזכור שהמטרה הביולוגית של הגוף היא לעלות במשקל או לפחות לנסות לשמור על הקיים. וכך כשעושים דיאטה מטורפת, הגוף נכנס למגננה, מנסה לחסוך, מנצל את מעט הקלוריות בצורה היעילה ביותר. וכך, אנשים שהתנסו בהרבה דיאטות, מוצאים את עצמם מתקשים לרדת במשקל. וזו הסיבה שאני תמיד מבקשת מצעירים לא להיכנס למעגל המסוכן הזה ולא לעשות דיאטות כאסח ובכך להרוס את חילוף החומרים.

גברים יורדים מהר יותר

נכון. זה חלק מאי הצדק הבסיסי שבעולמנו. התקציב הקלורי של גברים גבוה יותר מנשים. כלומר, הם יכולים לאכול יותר כי יש להם יותר רקמת שריר משומן. שנית, הם נמצאים הרבה פחות במטבח מנשים וסיבה נוספת וחשובה – בדרך כלל יש להם בבית אשה שמכינה עבורם.

שמן זית בריא ויש לצורך אותו באופן קבוע

נכון. חשוב לכלול בתפריט שומן טוב. השומן הטוב מוריד את השומנים בדם, עוזר לוויטמינים מסוימים להיקלט טוב יותר. אבל אנחנו זקוקים למעט מאד מהשומן הזה. 2 כפיות שמן בהחלט מספיקות. שמן זית אמנם בריא, אבל אין צורך להתחיל לשתות אותו.

רוב הדיאטות נכשלות

נכון, הסיבה העיקרית לכך היא שדיאטה מייצגת חסך. דיאטה נתפסת כלא לאכול, כעונש, כסבל ולכן זה נכשל. כמה זמן אפשר לסבול?

אסור להיות רעבים בדיאטה

נכון. הרעה הוא האויב הגדול להצלחה של הדיאטה. כשרעבים מדיי, מאבדים שליטה ואוכלים כל מה שזז.

כדי לרזות חייבים לשנות לגמרי את אורח החיים

לא נכון. צריך לבדוק מה צריך לשנות ומה כדאי לשמור. חשוב להתחיל בצעדים קטנים ולהתחיל עם משהו שיש בו סיכוי להצלחה.

בזמן מחזור קשה יותר לרדת במשקל

נכון. יש נשים שלפני מחזור צוברות נוזלים. אלה אינם שומנים, אלא מים שיורדים עם תום המחזור.

השמנה היא תוצאה של חינוך והרגלי אכילה

נכון. השמנה היא שילוב של גנטיקה עם הרגלים. לכן, כדאי לאמץ הרגלי אכילה נכונים לכל המשפחה. ויפה שעה אחת קודם.

צריך לאכול כל שלוש שעות

זה נכון. אכילה של ארוחות קטנות לעיתים קרובות מווסתת את רמת התיאבון, כך שלא מגיעים לאף ארוחה רעבים מדי ולא מאבדים שליטה. אין הכוונה, כמובן, לעוגה כל שלוש שעות. אבל אנשים שונים זה מזה והכלל אינו מתאים לכל אחד. כדאי לבדוק אם מתאים לכם ורק אז לאמץ אותו.

יורדים מהר במשקל אם מפסיקים לאכול מחמש אחר הצהריים

לא נכון. נכון שלא כדאי להגזים באכילה בשעות הערב. אגב, גם לא כדאי להגזים בשעות הבוקר והצהריים. את התפריט כדאי להתאים לאורח החיים של כל אחד. אני מכירה מעט מאד אנשים שמסוגלים להפסיק לאכול בשעות אחר הצהריים. אצל הרוב, רק אז מתחילה הבעיה. אז למה להעמיד בפנינו מטרות שאין סיכוי לעמוד בהן?

אפשר לרדת הרבה ומהר כמו שמבטיחים בפרסומות

בהחלט לא נכון. ירידה אמיתית של ק"ג שומן אחד, משמעותה להיות בגירעון של 7,700 קלוריות. כך שאפילו אם נפסיק לאכול לחלוטין, אי אפשר לרדת 10 ק"ג ב- 10 ימים, אלא אם שוקלים 300 ק"ג.

ירידה של חצי ק"ג עד ק"ג בשבוע היא המומלצת

נכון. זה סימן שאוכלים פחות ממה שהגוף זקוק לו (ולכן יורדים במשקל). אל תשכחו שירידה של חצי ק"ג בשבוע משמעותה 26 ק"ג בשנה.

שמן נולד שמן ומת שמן, ואין מה לעשות

בפירוש לא נכון. נכון שלגנטיקה משמעות וחשיבות. אולם גם אנשים עם גנטיקה בעייתית יכולים לרדת במשקל וגם לשמור על המשקל הרצוי, אם יאמצו הרגלי אכילה נכונים עם פעילות גופנית מתאימה. זה המקום היחיד שאני ממליצה לא לנצל את מלוא הפוטנציאל. זה כל כך נוח וקל לזרוק את הכל על גנטיקה.

הכותבת היא מרכזת סדנאות לירידה במשקל, מרכז רפואי הרצליה.




פרסום ראשון: ,
לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה מה משמין יותר – פרוסת לחם או טוסט?
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    תזונה ודיאטה
    תפוחים. אין הבדל בין מתוקים לחמוצים
    שמן זית. בריא
    ynet ספיישל