שתף קטע נבחר

50 הלהקות הכי גדולות?

מגזין "ספין" האמריקאי מציע רשימה כמעט-שערורייתית של 50 הלהקות הגדולות בכל הזמנים

מגזין המוזיקה האמריקני "ספין" הכריז באופן רשמי בגיליון של חודש ינואר על שובה של הלהקה לאופנה. לפני חצי עשור, טוען "ספין", במקביל לשקיעת הגראנג' וההבי-מטאל, נדמה היה כי הקהל מאס בלהקות הרוק, בעוד ראפרים, די.ג'ייז ולהקות בנים השתלטו על המצעדים והמגזינים. אלא שפלישת המטאל החדשה, עם להקות כמו לימפ ביזקיט, הדפטונס ומאוחר יותר גם פאפא רוץ', הפכה השנה לכיבוש כולל: להקות רוק כמו קריד, אינקיובס, סיסטם אוף דאון, ובמיוחד סטיינד ולינקין פארק החלו לשהות בתדירות גבוהה בעשיריה הפותחת של מצעדי המכירות. שוב, טוענים מבקרי המגזין, הדינמיקה של הלהקה כאוסף של חברים, אויבים, ג'נקיז ומטורפים מגרה את דמיוננו. ולרגל הכיבוש המחודש בחרו מבקרי המגזין את 50 הלהקות הגדולות בכל הזמנים. הם התמקדו בלהקות שפעלו החל מהסיקטיז ואילך. לדבריהם, הלהקות הללו היו חייבות לענות על מספר דרישות כדי להגיע לרשימה: היסטוריה מוכחת של שינוי צליל המוזיקה הפופולרית, נוכחות, סטייל, ולא פחות חשוב, סגנון שיער. הן גם היו חייבות להשפיע על המוזיקה של היום באופן שלא ניתן לערער עליו.

ההווה מכתיב את העבר

הבחירות מלמדות כי תמונת עולם הפופ העכשווי השפיעה רבות על הבחירות. מאחר שאמריקה נשלטת כרגע על-ידי שלושה זרמים עיקריים: מטאל (קריד, לינקין פארק, טול, סטיינד), פאנק-רוק (בלינק 182, גרין דיי, אופספרינג) והיפ-הופ, ובעיקר מהשילוב בין הראפ לבין המטאל - כללו המבקרים ברשימה מספר מכובד של להקות מטאל (באופן חסר תקדים בקנוניזציה של הרוק, ביניהן קיס, בלאק סבאת', מטאליקה ועוד), לא מעט להקות היפ-הופ, וגם, איך לא, את נסיכי הפאנק לדורותיהם (מהרמונס והסקס פיסטולס ועד נירוונה וסוניק יות').
ומי לא נמצא ברשימה? כל להקות הרוק הפרוגרסיבי (למעט פינק פלויד, שמוקמו במקום ה-49), להקות הפסיכדליה של החוף המערבי (למעט גרייטפול דד), הגלאם-רוק (למעט דייויד בואי ועכבישי המאדים), הניו-ווייב (למעט ניו אורדר) ולהקות הרוק הדרומי (למעט לינרד סקינרד). באופן בוטה יותר, להקות בלתי נשכחות כמו הבירדס, הדלתות, מטוסו של ג'פרסון, קינג קרימזון, רוקסי מיוזיק, ג'נסיס, סגול כהה, קווין, סטילי דן, הקינקס, פוליס, הקיור, וכמה מלהקות הפאנק האמריקניות הכי נחשבות, כמו טוקינג הדס וטלוויז'ן, נעדרות באופן בולט. גם להקות אלקטרוניקה בולטות, כמו הפרודיג'י והכימיקל בראד'רס, אינן מופיעות ברשימה.
את העשירייה הראשונה פותחת כמובן להקת הביטלס, שהשפיעה, לדברי הכותבים, על כולם באופן ברור שלא ניתן לחלוק עליו. במקום השני התייצבו הראמונס, להקת הפאנק האמריקנית; לד זפלין קיבלו את מדליית הארד, בוב מארלי והוויילרס במקום הרביעי, נירוונה בחמישי, פארלמנט/פאנקדליק התמקמה במקום השישי, הקלאש התייצבו בשביעי, פאבליק אנמי במקום השמיני, הרולינג סטונס בתשיעי והביסטי בויז סגרו את העשיריה הפותחת.
גם ברשימה זו יש הפתעות: בראש ובראשונה פוגאזי, להקת האנדרגראונד האמריקנית, התייצבה במקום ה-31 , וזאת מאחר שהשפיעה, לדברי מבקרי המגזין, על שלל להקות, החל מרייג' אגיינסט דה מאשין וכלה על כל סגנון ה-Emo, קרי הצד היותר פרוגרסיבי של אנדרגראונד הגיטרות. עוד הפתעה גדולה היא פלה קוטי ואפריקה 70, ממציאי הפאנק האפריקני, שהגיעו למקום ה-35. "באד בריינס", להקה אמריקנית ששילבה בין רגאיי לפאנק, הקדימה את "המי" והגיעה למקום ה-38. עוד הפתעה קטנה היא הכללת להקת הפאנק האסקר דו, שהתייצבה במקום ה-42, ולהקת הפאנק-מטאל "קורן" שהתמקמה במקום ה-48 , לפני הפינק פלויד והרד הוט צ'ילי פפרז. כניסה מפתיעה נוספת היא זו של אאוטקאסט, שצלחו את כל הדרך למקום ה-44 על סמך הטענה שהיו בין הראשונים לשלב בין הראפ של החוף המזרחי לזה של החוף המערבי. ולא פחות חשוב – ולו רק בשביל הרגיעה הציבורית בארצנו הקטנה - להקת רדיוהד מוקמה במקום ה-15 הגבוה. מצד שני, איפה, לכל הרוחות, הפיקסיז ודפש מוד? אז לפני שאתם צוחקים, בוכים, מצהירים על שנאתכם התהומית למבקרי המגזין ומאיימים לשרוף את המועדון, להלן הרשימה במלואה:
50. רד הוט צ'ילי פפרז
49. פינק פלויד
48. קורן
47. לינרד סקינרד
46. מאסיב אטאק
45. הביץ' בויז
44. אאוטקאסט
43. רובים ושושנים
42. האסקר דו
41. ניו אורדר
40. גראנדמאסטר פלאש והפיוריוס פייב
39. המי
38. באד בריינס
37. בלונדי
36. דייויד בואי והעכבישים ממאדים
35. פלה קוטי ואפריקה 70/ איג'יפט 80
34. רייג' אגיינסט דה מאשין
33. פריטנדרס
32. קיס
31. פוגאזי
30. פייבמנט
29. בלאק סאבאת'
28. אר.אי.אם
27. גרייטפול דד
26. פרל ג'אם
25. הסקס פיסטולס
24. קראפטוורק
23. N.W.A
22. פטי סמית גרופ
21. הסמיתס
20. מטאליקה
19. הסטוג'ס (להקתו של איגי פופ)
18. AC/DC
17. סוניק יות'
16. ג'ימי הנדריקס אקספיריינס
15. רדיוהד
14. RUN D.M.C
13. יו-2
12. סליי אנד דה פמילי סטון
11. הוולווט אנדרגראונד
10. הביסטי בויז
9. הרולינג סטונס
8. פאבליק אנמי
7. הקלאש
6. פרלמנט/פאנקדליק
5. נירוונה
4. בוב מארלי והוויילרס
3. לד זפלין
2. רמונס
1. הביטלס

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון
הביטלס. השפיעו על כולם
ארכיון
רמונס. הרונטס, הביץ' בויז ואיגי פופ יחד
לד זפלין. איפה היו טול ופרל ג'אם בלעדיהם
ארכיון
ניררונה. הקול של דור ה-X
ארכיון
צילום: ארכיון
הביסטי בויז. יאללה האמינם הזה, גנב לנו את הקטע
צילום: ארכיון
לאתר ההטבות
מומלצים