שתף קטע נבחר

הושקה גירסה עברית למנוע החיפוש Verity

הטכנולוגיה המורפולוגית של "מלינגו" שולבה במנוע החיפוש הארגוני

הגירסה העברית של מנוע החיפוש הארגוני Verity K2 הושקה היום (ד') במסיבת עיתונאים בתל אביב. בגירסה זו שולבה הטכנולוגיה של מנוע החיפוש בעברית "מורפיקס", שמאפשרת איתור מלים על פי צורתן.
Verity K2 מאפשר לעובדים ברשת ארגונית לחפש ולאחזר מידע מכל מקורות המידע בארגון ובו מידע מתוך מסמכים של מעבד התמלילים וורד, הודעות דואר אלקטרוני שהתקבלו ונשלחו באמצעות תוכנת אאוטלוק, מצגות פאורפוינט, מסמכי PDF, גיליונות אלקטרוניים, מסמכי וורד ויישומים אחרים.
"בעבר עובדים השתמשו ביישום אחד או שניים ברשת הארגונית, אך כמות המידע שזמינה כיום ביישומים שונים היא עצומה. לעתים מדובר באלפי משתמשים, שכותבים בשפות שונות בעשרות יישומים שונים בתוך ארגון", אמרה עינת שמעוני, אנליסטית אפליקציות בחברת המחקר "מטה גרופ ישראל", "רוב המידע הזה אינו נגיש כיום לרוב העובדים והולך לאיבוד".
שמעוני מסבירה כי לאור גודש המידע, ארגונים רבים חשים צורך בכלי שיאפשר להם לאתר מידע בתוך ארגון וניהול ידע הופך להיות מרכיב חשוב בכל יישום ארגוני.
שמעוני מגדירה "ניהול ידע" כתחום שעיקרו חיפוש ואחזור מידע, גישה למידע, שיתוף מידע וניצול מידע קיים בתוך ארגון ובין ארגונים. תחום זה כולל ענפי משנה רבים כמו כריית מידע, אחזור מידע, ניהול תכנים, יישומים שיתופיים (groupware), פורטלים ארגוניים, בינה עסקית, מיחסון נתונים, לימוד אלקטרוני ועוד.
על פי נתוני חברת המחקר IDC, המידע בתוך ארגון ממוצע גדל פי שניים כל שישה עד 12 חודשים. עם זאת, שמעוני מעריכה כי תחום ניהול הידע בישראל מצוי עדיין בחיתוליו. "לאחרונה התחום מתעורר, כאשר חברות וארגונים בישראל מתחילים להתעניין ביישומים יישומים שיתופיים וכלי תוכנה שיאפשרו לעובדיהם לחפש מידע ומסמכים בתוך הארגון", היא אומרת.
עם זאת, לדבריה, ארגונים בישראל אינם מבקשים בשלב זה לחבר את כל הארגון לפורטל ארגוני. שמעוני מדגישה כי "פורטל ארגוני" הוא יותר מדף ראשי עם עיצוב נאה שמוביל ליישומים השונים ברשת הארגונית.
לדבריה, מדובר ביישום אליו מחוברים כל תשתיות המיחשוב בארגון, בהן מסדי נתונים, תוכנות ארגוניות, יישומים, שרתי הדואר, ארכיון והרשת הארגונית, אשר תומך בפרסונליזציה, ניהול תוכן, וחיפוש. פורטלים ארגוניים מרכזים את המידע בארגון והופכים אותו לנגיש עבור העובד. כל זאת, באופן מאובטחת ותוך שימוש בהרשאות, שמסייעות למנהל המערכת לוודא כי כל עובד בארגון יוכל לגשת רק למידע אליו הוא רשאי לגשת. "כל המידע הארגוני חייב להיות נגיש אך מאובטח", אומרת שמעוני.
להערכת מטה גרופ, מ-2001 עד 2004 ארגונים בישראל יוציאו כ-5 אחוז מכלל הוצאות ה-IT שלהם עבור ניהול ידע, סכום אשר שווה ערך ל-580 מיליון דולר. שמעוני מעריכה כי בשלוש השנים הקרובות יותר ויותר ארגונים בישראל יטמיעו פורטל ארגוני שיהווה פתרון שלם עבור כל משתמשי הרשת הארגונית. תהליך זה יונע עקב הצורך של חברות לייעל את השימוש במידע בארגון, לחסוך כספים ולאתר דרכים חדשות לעשות כסף.
על פי מחקר של חברת "פורסטר", רכיב המפתח החשוב ביותר שהופך פורטל ארגוני למוצלח הוא יכולות חיפוש מועילות שהוא מציע למשתמשיו. על אף ההיענות הנמוכה עד כה, חברות כמו "ניו אפליקום", שמייצגת את "וריטי" בישראל ומתחרותיה בישראל כמו "אורקל", "קומפאק", מיקרוסופט, נס, שמציעות טכנולוגיות חיפוש משלהן עבור ארגונים.
מנועי החיפוש כמו "וריטי", שמשולבים בפורטלים ארגוניים, עובדים באופן דומה למנועי חיפוש ציבוריים באינטרנט. סוכני תוכנה חכמים (בוטים) אוספים את המידע החדש שמתעדכן במחשבים אישיים ושרתים בארגון ומקטלגים את המידע שנצבר על פי נושאים באינדקס.
ניתן לחפש באינדקס זה באמצעות הקלדת מלות מפתח בשפה טבעית, בדיוק כמו במנוע חיפוש באינטרנט כמו "גוגל" (בניגוד לגוגל, "וריטי" אינו פתוח לשימוש כלל הגולשים ברשת אך ניתן לראות אותו בפעולה בתוך אתרים ספציפיים, כמו אתר האינטרנט של וריטי).
"וריטי" מאפשר למנהלי החברה להגדיר כללים אוטומטיים שמאפשרים לשלוף מידע במסמכים שונים על פי הקשר. המערכת לומדת את העדפות המשתמשים ויוצרת מעין רשת חברתית של קהילות עניין לרוחב הארגון. למשל, אם רופא שמשתמש במנוע החיפוש ברשת הארגונית של בית החולים מחפש באופן קבוע מידע על מיגרנות, ברגע שהמערכת תזהה עדכון של מאמר חדש, בשם "תרופה חדשה מפחיתה כאבי ראש חריפים ב-90 אחוזי הצלחה", היא תשגר התראה על כך לאותו רופא בדואר האלקטרוני.
מנוע החיפוש גם מזהה "מומחים" לתחומי ידע מסוימים בתוך הרשת ומפנה עובדים חסרי ידע באותו תחום למנוסים מהם ולמידע שהם צברו, אם יש להם הרשאה לכך. כמו כן, "וריטי" מאפשר להפעיל סוכנים חכמים שימשיכו לסרוק אחר השאילתא פעם בכמה זמן ללא הרף באופן אוטומטי ויתריעו בפני המשתמש כאשר נוסף מידע רלוונטי למערכת.
כולל גם עצי ידע שמרכז מידע בתוך אשכולות של נושאים ומאפשר לחפש בהם בנוסף לחיפוש רגיל על פי מלות מפתח. המערכת לומדת מסמכים חדשים שמתווספים למערכת על פי תוכנם ומארגנת אותם בתוך עצי הידע.
"הטכנולוגיה של מורפיקס מאפשרת ל'וריטי' לחפש ביעילות גם בעברית", אומרת ליאורה ירדני, מנהלת השיווק והמכירות בחברת "מלינגו", שפיתחה את "מורפיקס", "וריטי עם מורפיקס מנטרלת את הבעיה המורפולוגית וימצא את המלה המבוקשת, בין אם נכתבה בכתיב מלא או חסר", היא אומרת, "המערכת פונה לערך היסוד של המלה המבוקשת. כאשר המשתמש כותב "וכשתלכנה", מנוע החיפוש יאתר את המסמכים שכוללים את המלה "הלכו" מאחר שיש להן ערך יסוד משותף".
נוסף על כך, בגירסה העברית של "וריטי" משולב רכיב "סאונדקס", המזהה מלים על פי צלילן. כך, משתמש שיקליד במנוע החיפוש את המלה "פיקסו" יקבל גם מסמכים עם המלה "פיקאסו", משתמש שיקליד "דרווין" יוכל לראות ברשימת התוצאות גם מסמכים עם המלה "דארווין".
הגירסה העברית של מנוע החיפוש כוללת תזאורוס כך שחיפוש אחר מסמך בשם "קליינטים מוצלחים" יניב גם מסמכים שכוללים את המלים "לקוחות מוצלחים" וחיפוש אחר "ידוענים" יניב גם מסמכים עם "סלבריטאים".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חיפוש באמצעות וריטי
וריטי לוגו
מומלצים