שתף קטע נבחר

אין גדר הפרדה

שישה הרוגים ושלושה פצועים קשה בתאונה אחת, שיכולה הייתה להסתיים גם אחרת. בינתיים, עולם כמנהגו נוהג

אתמול (יום א') נסעו ארבעה חיילים במסחרית קטנה מסוג רנו קנגו על כביש החוף, מכיוון צפון לדרום ובמסלול השמאלי. באותה שעה, בדרך מדרום לצפון, התנהלה מכונית מסוג דייהו, אף היא במסלול השמאלי, ובה חמישה בני משפחה אחת מצרפת, שבאו לביקור בישראל. באזור מחלף קיסריה, איבד נהג הרנו את השליטה על רכבו וסטה שמאלה. בנקודה זו, הוא נע במקביל לאזור גדר הפרדה בין המסלולים.
כדאי להזכיר כי אותה גדר הפרדה, אמורה למנוע בין היתר מעבר של כלי רכב לכיוון מסלול הנסיעה הנגדי במקרה של סטייה מהנתיב. אותה גדר הפרדה "מיישרת" גם את כלי הרכב בחזרה לכיוון הנסיעה, היה והוא מתחכך בה.
אלא שבאותו אזור על כביש החוף, לאורך של יותר מ-40 מטרים, לא הייתה כל גדר הפרדה. למעשה, המעבר אל המסלול ממול לא היה חופשי לחלוטין, וכלי רכב המעונינים לבצע פניית פרסה במקום, נתקלים בחסימה חסרת משמעות. גובהה של זו מספר סנטימטרים, היא מונחת בשיפוע ותוחמת אי-תנועה מרוצף אבנים משולבות. מיותר לציין כי אין לאותו אי תנועה כל משמעות במניעת מעבר אל הכיוון המנוגד.
ספק אם נדע אי פעם מה גרם לנהג המסחרית הקטנה לסטות ממסלולו. ייתכן שנרדם, ייתכן שסובב ראשו לרגע והסיט את הגה מבלי משים. אבל ייתכן גם שנאלץ לבלום ולסטות שמאלה מסיבה כלשהי - כפי שלצערנו קורה כמעט לכל נהג ונהגת.
אלא שכאן הסטייה הייתה קטלנית. מכונית הרנו פגעה בשפת האבן המוגבהת והאלכסונית וזינקה לאוויר תוך שהיא עוברת אל המסלול הנגדי ופוגעת במכונית הדייהו שנעה ממול בחלקה העליון. תוך כדי כך, פגעה הרנו בתמיכת המתכת של גדר ההפרדה מבטון, אשר נראה כי הוסיפה לתאוצת הרכב כלפי מעלה. התוצאה קטלנית. ארבעת נוסעי מכונית הרנו נהרגו. במכונית הדייהו נהרגו אב המשפחה ובנו, ואילו האם ושתי בנותיה נפצעו באורח קשה.

במקום

ביקור שערכנו במקום התאונה הראה כי רק נס מנע תאונות רבות יותר בקטע הכביש הזה. לאורך של כמה עשרות מטרים - על הכביש המהיר להזכירכם - אין כאמור כל בעיה לבצע פניית פרסה ולעבור לנתיב הנגדי, תוך סיכון אדיר של רכב הבא ממול. אך חשוב מכך, גם כעת, לאחר התאונה, לא בוצעו במקום כל שינויים שימנעו תאונה מסוג זה. אך שימו לב לתמונות המצורפות לכתבה. רכב הבא מכיוון דרום, וסוטה כמה עשרות סנטימטרים שמאלה מנתיבו, עלול להתנגש חזיתית בחלק הצר של גדר ההפרדה מבטון. פגיעה מעין זו תהיה ללא ספק קטלנית אף היא, בהתחשב במהירות של כ-90 קמ"ש. בניגוד למעקה המתכת לכיוון דרום, כאן אין שום מניעה לפגיעה חזיתית חדה ובלתי מתפשרת.

המשטרה, ומ.ע.צ

משטרת ישראל אף היא אינה מוסרת פרטים על החקירה המתנהלת. דוברת אגף התנועה במשטרה, רונית בנך, מסרה כי המידע המצוי בידינו מדויק. לעומתם, סיפר לנו גורם בכיר במשטרה כי התאונה הזו היא בעיקר עניין של חוסר מזל משווע, וכי למרות התנאים שאינם אידיאליים, לא אירעה בנקודה זו מעולם תאונה מסוג זה. עם זאת, הוא העביר ביקורת נוקבת על תפקוד מ.ע.צ בכל הנוגע לתחזוקת כבישים. "מעניין יהיה לשמוע למה ומדוע לא דאגו במ.ע.צ לתחזוקה נכונה של הכביש הזה, אלא שלא מדובר במקרה בודד. לאורך כל כביש החוף יש מפגעים מסוכנים שרק בנס לא גרמו לתאונות קשות. כך למשל גדר ההפרדה הפרוצה מספר קילומטרים דרומה יותר, זו שלא תוקנה זה מספר שבועות לאחר תאונה שארעה במקום ומייצרת רמת סיכון לא פחות גבוהה. ומה על התאונה המחרידה של בני המשפחה שסטו מהכביש באזור מחלף אולגה? מע.צ טענו כי במקום לא צריכה ולא יכולה להיות גדר הפרדה, אלא שזו הוקמה שם במהירות, מספר ימים לאחר התאונה."
גם אנשי משטרה אחרים לא חסכו ביקורת ממ.ע.צ. "הדרך בה עובדים שם (במ.ע.צ, ה.פ) באמת יוצאת דופן ומקורית" אמר אחד מהם. "קודם יש תאונה, אחר-כך מגיעה התנערות מאחריות, ולבסוף עושים את מה שצריך היה לעשות שנים ארוכות קודם לכן. בכל מקרה, הרי גם כאשר המשטרה ממליצה להעמיד אחראים לדין, כמו במקרה תאונת האוטובוס באזור צומת גולני, נסגר לבסוף התיק וכולם יוצאים נקיים."
מלשכת דובר מ.ע.צ נמסר לנו כי אנשי מקצוע מטעם המשרד בוחנים את התאונה, ובינתיים אין למשרד כל תגובה נוספת בעניין.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
במקום גדר, ריצוף. במקום בטיחות, דקורציה
וזה, מרכז הכביש המהיר
בנקודה זו עבר הרנו למסלול הנגדי
בפינה החדה הזו, תתנגש חזיתית מכונית שתסטה שמאלה סנטימטרים ספורים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים