שתף קטע נבחר

המלך הבא: ספיידרמן

לא ייאמן: בקושי חצי שנה אחרי "הארי פוטר" וכבר יש מלך חדש. "ספיידרמן" שבר כל שיא אפשרי בסוף השבוע האחרון בארה"ב עם 114 מיליון דולר בשלושה ימים. הקיץ כבר פה

בחודש נובמבר האחרון, עת טלטל הארי פוטר את תעשיית הקולנוע האמריקנית ורשם שורה ארוכה של שיאים עם פתיחה של 90.3 מיליון דולר בקופות הכרטיסים, נדמה היה שיעבור זמן רב עד שיגיע סרט שיצליח לסחוף בסוף שבוע אחד קהל עצום כל-כך ויעבור את הרף הגבוה שהציב הקוסם. ובכן, בסוף השבוע האחרון התברר שבארה"ב האפשרויות אכן בלתי מוגבלות. "ספיידרמן" לעג גם להערכות של האנליסטים הנדיבים ביותר, וניפץ את כל השיאים שהדיו עדיין לא יבשה מכתיבתם, לאחר שרשם הכנסות של 114 (ובמילים: מאה וארבע עשרה) מיליון דולר משלושת הימים הראשונים להקרנתו. אנחנו נאלץ להמתין כמעט חודשיים עד שנזכה לראות את איש העכביש, החל מה-27 ביוני.
תחילה, המספרים: ביום שישי, יום עליית הסרט ב-3615 קומפלקסים ברחבי ארה"ב (פוטר, אגב, הוקרן במספר גדול יותר של אולמות), גרף "ספיידרמן" 39.3 מיליון דולר. כבר אז שבר הסרט כל שיא אפשרי בהכנסות ליום בודד, ולמחרת, בשבת, ניתץ את השיא של עצמו כשהכניס 43.7 מיליון, תוך עקיפה ללא קושי של שיאי "הארי פוטר ואבן החכמים". ההכנסות משלושת הימים יחדיו הן הגבוהות אי פעם מכל בחינה: בהיסטוריה של הבכורות (כאמור, הרבה מעל "הארי פוטר"), באלה של חודש מאי (שיא שהוחזק מ-1997 ועד היום על-ידי "פארק היורה: העולם האבוד" עם 72.1 מיליון), בתולדות "סוני" ("גברים בשחור", גם כן מ-1997, היה עד כה הסרט עם הפתיחה המוצלחת ביותר שלהם - 51.1 מיליון), ונרשם גם שיא בזמן שלקח לסרט להגיע לנקודת הציון הנחשקת – 100 מיליון דולר, מה ש"הארי פוטר" הצליח לעשות "רק" בתום חמישה ימים (והשתווה ל"אימת הפאנטום"). בנוסף, הסרט כמעט כיסה את עלותו הגבוהה – 120 מיליון דולר – מיד עם יציאתו.

זהירות! היסטריה

כדי להתחיל את סיפור "ספיידרמן" צריך לחזור עשר שנים לאחור. באותה תקופה התקוטטו ביניהם מספר אולפנים הוליוודיים על הזכות לעבד את היהלום שבכתר של "מארוול" – דמות הקומיקס הפופולרית "ספיידרמן" – לגירסת המסך הגדול, והנתונים שהוזכרו לעיל מבהירים יותר מכל דבר אחר את מקור הלהיטות שאחזה בהם. בסופו של דבר זכו באוצר אולפני "קולומביה", השייכים לתאגיד "סוני". אבל זו היתה רק תחילתה של דרך רצופה ביטולים, פרישות, שינויים ודחיות, עד שהמוצר המוגמר התעצב באופן הבא: סם ריימי, מי שאחראי על "דארקמן", "המהירים והמתים", "רואה בקלפים" ולסדרת סרטי "מוות אכזרי", מביים; טובי מגווייר נבחר לתפקיד הראשי – תלמיד התיכון פיטר פרקר הננשך על-ידי עכביש מהונדס גנטית ומפתח יכולות על-אנושיות; ווילם דפו בתור אויבו הגובלין הירוק; וקירסטן דאנסט כמרי ג'יין ווטסון, מושא האהבה של פרקר. העבודה על "ספיידרמן 2" כבר החלה, עם הצוות המקורי, והוא עתיד לצאת ב-2003.
מערכת ההפצה והשיווק של "סוני" לא בזבזה זמן. כבר לפני שנה החל המסע שקיבע את "ספיידרמן" כסרט הקיץ האולטימטיבי של 2002. תקיעת היתד החשובה ביותר היתה שיבוץ הסרט בסוף השבוע הראשון של חודש מאי – וויקנד שבשנים האחרונות מתגלה כרווחי במיוחד והפך לפותח הרשמי של עונת הקיץ. ב-1999 עשה את זה "המומיה", לפני שנתיים "גלידאטור", ובשנה שעברה "המומיה 2" הדהים עם 68.1 מיליון דולר. מאותו שלב בו קיבל "ספיידרמן" מועד יציאה סופי (במקור תוכנן לנובמבר 2001), הבינו המתחרים שאין טעם להילחם ראש בראש בהצלחה בטוחה, וכך – בדיוק כמו במקרה "הארי פוטר" ואחרים – הזירה התקשורתית-יחצנית-שיווקית הופקרה לסרט אחד, שמבטיח לעצמו בדרך זו תפיחה נוספת בהכנסות הפתיחה. שנה מראש כבר שוחרר הטיזר הראשון לסרט, וגם האתר הרשמי שלו הושק - אתר שהיה רק אחד מעשרות אתרים אחרים שהוקדשו לעניין ועזרו ליצור את הבילד-אפ, שלאורך החודשים האחרונים הלך וגבר.

הביקורת משבחת

אבל האמת היא ש"סוני" לא היו צריכים לעבוד קשה מדי כדי לשכנע את האמריקנים לפתוח ארנקים, שכן "ספיידרמן" הוא מאירועי הקולנוע שמושכים אליהם קהלים מפלחים דמוגרפיים מגוונים ובטווח גילאים רחב, כפי שארע עם סרטים קודמים שנוצרו בעקבות ספרי קומיקס דוגמת "באטמן" ו"אקס מן". שלא בדומה לשוברי קופות מסדר גודל כזה, "ספיידרמן" דווקא זכה לגיבוי יוצא דופן ממרבית מבקרי הקולנוע האמריקניים. השבחים שהורעפו על הסרט בכלל ועל משחקו של מגווייר בפרט עזרו ביצירת הבאז, ונראה שהם אף עולים בקנה אחד עם התרשמות הצופים: נכון לכתיבת שורות אלה, קרוב ל-2000 גולשים כבר דירגו את הסרט ב-IMDB והעניקו לו את הציון הממוצע המרשים 8.6.
פתיחת-הענק של "ספיידרמן" היא כמובן הגבוהה ביותר בקריירות של כל אחד מיוצרי הסרט ושחקניו, אבל יהיה מעניין לעקוב במיוחד אחר זו של מגווייר. השחקן בן ה-27 לוהק עד כה בעיקר לתפקידים דרמטיים כמו ב"נערי פלא", "תקנות בית השיכר" ו"פלזנטוויל", וכעת הוא מבצע תפנית עם מגה-בלוקבאסטר, שללא ספק יגביר את זרם ההצעות אליו. השאלה היא איך יחליט להמשיך מכאן, והאם "ספיידרמן" יהיה עבורו מה שהיה "טיטאניק" לליאונרדו דיקפריו, משמע שאחריו יבואו כמה שנים בלי שום דבר חשוב ומעניין? מה שבטוח, השכר אותו הוא מקבל עבור כל סרט יעבור שינוי מסוים.
ואחרי הכל, אפשר להמר שההיסטריה לא תימשך זמן רב. "ספיידרמן" יירד מהפיסגה לאחר שבועיים בלבד, לטובת הדבר החם הבא, "מלחמת הכוכבים: מתקפת המשובטים".

גם וודי אלן רוצה

האם האמריקנים שמעו על כך שגם סרטים אחרים מוצגים בבתי הקולנוע? לא בטוח. יתר הסרטים בעשירייה המובילה את הרשימה הצליחו ללקט יחד בקושי שליש ממה שעשה "ספיידרמן". "מלך העקרבים" ירד כצפוי למקום השני לאחר שבועיים בצמרת, עם 9.6 מיליון דולר. בתום 17 יום עומדות הכנסותיו המצטברות של הסרט השלישי מסדרת "המומיה" על 74.8 מיליון דולר.
שני הסרטים שיצאו לדרכם יחד עם "ספיידרמן" נכנסו למקומות השביעי והעשירי. דרמת הגנגסטרים "Deuces Wild " הכניסה 2.7 מיליון דולר וחדרה למקום התשיעי. מאט דילון, סטיבן דורף, בראד רנפרו ופרנקי מוניז מככבים בסרטו של סקוט קלוורט ("יומן נעורים") מבית MGM, על כנופיית רחוב בברוקלין של שנות ה-50'.
ואילו וודי אלן השתחל איכשהו למקום העשירי, עם הקומדיה החדשה שלו "Hollywood Ending" מאולפני "דרימוורקס", שהכניסה 2.2 מיליון דולר. אלן ביים, כתב ומשחק לצד תיה ליאוני, דברה מסינג וג'ורג המילטון, בתפקיד במאי קולנוע ותיק שמתעוור לפתע, אך זה לא מונע בעדו מלעבוד על הסרט הבא שלו. בארה"ב ציינו מבקרים רבים כי מדובר באחד הסרטים הטובים ביותר של אלן. "Hollywood Ending" יגיע לישראל ב-20 ביוני.
ואיזה סרטים מתוכננים לצאת בסוף השבוע הקרוב, בין שני הענקים? המותחן של אדריאן לין "בוגדת" עם ריצ'ארד גיר ודיאן ליין, וקומדית הנעורים " The New Guy".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספיידרמן. יגיע לקראת החופש הגדול
לאתר ההטבות
מומלצים