שתף קטע נבחר

אחרי הפיירסטון, בא הגודייר

חברות הצמיגים אינן יודעות מנוחה. פרשיית פיירסטון עוד לא שכחה, וגודייר מואשמת אף היא

פרשת פיירסטון עוד מכה הדים ברחבי העולם המוטורי, וכבר היום עולים חשדות כבדים לגבי פגמי ייצור אצל יצרן צמיגים נוסף. במקרה זה מדובר בגודייר, מספר ההרוגים אינו סופי כנראה ועומד כרגע על שמונה, היקף הפגם מוערך במיליוני צמיגים.

מה קורה לעזאזל?

מנתונים לא רשמיים שנאספו עד עתה עולה כי כנגד גודייר הוגשו ויושבו, מחוץ לבית המשפט, כ-20 תלונות נפרדות על פגם בצמיגים מדגמי רנגלר AT ו-HT, ודגם לואד-ריינג' E. הטיפול בתלונות נעשה בדיסקרטיות מרבית כמובן, ועדיין לא נמסרו פרטים מדויקים אודות סכום הפיצויים ששולם כנראה לתובעים.
על-פי אחד ממהנדסי גודייר, הבעייה הוגדרה בחברה כ"מדאיגה", והובאה לידיעת מנהלי גודייר כבר לפני כחמש שנים. בינתיים עברו הצמיגים האמורים שינויי מבנה, בין היתר עיבוי תרכובת הגומי.
בכל מקרה, לא פרסמה גודייר דבר בעניין הצמיגים הפגומים, ולא עשתה דבר כדי להחליף את הצמיגים הפגומים שעדיין "מתגלגלים" על הכביש. החשאיות שבה טיפלה החברה בבעיה מנעה גם התערבות של הרשות הלאומית לבטיחות בארה"ב. אולם כעת נערמו על שולחנות הרשות לא פחות מ-59 מקרים שונים של פיצוץ בצמיגי החברה, ולפחות מקרה אחד בו נהרג אדם כתוצאה - כך לפחות נטען - מפיצוץ צמיג.

לטובת ההשוואה

כזכור, באוגוסט האחרון נקראו להחזרה 6.5 מיליון צמיגים מתוצרת פיירסטון, באחת מפרשיות ההחזרה הגדולות בהיסטוריה. במקרה פיירסטון קדמו להחזרה 81 דיווחים על כשל בצמיגים. מספר הנפגעים, נכון להיום, עומד על כ-150 הרוגים ולמעלה מ-500 פצועים בתאונות. פרשת פיירסטון פגעה קשה ביצרן הצמיגים, בחברת האם ברידג'סטון וביצרן הרכב פורד, שהואשם באחריות משותפת לפרשה.
במקרה הנדון מדובר שוב בבעיית צמיגים, שוב במיליוני צמיגים פגומים לכאורה בהם נעשה עדיין שימוש יומיומי. שוב יתכן ואנו עוסקים בהסתרה מכוונת של יצרן, כפי שאירע במקרה העלמת תלונות הלקוחות במיצובישי. ושוב, כך נראה, מדובר במקרי מוות של נוסעים ונהגים.
אגב, גודייר ופיירסטון אינן לבדן בחגיגה. גם קונטיננטל נאלצה לקרוא להחלפה של 160,000 צמיגים פגומים בכלי רכב מסוג לינקולן נביגטור מהשנים 1998 ו-1999.

תגובתה הרשמית של גודייר

דובר חברת גודייר מיהר לפרסם תגובה מסודרת לפרסומים, הנשענים על דבריו של סגן נשיא החברה וראש המחלקה הטכנולוגית, ג'וזף מ. ג'ינגו:
"ישנם בשבוע האחרון דיווחים מוטעים ומטעים בנוגע לתקלות בצמיגי גודייר. אין דבר שהחברה מתייחסת אליו ביותר רצינות במהלך 102 שנות קיומה, בהם יוצרו צמיגים שהלקוח יכול לסמוך עליהם". סגן הנשיא הוסיף כי כל צמיג יכול להתפוצץ כתוצאה מהפרדת הסוליה, וכי אין הדבר מצביע בהכרח על פגם בייצור. סגן הנשיא אמר כי עוד בשנת 1994, בעקבות שתי תאונות ללא נפגעים, נערכה בדיקה מקיפה של הצמיגים ועלה כי אין כל פגם בחומרים, בעיצוב או בייצור. מה שעלה מהבדיקות הוא קיומם של מספר גדול של כלי-רכב המשונים בניגוד לחוק ולדרישות היצרן ויוצרים שחיקה מואצת בצמיג, ודרישה לצמיגים עמידים יותר. שכבת ניילון שהוספנו לצמיג לא הופכת אותו לעמיד לחלוטין, אך עושה אותו לחזק יותר. לצערנו אין צמיגים שבלתי ניתנים לפיצוץ, אך ישנם צמיגים חזקים ואמינים - ואנו מייצרים אותם. סגן הנשיא סיכם כי "אין זו פרשת פיירסטון נוספת, ורגישות הציבור מובנת במקרה זה וייתכן שאף מתועלת על-ידי גורמים אינטרסנטים"
את דף המספרים של גודייר ברבעון השלישי ההסברים לא שכנעו, וגודייר רשמה הפסד נקי של 6.6 מיליון דולר, לעומת רווח של 109 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.
תחילתה של פרשה חדשה?

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גודייר רנגלר AT
גודייר רנגלר HT
הקרע בצמיג?
דני סלומון
לא יקח אותך רחוק
דני סלומון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים