סוף טוב
לפני כעשרה חודשים התפרסמה במדור זה תלונה של בני זוג שהוויזות שלהם לקובה לא היו תקינות. בראשית הקיץ קיבלו השניים פיצוי ונסעו שוב לקובה. 'מלכודת תיירים' מברך את כל אלה שיודעים להגיד "סליחה, טעינו"
בחודש דצמבר 2001 פרסמנו כאן את סיפורם של בני הזוג שרכשו באיסתא כרטיסי טיסה לקובה, ובמסגרת זו ביצעה איסתא את הזמנת הוויזות עבורם באמצעות חברת GSA, נציגת קובנה איירליינס בישראל. ערב הטיסה, בשלב שכבר אי אפשר היה לשנות דבר, גילו השניים, כי הוויזות שנמסרו להן יועדו במקורן לאנשים אחרים, וכי השמות האחרים נמחקו בטיפקס ועליהם נרשמו שמותיהם.
מרגע הגיעם לקובה הוברר מה מחיר הוויזות המתוקנות בטיפקס: בכניסה למדינה הם עוכבו למעלה משעה, ובמעברים ממחוז למחוז בתוך המדינה, שגם בהם יש להציג את הוויזה, עוכבו – בכל מעבר – בין חצי שעה לשעתיים. בשלב מסוים החלו לתכנן את נסיעתם כך שיצטרכו לחצות כמה שפחות מעברים כאלה.
עם שובם ארצה פנו לאיסתא וביקשו פיצוי על כל מה שסבלו. איסתא דחתה אותם. הנימוק העיקרי ששב ועלה היה, שאיסתא היא רק בגדר מתווכת בין הנוסעים לבין החברה שהנפיקה את הוויזות.
במצב זה הגישו השניים תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות – נגד איסתא ונגד חברת GSA. בכתב התביעה גוללו את כל קורותיהם, כולל תיאור רגעי החרדה הרבים בכניסה למדינה ובמעברים בין המחוזות. השניים אינם יודעים ספרדית, והתרוצצותם של אנשים לובשי מדים סביבם במדינה בעלת משטר נוקשה כמו קובה רק החריפה את המצב.
בתביעה ציינו השניים, כי את חברת GSA הם תובעים רק מטעמי זהירות, אך באיסתא הם רואים את האחראית הישירה לכל נזקיהם.
שתי החברות הגישו כתבי הגנה. איסתא התגוננה, בין השאר, בטענה שמדובר בתביעה קנטרנית וטורדנית. היא חזרה גם על הטענה כי אינה אחראית לכל מה שקרה, והגדילה לעשות במשפט הבא: "שלטונות קובה איפשרו לתובעים להיכנס, ולפיכך לא נגרמו לתובעים כל נזקים בעניין זה". ולא נחה דעתו של מזכיר החברה, שניסח את כתב ההגנה, עד שציטט מפסק דין של בית המשפט לתביעות קטנות קטע ובו התפלפלות על "עוגמת נפש מהי" – כדי להוכיח שהשניים "מנפחים" את תביעתם.
חברת GSA התגוננה בטענה, שאיסתא היא שאחראית לכל מה שקרה. החברה הודתה בחלק מאחריותה לטעות שנעשתה, עקב משלוח הוויזות המקוריות של השניים לסניף שגוי של איסתא, מה שהוליד את הצורך להנפיק להם ויזות חדשות, כלומר הוויזות שתוקנו בטיפקס. עם זאת, ובדומה לאיסתא, התנערה מכל אחריות למה שקרה לשניים בתוך קובה.
ועם זאת, בסוף כתב ההגנה של GSA המתינה הפתעה. החברה, מבלי להודות באחריות כלשהי לפרשה זו, הציעה לפצות את השניים באמצעות שני כרטיסי טיסה מאירופה לקובה ובחזרה, על מנת שיוכלו לשוב לקובה ולבקר בה, הפעם בלי תקלות.
השניים קיבלו את ההצעה בשמחה. לאחר שהודיעו לבית המשפט לתביעות קטנות על ביטול התביעה (כולל נגד איסתא), נסעו השניים לקובה בראשית הקיץ. הנסיעה, הם מעידים, היתה נפלאה.
הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות