שתף קטע נבחר

בעיית האמינות של האינטרנט

מחקר בינלאומי חדש מצביע מחדש על בעיה ישנה וכאובה - חלק מאתרי האינטרנט אינם מהימנים – וממליץ לאתרי האינטרנט ולממשלות לפעול כדי להבטיח את מהמינות השירותים והתכנים המקוונים

האם האינטרנט הוא כלי תקשורת אמין? מחקר בינלאומי חדש, שפורסם ביום ב', מצביע על בעיה ישנה, שמלווה את האינטרנט המסחרי מראשית ימיו – לא כל אתרי האינטרנט הם אמינים, גם אם חלקם טוענים אחרת.
ארגון "קונסיומרס אינטרנשיונל" (Consumers International), פדרציה של ארגוני צרכנים מ-115 מדינות, בחן 460 אתרי אינטרנט העוסקים ברפואה, כלכלה, ומסחר אלקטרוני, כדי לבדוק את אמינותם.
על פי הממצאים, לפחות 50 אחוז מהאתרים שמספקים לגולשים עצות רפואיות ומידע פיננסי אינם מציגים פרטים מלאים על אודות הגורמים שעומדים מאחורי הנתונים או מידע אודות האינטרסים הכלכליים של גופים אלה.
49 אחוז מאתרי הבריאות והכלכלה לא מציגים אזהרות אודות השימוש הנכון במידע המתפרסם בהם. למשל, אתרים אלה אינם מזהירים את הצרכנים שמבקשים עצות רפואיות או כלכליות כי עליהם להיוועץ בבעל מקצוע לפני שהם עושים שימוש במידע זה.
רק 57 אחוז מהאתרים שמציעים לציבור הגולשים עצות כלליות הנוגעות לכל תחומי החיים מוסרים מי הם הגורמים העומדים מאחורי המידע.
39 אחוז בלבד מהאתרים שאוספים מידע אישי על הגולשים אינם מפרטים באתר מהי מדיניות הפרטיות שלהם. 55 אחוז מאתרי האינטרנט שנבדקו אינם מגלים אם התכנים שהם מספקים הם עדכניים. 30 אחוז מהאתרים אינם כוללים פרטים אודות כתובת בית העסק או מספר טלפון. 41 אחוז מהאתרים שממליצים אודות מוצרים מסוימים ציינו בהמלצתם מה מחיר המוצר ואילו חנויות מציעות מחיר זה.
26 אחוז מהאתרים לא מגלים מי הם הגורמים שמפעילים אותם. 60 אחוז מאתרים אלה לא מציגים מידע שיאפשר לגולשים לדעת אם התכנים המתפרסמים בהם מוטים על ידי האינטרס המסחרי של מפרסמים או נותני חסות.

הצרכנים בסיכון

"תוצאות המחקר מדאיגות במיוחד כאשר מניחים שרוב הצרכנים שנעזרים באינטרנט סבורים כי מדובר במקור מהימן של מידע שניתן לסמוך עליו", מסרה אנה פילדר, מנהלת מנהלת תחום הכלכלות המפותחות ומתפתחות ב"קונסיומרס אינטרנשיונל", "הצרכנים נתונים בסכנה של הולכת שולל, אי דיוקים, מידע חסר כאשר הם מחפשים עצות רפואיות או פיננסיות באינטרנט".
במחקר אחר, שנערך על ידי ארגון הצרכנות "קונסיומר וובוואץ'" (Consumer WebWatch) בשיתוף עם מומחים לרפואה וכלכלה במעבדת הטכנולוגיה השכנועית של אוניברסיטת סטנפורד, התבקשו 2684 נשאלים לחוות דעה על מהימנותם של אתרים בתחום עיסוקם.
תוצאות המחקר אינן מפתיעות. מומחי הרפואה סיפקו הערכה גבוהה יותר לאתרים שמתבססים על מקורות מוסמכים ובלתי תלויים, חושפים לציבור את מקורות אלה ולא מספקים עצות ומידע מפי יועצים או מומחים עלומים. מומחי הכלכלה נתנו ציון גבוה יותר לאתרי כלכלה שאינם תלויים ומצהירים בפני קהל הגולשים כי הם אינם מוטים או משוחדים.

השפעת העיצוב גדולה משל התכנים

המחקר בקרב הנשאלים מצביע על כך שהצרכן הממוצע מקדיש תשומת לב רבה יותר לרכיבים הוויזואליים באתרים מאשר לתוכנם, ולכן, אתר שעיצובו מוקפד ואיכותי אך תכניו חסרים או מטעים צפוי להצליח יותר בהולכת שולל של צרכנים. למשל, כמעט חצי מהצרכנים (46.1 אחוז) שהשתתפו במחקר ביססו את הערכתם בנוגע למהימנות האתרים על מרכיבי העיצוב הגרפי, בהם מערך הפריטים בדף (layout), הטיפוגרפיה, גודל הגופנים וצבעם של מרכיבי הדף.
כ-8.8 אחוז בלבד מהערות הנשאלים אודות מהימנותם של אתרי האינטרנט התייחסו להיעדר פרטים אודות מפעיל האתר. 6.4 אחוזים מהנשאלים התלוננו על היעדר מידע על יצירת קשר עם מחלקת שירות הלקוחות. 2.3 אחוז מהמשתתפים טענו נגד אי פרסום מידע על אינטרסים מסחריים של האתר. פחות מאחוז אחד מהנשאלים התלוננו על היעדר מדיניות פרטיות ואף הערה לא התייחסה לפרסום של מידע מטעה או שגוי באתרי אינטרנט. עורכי המחקר סבורים כי נתונים אלה מעידים כי גולשים מייחסים לאתרי האינטרנט בהם הם מבקרים מהימנות רבה יותר מכפי שחלקם זכאים לה.
שני המחקרים יחד מצביעים על כך שיש אתרים רבים שאינם נוהגים בהגינות בנוגע לפרסום תכנים מערכתיים, שאמורים להיות בלתי תלויים, וזאת, משיקולים כלכליים. אתרים רבים שמספקים עצות לגולשים בנוגע לענייני בריאות וכלכלה אינם מקפידים לציין מהם המקורות עליהם הם מתבססים, לא חושפים אינטרסים כלכליים ואף אינם מפרסמים פרטים ליצירת קשר.

המלצות

המחקר ממליץ לצרכנים לעיין בתכני האתר בקפידה יתרה ומייעץ לאתרי אינטרנט לחשוף מידע רב ככל שניתן (כתובת ליצירת קשר ומידע על מפעיל האתר, מדיניות פרטיות, הצהרה אודות שיתופי פעולה מסחריים של האתר עם גופים נוספים, אזכור מקורות המידע עליהם מבוססים תכני האתר והוספת קישור למקורות אלה וציון תאריך עדכון המידע), על מנת שאמון הצרכנים בהם יגבר. הנה כמה מהעצות של ארגון "קונסיומרס אינטרנשיונל" לגולשים:

1. אל תאמינו לכל מה שמתפרסם באתרי אינטרנט – אתרים רבים מבטיחים הרבה ומקיימים מעט או מפרסמים מידע חלקי ולא עדכני.
2. ערכו תחקיר מוקדם לפני ביצוע פעולה המבוססת על מידע המופיע באתר. למשל, רצוי לקרוא את מדיניות הפרטיות של האתר ודפי ה"אודות" ו"שאלות ותשובות" בו, ואל תהססו לשלוח דואר אלקטרוני למחלקת שירות הלקוחות של האתר אם משהו אינו ברור.
3. אל תסתמכו על אתר אחד בלבד בעת ביצוע סקר שוק. לפני שאתם מחליטים לרכוש מוצר מסוים, בדקו מה מחירו במספר אתרי אינטרנט, אך וידאו כי אותם אתרים אינם עושים שימוש בספקים זהים – במקרה כזה, מחירי המוצרים יהיו זהים בכל האתרים הנבדקים. ניתן לקרוא את העצות במלואן כאן.

"קונסיומרס אינטרנשיונל" קורא לממשלות לאכוף את החוקים, התקנים והתקנות הנוגעים לצרכנות גם על אתרי האינטרנט, כדי להבטיח את מהמינות השירותים והתכנים המקוונים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים