שתף קטע נבחר

"בישראל נמכרים צמיגים פגומים"

כך מזהיר צביקה מאירי, מנכ"ל צמיגי אליאנס. משרד התחבורה בתגובה: "בודקים"

"בישראל נמכרים צמיגים שאינם עומדים בתקני הבטיחות העולמיים", כך מזהיר צביקה מאירי, מנכ"ל צמיגי אליאנס. בדבריו, ציין מאירי כי הרשויות בישראל אינן בודקות ואינן אוכפות את תקני הבטיחות לצמיגים, כנדרש על-פי התקן שהן עצמן אימצו – תקן ה-DOT האמריקאי. דובר משרד התחבורה: "נערכות בדיקות".

על-פי תקן DOT, היצרן הוא שמצהיר על תכונות הצמיג ועל התאמתו לתקן. ה-DOT מצדו בודק, מדגמית, את כל הצמיגים הנמכרים בארצות הברית, מיצור מקומי או מיבוא, ובסמכותו לנקוט סנקציות קיצוניות נגד מי שצמיגיו אינם עומדים בתקן - כולל הפסקת יצור ויבוא.
לדברי מנכ"ל אליאנס, למרות שהתקן האמריקאי אומץ בישראל, לא נערכות בדיקות כנדרש, ולא ניתן כלל לדעת האם הצמיגים המיובאים לארץ כצמיגים העומדים בתקני DOT – אכן עומדים בתקנים. בהתאמה, לדבריו, אין סנקציה נגד מי שמייבא ארצה צמיגים שאינם עומדים בתקן.

"25% מהתאונות הקטלניות בארץ - כשל צמיגים"

מדו"ח של משטרת ישראל, שפורסם לאחרונה, עולה כי כרבע (25%) מכלל התאונות הקטלניות שארעו בישראל בחמש השנים האחרונות נגרמו בשל כשלים בצמיגים. על-פי הסטטיסטיקה המשטרתית, שבדקה 450 מכוניות שהיו מעורבות בתאונות קטלניות, ב-121 מקרים ארעה התאונה בשל כשל בצמיגי המכונית – ולפחות 5% מהתאונות נגרמו בשל פגמים ביצור הצמיג.

87 מותגי צמיגים

לדברי סיימון סוסן, סמנכ"ל השיווק והמכירות של צמיגי אליאנס, נמכרים בארץ 87 מותגים שונים של צמיגים, בעוד שבגרמניה, שאוכלוסייתה מונה כ-80 מיליון תושבים, נמכרים רק כ-40 מותגי צמיגים בלבד. זאת לדבריו, בשל הבדיקות המחמירות שמחייב התקן האירופי לצמיגים לפני קבלת אישור יבוא או מכירה.
מאליאנס נמסר, כי החברה הציעה למשרד התחבורה את כל הסיוע הטכני ואת הידע על מנת ליצור מנגנון שיבטיח את איכות המוצרים שרוכש הנהג הישראלי – אולם הדברים "לא הבשילו".

צמיגים "ישנים"

עד החלטה וביצוע מסודר של בדיקות כנדרש וכמקובל בארה"ב למשל, מציע מאירי לרוכשי הצמיגים לבחון בקפדנות את תאריך יצור הצמיג, החייב להיות מוטבע על כל צמיג, ולא לרכוש צמיגים שיוצרו לפני יותר משנה. לדבריו, צמיג שיוצר 12 חודשים ויותר לפני תאריך המכירה נחשב כצמיג "ישן", ותכונותיו משתנות לעומת צמיג חדש יותר.
תאריך היצור מוטבע על דופן הצמיג כמספר בן ארבע ספרות, שבו שתי הספרות הראשונות מציינות את השבוע בשנת יצור הצמיג בעוד שתי הספרות האחרונות הן שנת היצור.

משרד התחבורה: "מבצעים בדיקות יזומות"

דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, שלל אמש את טענות מנכ"ל צמיגי אליאנס על יבוא צמיגים פגומים לישראל. לדבריו, משרד התחבורה מוודא שצמיגים מיובאים עומדים בדרישות התקינה העולמית והוא מבצע בדיקות יזומות בנמלי הכניסה לארץ ואצל היבואנים וכן באמצעות תלונות הציבור. לדבריו, כל יבואן צמיגים חייב ברשיון-סחר, המותנה בהוכחת קשר ישיר ליצרן הצמיגים בחו"ל. לדברי עובדיה, ברישומי המשרד לא נמצאה כל פניה הנוגעת לצמיגים שאינם עומדים בדרישות התקינה. הדובר הדגיש שמעולם לא התקיים מו"מ בין משרד התחבורה לבין חברת "אליאנס" לגבי קביעת תקן ואמצעי אכיפה, וכי "משרד התחבורה הוא הקובע היחידי של המדיניות בנושא".

"בישראל אין מועד אחרון לשיווק צמיגים"

גורם בכיר בענף הצמיגים בישראל טען לעומת זאת כי בישראל אסור למכור מכונית חדשה עם צמיגים בני למעלה משנה וחצי. מצד שני, לדבריו, אין "מועד אחרון לשיווק" צמיגים תחליפיים. לדברי הבכיר, בדרך כלל לא מייבאים לישראל צמיגים ישנים או צמיגים לא תקניים, אם כי, לעיתים, משיקולים מסחריים, נותרים לדבריו "עודפי צמיגים איכותיים" שמגיעים לצמיגנים ונמכרים לציבור רק לאחר זמן רב יחסית. הגורם ציין כי השיקול המרכזי במכירת צמיגים בארץ הוא מחיר הצמיג ותנאי התשלום. לדבריו, גם אם מוסכם שצמיגי אליאנס הם צמיגים איכותיים, במרבית המקרים הם יקרים יותר מצמיגי יבוא מקבילים, ולכן אין כל סיבה אמיתית לרכשם.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הקשר שלך עם הכביש
מוצר טכנולוגי מורכב
לבדוק תאריך יצור
צילום: איי פי
כשל בצמיג?
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים