שתף קטע נבחר
 

אנשים פוחדים שהמטוס יתרסק מעל העיר

צרה חדשה מטרידה את תושבי פתח תקוה: חשש מאסון תעופה בשמי העיר; ראש העירייה, איציק אוחיון, במכתב ששלח למינהל התעופה האזרחי: "טיסות הפנים העוברות מעל פתח תקוה חורגות מנתיביהן ומסכנות את חיי התושבים"; מבדיקת העירייה עולה שטיסות היוצאות מנתב"ג ונוחתות בשדה דב עוברות בגובה נמוך מעל לשכונות שיפר, נוה גן ואם המושבות, וגורמות למטרי רעש וסכנה חמורים; תושבים מתלוננים: "זו קטסטרופה, כל הבית רועד"; משרד התחבורה: "הנושא בבדיקה. אם יתגלו חריגות טיסה, נפעל לאכיפה"

טיסות אזרחיות העוברות מעל פתח תקוה מסכנות את חייהם של תושבי העיר – כך מזהיר ראש העירייה, איציק אוחיון, במכתב דחוף ששלח אל ראש מינהל התעופה האזרחי, עמוס עמיר, לאחרונה. במכתבו מתריע אוחיון: "הטיסות מעל העיר עוברות שלא על פי הנתיבים המאושרים".
אוחיון דורש מראש מינהל התעופה האזרחי למנוע כל חריגה במסלולי הטיסה המאושרים. "יש תלונות על מטוסים שמבצעים נחיתה בבן גוריון בשעה 3 לפנות בוקר", מסביר אוחיון, "תאר לך מטוס ג'מבו נוחת ועושה סיבוב מעל בתי התושבים. הקירות ממש רועדים".
פנייתו של ראש העירייה נעשתה לאחר שבמשך שלוש שנים וחצי הצטברו על שולחנו, כמו גם אצל סגנו, יעקב בן שמחון, מכתבים רבים של תושבים משכונות אם המושבות ונוה גן, הקובלים על המטרד.

"יתנגש בבית שלנו או לא?"

התלונות החריפות ביותר הגיעו מרחוב הרב פינטו, בשכונת שיפר. "אנחנו יושבים בבית ולא יודעים אם המטוס הזה הולך להתנגש בבית שלנו או לא", מספרת אור בנו, תושבת השכונה. "עד כדי כך הרעש חזק, שבטיסות נמוכות כל הבית רועד. אפילו עכשיו, בחורף, כשכל החלונות סגורים, הרעש ממש בלתי נסבל. נפגשנו עם אוחיון ועם בן שמחון, שהבטיחו לטפל בבעיה. אנחנו גרים בבית חדש, וזו אחת הבעיות הכי מטרידות כיום".
בשל גל התלונות, הורה אוחיון לאגף התחבורה לבדוק את הנושא. מבדיקה שביצעו משה הרצוג, מהנדס התחבורה בעירייה, ואבשלום שמחי, רכז ענף התחבורה הציבורית בעירייה, עולה כי טיסות היוצאות משדה התעופה בן גוריון ואלו הנוחתות בשדה דב, חורגות מנתיב הטיסה המאושר להן ועוברות בגובה נמוך מעל לשכונות שיפר, אם המושבות ונוה גן.
הרצוג: "הטיסות הן לא בגובה רב, אלא בגובה של 300 מטר בערך מעל הבתים. המדובר בטיסות צבאיות ואזרחיות באזור המרכז".
על פי "מפת נתיבים ומעברי קשר לאזור מרכז", שהינה חלק מתוכנית מתאר ארצית לנתיבי תעופה, הטיסות המגיעות מכיוון אילת לשדה דב, אמורות לעבור מזרחית לפתח תקוה, צמוד לכביש חוצה שומרון ולצומת ירקון. בפועל, טוענים בעירייה, נתיב הטיסה עובר מעל קניון סירקין ובתי התושבים.
עוד נקבע במפה כי הטיסות היוצאות מנתב"ג אמורות לעבור מעל לכביש 40 עד לצומת סגולה, בדרכן לבצע פנייה לכיוון מערב, או להמשיך צפונה. בפועל, הפנייה לכיוון מערב מתבצעת מעל צומת נחלים, ועוברת שוב מעל בתי התושבים. טיסות מחו"ל לא אמורות לעבור מעל שמי פתח תקוה, אלא רק במקרים יוצאי דופן, עקב רוחות חריגות או אובך. נתיבים אלה, העוברים באזור כעשרים שנה, נקבעו בשיתוף רשויות התכנון והתעופה, חיל האוויר, משרד התחבורה ועיריית פתח תקוה. בין השאר נקבע עוד כי גובה הטיסה המותר נע בין 350 ל-500 מטר (1,200-1,500 רגל).
שמחי: "מאחר שהמדובר בטיסות שמתבצעות בגובה נמוך, ישנה סכנה תמידית כי המטוסים החורגים מנתיבם עלולים לפגוע בבתי תושבים, עקב תקלה. סטיית המטוסים מהנתיב המאושר במפת הנתיבים המעודכנת לשנת 2002 דורשת התייחסות של הגורמים המוסמכים במינהל התעופה. מלבד מטרדי הרעש, המהווים בעיה קשה לתושבים, המדובר בסכנה פוטנציאלית לפגיעה באוכלוסייה אזרחית".
עו"ד ניר ירקוני, לשעבר ראש מינהל התעופה האזרחי, סבור כי מלבד פגיעה באיכות החיים, אין בחריגות הטיסה סיכון ממשי לחיי התושבים. "אזור המרכז הוא צפוף ומאוכלס, ועוברים בו מטוסים בדרכם לנחיתה", מסביר ירקוני, "זה קורה בכל העולם וגם כאן. העניין היחיד כאן הוא איכות חיים".
יחד עם זאת גורס ירקוני: "מפת נתיבי הטיסה היא מפה מחייבת, וזה דבר לא מקובל לחרוג מנתיבים, אם אכן מתבצעות חריגות כאלו. על פי המפה, נתיב הטיסה עובר מאזור אלקנה לירקונה ועד לכביש גהה. המטוסים לא אמורים לטוס מעל בתי התושבים בכלל אלא צפונית אליהם".

"מישהו צריך להפסיק את הרעש הזה"

בן שמחון ואוחיון אף נפגשו עם תושבים משכונת שיפר, כדי לעמוד מקרוב על הבעיה. ציון שבו, יו"ר ועד השכונה, מספר: "בקומות העליונות מרגישים את המטוסים ממש בתוך הסלון. אי אפשר לצפות בטלוויזיה בלי שכל חצי שעה רועד לך הסלון מרעש המנועים של איזה מטוס שנמצא בדרכו לנחיתה. זה בלתי אפשרי להמשיך ככה".
מירב חללי, תושבת השכונה, מוסיפה: "זו ממש קטסטרופה. המטוסים עוברים מעל הבתים בתדירות גבוהה, מדי 40 דקות בערך, אפילו ב-2 וב-4 לפנות בוקר. בפגישה עם אוחיון הוסבר לנו שאסור בכלל למטוסים לטוס מעל הבתים שלנו. באופן אישי אני לא חוששת מהתרסקות, אבל מישהו צריך להפסיק את הרעש הזה".
"יש סיבה טובה מאד לכך שדיירי רחוב שלם החליטו לפנות לעירייה", מסבירה עדית חנניה, תושבת אחרת בשכונה. "הרעש הוא בעוצמה כזו, שאתה מרגיש כאילו המטוס נוחת על גג הבניין".
אבל תושבי שיפר אינם היחידים המתריעים על הבעיה. בחודשים האחרונים הגיעו תלונות רבות משכונת אם המושבות. "אנשים פוחדים שמטוס יתרסק מעל השכונה, בדיוק כמו שקרה לטיסת אל על באמסטרדם", קובל רוני אוחיון, חבר ועד השכונה, "הגורמים הממסדיים צריכים להבין שהמדובר במחדל, ואני משוכנע שיש להם פתרונות כדי למנוע טיסות מעל יישובים מאוכלסים. אני רק מקווה שישתמשו בזה לפני שיקרה כאן אסון".
יו"ר ועד שכונת נוה גן, אייל גלפנד: "אנחנו סובלים מהבעיה כבר קרוב לארבע שנים, ואני מקווה שנתיב הטיסה יוסט צפונה".

מצטרפים לפורום המאבק

לאחרונה הצטרף אוחיון לפורום של 15 ראשי ערים מאזור המרכז, הנלחמים נגד המטרד שגורמות לתושבים טיסות הממריאות מנתב"ג. מוטי ששון, ראש עיריית חולון, העומד בראש הפורום ומוביל מאבק נחרץ משנת 95', מעיד: "עיקר הסבל נגרם לתושבי חולון, בת ים, ראשון לציון, נוה מונוסון, אור יהודה, בקעת אונו ואזור בית דגן. כחלק מהמלחמה, אנו מתנגדים לפתיחת פרויקט נתב"ג 2000, שעלול ליצור עומס טיסות בסדר גודל של 500 המראות ונחיתות ביום. ראש עיריית פתח תקוה הביע את נכונותו להצטרף, ובירכתי אותו על כך".
אוחיון: "אנו נלחמים לשינוי המצב ומקיימים מגעים עם משרד התחבורה ומינהל התעופה, כדי שיגבשו תוכנית שתביא לצמצום הפגיעה באיכות חיי התושבים ולמניעת סיכונים מיותרים. אחת ההצעות היא שימוש במטוסים חדישים יותר שיקטינו את עוצמת הרעש. כיום, הטיסות הפנים ארציות מבוצעות על ידי מטוסים דו מנועיים שגורמים לרעש בעוצמות גבוהות".
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הרשות הפנתה בעבר את תשומת לב המשתמשים בנתיב האווירי מנתב"ג לשדה דב להימנע ככל שניתן מלטוס מעל אזורים מאוכלסים. מתברר שיש לפנות שוב אל אותם גורמים, תוך הדגשת תחושת המטרד. מעבר מטוסים מעל אזור מאוכלס אינו מהווה פוטנציאל לסכנת חיים, ומעולם לא הוגדרה התעופה האזרחית כפוטנציאל לסכנת חיים".
דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסר בתגובה: "פנייתו של ראש עיריית פתח תקוה נמצאת בבדיקת מינהל התעופה האזרחי. כמו כן נבדק האם אכן מתבצעות טיסות החורגות מנתיב הטיסה שאושר. אם יתגלה כי אכן מבוצעות חריגות טיסה, יפעיל המינהל את סמכות האכיפה שלו".

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התלונות החריפות ביותר מגיעות מרחוב הרב פינטו
מומלצים