שתף קטע נבחר

משחקי מחשב: אולי בכל זאת יש בהם משהו

מסתבר שמשחקי מחשב הם יותר מבידור מהנה המספק מפלט לרגע מתלאות היום יום. גיימרים צעירים יכולים להסביר מעתה להורים הנרגזים כי הם משפרים את היכולות הוויזואליות שלהם, על פי מחקר חדש

משחקי מחשב מסייעים לחידוד היכולות הוויזואליות של השחקנים, על פי מחקר חדש של חוקרים באוניברסיטת רוצ'סטר בניו יורק. החוקרים גילו כי צעירים ששיחקו באופן קבוע במשחקי מחשב נהנו מיכולות ויזואליות טובות יותר מאלה שלא שיחקו.
המחקר המתפרסם היום (ה') בגיליון החדש של כתב העת Nature כלל ניסויים המתמקדים ביכולתו של אדם לזהות ולעבד סמלים ואותיות בעקבות משחק במשחקי מחשב.
במסגרת המחקר, 16 צעירים בגילאים 18 עד 23 עברו סדרה של מבחנים שמדדו את מיומנותם באיתור חפץ מהבהב שנע במהירות, ספירת עצמים שמופיעים בו זמנית על מסך וציון שם הצבע של אות המופיעה על המסך.
מניתוח הממצאים מתברר כי הנסיינים ששיחקו משחקי מחשב בשישה החודשים שקדמו למחקר הגיעו לתוצאות משופרות בכל המבחנים האלה לעומת הנסיינים שאינם גיימרים. השחקנים גילו יכולות טובות יותר במעקב אחר עצמים שונים המופיעים בו זמנית ועיבוד מידע ויזואלי המשתנה במהירות, אומרת מחברת המחקר, דפני בבליאר, חוקרת בתחום מדעי המוח ותפישה קוגניטיבית.
על פי המחקר, אנשים שלא משחקים במשחקי מחשב באופן קבוע אך אומנו לשחק במשחקי פנטזיה גילו שיפור בתפישה הוויזואלית. במבחן נפרד, קבוצה של 17 נסיינים שמעולם לא שיחקו משחקי מחשב אומנו לשחק במשחק הצבאי Medal of Honor ובמשחק "טטריס". לאחר 10 ימי משחק, הנסיינים ששיחקו במשחקים אלה הגיעו לתוצאות טובות יותר במבחנים לעומת נסיינים שמעולם לא שיחקו במשחקי מחשב.

אימון צבאי במשחקי מחשב

החוקרים הגיעו למסקנה כי משחקי מחשב עשויים להועיל לאנשים עם מוגבלות בראייה וביכולתם לאמן חיילים ולסייע להם לשפר את יכולתם בקרב.
מומחים צבאיים סבורים כי חיילים ששיחקו בילדותם ובנערותם במשחקי מחשב רבים מגלים יכולות משופרות בעיבוד מידע על מסך או בתפעול מזל"טים המצלמים מהאוויר פעילות אויב על הקרקע. "יש בצבא גיימרים מושבעים", אומר ראסל שילינג, סגן מפקד במכון MOVES בבית הספר הגבוה של חיל הים האמריקאי במונטריי, קליפורניה.
המחקר החדש מתפרסם בעקבות מתקפה ציבורית על משחקי המחשב שמתנהלת בשנים האחרונות, בעיקר בארה"ב. ארגוני הורים בארצות הברית וקבוצות שמרניות האשימו משחקי מחשב אלימים בעידוד בני נוער להפר את החוק, האשמה שזכתה להד נרחב בפרשת הטבח בבית הספר התיכון בקולמביין, אז רצחו שני תלמידים מורה ו-12 תלמידים לפני שהתאבדו.
בשנת 2001, בני המשפחות של כמה מהקורבנות הגישו תביעה נגד חברות בתעשיית הבידור, בטענה כי הנערים הרוצחים הושפעו ממשחקי מחשב אלימים, סרטים ושירים של להקות רוק כבד. בית המשפט דחה את התביעה ונימק כי אין בסיס לטענה כי היצירות האלה הן שגרמו לרוצחים לבצע את המעשה.

משחקי מחשב אינם רוצחים

"יש אנשים הסבורים כי משחקי מחשב הופכים ילדים לגאונים או לרוצחים המוניים", אומר קורט סקוויר, מפתח לומדות באוניברסיטת MIT, "למעשה, השפעת המשחקים על ההתנהגות מתבטאת בשיפור היכולות הקוגניטיביות. שחקנים יכולים לעבד מידע ויזואלי במהירות רבה יותר ולהבחין במהירות בין סוגים שונים של מידע".
כמה מבקרים של המחקר החדש סבורים כי תחום העיסוק שלו מוגבל למדי בעוד אחרים טוענים כי אף שמשחקי המחשב עשויים להועיל לשיפור יכולות מסוימות אצל השחקנים, ההשפעה הכללית של המשחקים על הכישורים החברתיים של צעירים שלילית ומובילה להתנהגות אלימה. "יש צורך במחקר נוסף על אודות תחושות הצעירים והתנהגותם בעקבות משחק", אומרת פמלה איקס, נשיאת ארגון "אמהות נגד אלימות בארה"ב".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בעתיד: Unreal tournament כחלק מהאימון הצבאי?
מומלצים