שתף קטע נבחר

Xbox: סטלינגרד של מיקרוסופט

בסוני ידעו שכדי למנוע מ-Xbox לגדול על חשבון פלייסטיישן, צריך לנתק את אספקת החמצן של מיקרוסופט וזאת עושים על ידי שבי מפתחי המשחקים וכליאתם במגרש של פלייסטיישן. זה לא קרב הוגן? לא, כך עושים עסקים בהוליווד (ג'ון דבורק, טור אישי)

קשה להבין מדוע הצמד גייטס ובאלמר, שלא מוכנים להסתפק במקום שני בשום תחרות, נכנסים שוב לתחומי פעילות עסקית שאין להם מושג איך מנצחים בהם. הרשימה ארוכה והכספים המבוזבזים מסתכמים במיליארדים: WebTV, השקעות בכבלים וברשת לווייני תקשורת שלא המריאה, MSX לאסיאתים, Work@ למכשירים משרדיים, MSN להוציא ל-AOL את העיניים, ו-Xbox ללמד את סוני לקח.

 

מה להם ולבידור?

 

גייטס ובאלמר נמשכים שוב ושוב לתחומי הצרכנות והבידור, למרות ששניהם ממש לא מחוברים לשווקים האלה. משום מה הם חושבים ששרשרת ההצלחות של מוצרי התוכנה שלהם מעידים כי מיקרוסופט מסוגלת למכור הכל יותר טוב מכל אחד אחר. עם קצת פחות יוהרה הם היו מבינים, שחברה המבססת את יתרונה התחרותי על 20,000 תוכניתנים בהכרח חושבת כמו 20,000 תוכניתנים.

אלה אנשים שאין להם מושג איך מוכרים אינטרנט למי שמפחד מ-PC, או תקשורת לאנשי עסקים - או משחקים לדור ה-Y. הצלחה בשווקים האלה דורשת אנשים שונים - לא עוד כמה מיליארדים לבזבוז - ומנטליות שונה לכל גובה פירמידת הניהול, מהמנכ"ל ועד אחרון התוכניתנים.

 

חשיבה של מהנדסים ותוכניתנים

 

אבל במיקרוסופט חושבים כמו מהנדסים ותוכניתנים. כאשר הם קראו את התחזיות על גידול עצום בשוק המשחקים, הם נערכו למלחמה כאילו מדובר בדחיקת נטסקייפ הצידה או נגיסת נתח מהשוק של אורקל. מהר מאוד הם זיהו ש-Sega ו-Nintendo הם דגי-רקק שלא מסוגלים לשחות עם הכרישים. היעד הברור לתקיפה היא סוני והנשק האופטימלי להתקפה הוא פלטפורמת Wintel.

אם מיקרוסופט תצליח לבנות קופסה בעלת תכונות דומות ל-PlayStation 2 אבל תוך שימוש ברכיבי Wintel סטנדרטיים ויכולת לפתח משחקים על כל PC, סוני בהכרח תדחק לגומחה. כך חשבו כל הטכנולוגיסטים, שהסתכלו על המאבק הצפוי מנקודת השקפה של תחרות טכנולוגית בה מיקרוסופט מייצגת את הארכיטקטורה "הפתוחה", בעוד סוני לכודה בחומרה קניינית שציבור הולך וקטן של מפתחי משחקים מוכן להמשיך לתמוך בה.

 

חוקי משחק שונים

 

זה כמובן לא עובד ככה. חוקי המשחק של הבידור הם שונים לחלוטין משל עולם התוכנה. את השוק מובילים צרכנים "קלי-דעת", שאין להם מושג מה פרוש המילה ארכיטקטורה ולא מעניין אותם שביל גייטס נערץ בחוגי העסקים. הם רוצים משחקים מרתקים, הרבה ועכשיו, ואת אלה מספקת סוני - לא מיקרוסופט.

סוני ניצלה את יתרון הזמן שלה, כמה חודשים קריטיים שהפרידו בין היציאה לשוק של שתי מכונות המשחק, כדי לנעול את הדלתות המבטיחות ביותר בפני Xbox. בסוני לא חושבים כמו ברדמונד וגם לא מפחדים מבית המשפט. כדי לקבל כרטיס עליה על הפלטפורמה של PlayStation 2, מפתחי המשחקים נדרשו לחתום על חוזי בלעדיות שמונעים הגירה ל-Xbox.

 

עסקים בסגנון הוליווד

 

בזמן שמיקרוסופט עסקה ביחסי ציבור, בניפוח התדמית של "המכונה המנצחת" ובמציאת דרכים להורדת המחיר, סוני החתימה את המפתחים הטובים ביותר ועזרה להם לצאת לשוק מהר. במיקרוסופט חשבו שיש דבר כזה שנקרא "שוק המשחקים" אבל בסוני ידעו שזו אשליה אופטית.

יש שוק של PlayStation ושוק של GameCube ועכשיו גם התחלה של שוק Xbox. כדי למנוע מ-Xbox לגדול על חשבון PlayStation, צריך לנתק את אספקת החמצן של מיקרוסופט וזאת עושים ע"י שבי מפתחי המשחקים וכליאתם במגרש של PlayStation. זה לא Fair Fight? אז לא! כך עושים עסקים בהוליווד.

 

מיקרוסופט אשמה

 

מיקרוסופט יכולה להאשים רק את עצמה בפדיחה הזאת. החברה שידעה לגרום למאות אלפי מפתחי יישומים ל-PC לתמוך במערכת שלה ולהשאיר את סביבת יבמ "מיובשת" מתוכנות צד ג', לא מצליחה לעשות זאת בענף המשחקים - למרות חוסר שביעות הרצון החריפה של המפתחים משלטון העריצות של סוני.

הם מוכנים לסבול אותו ולא לערוק למחנה של מיקרוסופט, משום שהם זוכרים מה קרה לכל החברות שהתחרו בתוכנות משרד. בצדק או שלא בצדק, מיקרוסופט רכשה מוניטין של נמר, שיכול לקחת אותך רחוק ומהר אבל לא ברור איך בדיוק תרד מגבו ותחלקו ביניכם את שלל הציד.

למיקרוסופט יש, כמובן, מספיק כסף כדי לקנות את כל המפתחים שהיא צריכה, אבל גם לה ברור שעדיף להשאיר אותם עצמאיים ויצירתיים. מה שהיא צריכה לעשות זה לקנות את אמונם, אבל זה קשה כאשר היא עצמה מוציאה לאור משחקים ומתחרה בהם. אני לא רוצה לתת עצות למיקרוסופט, אבל ברור שנדרשת ממנה אסטרטגיה שיווקית חדשה עבור הפעילות בענף המשחקים. אחרת Xbox יהיה הסטלינגרד שלה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: פי סי מגזין
ג'ון דבורק
צילום: פי סי מגזין
מומלצים