שתף קטע נבחר

 

36% מהישראלים ניגשים לשירותי ממשל ברשת

יותר משליש האזרחים משתמשים בשירותים מקוונים של מוסדות ממשלתיים וציבוריים – מעל הממוצע העולמי. עם זאת, תחושת הביטחון בביצוע תשלומים לממשל נמוכה יותר בארץ, קובע סקר של TNS טלסקר

36% מהישראלים הבוגרים (18 ומעלה) השתמשו במהלך השנה האחרונה באינטרנט לצורך קבלת מידע או ביצוע פעולות אחרות באתרים של משרדי ממשלה, עיריות, ביטוח לאומי ואחרים, על פי סקר של חברת TNS טלסקר.

 

הסקר הבינלאומי GO (קיצור של Government Online), שנערך בחודש נובמבר, 2003, על ידי קבוצת TNS העולמית, הקיף כ-32,000 נשאלים בוגרים ב-32 מדינות ברחבי העולם, כאשר בישראל השתתפו במחקר 500 בני אדם מהאוכלוסייה היהודית בלבד. המשתתפים התבקשו להשיב על השאלה אם השתמשו באינטרנט בשנה החולפת לצורך בירור מידע באתר ממשלתי, להדפסת טפסים, לתשלום עבור שירותים או להביע עמדה בנושא מסוים.

 

הסקר קובע, כי שיעור המשתמשים המתחברים לשירותי ממשל מקוונים במדינות שנבדקו עומד על 30 אחוז בממוצע. מדינות סקנדינביה מובילות בתחום זה עם 63% בדנמרק, 62% בנורווגיה ו- 58% בפינלנד, ואילו מדינות מזרח אירופה הן בעלות שיעורי השימוש הנמוכים ביותר בשירותי ממשל זמין: בולגריה – 1%, הונגריה - 6% ופולין 6% בלבד.

 

ארה"ב במקום ה-10

 

ישראל, עם שיעור של 36%, דורגה במקום ה- 12 מתוך 32 המדינות שנסקרו. ארה"ב מקדימה את ישראל בשני מקומות בלבד (44%) ואילו הונג קונג ניצבת במקום ה-11 (40%), כאשר לאחריה אסטוניה במקום 12 (36%) וצרפת (35%) במקום ה-13.

 

ניתוח השימוש בשירותים מקוונים ממשלתיים וציבוריים בישראל לפי קבוצות באוכלוסייה מצביע, לא במפתיע על שיעור גבוה יחסית של משתמשים בשירותי הממשל הזמין בקרב בעלי השכלה גבוהה (51%), בעלי הכנסה מעל הממוצע (55%), בני 30-49 (49%), זאת, לעומת ממוצע של 36% בקרב כלל האוכלוסייה.

 

רוב הישראלים המשתמשים בשירותי ממשל זמין בעיקר מבררים מידע ולא מנצלים את האינטרנט באופן יותר נרחב. מבין 36 אחוז מהישראלים המשתמשים בשירותים אלה, 29.4 אחוז מבררים מידע, 9.3 אחוז מדפיסים טפסים, 6.5 אחוז מעדכנים פרטים אישיים או משנים כתובת (6.5%), 10.6 אחוז מבצעים תשלומים ממשלתיים-עירוניים, ואילו 7.8 אחוז מביעים דעות ועמדות באתרים ממשלתיים וציבוריים.

 

תחושה גבוהה של חוסר ביטחון

 

בסקר העולמי נבדקה גם תחושת "הביטחון" של הנשאלים בעת מסירת פרטים אישיים (למשל, מספר כרטיס אשראי בעת ביצוע תשלום, מסירת מידע על גובה שכר,פרטי חשבון בנק ואחרים) באתרים ממשלתיים וציבוריים.

 

התברר כי בישראל תחושה גבוהה למדי של חוסר ביטחון בקרב הגולשים (73%), בשיעור הגדול בהרבה מהשיעור הממוצע בעולם (58%). בהקשר זה דורגה ישראל במקום ה-21 מתוך 32 המדינות הנסקרות. 72.8 אחוז מסרו כי הם "לא בטוחים" לגבי מסירת הפרטים שלהם באתרי ממשל, 18.2 אחוז חשים ביטחון ואילו 9 אחוז חסרי עמדה בעניין.

 

דו"ח של האו"ם אשר פורסם בחודש נובמבר, 2003, מציב את ישראל במקום ה-24 בדירוג הממשל הזמין של האו"ם. כותבי הדו"ח בחנו את השימוש שעושות מדינות ברשת לצורך אספקת שירותים ומידע, במטרה ללמוד על דעות הציבור, לאסוף תשלומי מסים או למסור טפסים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים