שתף קטע נבחר

עגבניה בלחיצת כפתור

האם אפשר לוותר על חילוץ העצמות ועל הטיול עם עגלת הקניות לטובת הרשת? התשובה היא כן, אך יש הסתייגות: רשתות השיווק צריכות להתאמץ יותר באינטרנט

סופר זה לא רק בשביל קניות. זה גם בשביל לשטוף את העיניים, לחלץ עצמות ויש כאלה שעושים את זה בשביל למצוא שידוך. האם לוותר ולעשות סופר באינטרנט? כן. אין סיבה לעשות דברים בדרך הישנה, כי החדשה עושה את זה טוב יותר.

 

לא מספיק טוב, יש להודות. לפני כשנתים בדקנו את רשתות המזון המקוונות לראשונה. היינו רוצים לקבוע שחלה מאז מהפכה עצומה בתחום, ולציין כי אנשים קונים בהמוניהם באתרים האלה. למרבה הצער, זה לא קרה. אף אחד משלושת אתרי הסופרים המקומיים לא נראה כמי שמסוגל לחולל את המהפכה, בעיקר לא בתקופת המיתון הנוכחית. לכל אחד היתרונות שלו, ולכל אחד חסרונות שמונעים ממנו להפוך פופולרי מספיק כדי לעשות את השינוי. הם צריכים להתאמץ יותר.

 

מה קרה למהפכה?

 

בשנת 2000, בשיא האופטימיות, חזו מעבר של 5% משוק קניות המזון לאינטרנט, עד 2005. בהשוואה לתחזיות, אין מנוס מלהסיק שרשתות המזון המקוונות נחלו כישלון חרוץ. שלא לייחוס, אמרו לנו בהנהלות הרשתות, כי יסתפקו גם באחוז אחד מהשוק הזה. אף אחת מהרשתות לא ששה לספק נתונים מפורטים על מה שקורה מאחורי האתר שלה. הנתונים שנביא כאן, מבוססים על הערכות ועל הצלבת מידע שהתקבל ממקורות רבים, אבל בשום אופן לא יכולים להיחשב למידע מדויק.

 

ההיקף המוערך של הקניות בחנויות המזון המקוונות עומד על קצת פחות מ-50 מיליון שקל, עם כ-40 אלף לקוחות פעילים בעלי סל קנייה ממוצע בסך 350-400 שקל. לא זו בלבד שמדובר בפחות מחמישה אחוזים מענף רשתות המזון, אלא בהרבה פחות מ-5% מנפח המסחר האלקטרוני בישראל.

 

איך אפשר להסביר את הנתונים העגומים האלה? ההסבר המקובל הוא שקשה מאד לשנות את הרגלי הקנייה של הצרכנים. הם לא מוותרים על חוויית הקניה בסופר אמיתי. לנו נדמה שזה קשור יותר לעובדות אחרות: ראשית, למרות המצב הכלכלי, למרות שמדובר בתחום חדש ולמרות שהצרכן המקוון ידוע כצרכן נבון, אף סופרמרקט מקוון לא נקט במדיניות מחירים אגרסיבית מספיק. שנית, במשך רוב תקופת קיומם, לא הצליח אף אתר להציע שילוב מספק של ממשק נוח, שירות טוב ומוצרים באיכות גבוהה. ולמרות זאת - אין כמו לעשות את זה באינטרנט.

 

למה לקנות מהבית?

 

יהיה מי שיאמר שהקניה מרחוק היא שלב נוסף ועגום בתהליך הניכור האנושי, ושההתעקשות לעשותה מול קופסת הפח האפורה הזאת, היא מיצג מזעזע של שלב חדש בדקדנציה התרבותית שלנו.

 

אולי. אבל סופר האונליין עושה את החיים יפים יותר. הוא מאפשר להתרוצץ פחות ומשאיר זמן כדי לבקר מדי פעם בשוק, ולסור לירקן החביב עליך. או משהו טריוויאלי יותר - לנצל את ערבי חמישי לבילוי יותר אטרקטיבי מגלגול עגלת סופר בתוך המון עצבני, או לעשות קניות באמצע הלילה.

 

נכון, האינטרנט היא כבר מזמן לא הרשת היחידה שעובדת מסביב לשעון. רשתות השיווק גילו מה שמוכרי הפיצוציות ידעו כבר: הרבה אנשים מעדיפים לקנות בלילה. בגלל התנועה, החניה, התור בקופה או סתם כי נתקפו במאנצ'יז - השורה התחתונה היא שיותר ויותר סניפים פתוחים היום 24 שעות, או לפחות עד השעות הקטנות. 

 

ענף מתפתח

 

ענף הקניות מהבית - בפקס, טלפון ואינטרנט - הוא אחד התחומים המתפתחים, ומכיוון שהרשתות הגדולות נהנות בו מיתרונות לוגיסטיים, נתלות בו תקוות רבות.

 

רוב האנשים שמעדיפים את הקניה מהבית, מכל מקום, מעדיפים עדיין לבצע אותה טלפונית, ונראה שגם ברשתות מעדיפים זאת. אולי בגלל שתקלות ברשת הטלפון נדירות יותר מתקלות באתר, או משום שמרכז הזמנות טלפוני לא דורש תמיכה טכנית.

 

הלקוח מצדו, נהנה מיתרונות דומים, בין שהוא משתמש בטלפון, בפקס או באינטרנט. הקניה מרחוק היא תהליך הרבה יותר מהיר והרבה פחות מפרך. לא צריך לכתת רגליים או לנסוע, לסחוב שקיות או ארגזים, להסתובב שעות עם עגלת סופר מקרטעת ולהתייבש באוויר הממוזג מדי של הסופר. מבצעים את הקניה מהסלון, מדי פעם קופצים למקרר או למזווה, ומסיימים בתוך רבע עד חצי שעה. במשך היום או למחרת, הקניות יגיעו עם שליח.

 

למה לקנות באינטרנט

 

אז למה דווקא באינטרנט? משום שישנם כמה יתרונות מובהקים שייחודיים לקניה ברשת. קודם כל, בהשוואת מחירים. המחירים ברשת (כמו בטלפון ובפקס) דומים למחירי סופר רגילים, כלומר לא הזולים ביותר שאפשר למצוא. כדי לפצות על כך - ובעיקר כדי למשוך קונים - יש מבצעים והנחות. יתרונו המהותי של סופר מקוון, היא הקלות שבה ניתן להשוות מחירים ולבחור במוצר הזול יותר. האפשרות להציג רשימה של מוצרים זהים ולמיינה לפי מחיר, הופכת את השוואת המחירים לאחד היתרונות הגדולים של הקניה המקוונת. להשוות מחירים אפשר גם בחנות אמיתית, אבל לא באותה יעילות.

 

יתרון נוסף של הסופר המקוון הוא האפשרות לפיצול הקניה על פני זמן. זה דומה להכנת רשימת קניות במהלך השבוע, לקראת הקניה השבועית הגדולה - אלא שניתן לעשות זאת ישירות לתוך עגלת הקניות המקוונת. אפשר תמיד להוסיף או להסיר מוצרים בקלות (במקום ברגע האחרון, בקופת הסופר - שזה לא נוח, לחוץ ואפילו מביך).

 

הקנייה המקוונת מספקת כלים יעילים יותר לאיזון ההוצאה - כשרואים שהחשבון המצטבר חורג מעבר לסכום המתוכנן, אפשר להחליף או להסיר מוצרים, לשנות את מספר היחידות או את המשקל כשמדובר בפירות וירקות. העונה לקראת סיום וק"ג אפרסקים כבר עולה יותר מדי? נצמצם את המשקל ל-600 או 700 גרם (שלושת האתרים מאפשרים זאת). הקפה האיכותי שבחרנו נראה פתאום כמו הוצאה מוגזמת? לא צריך לרוץ למדף המתאים כדי להחליפו - שני קליקים יעשו את העבודה.

 

השורה התחתונה: אם אין לכם אלטרנטיבה זולה ונגישה באופן משמעותי - קנו באינטרנט. אם התרגלתם לקנות בשוק, או בערוץ שיווק מוזל אחר, ואתם נהנים שם גם מחוויית הקניה וגם מהמחירים הזולים, לא בטוח שהסופר המקוון יכול להתחרות בזה. אבל בתחום ה"קניה קרוב לבית", בהשוואה לסופר רגיל או מינימרקט שכונתי, לסופר המקוון אין תחרות.

 

אי אפשר למשש פירות באינטרנט

 

רוב המוצרים שנמכרים היום בסופר מגיעים ארוזים וסגורים, מאותם יצרנים פחות או יותר, ואפילו במחירים דומים. אין הבדל בין הקוטג' שתקנו בסופר אחד לזה של הסופר השני - כולם מוכרים את המוצרים של רוב היצרנים, ולא נתקלנו במקרים של מוצר שתוקפו פג או אריזתו פגומה.

 

ישנם שני יוצאי דופן. ראשית, לכל רשת שיווק יש לפחות מותג פרטי אחד שהיא מוכרת לצד מוצרי צד שלישי במחיר זול משמעותית (לידר פרייס בקלאבמרקט, פרמייר קלאב בריבוע הכחול וסופר קלאס בשופרסל). בין המוצרים האחרים שנמכרים תחת המותגים המוזלים: מוצרים יבשים (אורז, קמח, סוכר וכו'), שמנים, ממתקים, חטיפים ועוגיות, חומרי ניקוי ומוצרים חד פעמיים. ברוב המקרים איכות המוצרים מעט נמוכה יותר והמחירים זולים ב-10%-25% מהמותגים הידועים. 

 

יוצא הדופן השני הם הפירות והירקות, וכאן דווקא אפשר לדבר על הבדלים גדולים מאד. עבור מי שהתרגל לבחור את הפירות והירקות שלו בעצמו, אחרי שמישש אותם היטב, הקנייה המקוונת עלולה להיות קורבן לא קטן. במקרה הזה יש רק שתי אפשרויות: או שהסחורה שנשלחת אליך טובה כמו זו שאתה רגיל לקנות, או שלא.

 

האיכות נמוכה יותר

 

המסקנה הכי מצערת מהבדיקות שערכנו, היא שאיכות הפירות והירקות בסופרים המקוונים היום נמוכה יותר מאשר לפני שנתיים. בתחילת 2002, ניסתה שופרסל לבסס את מעמדו של נטסל והריבוע הכחול ניסתה לזנב בה עם האתר החדש בלוסנטר - שתיהן הקפידו לשלוח ירקות ופירות באיכות מעולה. באותה תקופה היה אתר נוסף, גרין מרקט, שהיה טוב יותר משניהם. עם הזמן ועם הירידה בתחרות ירדה גם איכות הסחורה.

 

זה לא אומר שאיכות הפירות והירקות גרועה - בדרך כלל היא סבירה עד טובה. אבל ההבדלים נעשו אקוטיים יותר למי שמעדיף "טוב" על "סביר". אם אתם מהמדקדקים בכל עגבניה, ייתכן שתעדיפו לקנות פירות וירקות בנפרד.

 

השתתפו בהכנת הכתבה: יונית מוזס, רועי שלומי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סופר ברשת בלי שידוכים
צילום: נט מגזין
מומלצים