שתף קטע נבחר

איך לבחור מצלמה דיגיטלית

מגוון המצלמות הדיגיטליות בחנויות ובאתרים רב והמחירים במגמת ירידה. על מה להקפיד שיהיה במצלמה, מה קובע את איכותה ואיך להתרשם מעיצובה. וגם כמה מילים על יורש הפילם - כרטיס הזיכרון של המצלמה

רוצים לקנות מצלמה חדשה? הסטטיסטיקה אומרת שתבחרו במצלמה דיגיטלית. מצלמות הפילם, מה לעשות, הן דינוזאורים מועדים להכחדה. רק עניין של זמן ומחיר. היצע המצלמות הדיגיטליות בחנויות עצום ורב, והמחירים צונחים בהתמדה. הם אמנם יקרים עדיין ממצלמות פילם, אבל בסופו של דבר, המצלמה הדיגיטלית זולה יותר: הסוף לפיתוח תמונות שחצי מהן לא בפוקוס, או שהילד מצמץ בדיוק כשלחצתם.

 

אז הסכמנו - כדאי לרכוש דיגיטלית. אבל מה באמת חשוב לבדוק בה? האם הרזולוציה קובעת או דווקא איכות העדשה. להלן כמה טיפים לקנייה נכונה, בסיועו של ירון ברנר, מורה לצילום בבית הספר קמרה אובסקורה.

 

1. רזולוציה

 

אבחנה גבוהה משפיעה בעיקר על היכולת להגדיל תמונה בלי לפגוע בחדות ובאיכות שלה, ומשפיעה גם על רוויית הצבעים. היא

משמעותית אם אתם מעוניינים להדפיס תמונות. מצלמה של 3.34 מגה פיקסל תאפשר הדפסת של תמונה בגודל 25X20. רוצים כלל אצבע? קחו בחשבון מיליון פיקסלים (מגה פיקסל) לכל 100 סמ"ר של תמונה מודפסת. אם המטרה העיקרית היא לשלוח תמונות קטנות באינטרנט לקרובים במיאמי, אפשר להסתפק במצלמות צנועות וזולות יותר.

 

2. זום

 

יכולת הזום קובעת עד כמה נוכל להתקרב לאובייקט המצולם. לכו על זום אופטי, והתעלמו מהפרמטר של זום דיגיטלי - מדובר בגימיק

המגדיל את התמונה תוך פגיעה באיכותה. הסטנדרט בחנויות היום הוא זום אופטי כפול 3, גדול יותר יהיה טוב יותר.

 

3. עדשה

 

לכו על עדשה גדולה ואיכותית, עדיף של יצרן ידוע דוגמת קרל זייס או לייקה. שם יצרן העדשה אמור להופיע על המצלמה, ואפשר גם

לשאול את המוכר. כמו במצלמות הפילם, לעדשה טובה יש השפעה מכרעת על התוצאה הסופית.

 

4. צמצם ומהירות

 

במצלמה דיגיטלית מוחלף הפילם הישן בחיישן CCD. כמו הפילם, גם הוא מושפע מהחשיפה לאור. במצלמות בסיסיות - כוון ולחץ - לא תוכלו לשנות את גודל הצמצם ומהירות סגר התריס, כלומר לא תשלטו על החשיפה לאור. מצלמות מתקדמות יותר יאפשרו שליטה טובה יותר, במחיר פשטות שימוש. עניין של טעם. היחידה המודדת את פתיחת הצמצם מיוצגת על ידי האות f. ככלל עדשה גדולה ו-f קטן יבטיחו תוצאות טובות.

 

5. מבנה ועיצוב

 

חשוב לבדוק שהמצלמה יציבה ונוחה בידיים. מצלמה קטנה היא אולי סקסית, אבל מעבר לפגיעה בפרמטרים כמו זום וגודל עדשה, היא עלולה להיות מאוד לא נוחה לאחיזה, לזוז בזמן הצילום וכו'. עיצוב אקזוטי זה נחמד, אבל לא בהכרח יעיל. השאלה מה חשוב לכם - גודל ומשקל, או איכות התמונה, אם כי יש מצלמות שיספקו את שניהם. בדקו גם שהממשק ידידותי: כלומר שלא צריך לעבור עשרות תפריטים כדי להגיע לפעולה המבוקשת. רוב המצלמות יודעות לצלם גם סרטוני וידיאו קצרים - בידקו שיש להן גם יכולת הקלטת קול.

 

6. פלאש

 

לרוב המצלמות הדיגיטליות יש פלאש מובנה המספיק לטווח של שישה מטר. לרוב, בגלל מיקום הפלאש הוא יוצר לרוב אפקט של "עיניים אדומות" בתמונה - כדאי לבדוק שלמצלמה יש מנגנון לביטול האפקט המרגיז.

 

White Balance .7

 

בכל מצלמה יש חיישן המנסה לאזן תאורות שונות - ניאון או אור שמש אביבי - כדי להגיע לצבעים מדויקים, כלומר תואמים למה שאנו רואים בעין. כמובן שהוא לא תמיד מצליח במשימה. במצלמות מתקדמות יש אפשרות לכיוונון ידני לפי תנאי התאורה - תלוי באופי

הצילום שלכם ובנכונות להתחיל ולשנות פרמטרים במצלמה.

 

8. מסך

 

בידקו את מסך ה-LCD שמאחורי המצלמה, המאפשר לראות את התמונה לפני הלחיצה הגורלית. שימו לב שהתמונה שהוא מספק איכותית, ושהממשק - האייקונים השונים המספקים מידע על פעולות שניתן לבצע במצלמה - ברורים וגדולים מספיק.

 

9. כרטיס זיכרון

 

התמונות שתצלמו יאוחסנו על כרטיס זיכרון (לחלק מהמצלמות יש גם זיכרון פנימי מובנה). רוב המצלמות תומכות בתקן אחד בלבד

מבין כמה תקנים שונים של כרטיסי זיכרון. אם יש לכם מכשירים התומכים בכרטיסי זיכרון - מחשבי כף יד, מדפסת עם קורא כרטיסים - מומלץ לבחור במצלמה התומכת באותו פורמט. בדקו מה נפח הכרטיס המסופק עם המצלמה: לרוב הוא יהיה 16-8 מגהבייט, כשבמצלמות 4 מגהפיקסל ומעלה תקבלו גם 32 או 64 מגה בייט. בכל מקרה סביר שתקנו כרטיס נוסף - ככל שאיכות התמונה טובה יותר, היא תופסת נפח גדול יותר.

 

10. סוללות

 

מצלמות מגיעות עם סוללה נטענת, או סוללות AA רגילות. היתרון של סוללה נטענת הוא חיסכון כספי - לא צריך להשקיע ברכישת  

סוללות בכל פעם. החיסרון: כשצריך להחליף צריך לפנות לעתים ליבואן, ואם אתם בסיני ואין חשמל - אכלתם אותה.

 

כרטיס הזיכרון

 

כרטיסי הזיכרון החליפו את הפילם, כמדיום המאחסן את התמונות. בשוק יש היום שלל כרטיסים בפורמטים ונפחים שונים. להלן

הפורמטים העיקריים. הנפוצים במצלמות החדשות הם קומפקט פלאש ו-SD. כרטיסי קומפקט פלאש גדולים יחסית למתחרים, קשובים ולא נפגעים בקלות, ומציעים גם נפח מידע גדול - עד 4 ג'יגה כרגע.

 

כרטיסי SD מציעים מידות זערוריות יותר, וגדלים גם הם בנפח, בקצב איטי מעט מזה של קומפקט פלאש. פורמט מוביל נוסף הוא משפחת הממורי סטיק של סוני. מדובר בפורמט שפיתחה סוני וקיים כרגע רק במצלמות שלה. מכיוון שמדובר בחברת ענק, ומכיוון שהיא נחושה לתמוך בפורמט ומשתפת פעולה עם מובילת הענף סאנדיסק - ניתן לצפות שהממורי סטיק כאן כדי להישאר. כרגע הנפח המקסימלי של הכרטיס הוא 2 ג'יגה.

 

כרטיסי המולטימדיה, לעומת זאת, נמצאים בדרך החוצה, אחרי הופעת היורש - SD. הם נחותים טכנולוגית מול כרטיסי ה-SD

הדומים להם במידותיהם. פורמט נוסף הוא כרטיסי ה-XD, שפותחו על ידי אולימפוס, פוג'י וטושיבה. הם מציעים מידות קטנות ונפח מידע גדול, אבל לא מציעים תאימות לאחור נוסח הכרטיסים האחרים. המשמעות - אם תרכשו מצלמה העובדת איתם היום, סיכוי סביר שלא תוכלו להשתמש בכרטיסים חדשים בפורמט בעוד שנה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יקר ממצלמת פילם אבל משתלם. אילוסטרציה
מומלצים