שתף קטע נבחר

 

ככה לא מפגינים באינטרנט

ההפגנה המקוונת של תומכי יוזמת ז'נבה מסתמנת כגימיק ותו לא. הניסיון "להעתיק" את המציאות הפיזית אל האינטרנט זה טעות קשה. ממשק המחשב וממשק המציאות, זה של כיכר רבין, שונים מהותית זה מזה

תומכי "יוזמת ז'נבה" נקטו, לכאורה, במהלך נכון מבחינתם. במקום להכריז על הפגנת תמיכה בכיכר רבין ולהסתכן בהיענות חלקית, הם קראו לכל אוהדי התוכנית באשר הם לגלוש היום (ד') לאתר hafgana.co.il ולהפגין בכל שעה משעות היממה כדי "להזיז את שרון מעזה ליוזמת ז'נבה". הלכה למעשה, ההפגנה המקוונת מסתמנת כגימיק ותו לא.

  

מי שגלש היום לכיכר ההפגנה הווירטואלית צפה בהעתק של כיכר רבין. חלק מהגולשים מיוצגים באתר באמצעות דמויות מאוירות המצטופפות בכיכר ונושאות שלטים עם מסרים בעד יוזמת ז'נבה. מסך הווידאו במרכז הדף משדר נאומים וקטעי וידאו שהוקלטו מראש על ידי אישים פוליטיים. גולשים המעוניינים להגיב יכולים לעשות זאת באמצעות מערכת התגובות של האתר (הדומה לתגובות לכתבות ב-ynet) והפורום.

  

העתקת המציאות הפיזית: טעות קשה

 

על אף הרכיבים האינטראקטיביים באתר ההפגנה, בלט יותר הניסיון "להעתיק" את המציאות הפיזית אל האינטרנט וזה, הרי, טעות קשה. ממשק המחשב וממשק המציאות, זה של כיכר רבין, שונים מהותית זה מזה. מילון רב מילים מגדיר "הפגנה" כ"אסיפה או תהלוכה של בני אדם המיועדת להביע בציבור את דעתם בעניין מסוים, ובעיקר את מחאתם כלפיו או את תמיכתם בו, בניסיון להשפיע על אחרים או על קובעי המדיניות". כאשר מדובר בהפגנות המוניות, ההפגנה עשויה להיות אפקטיבית כאשר ההפגנה רבת משתתפים.

  

ויכוחים מרים עסקו בשאלה אם 400 אלף אזרחים השתתפו ב-1982 בהפגנת המחאה בכיכר מלכי ישראל בעקבות הטבח בסברה ושתילה או מעט פחות מכך, אך ההמונים נראו לעין ואיש לא ניסה לטעון כי היו שם רק 1,000 מפגינים, למשל. שונה המצב באינטרנט. הבאנר העליון באתר ההפגנה מכריז על כ-104,000 מפגינים, נכון לשעה 18:00, אך מדובר בנתון בלתי מוחשי, גם אם הוא מדויק. למרות הדמויות המאוירות, תחושת ההמון אינה קיימת באינטרנט. כל גולש ועכברו הוא.

  

כשל מובנה נוסף בהפגנה המקוונת טמון בניסיון לחקות את הסדר הכרונולוגי של הפגנה אמיתית - כלומר, אירוע שמתרחש בזמן הווה ומתקדם באופן ליניארי. קטעי הווידאו מוצגים באתר ברצף, זה אחר זה, כאשר האירוע מתוכנן להימשך 12 שעות. הזמנים שנקבעים על ידי המארגנים ולא על ידי הגולשים, שאינם יכולים לצפות בתכנים הרצויים להם בכל זמן.

 

אין קיצורי דרך

 

טעו מארגני ההפגנה כאשר ניסו לייצר אירוע כאשר אין אירוע. אין משמעות רבה לקיום אירועים ברשת בשעה וביום מסוים, שנקבעו מראש, אלא אם כן מדובר באירוע "חי". לצורך העניין, שידור ישיר באינטרנט של הפגנה הנערכת בתל אביב הוא דוגמה טובה לשימוש ברשת כדי להעצים אירוע פוליטי. אך במקרה הנוכחי, מדובר באירוע המתרחש ברשת בלבד - כל קטעי הווידאו בהם נראים המשתתפים בהפגנה הוקלטו מראש. קשה לבלף את הגולשים - מדובר ב-non-event, אירוע מלאכותי.

  

במקום להשקיע כספים בפרסום יקר של אירוע שיתפוגג מחר, מוטב לתומכי יוזמת ז'נבה (ולתומכים של מטרות פוליטיות אחרות ומנוגדות) להשקיע את הכסף (והרי יש כסף) באפיקים יותר מחושבים. מלת המפתח באינטרנט היא "נוכחות" (Presence). בניגוד לדימוי של האינטרנט כמדיום מיידי, גופים פוליטיים וחוץ פוליטיים המבקשים לבנות נוכחות אפקטיבית ברשת לא יכולים להסתפק בקמפיינים חד פעמיים ובאוסף אקראי של גולשים שהגיעו לאתר בעקבות הקמפיין (וייתכן שאף חלקו הגדול בכלל מתנגד ליוזמה). הם נדרשים להשקעה מתמשכת במשך שבעה ימים בשבוע, 365 ימים בשנה.

 

רק לאחר מאמץ ממושך הם יוכלו למשוך את קהל היעד לפלטפורמה המקוונת שלהם בעזרת כל הכלים המקוונים העומדים לרשותם: אתר אינטרנט עם תכנים עדכניים, פורומים, מפגשים אינטראקטיביים ושידורי רשת, בלוגים ואתרים לא רשמיים, ניוזלטרים ועוד. טיפוח קהילה מקוונת נאמנה יאפשר להם לרתום את הגולשים למאמצים משותפים כמו הפגנות, שיגור פקסים ופעילויות מחאה אחרות. אין קיצורי דרך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים