שתף קטע נבחר

משטרת התנועה עונה לגולשים

בכירי משטרת התנועה הגיעו ל-ynet כדי לענות על שאלות הגולשים. למה יש גל תאונות, כמה אשמה בכך המהירות, איך אפשר לפתור את זה והאם שוטרים הם מעל החוק. התשובות - לאחר קיצורים הכרחיים - בפנים

ש. - בשנת 2003 5% מכלל תאונות הדרכים נגרמו כתוצאה ממהירות מופרזת ו-13% מהתאונות הקטלניות נגרמו ממהירות מופרזת. 5% זה מספר קטן יחסית להשקעת המשטרה באכיפת מהירות, לעומת זאת האכיפה כלפי עבירות אחרות וההשקעה במשאבים ובכוח האדם נחותים יותר. אפשר לדעת למה? (White-Night)

 

נצ"מ דרורית פורת, סנ"צ חזי שוורצמן: מחקרים רבים שנעשו בעולם הוכיחו שהורדת מהירויות הנסיעה משפיעה על כלל התנהגות נהגים בכביש, ומקטינה את מספר העבירות. מעבר לעבירות מהירות, לדוגמה, נהגים שומרים יותר מרחק, יוצאים פחות לעקיפות מסוכנות, שומרים על הימין ועוד. למהירות נמוכה יש תרומה ליכולת תגובת הנהג לתרחישים בלתי צפויים. לכן, האכיפה (שהיא כ-20% בלבד מהאכיפה המשטרתית) חשובה מעבר לסטטיסטיקה.

 

ש. - ועוד בענייני מהירות. האם לדעתכם משאבי המשטרה לצורך מניעת תאונות דרכים מחולקים נכון? אם כן, כיצד אתם מסבירים את האכיפה המסיבית של עבירת המהירות? (Boxer)

 

סנ"צ מאיר אור: על-פי ניתוח התאונות, אחת העבירות הבולטות שגורמות לתאונות קטלניות היא עבירת מהירות. בנוסף חשוב להדגיש שככל שהמהירות בעת התאונה גבוהה יותר, כך גם גדל הנזק הציבורי, הכלכלי והנזקים הגופניים.

 

ש. - חיפוש עברייני מהירות הפך לציד מכשפות ואתם יודעים את זה. מתי תהיה אכיפת "דברים קטנים", כמו אי עצירה ב"עצור" למשל, כניסה לצומת פקוק, זחילה בנתיב שמאל, אלה שעוצרים בערים גדולות ובשעות עומס וחוסמים נתיבי תנועה עמוסים לעייפה? (GuyGuy24)

 

סנ"צ אור: משטרת ישראל מבצעת ניתוח רצוף של תאונות דרכים ומחליטה על פעולות אכיפה בהתאם לניתוח התאונות. אתה צודק בעניין העבירות המרגיזות, שגם בהן מטפלת המשטרה. אבל עיקר המשאבים מושקעים בטיפול בעבירות שגורמות לתאונות דרכים. הלוואי ויכולנו לטפל בכל מכלול העבירות, אך לשם כך דרושים משאבים ואמצעים רבים. לכן אנחנו צריכים לבצע עבודה לפי תיעדוף, כאשר המטרה העיקרית המוצהרת היא צמצום תאונות הדרכים.

 

ש. - מה עושים עם עבירות של שוטרים? אתמול נסעתי באיילון ועל פני חלפו במהירות מסחררת טרנזיט משטרתי ללא סירנה ועם מנורה מהבהבת ורכב פרטי של קצין משטרה ללא סירנה וללא מנורה מהבהבת. זו לא פעם ראשונה שאני נתקל בשוטרים שמצפצפים על החוק - נוסעים במהירות מופרזת, בשוליים ועושים פרסה במקומות אסורים. (דורון)

 

סנ"צ אור: משטרת ישראל נוקטת באמצעים נגד שוטרים המבצעים עבירות תעבורה. שוטר אינו מעל החוק, אך כל מקרה נבדק לגופו של עניין ומתקבלת החלטה האם מדובר בעבירה או בנהיגה מבצעית מאושרת.  

 

ש. - האם וכיצד ניתן לפקח על שעות עבודה של נהגים מקצועיים כמו נהגי תחבורה ציבורית, מסיעים פרטיים, משאיות וכו'? לדעתי נהגים כאלה שעובדים שעות ארוכות ולילות מועדים יותר לסכנות. האם ניתן לשתף פעולה עם משרד העבודה? (הולך רגל)

 

סנ"צ אור: החל משנת 1993, קיימת יכולת פיקוח על נהגים על-ידי מכשיר "הטכוגרף" (קופסה שחורה) בכלי הרכב. המכשיר מתעד רישומי מהירות וזמני עבודה, ובעזרתו ניתן לבצע אכיפה כנגד הנהגים וגם פיקוח על-ידי החברות. כיום החובה היא רק על כלי רכב כבדים מעל 8,000 ק"ג ואוטובוסים. בהחלט יש כוונה ורצון להתרחב גם לכלי רכב קלים יותר, וכאלה המסיעים נוסעים.

 

ש. - משטרת ישראל משקיעה משאבים באיסוף קנסות מהציבור, ולא במניעת תאונות. למשל: מדי יום מתחבאים שני שוטרים מאחורי פניה, שבאיזור שלה לא היתה אפילו תאונה קלה זה לפחות ארבע שנים. הסיבה לכך היא שיש שם תמרור "עצור", שרבים נכשלים בו בגלל ראות לקויה בצומת. יש הסבר הגיוני אחר? (effi)

 

נצ"מ פורת, סנ"צ שוורצמן: הקנסות מדו"חות המדינה מגיעים לאוצר ולא למשטרה. אין שום אינטרס לרשום דו"חות על-מנת לקבל כסף. בעיקרון, ההנחיה של הפיקוד ביחידות אגף התנועה בשטח הוא לפעול לפי מיפוי תאונות דרכים. בכל זאת יכול להיות שיש מקרה חריג.

 

ש. - יותר ויותר אני נחרדת לגלות שבישראל נוהגים גרוע. מדי יום אני רואה על כביש החוף נהגי משאיות עוקפים במהירות בלי לאותת, נהגים שמתפרצים בלי להביט, עקיפות מסוכנות, נהגים שמצפצפים וצועקים, גניבת רמזורים אדומים וחוסר כבוד בסיסי של הנהגים אחד לשני. האם אתם מסכימים שחלק ניכר מהתאונות היו נמנע אם היתה תרבות נהיגה נכונה? למשל באיטליה. נוהגים שם מהר אבל יש כבוד הדדי. (רותם)

 

נצ"מ פורת, סנ"צ שוורצמן: מסכימים איתך. אין ספק שחלק גדול מהסיבות לתאונות דרכים הם בגין התנהגות הגורם האנושי שמשמעותה היא בעצם תרבות הנהיגה. לכן מטרת האכיפה המשטרתית לשנות את תרבות הנהיגה, על ידי הפחתת כמות העבירות שמבוצעות על-ידי נהגים. אבל יש גם צורך באוירה ציבורית שונה, אוירה בתקשורת, חינוך, הסברה.

 

ש. - מעולם לא ראיתי אכיפה של זכות קדימה להולך רגל, עקיפה אסורה מימין, איתות, נסיעה במהירות מותרת בעיר, עצירה על מעבר חציה וכיוצא בזה. מה עם עבירות אלה? (עופר9)

 

סנ"צ אור: השנה הכריזו באגף התנועה על בעיית הולכי הרגל כאחד היעדים המרכזיים לפעילות ב-2004. הן כלפי הולכי הרגל החוצים שלא על-פי חוק והן כלפי נהגים. שלא נותנים זכות קדימה. גם לגבי שאר העבירות שהזכרת יש פעילות אכיפה. עבירת מהירות בשטחים עירוניים נאכפת בהתאם לניתוח תאונות למשל.

 

ש. - מאז ומתמיד התנגדה המשטרה לספורט מוטורי בטענה שהוא מעודד התפרעות נהגים על הכביש. למרות זאת, הספורט המוטורי כספורט אינו מסוכן ועשוי לעודד אנשים להשתתף בתחרויות במקום להשתולל על הכביש. (White-Night)

 

סנ"צ אור: משטרת ישראל אינה מתנגדת לנושא הספורט המוטורי, אך עומדת על כך שהספורט המוטורי ימוסד ויערך על פי קריטריונים בטיחותיים המקובלים בעולם הנאור (תקן ה-FIA).

 

ש. - מה לגבי תשתית מהנמוכות בעולם? איך יתכן שאחד הכבישים הראשיים במדינה - כביש החוף - יהיה מלא בחורים. לא פלא שישנם כל-כך הרבה רכבי שטח על הכביש כי רמת הכבישים בהתאם. איפה הלחץ שאמורה המשטרה להפעיל על הרשויות על-מנת לשפר את הכבישים, ולבנות כבישים כמו באירופה וארה"ב. (ניר)

 

נצ"מ פורת, סנ"צ שוורצמן: התשתית בישראל השתפרה בשנים האחרונות. משטרת ישראל משתפת פעולה עם מע"צ והרשויות המקומיות, ומנסה למצוא פתרון לבעיות תשתית. קיים גם מוקד של מע"צ, שמקבל הודעות 24 שעות ביממה ושולח עובדים לתקן בכל אתר נדרש.

 

ש. - למרות מבצעי אכיפה, קמפיינים תקשורתיים, ניידות שמתחבאות מאחורי שיחים והצהרות בעבר ובהווה, חלה עליה במספר ההרוגים השנה. האם יש לכם הסבר לכך? (פרומפיל)

 

נצ"מ פורת: מה שמאפיין את העליה בתאונות קטלניות השנה היא: 1. נהגים צעירים (בעיקר בסופי שבוע). 2. עליה של תאונות קטלניות בתחום העירוני בכבישים משניים. 3. רכב כבד. 4. אי ציות לרמזור. זה המקום לציין שהיכולת לנתח עליות וירידות בתאונות דרכים היא מורכבת, היות שיש הרבה מאוד גורמים שמשפיעים על הנושא. כדי לתת תשובות מקצועיות, צריך לבצע מחקר מקיף. אנחנו עוסקים בכך.

 

ש. - האם לרכב דו גלגלי מותר לנסוע על השוליים? (שמוליק)

 

סנ"צ אור: החוק היבש אוסר בפירוש לנוסע על השוליים.

 

ש. - מה אתם עושים עם ההצעות שהעלו כאן? (יאיר)

 

כל הצוות: עלו מאות הצעות אי אפשר בשלב זה להתייחס, צריך לבחון אותן לעומק, ואת ההצעות המעניינות להעלות בצוות ישיבה באגף התנועה כדי לבדוק אותן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הגולשים שאלו, סנ"צ חזי שורצמן, נצ"מ דרורית פורת וסנ"צ מאיר אור ענו
צילום: גבי מנשה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים