שתף קטע נבחר

מדריך: כיצד לבחור מצלמה דיגיטלית?

כבר מזמן שאין שום סיבה טובה לקנות מצלמה רגילה, אבל מבול המצלמות הדיגיטליות שמציף את החנויות עלול לבלבל. מה חשוב לבדוק לפני שקונים, מה ההבדל בין רזולוציה לאינטרפולציה ואיזה כרטיס זיכרון הכי יתאים. כך תבחרו מצלמה דיגיטלית

במשך שנים היה הצילום הדיגיטלי שמור למשוגעים לדבר. רוב המצלמות היו כבדות ומסורבלות, מסובכות להפעלה וגם לא אמינות מספיק. בהדרגה אך בעקביות המצב השתנה, ובשנה האחרונה כבר מדובר במהפכה - הטכנולוגיה הגיעה לבשלות, מחירי הדיגיטליות ירדו, והפופולריות שלהן מרקיעה שחקים.

 

הצילום בשיטה האנלוגית הוא כיום עולם הולך ונעלם ויש לכך סיבה טובה: ראשית, חיסכון עצום בהוצאות על פילם. שנית, אפשר לבדוק כל תמונה מיד אחרי הצילום, ולהחליט אם למחוק או לשמור. 

 

אחר כך מעבירים את התמונות למחשב ללא סורק, מתקנים העזרת תוכנה, ושולחים בדואר אלקטרוני, או מדפיסים ומקבלים פלט נהדר, שעמיד למים ואור שמש עד 70 שנה (לפחות בחלק מהמדפסות). ניתן גם למסור את התמונות לפיתוח רגיל במעבדת צילום.

 

אין זה מפתיע שבתוך כשנתיים גדל שוק הצילום הדיגיטלי העולמי פי שלושה. במקביל המחירים ירדו ואפשר למצוא דגמי 2 מגה-פיקסל ב-1,000-500 שקל. תמורת 1,500-1,000 שקל מקבלים מצלמת 3 מגה-פיקסל טובה - וביותר מ-1,500 שקל כבר מוצאים מצלמות 5 מגה-פיקסל.

 

אבל טווח היצרנים והדגמים עצום ולכן, למרות הירידה החדה במחירים, תהליך קנית המצלמה הדיגיטלית הפך קשה.

 

בין דיגיטלי לאנלוגי  

 

רוב האנשים אוהבים לצלם, אבל לא מבינים ולא רוצים להבין בצילום. בשבילם הומצאו המצלמות הפשוטות. צלמים מיומנים התרגלו לשלם יותר, ולקבל מצלמות רגישות ומדויקות שמאפשרות שליטה בפוקוס, במהירות התריס ובפרמטרים אחרים. בשילוב עם עדשות איכותיות, סרטי צילום עם רגישות משתנה לאור, אמצעי פלאש ותאורה, הושגו איכויות צילום מגזיניות.

 

בעולם הצילום הדיגיטלי המציאות שונה. מה שנעשה פעם במכניקה עדינה, נעשה היום באלקטרוניקה סטנדרטית. גם הדיגיטליות הזולות מאפשרות שליטה במאפייני הצילום. במקביל, גם המצלמות המקצועיות כוללות מצב צילום אוטומטי, שבו המצלמה מכוונת את הפוקוס בעצמה.  

 

במילים אחרות: לא קשה למצוא מצלמה דיגיטלית שתתאים גם לכיס וגם למיומנויות הצילום. אבל איפה מתחילים לחפש?  

 

מצאו את ההבדלים

 

פרמטרים רבים משתנים בין מצלמות, אבל ישנם כמה שחשוב במיוחד להכיר: אבחנה (רזולוציה): התמונה הדיגיטלית מורכבת ממטריצה של נקודות (פיקסלים). ככל שהאבחנה גדלה, גדלים החדות והפירוט, וגם הגודל המקסימלי להדפסת התמונה.

 

המינימום המקובל הוא 2 מגה-פיקסל (שמתקבלים מרזולוציית צילום של 1,200*1,600) - יותר ממה שצריך למצגת או אתר. אבל במחירים של היום שווה להוציא בשביל 3 מגה-פיקסל, או אפילו 5 מגה-פיקסל, שיאפשרו להדפיס תמונות בגודל דף A4 ויותר.

 

הערת אזהרה: כשרואים פרסום על מצלמה עתירת פיקסלים וזולה להפתיע, חפשו באותיות הקטנות את המילה אינטרפולציה. אם מצאתם, זה אומר שהמצלמה מגדילה את התמונה באופן מלאכותי, כמו בזום, ואז מתקבלת תמונה גדולה אבל פחות איכותית.

 

זום

 

תכונת הזום האופטי (להבדיל מהדיגיטלי) מאפשרת להניע את עדשות המצלמה כדי להתקרב לאובייקט המצולם או להתרחק ממנו. רוב הדיגיטליות הפופולריות תומכות בזום 3x (הגדלה עד 1:3) - וכל המרבה הרי זה משובח. רוב המצלמות מציעות גם זום דיגיטלי, שפירושו הגדלה מלאכותית של התמונה באמצעות תוכנה.

 

במקרה כזה התוצאה תהיה תמונה גדולה, אבל מפוקסלת ופחות חדה. לכן, אם בפרסום כלשהו מצוין באותיות של קידוש לבנה, שהמצלמה תומכת בזום אופטי 12x, חפשו ובוודאי תמצאו באותיות הקטנות, שבעצם היא מציעה זום אופטי 3x וזום דיגיטלי x4.

 

מצבי צילום

 

רוב המצלמות מציעות כמה רמות של רזולוציות צילום ודחיסה, שמאפשרות לבחור בין יותר איכות ליותר תמונות; תוכניות צילום מוכנות שמתאימות לתנאי תאורה שונים; מצב מאקרו לצילומי תקריב, או תכונות כמו צילום מושהה (טיימר), צילום רצף (מספר תמונות במרווחים קצרים) ועוד. במצב אידיאלי, המצלמה תתמוך במצבי צילום מגוונים, תאפשר לעבור ביניהם, ותעשה עבודה טובה במצב הצילום האוטומטי. 

 

צג ה-LCD

 

מאפשר צפייה מקדימה באובייקט המצולם, כתוספת או כתחליף לעינית וצפייה בתמונות לאחר שצולמו. אם הוא גדול (1.5 אינץ' לפחות), איכותי ובהיר - הוא יתמודד יפה עם מצבי תאורה שונים ויגרום להשתמש מעט מאוד בעינית. עדיין, מומלץ לרכוש מצלמה שכוללת את שניהם.  

 

זיכרון

 

רוב הדיגיטליות מגיעות עם כרטיסי פלאש בנפח 32-16 מגהבייט, שמספיקים לאחסון 60-20 תמונות (תלוי ברזולוציה וברמת הדחיסה). לעיתים קרובות זה לא מספיק, ורוצים עוד זכרון. מכיוון שכרטיסים בפורמטים כמו קומפקט פלאש או SD מיוצרים על ידי יצרנים רבים, הם גם זולים, כך שאם מצלמים הרבה, עדיפה מצלמה שמבוססת על אחד מהפורמטים הללו.  

 

סוללות

 

לסוג הסוללות יש השפעה מכרעת על נוחות המצלמה והתאמתה לשימושים. הרבה דגמים משתמשים בסוללה נטענת ייעודית מסוג ליתיום-איון או ניקל-מטאל-הידריד (NiMH), שניתן לזהות לפי צורתן המרובעת. אלה סוללות קלות, קומפקטיות וחסכוניות, שמספיקות לשעות רבות, אבל בזמן טיול תגלו שהצורך להטעינן פעם בכמה שעות הופך לבעיה. 

 

אפשרות אחרת היא מצלמה שמופעלת בשתי סוללות אצבע (AA). הדגמים הטובים מגיעים עם סוללות NiMH נטענות סטנדרטיות ומטען תואם, אבל תומכים גם בסוללות רגילות מסוג ליתיום או אלקליין. כך ניתן לגבות את עצמכם בחבילת סוללות ליתיום איכותיות.  

 

ממשקים

 

רוב המצלמות החדשות תומכות בממשק USB 2.0 לחיבור למחשב ובממשק A/V לחיבור לטלוויזיה. לא כדאי להסתפק בפחות ובדרך כלל לא צריך יותר, אבל לא מזיק כשיש תמיכה בתקן PictBridge לחיבור ישיר למדפסת.

 

תכונות מתקדמות

 

רוב המצלמות מגיעות עם אפשרות לשליטה בצבעים באמצעות איזון לבן (White Balance), שליטה בחשיפה (VE) וברגישות (ISO). גם אם לא מנצלים את היכולות, אל תוותרו עליהן. רוב המצלמות תומכות במספר מצבי פלאש (רגיל, אוטומטי, מצב שמנקה עיניים אדומות), וחלקן גם בחיבור נורת פלאש חיצונית. מצב נוסף, של חצי פלאש, פחות נפוץ אבל שימושי מאוד.

 

הגורם האנושי

 

חלק ממשווקי המצלמות הדיגיטליות נוהגים לנצל את חוסר הידע של הצרכן כדי למכור חתול בשק. אם מושגים כמו CCD או מפתח עדשה אינם ברורים לכם, תתקשו להעריך את איכויות המצלמה. התייעצו עם מישהו שמבין, או התרחקו ממוצרים של יצרנים קיקיוניים, שמשווקים במחירי מציאה.

 

אביזרים ותוספות

 

רוב הסיכויים שלא תשתמשו בכל התכונות המתקדמות שתציע הדיגיטלית. לא בטוח, למשל, שתזדקקו לתמיכה בווידאו (אבל אם כן - ודאו שהוא כולל סאונד). ייתכן שתאהבו את האפשרות לשימוש במצלמה כ-Webcam, אבל סביר להניח שתעדיפו מוצר ייעודי וזול.

 

כמה מהדיגיטליות החדשות מציעות תמיכה בפילטרים צבעוניים, צילומים פנורמיים, צגי LCD מסתובבים, ועוד. כל זה טוב ויפה, אבל חשוב פחות מעניינים כמו משקל, נפח, גימור, הנדסת אנוש, ארגונומיה, איבזור ואיכות התוכנה.

 

עדיף לשלם עוד קצת ולקבל מצלמה במארז מתכת עמיד, מאשר מצלמה יפהפיה במארז פלסטיק מוכסף, שיישרט וישתפשף תוך שבועות. לא הכרחי שהמצלמה תשקול פחות מ-200 גרם או תצליח להיכנס לכיס - אבל אם היא תגיע בלי רצועת נשיאה, סרט לתלייה על הצוואר ו/או נרתיק, תגלו שאין לכם חשק להוציא אותה מהבית.

 

נחמד לקבל עם המצלמה עריסה או תחנת עגינה, שיאפשרו העברת תמונות למחשב בלחיצת כפתור תוך כדי טעינה, אבל אפשר להסתפק במטען נפרד לסוללה. תעריכו גם יצרן שמצרף לחבילה מדריך משתמש קומפקטי שנכנס לכיס, בנוסף לתיעוד שעל התקליטור המצורף.

 

אבל הדבר הכי חשוב לפני שקונים מצלמה דיגיטלית, הוא להכיר את הדגם: ללכת לחנות ולשחק איתו קצת. אחרי שתנסו כמה מצלמות, תבחינו בהבדלים משמעותיים בתגובת הכפתורים, באיכות הצג ובאינטואיטיביות של ממשק התוכנה. בסופו של דבר, אלו הדברים שבאמת יקבעו איך יראו התמונות.

 

 

הטיפים שכדאי לזכור

 

  1. רוצים דיגיטלית בזול? חפשו באינטרנט. מצאנו הבדלים של 30% ויותר בין האתרים והמכירות הקבוצתיות באתרי המכרזים, לבין רשתות השיווק.  

  2. בדרך כלל אפשר לצפות מיצרן מצלמות ותיק, שישמור גם במצלמות הדיגיטליות על הסטנדרטים המוכרים מהאנלוגיות. אם התרגלתם למצלמה אנלוגית מיצרן מסוים, בידקו את הדיגיטליות שלו.

  3. רוצים לחסוך ומתכננים לצלם הרבה? התרחקו ממצלמות שמשלבות טכנולוגיות קנייניות (טכנולוגיה שלא הפכה לתקן תעשייה, ומשתמש בה רק היצרן שפיתח אותה). אם תהיו כבולים ליצרן ברכישת סוללות, כרטיסי זיכרון חדשים וכו', תגלו שהמחיר גבוה.

  4. הדיגיטליות המקצועיות תומכות בחיבור עדשות חיצוניות, מהסוג של מצלמות רפלקס 35 מ"מ. מי שרוצה להתמקצע - צריך מצלמה כזו. 

  5. רוב הדיגיטליות מתאפיינות בזמן תגובה ארוך. אם הזריזות חשובה - שימו לב לעניין הזה.

  6. הנתון על מפתח העדשה (f) מצוין בכל מפרט טכני ומספק אינדיקציה על חדות הצילום האופיינית, במיוחד בתנאי תאורה גרועים. המינימום המומלץ הוא f:2.8. ככל שהמספר קטן, התמונות טובות יותר.  

  7. לצילום עצמים בתנועה, חפשו מצלמה עם מהירות סגר גבוהה - לפחות 1:500 של שנייה. 

  8. העדיפו מצלמה עם אחריות ארוכה. עלויות התיקון עלולות להגיע לסכומים של מצלמה חדשה.

 

מידע נוסף ניתן למצוא במילון ynet למונחי צילום דיגיטלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Olympus C-460. לצילום באור חזק
HP R 707. מגוון תוספות
Pentax Optio S4i. רק 105 גרם
Samsung Digimax U-CA-401. צילום ממרחק קצר
Minolta Dimage Z1. עיצוב מיוחד
Canon Powershot Pro1. למקצוענים
מומלצים