שתף קטע נבחר

ארגון בינלאומי: ישראל מפלה תלמידים ערבים בתקציבים

ארגון זכויות האדם Human Rights Watch כתב מכתב לראש הממשלה, ובו קרא להפסיק את האפליה נגד המגזר הערבי בתחום החינוך לקראת אישור התקציב לשנת 2005, ולעמוד בהבטחותיו להעניק שוויון הזדמנויות לכל ילד בישראל, ערבים ויהודים כאחד. משרד החינוך: אין אמת בטענות

"טיוטת התקציב של ישראל לשנת 2005, אינה פותרת את האפליה השיטתית נגד בתי ספר במגזר הערבי". כך כתב אתמול (ה') הארגון הבינלאומי לזכויות אדם, Human Rights Watch, במכתב חריף לראש הממשלה.

 

 

על פי הארגון, המגזר הערבי מקבל תקציב חינוך קטן בהרבה מתקציב החינוך של המגזר היהודי, והילדים הולכים לבתי ספר בהם יש כיתות גדולות יותר ופחות מורים מבמגזר היהודי. כמו כן עולה כי התלמידים במגזר הבדואי בנגב הם המופלים ביותר לעומת הילדים היהודים. 

 

על פי הנתונים שפרסם הארגון, במגזר היהודי יש מורה אחד לכל 16 תלמידים בבתי הספר היסודיים, בעוד שבמגזר הערבי, יש מורה אחד לכל 19.7 תלמידים. עוד עולה כי הילדים הערבים קיבלו פחות תוכניות העשרה מהילדים הערבים וכי למרות שחסרות כ-1,500 כיתות במגזר הערבי, הוקפאה בנייתן ב-2003. כמו כן, חסרות בבתי הספר במגזר הערבי ספריות ומעבדות מחשבים.

 

הארגון קרא לשרון לתקן את המצב ולדאוג להזדמנות שווה בחינוך לכל ילד בישראל. בארגון, ששם לעצמו מטרה להגן על זכויות אדם של אנשים ברחבי העולם, פעילים עורכי דין, עיתונאים, אנשי אקדמיה ומדינאים ממדינות רבות.

 

אפליה שיטתית של עשרות שנים

 

במכתב לראש הממשלה, אריאל שרון, כתבו פעילי הארגון כי הם "מודאגים עמוקות, מכך שלמרות הצהרותיך על כך שהחינוך הינו הכלי הטוב ביותר כדי לצמצם פערים בחברה הישראלית ולהעניק הזדמנות שווה לכל ילד, התקציב המוצע אינו מתמודד עם האפליה השיטתית בת עשרות השנים של המגזר הערבי במערכת החינוך".

 

הארגון קרא לשרון לדאוג לכך שהתקציב הסופי של 2005, ישקף את מחויבותה של ישראל לקדם את הזכות לחינוך ללא אפליה, לכל ילדי ישראל.

 

"ראש הממשלה הודה שחינוך הוא הכלי האפקטיבי ביותר להקטנת הפערים בחברה, אבל הצעת התקציב שלו מפלה את הילדים במגזר הערבי", אמרה קלריסה בנקומו, אחת החוקרות במחלקה לזכויות הילד של הארגון. "התקציב אינו פועל לסגירת הפערים החינוכיים בין היהודים לערבים בישראל".

  

הארגון קרא לממשלת ישראל לנקוט בצעדים מיידיים לשינוי המצב: ליצור שוויון בין החינוך היהודי לערבי בכל האזורים, בעיקר בגני הילדים ובבניית ספריות ומתקנים נוספים שחסרים במוסדות הערביים. כמו כן קרא הארגון לממשלה להוציא לפועל את המדיניות המוצהרת האוסרת על אפליה על רקע דת, גזע, מוצא ומין.

 

משרד החינוך: יש שיפור

 

ממשרד החינוך נמסר ל-ynet בתגובה כי "אין אמת בטענות, וכי במהלך שלוש השנים האחרונות דווקא חל שיפור משמעותי במספר השעות שהועברו לטובת התלמיד במגזר הערבי. שיפור זה נזקף לרפורמת דו"ח שושני שהובילו שרת החינוך, לימור לבנת ומנכ"לית המשרד, רונית תירוש".

 

בהתאם לדו"ח זה, התקצוב לתלמיד בבית הספר היסודי נקבע על פי עשרה מדדי טיפוח בהם: רקע חברתי-כלכלי, מיקום גיאוגרפי וכדומה. בתוך כך, מדגישים במשרד, כי המגזר הערבי דווקא זכה לתוספת משמעותית בהיקף השעות: "בין השנים תשס"ג לתשס"ה ניתנה תוספת של כ-24,000 שעות (שהם כ-10.2 אחוז) לטובת המגזר. בתום חמש שנים יינתנו כ-70,000 שעות לטובת המגזר.

 

בהתייחס לטענות על תקצוב השעות לתלמידים בבתי הספר העל-יסודיים, מציינים במשרד החינוך שבמגזר הערבי, כמו במגזר היהודי, הקצאת השעות נעשית על פי מגמות, "גם בעניין זה מטעה הארגון".

 

אשר לנושא הבינוי, נמסר כי "בהתאם למדיניות של צמצום פערים בתחום זה, הקצו משרד החינוך ומפעל הפיס בשנים 2003 ו-2004 כ-213 מיליון שקלים לטובת העניין. תקציבים אלה מהווים כ-33 אחוז מכלל תקציב הפיתוח של המשרד, למרות שחלקו היחסי של המגזר הלא יהודי מהווה 21 אחוז מקרב כלל האוכלוסייה. היקף תקציבי זה הוא גבוה מזה שעליו החליטה הממשלה במהלך השנתיים האחרונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
מחסור עצום בכיתות (אילוסטרציה)
צילום: אורן אגמון
צילום: שאול גולן
פחות מורים ליותר תלמידים (אילוסטרציה)
צילום: שאול גולן
צילום: איי פי
ראש הממשלה בביקור ברהט השבוע
צילום: איי פי
מומלצים