שתף קטע נבחר

בדרך למעלה: הוספת מעלית לבניין

איך משכנעים את הדיירים? כמה זמן צריך לחכות לרשיון? מי צריך לשלם? וכמה זה עולה. המדריך השלם להוספת מעלית לבניין קיים

גילם של בני הזוג אדיב, המתגוררים בגבעתיים, נושק כבר ל-70. השניים מתקשים לעלות לקומה השלישית, בה שוכנת דירתם זה 40 שנה. הבניין מלא בצעירים, שרובם שוכרים את הדירות בהן הם מתגוררים, ובעלי הדירות השכנות לא ששו לחתום על הסכמה להתקנת מעלית בבניין. כדי שיסכימו, בני הזוג נאלצו לשלם גם על המעלית, גם על שיפוץ הבניין וגם על גינון, סך של כ-60 אלף דולר. משתלם?

 

התשובה המפתיעה היא - בהחלט כן. עכשיו הדירה שלהם שווה עוד 80 אלף דולר, וגם איכות החיים של הזוג השתפרה לאין שיעור.

  

באלפי בניינים בארץ לא מותקנות מעליות. חוק שנחקק בשנת 74' מחייב התקנת מעלית בבית משותף בן למעלה מארבע קומות, אך מספר הבניינים שהוקמו לפני שנה זו עומד על רבבות רבות. רוב הבניינים הללו הם בני שלוש-ארבע קומות על עמודים, ומאכלסים 6 עד 16 דירות מגורים או משרדים. בעלי דירות בקומות הגבוהות מתקשים לפעמים למכור את הנכס, או נאלצים להתפשר באופן משמעותי על מחירו.

 

מממצאי האגודה לתרבות הדיור עולה, כי מעלית מוסיפה לערכם של נכסים מסוג זה 40%-20%. זוהי ככל הנראה הסיבה שבלמעלה מ-100 אלף בניינים משותפים ברחבי הארץ מעוניינים כיום הדיירים להתקין מעלית.

 

לפי ברנרד רסקין, מנכ"ל רימקס, החישוב לרוב הוא כזה: בקומה רביעית התוספת לשווי הדירה עם התקנת המעלית תהיה עד 20% משווייה. בקומה שלישית - תוספת של עד 15%, בקומה שנייה עד 10%, ובראשונה - עד 5%. לדברי מנכ"ל מ.ד.ס, גיא יום-טוב, העדרותה של מעלית בבניינים ישנים היא גורם מרתיע לא רק לקוני דירות פוטנציאליים, אלא גם לשוכרים זמניים. אוכלוסיות רבות, כמו קשישים, הורים לתינוקות, ומוגבלים פיזית זקוקים למעלית כהכרח יומיומי.

 

לפני ההתקנה: שכנוע הדיירים

 

היוזמה להקמת מעלית בבניין משותף, עשויה להיות מורכבת למדי ואף יקרה: העלות הכוללת להקמת מעלית חיצונית בבניין בן שלוש-ארבע קומות עשויה להגיע ל-400-350 אלף שקל. בכל שנה מותקנות בארץ כ-1,500 מעליות בבתי מגורים, משרדים ותעשייה. מתוכן, פחות מ-100 מעליות מותקנות בבתים משותפים קיימים. הפער העצום בין הרצון להתקין מעליות לבין התקנתן בפועל הוא תולדה של מספר מכשולים העומדים בדרך להגשמת החלום המיוחל: שכנוע השכנים, התחשבות בדיירים שאין בידם את התקציב הדרוש להתקנת המעלית ולהליכים הביורוקרטיים הכרוכים בתהליך.

  

לפי נתוני האגודה לתרבות הדיור, בבית משותף הכולל בממוצע 10 דירות, 20% מהדירות מושכרות, ולבעלי הנכסים אין כל אינטרס להשקיע מכיסם את סכום ההשתתפות הגבוה. 20% מדיירי הבניין מתגוררים בקומה הראשונה, וטוענים - במידה מסוימת של צדק, שאין להם כל צורך במעלית. ל-10% מהדיירים אין כסף למימון פרויקט בניית המעלית הדיירים הנותרים מתחלקים ל-28% שמעוניינים בשיפוץ הבניין ובהתקנת המעלית, ו-22% שמתנגדים לפרויקט.

 

הסוד הוא להיות סובלניים, לבחור את הדיירים שיהפכו להיות שותפים לרעיון ולפעול בדרכי נועם. הבית המשותף הוא מתחם רגיש, ואין לכפות החלטות באופן נוקשה, אלא תוך שכנוע הגיוני. על פי חוק אין צורך בתמיכת כל הדיירים, אלא ברוב של שני שליש בלבד. עם זאת, ישנם מספר תנאים שחייבים להתקיים כדי להוציא את ההחלטה אל הפועל:

 

המעלית תותקן באופן שלא יגרום לפגיעה מהותית בדירות האחרות, ברכוש המשותף או בחזות הבית.

 

היתר בנייה להתקנת המעלית

 

בעלי הדירות שהחליטו על התקנת המעלית ישאו בהוצאות ההתקנה. בעלי הדירות בקומת הקרקע אינם מחוייבים להשתתף בהוצאות אלו, אך כל בעלי הדירות בבניין חייבים להשתתף בהוצאת אחזקתה והפעלתה השוטפת. התקנת מעלית תשפר גם את רמת חייהם של דיירי קומת הקרקע או הקומה הראשונה, מאחר שחדר המדרגות יהפוך להיות סואן פחות ומטופח יותר. יתרון נוסף הוא היתרון הפסיכולוגי, שבבסיסו עומדת התפיסה כי בניין בו מותקנת מעלית הוא מודרני ומושקע יותר. גם רוכשים פוטנציאליים של דירות בקומה הראשונה יושפעו מאפקט חיובי זה.

  

ביורוקרטיה: רשיון בנייה והיטל השבחה

  

בסופו של דבר, לאחר שהתקבל אישורם של שני שלישים מהדיירים, יש להחתים אותם על מסמך אישור, אותו יש לשלוח למחלקת ההנדסה בעירייה, שם יידרשו הדיירים להגיש בקשה רשמית להתקנת מעלית.  

 

בכל מקרה, יש להבדיל בין אישור העירייה לבין הרישיון להתקנת מעלית, שיתקבל בשלב מאוחר יותר. בקשת הרישיון תוגש על ידי מהנדס בניין או אדריכל לאחר שנוצרה ההתקשרות עם חברת המעליות, ועשויה לקחת שנה ויותר. לדברי עו"ד מושיק פלדמן, מומחה לנדל"ן, רשויות מקומיות נוהגות לגבות היטל השבחה בשיעור של עד 10,000 שקל לבניין על הוספת מעלית. 

 

המוסד הבא אליו יש לפנות הוא חברת חשמל. ברוב הבניינים בהם מתוכננת להיבנות מעלית יש צורך במונה חשמל בעל ספק גבוה. מונה זה יותקן, בעלות של כמה אלפי שקלים, על ידי חברת החשמל. התקנת המונה אינה מיידית, ובמקרים מסוימים זמן ההמתנה יעמוד על מספר שבועות.

 

עכשיו עליכם לבחור את החברה שתתקין את המעלית. בישראל לא קיימות חברות רבות שערוכות להתקין מעליות בבתים קיימים, ויש לבחור בחברה המורשית בהתקנות מסוג זה על ידי אגף הפיקוח על העבודה במשרד הרווחה, ולא לחלק את העבודה בין קבלני משנה. כדאי מאוד לבקש מהחברה שנבחרה לראות מעליות דומות שהתקינה בבניינים אחרים. כל אחד מהדיירים יציג בפני החברה את דרישותיו מהמעלית. אפשר גם להגביל את הגישה למעלית לחלק מהדיירים, על ידי קוד הפעלה מיוחד.

 

התקנה: ארבעה-תשעה חודשים

 

לצורך הקמת מעלית פנימית יש צורך בחלל של מטר וחצי על מטר וחצי לפיר, שטח שלרוב אינו בנמצא. לפיכך, סביר להניח שברוב המקרים תותקן בבניין מעלית חיצונית. 

  

לפני תחילת עבודות התקנת המעלית יש לבחור את הפיר, החלל בו היא נעה. קיימים שני סוגים עיקריים של פירים למעלית חיצונית: פיר מתכת ופיר בנוי. הקמת פיר בנוי עשויה להמשך מספר שבועות, ולעתים היא כרוכה בשינויים מסויימים בחדר המדרגות. פיר מתכת מורכב מפרופילי פלדה המותאמים לעומס המתוכנן, והרכבתו נמשכת ימים ספורים בלבד. את פיר המתכת אפשר לכסות בחומרים שונים, כמו פח צבוע או זכוכית.

 

לאחר הקמת הפיר, יש לבחור את סוג המעלית. קיימים שני סוגים עיקריים של מעליות חיצוניות: חשמלית (המונעת על ידי חיכוך) והידראולית. עלותה הממוצעת של מעלית חשמלית חיצונית בבניין בן ארבע קומות (ללא עבודות נלוות) עומדת על כ-80 אלף שקל. עלות מעלית הידראולית עומדת על כ-100 אלף שקל.

 

באגודה לתרבות הדיור ממליצים על מעלית הידראולית, שיתרונותיה רבים: אין צורך לבנות חדר על גג הבניין, כפי שמתחייב בהתקנת מעליות חשמליות, מה שמקל על תהליך קבלת הרישיון מהעירייה; העומס על המבנה הקיים ועל גג הבניין הוא מינימלי; פרט לכך, מעליות הידראוליות הן שקטות יותר ומאפשרות חילוץ עצמי בעת הפסקת חשמל.

  

מרגע תחילת העבודות ועד לסיומן יעברו ארבעה עד תשעה חודשים, תלוי במורכבות ההתקנה. בדרך כלל, שלבי העבודה להתקנת המעלית יתבצעו בסדר הבא: חפירת ויציקת בור המעלית, בניית פיר המעלית, התקנת מנוע המעלית ודלתות הפיר, התקנת תא המעלית ומערכות הפיקוד והחשמל, הפעלת המעלית וביקורת חשמל.

 

לאחר מכן תעבור המעלית בדיקה מטעם מכון התקנים, ולפני מסירתה הסופית לשימוש הדיירים יש להיפגש עם נציג החברה, שייתן לדיירים הוראות שימוש והוראות חילוץ במקרה של תקלה או הפסקת חשמל.

  

אחרי ההתקנה: שירות ותחזוקה

 

כל ועד בית בבניין בו הותקנה מעלית נדרש לחתום על חוזה שירות עם חברת תחזוקה בעלת רישיון מטעם משרד העבודה והרווחה. חוזה השירות מחייב מתן שירות שוטף, ביצוע תיקונים שונים (ללא החלפת חלקים), וליווי הבודקים בעת הבדיקה התקופתית של המעלית (אחת ל-6 חודשים).

  

ברוב המקרים, החוזה אינו כולל תיקונים הדורשים החלפת חלקים - פרט לשנת האחריות. בכל החברות ניתן לחתום על חוזה שירות נוסף, הכולל גם החלפת חלקים בלויים או לא תקינים ללא תשלום.

 

השירות השוטף למעלית כולל שימון וגירוז של כל המערכות המכניות והצירים למיניהם, בדיקת תקינותם של מעגלי הבטיחות, בדיקת חיבורי החשמל, כוונון סגירת דלתות התא והפיר, כוונון העצירה בקומות השונות וניקיון המערכות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סבסטיאן שיינר
מעלית. מוסיפה עד 40% לערך הנכס
צילום: סבסטיאן שיינר
מומלצים