שתף קטע נבחר

האינטרנט הרג את התערוכה

כמו ש"הוידיאו הרג את כוכב הרדיו" בשנות השמונים, כך המדיה האלקטרונית - בשימוש היצרנים - הורסת את תערוכות הרכב

אחד הלהיטים הסמליים יותר בפתיחת שנות השמונים היה "וידאו הרג את כוכב הרדיו". שיר שנשמע מטופש אך התגלה כנבואת אמת. ופאריז 2004 הדגישה את מה שאנו חשים כבר תקופה לא קצרה - האינטרנט הורג את תערוכות הרכב. השינוי שחל בשנים האחרונות בניצול המדיה האלקטרונית על ידי יצרני הרכב, הפך לחלוטין את התמונה ושינה את האווירה בה מגיעים הקהל וכתבי הרכב לתערוכות.

 

מציאות מול דמיון

 

מדוע זה בלט דווקא בתערוכת פאריז הנוכחית? אולי בגלל שהיא התמקדה במכוניות האמיתיות והמעשיות יותר, כאלה שגם אני ואתה נוכל, בסיוע קל מהאובדראפט לקנות. אמנם הייתה בה כמובן פרארי חדשה, ואסטון מרטין משופרת ואפילו פורשה אבל הם תפקדו הפעם כניצבות לצד מכוניות כמו פורד פוקוס, סיטרואן C4, רנו מודוס או יונדאי סונטה וסוזוקי סוויפט. מכוניות מרכז שדה שהשפעתן, לא רק על השוק אלא גם על עתיד היצרן שמאחוריהם, חשובה ביותר.

 

כי אחרי שנגמרו מלחמות הטיטאנים בין מותגי הפאר הבריטיים המתחדשים בחסות היצרנים הגרמנים, אחרי שהמציאו עבורנו את מייבאך והראו לנו איך מחיים מחדש שמות אקזוטיים כמו למבורגיני ומזראטי, ואחרי שכבר חזינו בקאמבקים, נפילות והמצאת שפע פלחי השוק, הייתה תערוכת הרכב של פאריז בסימן חזרה למציאות. כאילו היוותה אות לקחת אוויר ולהירגע אחרי התערוכות הסוערות של השנים האחרונות.

 

פשוט ומציאותי, אינו בהכרח רע. הרי השקת הפורד פוקוס המקורית בפאריז לפני שש שנים הייתה אירוע דרמטי שמשך קהל רב. הרי התייצבות הסניק בעיר האורות לפני שמונה שנים גררה אותנו בהתרגשות לחקור את שלל הפטנטים שבו. וכך היה גם בתערוכות שהציגו לנו את הגולף, ה-206, הטווינגו ועוד הרבה אחרות.

 

אז מה קרה?

 

השינוי הגדול כל כך הודגש בפני כאשר חלפתי בפעם החמישית ליד העמדה של רנו, שבפנקס השחור הזעיר שבכיסי נרשמה כלא מספיק מעניינת. ואז לפתע הבנתי שיש כוכב בעמדה של היצרן הצרפתי וקוראים לו מודוס, והוא אפילו כלי חכם, מתקתק, חשוב ובהחלט ראוי לתשומת לב. הבעיה הייתה שרנו כבר טפטפה את המודוס דרך תמונות באינטרנט, ודרך הצגה מקדימה של מכונית תצוגה שהייתה בעצם הדבר האמיתי, ודרך חשיפת אב-הטיפוס. וכך הדגימה באופן הבולט והמובן ביותר את המקום הבעייתי אליו נקלעו תערוכות הרכב.

 

כי עבורי ומבחינת אלפי אנשים נוספים שעברו בפאריז, המודוס כבר הייתה "חדשה-ישנה", למרות שהיא בעצם עדיין לא ממש קיימת. הרי עדיין לא הגיעה לכבישי אירופה ושיווקה רק מתחיל כעת.

 

לאן נעלמה ההתרגשות

 

לא צריך להיות עיתונאי ותיק כדי לזכור את התקופה בה תערוכות רכב היו אירוע מרתק ומלא הפתעות. אירוע בו נפגשת לראשונה עם מכוניות חדשות שלא הכרת עד כה. אז מה קרה? להיכן בדיוק נעלמה אותה התרגשות שאפפה את תערוכות הרכב של פעם.

 

נראה שעם פרוץ עידן האינטנרט בתעשיית הרכב, לפני ארבע שנים בערך, התמונה השתנתה באופן מוחלט. זה קרה פחות או יותר לפני תערוכת הרכב של פאריז 2000 אך מאז השתנו כללי המשחק לחלוטין. היצרנים, מתוך מאבק גובר על תשומת הלב ועל הכותרות, החלו מנצלים את השבועות שלפני התערוכה לחשיפת דגמים חדשים. הם גם למדו לעשות זאת באופן מדורג, כזה שיאפשר להם לפרוש עד למקסימום את מספר הכתבות להן יזכו. התוצאה הברורה של דבר כזה היא שעבור הקהל הרחב, ממש כמו העיתונאים, הפכה פסיעה בבוקר במסדרונות התערוכה לאירוע פחות מסקרן ומרגש מבעבר. העניין פשוט אבד.

 

והיצרנים שלא יכולים להתאפק חושפים בדרך כלל אפילו את מכוניות התצוגה כמה ימים או שבועות לפני התערוכה. ולכן תחושת הדה-ז'וו מהדהדת מכל קירות האולמות של התערוכה.

 

עמוק יותר

 

אבל הבעיה היא אפילו יותר עמוקה. כי בניסיון לשכלל את היכולת לצוד תשומת לב פתחו יצרני הרכב שיטה חדשה. מכוניות תצוגה שמשגרות רמז לקראת הדבר האמיתי. שום דבר כמובן אינו חדש במכוניות תצוגה, אבל הבעיה מתחילה כאשר הן הופכות להרבה יותר מרמז אלא לדבר האמיתי בכבודו ובעצמו.

 

המודוס שהוצגה בז'נבה היא שוב דוגמה מצוינת, אבל בוודאי לא היחידה. כי כמוה היה הסניק שנחשף שם קודם לכן, או הססמי של פיז'ו, האלטיאה של סיאט והמאזדה 3. וכך כאשר מגיע זמן החשיפה האמיתית של המכונית התחושה הכללית היא שכבר ראינו אותה, ולאף אחד כבר אין ממש כוח להתקרב, לבדוק ולרדת לפרטים הקטנים שהשתנו.

 

מגוון יותר

 

ולכל המהלכים האלה יש להוסיף את שפע הנישות, גומחות, ופלחים שיצרו יצרני הרכב עבור הלקוח, יחד עם הכמות הגדולה עוד יותר של ההגדרות המומצאות השכם והערב. עם שפע כזה של גרסאות מרכב, גימור, או קוסמטיקה כזו או אחרת, קשה לאזרח הקטן לעקוב אחר זרם השינויים.

 

השפע הזה, שגם מוצג באופן מדורג כדי לזכות בעוד ועוד תשומת לב, מתיש גם את מי שבאמת מתעניין. שימו לב למשל להשקת הפנדה של פיאט, על שפע הגרסאות ומכוניות התצוגה שכן יגיעו או לא יגיעו לייצור. נראה שאפילו האיטלקים של פיאט הפסיקו לעקוב אחרי מה הוצג או יוצר, וגם הם אינם יודעים אילו גרסאות באמת ניתן לרכוש כיום. ולכן אולי ניתן לחלוף ליד עמדת יצרן שבע פעמים מבלי לשים לב שאכן נמצא כאן חידוש.

 

גם אנחנו אשמים

 

אבל היצרנים אינם האשמים היחידים במשבר הלא מדובר הזה של תערוכות הרכב. הם לא היחידים שאבדו את הסבלנות. כי בעזרתם האדיבה, יצרו השנים האחרונות קהל שצמא לאינפורמציה מהירה ועכשווית אך אינו מעוניין לרדת לעומק ולהשקיע יותר משתי דקות קריאה.

 

קהל שמבחינתו, כל מכונית זוכה לדקת תהילה אחת ולא יותר, שעבורו שנייה אחרי חשיפת תמונה ראשונה המכונית כבר הופכת ישנה ולא מעניינת. קהל שרוצה חידושים מהירים וקלים לעיכול בקצב ה-ADSL. לכן כנראה גם אין באמת סיכוי להחזיר את הגלגל לאחור- תערוכות הרכב לא יחזרו להיות מה שהיו.

 

יש דרך?

 

האם יש מוצא או שתערוכת הרכב שהכרנו נמצאת במדרון? אולי כדאי ליצרנים האירופים להביט פעם אחת לכיוון הקולגות מאמריקה בהם הם כל כך מזלזלים. כי באמריקה, היכן שההצגה היא הדבר החשוב מכל, משתדלים רוב היצרנים המקומיים לפעול בדרך שונה. הם שומרים את החשיפות במדיה ממש לרגע בו מוצגות המכוניות על הבמות בדטרויט או לוס אנג'לס.

 

אלמנט ההפתעה הזה נראה אמנם מלאכותי, אבל הוא אחד הדברים שהפכו את תערוכת דטרויט לחשובה ומסקרנת. זאת במיוחד עבור מי שעדיין בא לראות ואינו מסתפק בביקור וירטואלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי זוכר כמה גרסאות כבר הוצגו לפנדה?
ומה ההבדל בכלל בין מכונית תצוגה לסדרתית?
האם תערוכות הרכב כפי שהכרנו אותן נכחדות מהעולם?
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים