שתף קטע נבחר

GTA החדש: מתוחכם ושלם יותר

Grand Theft Auto: San Andreas יגיע בקרוב לארץ, ויציע קפיצת מדרגה במשחקיות של סדרת הפשע הוותיקה. מה בתפריט? שטח משחק מוגדל, טיפול ודאגה לדמות הראשית, AI משופר, תמכה בשחייה ועוד חידושים

Grand Theft Auto: San Andreas, המשחק החדש בסדרת משחקי הפשע של RockStar, יוצא השבוע לחנויות ויחזיר את כולנו ל-שנות ה-90, התקופה בה מדונה הייתה נערתו של דיק טרייסי והרובוטריקים עדיין נחשבו למגניבים.

 

המשחק יתרכז בסצינת ה-Gangsta` Rap של התקופה, סביב תרבות הכנופיות העירוניות. הפעם, בניגוד למשחקים הקודמים בסדרה, בהם גילמנו פושעים מתוך סצינת המאפיה המקומית, נגלם דמות "נקייה", אך מסוכנת: קארל ג`ונסון - עבריין רציני, שחזר למוטב, או לפחות מנסה.

 

לאחר חמש שנים של בריחה מחיי הפשע, הוא נאלץ לשוב לעיר הולדתו לוס-סאנטוס שבמדינת סאן-אנדריאס, בעקבות רצח אמו. הוא מגלה שמכריו ומשפחתו נמצאים בסכנה כתוצאה מסכסוכי כנופיות, וגם מופלל ברצח שלא ביצע. כעת, ג'ונסון נדרש לצאת לאודיסיאה פרטית ומודרנית על מנת להשליט סדר ברחובות ולהשיב את כבודו.

 

שטח המשחק הורחב

 

Rockstar ממשיכה להציג את המשחקיות הפתוחה, ופורצת הדרך של סדרת GTA, שהפכה את GTA3 לאחד מהכותרים המשפיעים והמצליחים ביותר בתעשייה. לטענתם, SA יקפיץ את הסדרה למדרגה האבולוציונית הבאה של משחקי המחשב.

 

שטח המשחק הורחב בצורה מרשימה. מדינת סאן אנדריאס תכיל שלוש ערים מרכזיות,

שיחוברו במדבריות ושטחים פתוחים. קחו את וייס-סיטי, הכפילו בשלוש, והוסיפו שטח נכבד המכיל עיירות נידחות ומרחבים פתוחים - וקיבלתם משחק ענק.

 

השטחים עמוסי פעילויות שצריך או רצוי לעשות. אפשר להסתובב בחופשיות בשטח המשחק, לגנוב מכוניות כאוות נפשכם, להתגייס למשימות שונות מטעם גורמים מפוקפקים - בתמורה לתשלום, או לחלטר כנהגי מונית. כמעט הכל אפשרי.

 

צריך לטפל בג'ונסון

 

אחד החידושים המרכזיים הוא פיתוח הדמות הראשית. ב-SA נגלם דמות שאת חזותה החיצונית וכישוריה נוכל לקבוע בעצמנו. בדומה לחיים האמיתיים, גם דמותו של ג`ונסון תישפט על ידי זרים בעיקר על סמך מראה חיצוני. ככל שדמותו תיראה יותר מאיימת, עשירה, ובעלת מעמד - הוא יזכה ליחס משופר מאויבים ועמיתים.

 

ניתן לשפר את מראהו של ג`ונסון באמצעות החלפת תספורות, קניית בגדים ואפילו קעקועים, כשגם יחסה של המשטרה יושפע ממראהו. במידה וג`ונסון יהפוך למבוקש, יהיה עליו לשנות תספורות ולהחליף את בגדיו לעיתים קרובות. גם מעבר לשיקולי משחקיות, מצטיירת אופציית עיצוב הדמות כאתנחתה קלילה ומהנה מעולם המשחק הראשי.

 

אולי אחת התוספות המעניינות והמקוריות שנוספו ל-SA היא הצורך להזין את הדמות, כשעל השחקן מוטלת המשימה לשמור על הדמות במצב בריא ויציב, זאת, באמצעות ארוחות ממסודרות בכל יום. ברחבי SA מפוזרות שלל מזללות שונות מכל הסוגים, שיציעו מזון למכירה. במידה ולא תעניקו לג`ונסון את האנרגיה הנדרשת, תיחלש דמותו בהדרגה ותרזה, ותציג ביצועים גרועים בקרבות, נהיגה, וכושר גופני.

 

מערכת הזנה מורכבת במיוחד

 

מערכת ההזנה של המשחק היא ללא ספק אחת המערכות המורכבות והמקוריות ביותר שראינו. לכל פריט מזון קיים ערך קלורי, בדומה לעולם האמיתי. במידה וג`ונסון יאכל יותר מדי, הוא יתחיל להשמין, ויסבול מכושר גופני ירוד: ריצה איטית, קושי בהרמת חפצים, שחיה מסורבלת, דיווש איטי באופניים וכו`.

 

כדי למנוע השמנה, יש לבקר במכון כושר. המפתחים מבטיחים מבחר מכוני כושר, כאשר כל אחד יתרכז בענף ספורט אחר. תוכלו, למשל, לתרגל ולשפר את החבטות של ג`ונסון במכון האגרוף, או ללמוד תרגילי ג`ודו מיוחדים במכון אומנויות הלחימה. בנוסף, גם הליכה מרובה, שחייה, או סתם רכיבה על אופניים יגרמו לג`ונסון להשיל קילוגרמים ממשקלו, ואף ישפרו את סיבולת הלב-ריאה שלו.

 

Rockstar עדיין לא חשפה במדויק את הנתח ממנו עתידה לנגוס מערכת ההזנה והאימונים. האם מדובר בבונוס - תוספת שולית שאינה הכרחית במיוחד על מנת להתקדם בשלבי המשחק, או שמא מדובר בחלק אינטגרלי ובלתי נפרד

 מהמשחקיות של GTA:SA? כך או כך, בהחלט מסקרן לדעת האם הרעיון החביב יעבור את מבחן המציאות, והאם נפיק ממנו הנאה.

 

נוסף על הכושר, נוכל לשפר גם את כישוריה של הדמות. כישורי הירי, לדוגמה, ישתפרו עם השימוש בנשק מסוים. ירי ממושך בנשק ישפר את שליטתו של ג`ונסון בנשק מבחינת זמני טעינה מהירים יותר, כיוונון אוטומטי מהיר ומדויק יותר, ריצה מהירה עם הנשק וכו`. פסגת ההתמחות בנשק היא היכולת להתמודד עם שני כלי נשק במקביל. 

 

גם כישורי הנהיגה של ג'ונסון ישתפרו בעזרת תרגול מתאים. נהיגה ממושכת ברכב מסוים תקנה לדמות שליטה טובה יותר בעיקולים ופניות חדות. כישורי נהיגה טובים יותר משמעם יכולת להתמודד טוב יותר עם מרדפי מכוניות מטורפים, כך שאיבוד שליטה ברכב יהפוך לתופעה שכיחה פחות ופחות.

 

ואם כבר מדברים על מרדפים מטורפים, תשמחו לדעת שנוספה אפשרות לשדרג את מכוניתכם עם נייטרו - לחיצה אחת על הכפתור המיועד לכך באמצע נסיעה, והאגזוז יהפוך לרקטה יורקת סילוני אש. חיוני מאוד בעת בריחה מהירה ויעילה מהמשטרה.

 

אפשר גם לשחות

 

עד כה, ידענו שנפילה למים ב-GTA, פירושה מוות מיידי. הפושע ידע להכות, לגנוב מכוניות, ולסובב את כל המאפיה העירונית על האצבע הקטנה - אבל לא לשחות. כעת תוקן העניין: ג`ונסון יודע לשחות. מכניקת השחייה פשוטה למדי - באופן אוטומטי דמותו של ג`ונסון תמיד תצוף על המים, וניתן יהיה לכוונו בעזרת האנאלוג השמאלי. לחיצה על כפתור האיקס תעביר אותו לשחיה מהירה.

 

בשני המצבים - גם ביבשה וגם במים - תתעייף הדמות לאחר צניחת מד הסיבולת שלה, ותיאלץ לעצור. ניתן גם לגרום לג`ונסון לצלול אל מתחת למים, בעזרת לחיצה על הכפתור המתאים. למרות שלכאורה זו אפשרות בלתי שימושית, היא מתגלה כיעילה בזמן בריחה. כמו בסרטים, נוכל לצלול בזריזות ולהתחמק מעיני האויבים. כמו שאר הכישורים, גם כישורי השחייה ישתפרו ככל שתימצאו יותר במים. 

 

למערכת הכיוונון האוטומטי הרגילה של GTA, נוספה גם אפשרת כיוונון חופשי. לחיצה על כפתור האיקס בזמן כיוונון אוטומטי, תכניס את ג`ונסון למצב בו הכוונת נמצאת במרכז המסך, וניתן לכוונה בעזרת האנאלוג הימני. הפרספקטיבה תישאר בגוף שלישי, כך שעדיין נוכל לראות את ג`ונסון ולשלוט בתנועתו.

 

יכולת מעניינת אחרת, תאפשר לו להתגנב מאחורי אויביו ולהרגם. כאשר הדמות תתחבא מאחורי צל כלשהו, תציין מפת המשחק כי היא מוחבאת בעזרת סימון מיקומה בנקודה כחולה. דרך אחת לחסל אויב היא במכת התגנבות, שדורשת להתקרב אליו מאחור ולחתוך את צווארו בסכין. דרך אחרת היא לירות יריה בודדת ומדויקת היישר לגולגולתו.

 

הבינה המלאכותית שופרה

 

האפשרות החדשה מוכיחה את השיפור לבינה המלאכותית של אזרחי סאן-אנדריאס, והם הרבה יותר מסוכנים. כבר דובר על תגובותיהם המשתנות של האזרחים בהתאם לחזותה החיצונית של הדמות, אבל לא רק. מדיניות המעצר של השוטרים הפכה אגרסיבית וחכמה יותר. הם בעלי חושים חדים יותר, ומשתמשים בטריקים יעילים על מנת להוציאכם מכלל פעולה. גם הנהגים הפכו אגרסיביים. גניבת מכונית כבר אינה פשוטה כבעבר. הפעם, רוב הסיכויים שבעלי הרכב יחזיר מלחמה.

 

GTA3 היווה קפיצת מדרגה גרפית לסדרה, והעביר אותה לעידן התלת מימד. עם SA, מבטיחים ב-Rockstar קפיצת מדרגה דומה. גם מספר הפוליגונים באובייקטים במשחק גדל פלאים - מה שמעניק להם מראה מעוגל ונקי.

 

גם הטקסטורות שופרו, ועיצוב העיר נראה נקי, מרשים, ומציאותי יותר, ומציג אוטוסטרדות עצומות, בניינים גבוהים, ומרכזי קניות שופעי חנויות, לצד שכונות עוני מגודרות, מגרשי ספורט, בתים ישנים וקירות מרוססי גרפיטי. גם השטחים המפרידים בין שלושת הערים המרכזיות נראים נפלא - אדמות הרריות משופעות בצמחיה מפורטת וגבהות עצומות.

 

אפקטים משופרים של תאורה (צללים דינאמיים ומערך טקסטורות שונה ליום ולילה) ואפקטים של מזג אויר מוסיפים לחבילה את הליטוש הסופי.

 

פסקול פולחני

 

פס הקול של משחקי GTA האחרונים בכלל, ושל SA בפרט, יכול בקלות לתפוס שטח של כתבה שלמה. מאז GTA3, הפך הרדיו הייחודי של משחקי הסדרה לפסקול פולחני כמעט. תחנות הרדיו של SA נחשפו לאחרונה, לאחר תקופה ארוכה בה שמרה עליהן חברת Rockstar בסודיות.

 

על פי הפרטים שנחשפו, קיימות במשחק כ-11 תחנות רדיו שונות, שינגנו להיטים אמיתיים משנות ה-90 הכוללים ז'אנרים שונים: רוק אלטרנטיבי, Fאנק, קאנטרי, היפ-הופ, רגיי, האוס ועוד. ב-Rockstar לא שכחו גם תחנת דיבורים, שתשדר שיחות "עם מאזינים" מוטרפים.

 

כמעט מכל בחינה אפשרית, Grand Theft Auto: San Andreas עושה רושם של כותר שאפתני ונדיר מאוד. שטח משחק עצום, יכולות חדשות לדמות הראשית, מערכת לפיתוח הדמות, AI משופר, ומנוע גרפי חזק יותר מכל מה שראינו עד כה במשחקי הסדרה. נראה שב-Rockstar לקחו ברצינות את משאלות המעריצים, ועבדו קשה כדי לייצר כותר GTA יפה, מציאותי, מתוחכם, ובעיקר שלם יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Grand Theft Auto: San Andreas. קפיצת מדרגה
אתר vgames.co.il
מומלצים