שתף קטע נבחר

מורה נבוכים: לקנות מצלמה דיגיטלית

התחלת השנה האזרחית החדשה היא מועד מצוין לרכישת מצלמה דיגיטלית, אך איך מתמודדים עם שפע המונחים, הקיצורים וראשי התיבות המבלבלים? לפני שאתם קונים, תוכלו להיעזר במדריך הבא

אם המצלמה האנלוגית שלכם מעלה אבק או שהדיגיטלית המיושנת אשר ברשותכם משאירה אתכם מאחור, בתחום שני המגהפיקסלים, למרבה הבושה, התחלת השנה האזרחית החדשה היא מועד מצוין לרכישת מצלמה חדשה. לא שזה קל, משתמשים רבים מתקשים להתמודד עם שפע המונחים, הקיצורים וראשי התיבות המבלבלים. לפני שאתם קונים, תוכלו להיעזר במדריך הבא.

 

דיגיטלית מול פילם

 

ההבדל העיקרי בין מצלמות פילם למצלמות דיגיטליות טמון באופן בו נשמרת התמונה. בצילום דיגיטלי מתועדת התמונה על ידי חיישן מיוחד הקולט את המידע החזותי וממיר אותו למידע דיגיטלי. 

החיישן, CCD (קיצור ל-Charched Coupled Device) הוא מהחלקים החשובים במצלמה: בין השאר הוא קובע את מספר הפיקסלים המקסימלי בתמונה, את דיוק הצבעים והטווח הדינמי ומשפיע יותר מכל על נאמנות הצילום למקור, עושר הפרטים ונקיון התמונה. מצלמות דיגיטליות מסויימות כוללות חיישן המאפשר קצב צילום של עד שמונה תמונות בשניה.

 

איכות המצלמה

 

באופן עקרוני, יש חמישה גורמים המשפיעים על איכות התמונה הדיגיטלית. איכות החיישן (CCD/CMOS), איכות העדשה, איכות עיבוד האות (הכולל את ייצור הרזולוציה, שיפור החדות, הקלטת התמונה ודחיסתה), איכות הפלאש ואיכות המערכת המשלבת בין המרכיבים. לכך ניתן להוסיף מנגנונים שונים כגון ביטול רעידה.

 

אבחנה (רזולוציה)

 

הרזולוציה היא אחד המרכיבים המרכזיים המשפיעים על המחיר. במצלמה נמדד נתון זה במספר הפיקסלים לרוחב כפול מספר הפיקסלים לאורך, והתוצאה מיוצגת בערכי מגהפיקסל (מיליון פיקסל). לדוגמה: מצלמה עם רזולוציה של 1536x2048 היא מצלמה עם רזולוציה של 3 מגהפיקסל.

 

ככל שהערך במגהפיקסל גבוה יותר כך גם גודל התמונה המירבי גדול יותר. חלק מהיצרנים מציינים את הרזולוציה תחת גודל, CCD או איכות. ואכן, ככל שהצילום נעשה ברזולוציה גבוהה יותר – כך גדל עושר הפרטים וחדות התמונה, ובהתאמה משקל הקובץ.

 

רזולוציה גבוהה חשובה במיוחד כשרוצים להדפיס את התמונות. ככל שהרזולוציה גבוהה יותר כך ניתן להגדיל את התמונה ללא פגיעה באיכות. מצלמות עתירות מגהפיקסל הן בדרך כלל מצלמות איכותיות ומדוייקות יותר וכוללות אפשרויות המיועדות לקהל מקצועי.

 

חשוב להבחין בין רזולוציה אפקטיבית לרזולוציה משופרת הנקבעת בתהליך של אינטרפולציה (תהליך מלאכותי של הוספת פיקסלים לתמונה בעזרת תוכנה). תהליך זה אינו מוסיף פרטים לתמונה אלא רק מנפח את מספר הפיקסלים. אמנם חלק מהמצלמות מתהדרות בטכניקת אינטרפולציה מתוחכמת, אך יעילותה מוגבלת, משום שאין דרך אמיתית להציג פרטים שלא נקלטו בעדשת המצלמה ובחיישן ה-CCD.

 

לחישוב נכון של הרזולוציה האפקטיבית יש להכפיל את מספר הפיקסלים לרוחב במספר הפיקסלים לאורך בנתון הרזולוציה.

 

אך בשוק קיימות מצלמות המצוידות ברזולוציה מרובת מגהפיקסל, ונופלות באיכותן ממצלמות עם רזולוציה נמוכה יותר. איך יודעים מה טוב? יש נתונים נוספים לקחת בחשבון.

 

עדשה ותקריב (Zoom)

 

עם כל הכבוד למגהפיקסל, בסיסו של צילום איכותי באופטיקה איכותית. העדשות הן אחד המרכיבים המרכזיים המשפיעים על איכות התמונה הנקלטת בחיישן ה-CCD. ככל שהעדשה איכותית ומתוחכמת יותר היא מאפשרת מיקוד מדוייק על פני עצמים במרחקים שונים וריבוי נקודות מיקוד. העדשות במצלמות דיגיטליות דומות או זהות לעדשות מצלמות פילם רגילות ומתפקדות באופן דומה.

 

במצלמות זולות יש עדשות באורך מוקד קבוע, המגבילות את הצלם בהתקרבות לעצם המצולם. בדרך כלל עדשות מסוג זה הן בעלות אורך מוקד קצר המספק זווית ראייה רחבה ומתאים, לדוגמה, לתמונות קבוצתיות. עדשות תקריב בעלות אורך מוקד משתנה גמישות יותר. מצלמות מתקדמות מאפשרות צילומי מאקרו איכותיים ממרחק של 1-10 ס"מ.

 

בדגמים מתקדמים ניתן להחליף את העדשה או להוסיף עדשות חיצוניות (כמו טלה, מקרו, עין הדג, עדשה רחבת זוית וכדומה). צלמים בעלי אוסף עדשות יקרות יעדיפו כנראה מצלמה שניתן לחבר לה עדשות ממצלמות פילם.

 

לרוב המצלמות כיום יש תקריב (זום) אופטי, המאפשר להציג את העצם המצולם מקרוב באמצעות תנועה של עדשות בעלות אורך מוקד משתנה. הגדלת התמונה באמצעות תקריב אופטי אינה פוגעת באיכות ובחדות התמונה. רמת התקריב במונחי מצלמות 35 מ"מ היא בדרך כלל 3x (כלומר 35-105 מ"מ), אך יש גם מצלמות מתקדמות עם תקריב של 4x,6x ואפילו 10x.

 

לרוב, ככל שאורך המוקד קצר יותר (ערך נמוך), שדה הראיה רחב יותר. התקריב האופטי הופך את המצלמה לאיכותית, אך יקרה. תקריב דיגיטלי לעומת זאת, מגדיל באופן מלאכותי את החלק המרכזי בתמונה, עם פגיעה באיכות ובחדות התמונה - לכן עדיף להתעלם ממנו.

 

עדשה ותריס

 

מפתח העדשה (הצמצם) הוא גודל הפתח דרכו עובר האור לחיישן ה-CCD (מסומן באות f). מספר קטן כגון f1.8 מציין מפתח גדול המאפשר כניסת אור רב. מספר גדול, כגון f5.4, מציין מפתח קטן יותר. כיוון מפתח העדשה מאפשר שליטה בעומק השדה. עומק השדה מציין את האזור הממוקד והחד בתצוגה.

 

מפתח צמצם קטן ישיג יותר תמונות בעלות עומק שדה גדול יותר. חלק מהמצלמות כוללות מפתח קבוע או אוטומטי ובמצלמות מתקדמות יותר ניתן לשלוט בו גם באופן ידני.

 

מצלמות דיגיטליות מסוגלות לצלם בתנאי תאורה ירודים, אך עלולות ליצור תמונות עם "רעש", שהמצלמות הטובות מסוגלות לנטרל. חלק מהמצלמות מסוגלות לשנות את טווח הרגישות לאור (המצוין במונחי ASA או ISO) ובחלקן הרגישות קבועה (100 ISO בדרך כלל). היכולת לשנות את הרגישות מאפשרת שליטה טובה יותר בצילומים במצבים משתנים.

 

מהירות התריס (Shutter Speed) היא מהירות החשיפה של חיישן ה-CCD לאור, כלומר, המהירות בה מתבצע הצילום. צילום עצמים נייחים ועצמים בתנועה דורש מהירות תריס משתנה. לצילום רוכב אופנוע בנסיעה למשל, יש צורך במהירות תריס גבוהה. לצילום תמונות נוף תתאים מהירות תריס נמוכה. מהירות התריס נמדדת בשניות, וככל שהמהירות גבוהה יותר כך כמות האור הנקלטת קטנה יותר. ברוב המצלמות מהירות התריס נקבעת אוטומטית, אך במצלמות מתקדמות יותר ניתן לקבוע אותה ידנית להשגת אפקטים מיוחדים.

 

אפשרויות תצוגה

 

אחד מיתרונות המצלמה הדיגיטלית טמון ביכולתה להציג את התמונה המצולמת לפני ואחרי הצילום. תצוגה זו מתבצעת בצג LCD צבעוני הממוקם בגב המצלמה ומשמש עזר בכיוון הצילום, להצגת תפריטי הכוונון ולהזנת הנתונים. הצג קטן יחסית (בין 2.5 ל-5 סמ"ר) ולא כל המצלמות מצוידות בו.

 

צגים איכותיים מאפשרים זוית צפיה רחבה, חלקם נשלפים ומסתובבים על צירם וחלקם אף כוללים תאורה פנימית המשפרת את התצוגה בתנאי תאורה ירודים. לצד צג ה-LCD מצוידות מרבית המצלמות בעינית אופטית לכיוון הצילום, החיונית כאשר רוצים לחסוך בסוללות. חלק מהמצלמות כוללות גם צג LCD מונוכרומטי המשמש לשליטה ובקרה על מצבי הפעולה של המצלמה.

 

איזון לבן

 

בקרת איזון לבן היא תכונה חשובה לשליטה על האופן בו המצלמה מצלמת צבע לבן. תנאי תאורה שונים משליכים על איזון הצבעים בתמונה. אם מצלמים תמונה בתאורה ביתית, למשל, תתקבל תמונה בגוון צהבהב-אדמדם. צילום באור יום או בצל יפיק תמונות עם סטיית גוון אחרת. לכן כוללות מצלמות מסוימות בקרה לשליטה על רמת איזון הלבן - שעל פיו מתאימה המצלמה את יתר הצבעים בתמונה. חלק מהמצלמות כוללות בקרה אוטומטית לפי מספר מצבים נפוצים והמשוכללות מאפשרות קביעת ערך יחסי להתאמה לתנאי הצילום ו/או שליטה ידנית.

 

מבזק (פלאש)

 

מרבית המצלמות הדיגיטליות כוללות מבזק קבוע בגוף המצלמה. לכולן יש אפשרות הגדרת צילום ללא מבזק, מבזק אוטומטי - בו המצלמה קובעת מתי יש צורך במבזק - וחלקן אף מאפשרות שליטה בדרגת האור הנוצרת. הבעיה היא שהמבזק המובנה במצלמה מיועד לטווחים קצרים בלבד (מטרים בודדים). מצלמות מתקדמות מאפשרות הוספת מבזק חיצוני חזק יותר למצלמה.

 

בחלק מהמצלמות המבזק ממוקם באחד מצדי המצלמה. המיקום הטוב ביותר הוא מעל העדשה - כדי להפחית צלליות לא טבעיות. תכונה שימושית נוספת היא אפשרות מניעת אישונים אדומים (Red Eye) - מאפיין שיכול לחסוך שימוש בתוכנה לעיבוד תמונה.

 

בחלק הבא: רכיבים חיצוניים ועזרים חיוניים למצלמה החדשה שלכם.

 

הכתבה הוכנה בעזרתו של מקס פנסון מ-d-spot.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
זום. מאפשר לצלם מקרוב או רחוק
איור: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
איור: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
רזולוציה. משפיעה על המחיר
איור: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
איור: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
פלאש. חשוב שיהיה מעל העדשה
איור: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
מתוך גיליון 2 של 'זמן דיגיטלי' - מגזין ברזולוציה גבוהה
מומלצים