שתף קטע נבחר

מחצית מהעובדים במשק לא מגיעים לסף המס

בעקבות הרפורמה במס הכנסה, היו בשנה שעברה מחצית מהעובדים - שכירים ועצמאים - מתחת לסף המס ולא שילמו מס כלל. שני העשירונים העליונים באוכלוסיה שילמו 87% מתקבולי מס הכנסהנטל המס הישיר עמד ב-2004 בממוצע על 26%. בהשוואה בינ"ל נטל המס בישראל עדיין גבוה בהרבה מזה הנהוג במדינות המתועשות

בעקבות הרפורמה במס הכנסה, עלה חלקם של שני העשירונים העליונים מ-83% לפני הרפורמה ל-87% מסך תשלומי מס הכנסה. כך עולה מדו"ח מינהל הכנסות המדינה לשנת 2004, שהתפרסם היום (ג').

 

במסגרת הרפורמה הועלה סף מס ההכנסה מ-3,000 שקל לחודש ל-4,000 שקל לחודש, וכך הוענק פטור מלא ממס הכנסה לכ-300 אלף עובדים. הדו"ח מציין, כי בשנה שעברה היו 49.1% מהיחידים מתחת לסף המס, לעומת 42.3% ב-2003. בקרב השכירים נמצאו 51.3% מהעובדים מתחת לסף המס ובקרב העצמאים - 33.5% השתכרו מתחת לסף המס.

 

שיעור המס הישיר הממוצע היה 25.9%, לעומת 27.5% ב-2003. השיעור הממוצע של מס הכנסה היה 18.5%, והשיעור הממוצע של דמי ביטוח לאומי ומס בריאות היה 7.4%.

 

ירידה באי השוויון

 

מהנתונים עולה, כי העשירון העליון השתכר בממוצע כ-31 אלף שקל בחודש וריכז כ-40% מההכנסה החייבת במשק. העשירון העליון שילם כ-62% מכלל המסים הישירים: כ-70% מסך גביית מס הכנסה וכ-42% מסך דמי ביטוח לאומי ומס בריאות. בשנת 2004, המיסים הישירים (מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ומס בריאות) הקטינו את אי השוויון בחלוקת ההכנסות ברוטו, כפי שהוא נמדד על ידי מדד ג'יני, בכ-16%.

 

ב-2004 שילמו בעלי הכנסות של עד 7,000 שקל לחודש ברוטו (המהווים כ-65% מאוכלוסיית ישראל) כ-3% מכלל תשלומי מס הכנסה, ו-21% מסך דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

 

השוואה בינלאומית

 

לאורך שנים ניכרת מגמת צמצום הפער בנטל המס בין ישראל למדינות OECD . בין 1970 עד 1988 עמד הפער על כ-14% תוצר בממוצע, והוא ירד בשנים 1989 עד 2003 ל-7% תוצר בלבד. למרות הצמצום, נטל המס עדיין גבוה בהשוואה בינלאומית. על פי אומדנים מוקדמים נראה שנטל המס ב-2004 יעמוד על 38.4 אחוזי תוצר. הממוצע ב-2003 במדינות OECD עמד על כ-31.5% תוצר.

 

משרד האוצר מתכוון להמשיך במדיניות המסים הנוכחית של הפחתה הדרגתית בנטל המסים כאחוז מהתוצר גם ב-2005, שבה תסתכם ההשפעה נטו של שינויי החקיקה על נטל המס הממשלתי בהקטנה של כ-0.4% תוצר.

 

הכנסות ממסים

 

הכנסות המדינה ממסים הסתכמו ב-2004 בכ-151.5 מיליארד שקל, גידול של 5.8% לעומת 2003. בגביית המסים חלה עלייה של 8% ב-2004 לעומת 2003, והיא הסתכמה ב-155.6 מיליארד שקל. מתוני המגמה עולה כי בין אוקטובר 2003 ליולי 2004 נרשמה התמתנות בגביית המסים לקצב גידול של כ-6%, ובאוגוסט-דצמבר נרשמה עלייה בגבייה לקצב גידול של כ-10%.

 

על פי התחזית הכלולה בהצעת חוק התקציב ל-2005, צפויות הטבות המס ב-2005 להסתכם ב-24.3 מיליארד שקל, כ-15% מהכנסות המדינה ממסים, כאשר רובן הן הטבות במס הכנסה ובמסי נדל"ן. תחזית ההטבות ל-2004 נמוכה בכ-7 מיליארד שקל לעומת 2002, כ-4.1 מיליארד שקל מהם נובעים מצעדים להרחבת בסיס המס וכ-2.9 מיליארד שקל מצעדים עליהם החליטה הממשלה, כמו ביטול הפטור ממע"מ באילת. 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עטא עוויסאת
50% פטורים ממס. צילום: עטא עוויסאת
צילום: עטא עוויסאת
מומלצים