שתף קטע נבחר

יוזמה: הורים נגד יום לימודים ארוך

הורים רבים שלא מעוניינים שילדיהם ישהו בבית הספר מעבר לשעות החובה, מעוניינים בהגמשת המלצות דוברת. לטענתם, יש לאפשר להורים המעוניינים בכך לקחת את ילדיהם מוקדם יותר שלושה ימים בשבוע, כיוון שהתנאים בבתי הספר אינם מספקים, וכן כי יש להורים זכות לפגוש את ילדיהם ליותר מארבע שעות ביום

קבוצת הורים המתנגדת להמלצה של ועדת דוברת לקיים יום לימודים ארוך, עד השעה 16:00 בבתי הספר, חברו ליו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ מלי פולישוק-בלוך (שינוי), וקראו למשרד החינוך להפוך את יום הלימודים הארוך לאופציונלי, כך שהורים המעוניינים בכך יוכלו לקחת את ילדיהם מבתי הספר כבר בשעה 14:00.

 

ביום ראשון נפגשו 20 זוגות ההורים עם פולישוק-בלוך וגיבשו יחד דרכי פעולה. אולם, משרד החינוך מתנגד בתוקף להצעתם בטענה ש"ההצעה אינה עולה בקנה אחד עם המלצות דו"ח דוברת".

 

קבוצת ההורים יזמה חתימה על עצומה ברשת האינטרנט, ולדבריהם עד כה הצטרפו לעמדתם אלפי הורים מרחבי הארץ.

 

הסיבות העיקריות להתנגדות ההורים קשורות לתנאים הפיזיים השוררים בבתי ספר רבים, וכן סיבה אידיאולוגית – הורים רבים מעונינים לגדל את ילדיהם ולשהות במחיצתם זמן ממושך ככל הניתן.

 

המתנגדים העלו מעין פשרה בין רוח ההמלצות לבין דרישתם: הורים שיבחרו בכך יוכלו להוציא את ילדיהם מבית הספר בשעה 14:00 במשך שלושה ימים בשבוע. כדי לקיים יום לימודים ארוך דורשים ההורים תנאים בסיסיים: אולמות ספורט בכל בתי הספר, חדרי מדעים, דשא, כיתות אומנות, אפשרות לחדרי מנוחה, מזגנים בכיתות והצללה. אלה, כהגדרתם "דברים בסיסיים".

 

"יש הורים שמאמינים שהביאו ילדים לעולם כדי לגדל אותם ורוצים להיות איתם בבית, ואני ביניהם", הסבירה פולישוק-בלוך. "אינני מבינה את התנגדות המשרד. לעניות דעתי, היוזמה לא יוצאת נגד דו"ח דוברת, אלא להיפך. זו פשרה הוגנת שאמורה להקל על המערכת ולא להקשות עליה. אם מצמצמים את יום שישי, הרי שהילדים לומדים בכל יום עד סביבות השעה 14:00 ואז בשעות האחרונות הם הולכים למועדוניות. ההורים מבקשים שלא יכריחו אותם לקחת משהו שהם לא רוצים לקבל".

 

שהילדים יהיו איתי בבית

 

"אנחנו בהרגשה שדו"ח דוברת רואה בנו, ההורים, מטרד", הסבירה טלי קבין-כהן, אם לשלושה המייצגת את ההורים. "אני רוצה לגדל את הילדים שלי בעצמי, ללא בייביסיטר זול או תחליפים. אני מעונינת שהילדים שלי יאכלו בבית, ינוחו, יחלקו איתי חוויות, יכינו שיעורי בית ואחר הצהריים יתפנו לעיסוקים שלהם. אנחנו מאד נחרצים בהתנגדות שלנו. אני לא חושבת שזה לטובת הילדים להיות כל כך הרבה שעות בבית הספר, עשרות ילדים יחד במתח ולחץ בלתי פוסקים. ילד צריך גם שקט. שמונה שעות ביום בבית הספר משאירות לנו פחות מארבע שעות להיות יחד עם הילדים. אנחנו עומדים על זכותנו להיות עם הילדים שלנו, אנחנו הבאנו אותם לעולם".

 

"זו לגיטימציה של הורה בוגר אזרח להחליט לגבי חינוך ילדיו יש אלמנט של חופש שנשלל מאיתנו" הוסיפה יונית אבני, אם לשישה מנהריה. "זו פגיעה בנו כאזרחים בוגרים, שיש לנו זכות על ילדינו, מתוך הנחה שהורים פחות משמעותיים לחינוך ילדיהם. אל תקחו מאיתנו את האחריות לילדינו. אנחנו מקבלים את זה שיש הורים שזקוקים לבייביסיטר ולארוחה חמה, ערים לצרכים של הציבור אבל למה אני צריכה לקחת ילד ולהכניס למסגרת שהיא פחות טובה מהבית? אל תכפו זאת על כולנו".

 

לדבריה, "יש גם ילדים שקשה להם מבחינה חברתית בבית הספר, ואין להם אלטרנטיבה, קשה להם לשבת הרבה שעות בכיתה. היום יש פעילויות אחרי הצהריים, חוגים שכבר לא יהיו עם יישום דו"ח דוברת". 

 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "היוזמה אינה מוכרת, שכן לא נעשתה כל פניה כזו מצד אותה קבוצת הורים. עם זאת, ראש מטה היישום, שמוליק הר נוי וסמנכ"ל ומנהלת המנהל הפדגוגי, לאה רוזנברג, יקיימו מפגש משותף עם קבוצת ההורים כדי ללמוד על יוזמתם".

 

במשרד הוסיפו, כי "ההצעה אינה עולה בקנה אחד עם המלצות דו"ח דוברת. וועדת דוברת התבססה על מודלים בינלאומיים. מסקירת הספרות המקצועית על הפעלת תוכניות להארכת יום הלימודים נמצא, כי הקשר בין תלמידים, מורים צוות בית הספר לבין הקהילה, השתפר משמעותית. כן עולה מהסקירה, כי לתלמידים ניתנה הזדמנות למימוש והתפתחות אישית, ומערכת התמיכה רגשית בהם גברה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
התנאים בבתי הספר אינם הולמים (ארכיון)
צילום: מאיר פרטוש
צילום: מאיר פרטוש
"י שגם ילדים דחויים" (אילוסטרציה)
צילום: מאיר פרטוש
מומלצים