שתף קטע נבחר

אתרי אינטרנט סלולריים: 'עשה ואל תעשה'

הטלפון הנייד עשוי לצרף לאינטרנט מיליארד וחצי משתמשים סלולריים. מדובר בהבטחה גדולה, אך חשוב לזכור שסלולר אינו זהה למחשב, ומפתחי האתרים צריכים להתחשב בשטח התצוגה המוגבל

בשנה האחרונה נרשמו מספר מהפכות קטנות בתעשיית הסלולר הגורמות לרובנו להסתכל על הצג הזעיר מזווית אחרת לחלוטין. הדור השלישי נכנס, תעבורת נתונים השתפרה מאוד, צגי הצבע הסלולריים נהנים מרזולוציה גבוהה יותר, כוח העיבוד של המכשירים רב יותר באופן משמעותי, הזיכרון הפנימי גדל מיום ליום ודפדפני האינטרנט תומכים באתרי XHTML, הכוללים מגוון רחב ביותר של אפשרויות.

 

השימוש באינטרנט הסלולרי בדרכים הופך אטרקטיבי יותר מבעבר. אך לפני שיכבוש האינטרנט מיליארד וחצי משתמשים סלולריים ברחבי העולם, על חברות הסלולר, האינטרנט והמשתמשים לזכור שמונה כללי ברזל, אשר בלעדיהם חבל לבזבז את הזמן.

 

1. היעדר מודעות נושאית בסלולר 

 

אחת הבעיות הגדולות בגלישה לאתרים ניידים היא היעדר מודעות נושאית

של המשתמש. המסך הקטן גורם לכך כי חולף זמן רב בטרם המשתמש מבין אם הדף בוא הוא צופה השתנה מאז הפעם האחרונה בה ביקר בו. נקודה זו עקרונית ביותר עבור אתרי חדשות, ספורט, מזג-אויר וכלכלה, בהם גולשים מרבית המשתמשים מדי יום במטרה להתעדכן. דגש זה נכון עוד יותר בזמן משחקי ספורט או אירועים דרמטיים הדורשים העברת דיווחים חדשים מדי כמה רגעים.

 

אז מה עושים? אחת הדרכים להתמודד עם היעדר המודעות הנושאית של המשתמשים היא להירשם לשירותי התראות, במסגרתם נשלחת הודעת SMS עם כל עדכון חשוב. זה לא תמיד נוח, בעיקר אם המשמעות היא כי על המשתמש להירשם לעשרות אתרים שונים בהם הוא נוהג לגלוש, להגדיר בהם תחומי עניין שונים ולסבול מהצפה של עשרות הודעות מדי יום - לא נוח ולעתים גם מטריד.

 

מודעות נושאית מיידית לתכני האתר כבר בשלב הראשוני של הגלישה תחסוך למשתמש זמן רב, ונוסף על כך, תסייע לו להשוות בין מספר מקורות תוכן ולבחור אתר אחד המתאים ביותר לצרכיו ולהירשם לשירותיו בלבד.

 

2. מימד חזותי לזמן

 

אם המשתמש מעדיף לבקר באתרים סלולריים ולא להסתמך על התראות SMS בלבד, יש מספר שיטות המאפשרות לסמן לו אילו תכנים חדשים יותר. למשל, ריבוע אדום שיוצג לפני קטגוריה מסוימת יציין כי היא עודכנה במהלך 20 הדקות האחרונות, ריבוע צהוב יבשר על עדכון במהלך השעתיים האחרונות וריבוע כחול על עדכון ביממה האחרונה.

 

כמובן שחשוב לקבוע כללים מוסכמים שיהיו מוכרים לכל המשתמשים ולא להגזים בכמות האלמנטים הגרפיים המייצגים את הזמן, כדי לא לבלבל, ולהקפיד כי הגרפיקה שבה יעשה שימוש צריכה להיות פשוטה וקלה לטעינה.

 

3. חפיסת קלפים מול קלף בודד

 

המעבר מ-WML, שפת הפיתוח ששימשה לבניית אתרים בהם ניתן יהיה לצפות באמצעות דפדפני WAP 1 ל-XHTML Mobile profile, שפת פיתוח המשמשת ליצירת אתרי אינטרנט בדפדפני WAP 2, מאפשר למשתמשים לצפות באתרים הן על גבי המחשב האישי והן על גבי מכשיר הסלולר. ההשפעה הגדולה ביותר של WAP 2.0 על דפוסי השימוש היא העובדה כי דפי XHTML באתר מסוים יורדים אחד אחר השני, בניגוד לדפי WML, היורדים למכשיר בבת אחת. לכן, הורדת דף XHTML היא פעולה איטית יותר מהורדת דף WML (אשר ירד כבר בהתחלה וצריך רק לשלוף אותו מערימת הדפים). לכן, חשוב לכתוב דפי XHTML

ארוכים עם תוכן רב יותר באינטרנט הנייד. כך יוכל המשתמש להקדיש פחות זמן בהמתנה לדף הבא שיירד.

 

4. מודל ניווט מגובש

 

היררכיית הניווט באתר היא הדרך בה המשתמשים עושים את דרכם לקראת השירותים בהם הם מעוניינים להשתמש. הרכיבים בהם הם נפגשים מורכבים מקישורים, תיבות דו-שיח ותפריטים. חובה לשמור על מודל הניווט עקבי בכל האתר. אחת השאלות הנפוצות באינטרנט הנייד היא מספר הקישורים המומלץ בדף בודד. בדפי WAP 2 מומלץ לשלב 12 קישורים בדף ושלוש רמות היררכיה באתר.

 

למעשה, ניתן לשלב באתר עד 30 קישורים, ובתנאי שיופיעו בסדר הגיוני. למשל, דף עם רשימת קישורים של בתי קולנוע על פי ערים. אם יש יותר מ-30 ערים לא מומלץ לפזר אותם על פני חמישה דפים (כאשר בכל דף שישה קישורים), אלא להציע למשתמש דרך מהירה יותר להגיע ליעדו, למשל, באמצעות תיבת חיפוש.

 

בדפי האינטרנט של האתר יש להימנע מקישורים המפנים לדפים שביקרנו בהם קודם, בסגנון "חזור לאחור". כל הדפדפנים מצוידים בפקודה הזו בלאו הכי. קישור אל דף הבית צריך להופיע רק בסוף האתר. כך ייחסך מהמשתמשים לבצע פקודת "חזור" מספר פעמים.

 

5. חיפוש אחר תוכן

 

מרבית המשתמשים ישמחו לדעת כי בלחיצה על מקש מוגדר תוצג תיבת חיפוש שתסייע להם להגיע אל היעד המבוקש, גם אם החיפוש כרך בהקלדה באמצעות המקלדת הנומרית הלא נוחה.

 

6. שימוש חסכוני בגרפיקה

 

עם כניסתו של עידן הצבע בסלולר, גדל הפיתוח לשלב גרפיקה באתרים סלולריים. גרפיקה אכן

מוסיפה למימד החזותי של האתר אך היא מיותרת למרבית המשתמשים, אם אינה מספקת ערך מוסף, ובעיקר, אם היא מאיטה את הקצב שבו הדפים נטענים על גבי המסך. יש לשים לב היטב לכמות התמונות וגודלן באתרי WAP 2. דפים עם מספר תמונות כבדות עשויים לעיתים להיטען מהר יותר מאשר דפים עם הרבה מאוד תמונות קלות משקל.

 

פרוטוקול TCP/IP, עליו מתבסס שירות ה-WAP 2, מתבטא במהירויות הורדה שונות גם אם משקל התוכן הוא זהה. למשל, דף XHTML המכיל ארבע תמונות במשקל של שני קילו בייט כל אחת יטען מהר יותר מאותו דף המכיל שמונה תמונות השוקלות 1 קילו בייט כל אחת. הסיבה היא שכל תמונה מצריכה עיבוד, ויותר קל לעבד ארבע תמונות מאשר שמונה.

 

7. המשתמש הנייד בראש

 

בעיצוב אתרים חשוב לזכור מי הוא קהל היעד ובאילו תרחישים קרוב לוודאי שהוא ישתמש בדפדפן. התכנים המשולבים בדפים צריכים להיות מותאמים לקבוצות היעד מתוך מחשבה כי הם עושים שימוש במכשיר כאשר אין מחשב אישי בסביבה ובמטרה לקבל תשובות לשאלות ספציפיות כגון: מתי יוצאת הטיסה הבאה, מה מזג האוויר ועוד. אתר נכון צריך להתחשב בהלך הרוח של המשתמש, גם אם המשמעות היא לוותר על כל הפעלולים הגרפיים שמציע XHTML MP.

 

8. לא להשתמש בבאנרים או פרסומות בקדמת הדף

 

החלק העליון בדף XHTML הוא החשוב ביותר - בו צריכים להופיע הקישורים, העדכונים האחרונים ותיבות החיפוש. כך המשתמש יוכל לגשת במהירות לתוכן הרצוי לו. אסור לשים בתחילת הדף פרסומות - הן פשוט יאטו את קצב הגלישה ויפריעו למשתמש.


פורסם לראשונה 30/03/2005 02:08

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים