שתף קטע נבחר

ישראל קיבלה את המסוקים המתקדמים בעולם

חיל האוויר הישראלי קיבל היום את שלושת המסוקים הראשונים מדגם אפאצ'י לונגבואו ("שרף"), כחלק מטייסת חדשה, שתמנה כ-20 מסוקים. עלותו של כל מסוק נאמדת ב-27 מיליון דולר, ועלות הפרויקט נאמדת ב-640 מיליון. קצין בכיר: "הזמן שייקח ל'שרף' לאתר מטרה ולמיין אותה יעמוד על 6 שניות. המסוק מצויד ביכולות 'שגר ושכח'"

תוספת כוח לחיל האוויר: שלושה מסוקי אפאצ'י לונגבואו ("שרף") נחתו היום (א') בבסיס חיל האוויר רמון. מדובר בשלושה מסוקים ראשונים מסוגם שהגיעו לחיל האוויר הישראלי כחלק מטייסת חדשה, שתמנה כ-20 מסוקים. ביום ראשון הקרוב יתקיים טקס במעמד שר הביטחון, שאול מופז, לרגל הגעתם של מסוקי הקרב החדשים.

 

סרטון הווידאו התקבל באדיבות מדור ההסרטה של דובר צה"ל.

 

ביום ראשון שעבר נערך במפעלי "בואינג" שבמייסה, אריזונה, טקס שיגורם של שלושה מסוקי אפאצ'י לונגבואו ("שרף") לישראל. שלושת המסוקים הועמסו על גבי מטוס תובלה רוסי, שהוביל אותם כל הדרך לישראל. מחירו של כל מסוק מגיע ל-27 מיליון דולר, ובסך הכל השקיעה ישראל בפרוייקט כ-640 מיליון דולר. המחיר כולל מסוקים חדשים, מסוקי "פתן" ישראליים שהוסבו ל"שרף", חלפים ותשתיות מתאימות.

 

במסגרת העסקה שנחתמה לפני כחמש שנים בין משרד הביטחון הישראלי ל"בואינג" ולחברות נוספות בארצות הברית, צפויה הטייסת שהוקמה בסיס חיל האוויר רמון לקלוט עד סוף 2006 את כל יתר המסוקים. "מדובר במסוק שמביא יכולות ייחודיות בשורה ארוכה של היבטים מבצעיים. זאת בהחלט קפיצת מדרגה עבור חיל האוויר", אומרים בצה"ל בסיפוק רב עם קבלת המסוק החדש.

  

לפני יותר משנה קלט חיל האוויר את ה-F16I ("סופה"), המילה האחרונה בתחום מטוסי הקרב. שלושת מסוקי הקרב מסוג אפאצ'י לונגבאו, שקיבלו את השם "שרף", כמו כל מסוקי הקרב בארץ הנקראים על שם נחשים ארסיים מהתנ"ך, יגיעו לטייסת "צרעה" בפיקוד סא"ל ט', שהוקמה בבסיס חיל האוויר רמון, לקראת קליטת המסוקים הראשונים.

 

אמצעי ראייה חדישים וטכניקת "שגר ושכח"

 

קצין בכיר בחיל האוויר פירט על היתרונות של ה"שרף": "המסוק יכול לטוס בכל מזג אוויר ובלילה, זאת לאור מערכת אמצעי לראיית הלילה המותקנת בו ומועברת לעינו של הטייס, במסוקים אחרים משתמשים הטייסים במערכת המגבירה אור כוכבים, ולכן מדובר בשיפור משמעותי.

 

"השיפור המשמעותי הנוסף נוגע למכ"מ ה'לונגבואו', הממוקם מעל הרוטור ומאפשר דבר שלא היה ניתן עד כה בתום המסוקים: לזהות מטרה אחת או יותר בו זמנית, לקבוע סדרי עדיפויות נכונים מבחינת הנסיבות, ולשגר את הטיל מבלי לשמור על קשר עין ומבלי להיות נוכח במקום מה שחושף אותו לפגיעה. זאת טכניקה שנקראת 'שגר ושכח', ונותנת לנו דרך התמודדות טובה עם הסיכונים שקיימים כיום למסוקים, החל מירי קלאצ'ניקוב, דרך טילים נגד טנקים ועד אש נגד מטוסים".

 

הקצין הבכיר ציין עוד יתרון בתחום והוא התקשורת בין "שרף" ל"שרף", כלומר יכולת של מסוק אחד לזהות מטרה ולהעביר למסוק אחר את מיקומה. "החזון שבעתיד ה'שרף' יוכל להעביר את הנתונים גם לכוחות אחרים. כלומר, כולם ידברו זה עם זה". הזמן שייקח ל'שרף' לאתר מטרה ולמיין אותה יעמוד על 6 שניות.

 

הטייסים נשלחו להשתלמות בארה"ב

  

וכמו בכל אמצעי לחימה בצה"ל, גם ב'שרף' הותקנו מערכות ישראליות, חלקן כבר בארצות הברית במהלך הרכבת המסוק, וחלקן הנוסף, יותקנו בישראל. התעשיות הביטחוניות הישראליות אחראיות לכל נושא התקשורת במסוק, מערכות ההגנה, התקשורת ויכולת ניווט.

  

עם הקמת טייסת "צרעה" בחר חיל האוויר בשורה של טייסים (צעירים וותיקים) ואנשי צוות מטייסות האפאצ'י ("פתן"). חלקם נשלחו לתקופה של מספר חודשים לארצות הברית, על מנת ללמוד על הכלי החדש בכל ההיבטים הנדרשים. "גם תא הטייס הוא סיפור בפני עצמו", אומר הקצין הבכיר בסיפוק, "הכל מורכב ממסכים גדולים, צבעוניים. כל פעולה במסוק וכל תקלה מופיעות על המסך. הכל ידידותי להפליא. צוות ההקמה שהיה בארצות הברית התרשם מאוד".

  

על אף השינויים במזרח התיכון בשנים האחרונות, שינויים שהקטינן את הסיכון למלחמה "גבוהת עצימות", כלומר מלחמה בהיקף כולל בין מדינות, משוכנעים בחיל האוויר שהמסוק החדש הוא צורך חיוני. "אנחנו צריכים להתכונן לכל מצב ובכלל מלחמה קלאסית. ה'שרף' הוא עוד מוצר בסל הכלים של חיל האוויר וצה"ל ויכולותיו חשובות מאוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
מסוק ה"שרף"
צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל
מסוק ה"פתן"
צילום: דובר צה"ל
מומלצים