שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    יוגה: דרך חיים ממכרת
    מתרגלי יוגה בכל רחבי העולם אינם יכולים לתאר לעצמם את חייהם בלעדיה. אילן גולדווסר - אתלט מצטיין בדימוס ומורה יוגה מוסמך היום - מתאר את שורשיה של היוגה ואת הפילוסופיה שלה, מביא רשמים אישיים מסדנת יוגה בפונה שבהודו ומפרט את עקרונותיה של האיינגר-יוגה

    המונח "יוגה" מוכר כיום למיליוני אנשים ברחבי העולם. היוגה היא חלק בלתי נפרד מתרבות הפנאי שלהם, פעילות שכבר אי אפשר בלעדיה ואשר חסרונה יהווה פגיעה קשה באיכות חייהם. אם נשאל מתרגלי יוגה מדוע פנו אל היוגה מלכתחילה - נקבל במרבית המקרים אחת מתשובות האלה: "כדי להיפטר מבעיה גופנית מציקה"; "כדי לשמור על גוף צעיר, גמיש וחזק"; או "כדי למצוא שלוות נפש". אבל אם נשאל אותם את השאלה "איזה תפקיד ממלאת היוגה היום בחייך?" נקבל, מן הסתם, תשובה רחבה הרבה יותר, תשובה שנוגעת כמעט לכל פן בחייהם.

     

    אז מה זה בכלל יוגה?

     

    מקור המילה יוגה הוא בשורש יוג', שמשמעותו בסנסקריט הוא איחוד, חיבור. על פי פילוסופיית הסמקאיה, שממנה שואבת היוגה, בכל אדם קיים ה"אני האמיתי", ה"רוח". היוגה היא הדרך "פנימה" וההתחברות אל עצמנו.

     

    איש אינו יודע במדויק כמה אלפי שנים קיימת היוגה כחלק מרכזי מן התרבות ההודית. במשך דורות הועברו רזי היוגה כתורה שבעל-פה, עד שהועלו על הכתב, לפני כאלפיים שנה, על ידי פטנג'לי, בטקסט שנקרא "היוגה-סוטרה של פטנג'לי".

     

    מאז כתיבת היוגה-סוטרה ועד היום, פטנג'לי הוא בר-סמכא בעולם היוגה. על פי תוכנה של היוגה-סוטרה, ניתן להגדיר את היוגה כ"מדע רוחני", מדע שעוסק בחיפוש ובגילוי עצמי. הטקסט מתאר בפסוקים מתומצתים את השלבים בדרך למטרה, את המכשולים הניצבים בפני היוגי בכל שלב ושלב ואת הדרכים להתגבר עליהם.

     

    על פי פטנג'לי, שתי אבני היסוד של היוגה הן אביאסה (תרגול מתמיד, השקעת מאמץ) וואירגיה (ויתור, אי התקשרות). כל ספורטאי יודע שכדי להגיע להישגים צריך תוכנית אימונים מסודרת, וכגודל ההשקעה באימונים במסגרת תוכנית זו
    צילום: אבי שי
    כך גודל ההישגים בתחרויות. אך לעומת מטרות הספורטאי, או כל פעילות הישגית אחרת שהן "חומריות" - מטרת היוגי היא ה"רוח" שבתוכו, אשר לחלוטין אינה מוכרת לו עד שיגיע אליה ויתחבר עמה. לכן עליו לוותר ולא להיקשר אל שום הישג זמני שאותו "הרוויח" כתוצאה מתרגול היוגה כדי לא להיעצר בדרך. ניקח לדוגמה את הסיבות שמנינו, שבגללן פונים אנשים אל היוגה. תרגול היוגה אכן שומר על הגוף צעיר וחזק, אך אם זו תישאר מטרת המתרגל והוא לא ישכיל להרפות ממנה, הוא יישאר בשלב הפיזי של תרגול היוגה. אם "ייתקע" המתרגל בחיפוש אחר שלוות נפש הוא אכן ישיג אותה במידה רבה, אך דרכו תיעצר והוא לא יגיע אל ה"אני האמיתי" שלו.

     

    חשוב לציין שהוויתור הוא ברמה הרגשית בלבד. בפועל התרגול המתמיד ממשיך לתחזק את הגוף ולהרגיע את הנפש, והוויתור, בהיותו הפן הרוחני של תרגול היוגה, משלים את המכלול של הגוף-נפש-רוח כיחידה הרמונית.

     

    מפעילים את מרכזי האנרגיה בגוף

     

    הגעתי לקרוא את היוגה-סוטרה לראשונה, רק אחרי שתרגלתי את האסאנות, תנוחות היוגה, ואת הפראניאמה, תרגילי הנשימה היוגית, במשך תקופה ארוכה בכיתות יוגה. הופתעתי לגלות שמתוך 196 הפסוקים בספר רק שלושה מוקדשים לאסאנות ועוד חמישה לפראניאמה. תרגול על-פי היוגה-סוטרה מוגדר כראג'ה-יוגה (יוגה מלכותית). תמציתה של הראג'ה-יוגה היא המדיטציה שבעזרתה תתאחד התודעה עם ה"אני האמיתי", ואז יגיע היוגי להארה. בראג'ה-יוגה האסאנות והפראניאמה הן רק שלבי ביניים הכרחיים, ליתר דיוק שלבים 3 ו-4 בהתאמה, מתוך דרך שמונה השלבים של פטנג'לי, שהשלב השמיני והסופי שלה הוא ההארה.

     

    על הפער הגדול בין היוגה כפי שהיא מוכרת לרובנו כיום לבין פטנג'לי, מגשר טקסט היוגה השני בחשיבותו - ה"האתה-יוגה פראדיפיקה", שנכתב במאה ה-15 לספירה על ידי סוואטמרמה. בהאתה-יוגה האסאנות והפראנאימה הן לב העניין. בספר זה מפורטות התנוחות ומתוארות התועלות הגופניות המופקות מהן. בעוד הראג'ה-יוגה פועלת על התודעה, פונה ההאתה-יוגה אל האנרגיה (פראנה). בעזרת תנוחות היוגה ותרגול הפראניאמה, היא מעוררת את הפראנה ומתעלת אותה בערוצי האנרגיה של הגוף.

     

    ההאתה-יוגה גורסת שבתחתית עמוד השדרה נמצאת כמות אדירה של אנרגיה רדומה (קונדליני), שרק "טיפה קטנה" ממנה מנוצלת כאנרגיה מינית. כאשר, בעזרת היוגה תתעורר הקונדליני, שמתוארת בכתבי היוגה כנקבת נחש המגולגלת סביב עצמה, במקום לרדת לאיברי המין היא תטפס במעלה עמוד השדרה ותפעיל תוך כדי כך את מרכזי האנרגיה (צ'אקרות) הנמצאים לאורכו. רק אז יתעוררו כל יכולותיו וכוחותיו הרדומים של האדם והוא יתעלה מעבר למוגבלות קיומו.

     

    בחזרה אל מזרן היוגה

     

    אם כן, סוד עוצמתה של היוגה כיום טמון יותר מכל בבסיס הפילוסופי-רוחני העמוק ובהיסטוריה הבלתי מקוטעת שלה. אך מה בכל זאת קורה שם, בכיתות היוגה?

     

    תנוחות היוגה רבות ומגוונות: בעמידה, בשכיבה ובישיבה. כפיפות לפנים, כפיפות לאחור, פיתולים ותנוחות הפוכות. התנוחות מפעילות את כל אברי הגוף ושומרות אותם חזקים וגמישים. תנוחות היוגה פועלות גם על
    האיברים הפנימיים של הגוף, ומועילות לבריאותם. לעומת פעילויות אחרות, מדגישה היוגה את השלווה המנטלית בזמן התרגול ואת הרפיית האיברים וקבוצות השרירים שאינם משתתפים בתנוחה המבוצעת. כתוצאה מכך נרגעת מערכת העצבים, והתחושה אחרי תרגול יוגה היא של שלווה ונינוחות. התנוחות ההפוכות (עמידת ראש, עמידת כתפיים ואחרות) "הופכות" את השפעת כוח הכובד ומביאות את הגוף לתחושה של קלילות. שיעור יוגה מסתיים תמיד ב'שאבאסאן' - תנוחת הגופה - שבה שוכב המתרגל על הגב בעיניים עצומות ומודרך על ידי המורה כיצד להרגיע את הגוף, את הנשימה ואת התודעה. הסיום הנינוח והמנתק מביא את התלמיד לתחושה של רוגע גם אם התרגול היה בעצימות גבוהה.

     

    מתוך ההאתה-יוגה הקלאסית התפתחו במהלך המאה ה-20 מספר שיטות, שהגדולות והידועות ביניהן הן שיבננדה, אשטנגה-ויניאסה ואיינגר-יוגה.

     

    מתרגלים יוגה בפונה

     

    בחודש דצמבר האחרון התקיימה בעיר פונה שבהודו סדנת יוגה בת שבוע, שכותרתה "יוגה סהדנה" (המילה "סהדנה" פירושה בסנסקריט תרגול רוחני). את הסדנה העבירו במשותף ב.ק.ס. איינגר, שהוא אחד מחשובי המאסטרים של היוגה בעידן המודרני, הוגה ומפתח שיטת איינגר-יוגה, ובתו גיטה איינגר, רופאה בהסמכתה וממשיכת דרכו של אביה בן ה-86.

    הסדנה נערכה באולם גדול, בהשתתפות 525 מתרגלים (ביניהם 12 מישראל) מ-22 מדינות, רובם המכריע מורי איינגר-יוגה.

     

    עם הגיענו לתרגול הבוקר ביום הראשון לסדנה, התברר שצפיפות האוכלוסין באולם היא בסטנדרטים הודיים ולא מערביים. הרצפה נעלמה מתחת למזרני היוגה שגלשו אחד מעל השני. מסביב האירו הזרקורים של צוותי הצילום (כל הסדנאות שבהדרכת האיינגרים מצולמות ונצרבות על תקליטורי DVD באור מסמא). אלה אינם תנאי פתיחה אידיאליים לסדנת יוגה אינטנסיבית, שכוללת אסאנות (תנוחות היוגה) ופָראניאמה ( נשימה יוגית).

     

    אך התנאים האובייקטיבים הלא נוחים התפוגגו ונשכחו אחרי זמן קצר. ההסברים המדויקים שליוו כל תנוחה ותנוחה, שהיו מגובים ומועצמים בתובנות על גוף האדם ועל התהליכים והמצבים הנפשיים שבהם נמצא המתרגל בזמן התנוחה וכתוצאה ממנה - הביאו אותי לרמות תרגול והבנה שאליהן לא הגעתי קודם לכן. ככל שהתקדמנו בימי הסדנה, הלכה והתבססה בי תחושה של נינוחות גופנית ושל שלווה נפשית. מהודו חזרתי עם תקווה שאצליח להעביר ולו מעט ממעיין הידע השופע הזה לתלמידיי.

     

    עקרונות האיינגר-יוגה

     

    ב.ק.ס. איינגר נולד ב-1918 למשפחה ענייה בדרום הודו. הוא היה ילד חולני וחלוש ומשפחתו חששה לחייו. למזלו, נישאה אחותו הבכירה למאסטר יוגה גדול בשם קרישנאמאצ'ריה, ובהדרכתו החל איינגר לתרגל יוגה והשתחרר תוך מספר שנים מכל תחלואיו. כשהיה בן 18 נשלח על ידי מורו לפונה, לאייש משרת מורה בעיר.

     

    איינגר לימד ותרגל באינטנסיביות גבוהה, ובתוך כך החל לפתח את שיטתו. את החשיפה הראשונה למערב חייב איינגר לכנר הידוע יהודי מנוחין, שאותו פגש בסוף שנות החמישים. מנוחין ארגן את מסעו הראשון של איינגר לאירופה וקידם את הוצאת ספרו הראשון "אור על היוגה". כיום פועלים ברחבי העולם אלפי מורי איינגר-יוגה מוסמכים. ההסמכה נעשית על ידי עמותות איינגר-יוגה ברחבי העולם, והמורים מחויבים להגיע מעת לעת אל המרכז בפונה בכדי להמשיך ללמוד ולהתעדכן.

     

    איינגר הביא לסיסטמטיזציה של היוגה. כל איבר מובל אל מקומו הטבעי בכל תנוחה. בחקירת התנוחה, השיטה יורדת לכל פרט ופרט, בכדי לחדור לשכבות אנטומיות עמוקות בגוף. מושם דגש על דיוק ועל הישארות בתנוחה בכדי לחקור אותה, להגיע אל האופטימום שלה ולשהות בתנוחה האופטימלית שנוצרה במינימום מאמץ.

     

    באיינגר-יוגה, רצף התנוחות נעשה מתוך הבנה של השפעות הגומלין שבין התנוחות ושל התועלת שהן מביאות אחת לשנייה ובאופן כללי לרצף התרגול. כדי שכל תלמיד יוגה, בכל גיל או מצב גופני, יגיע אל התנוחה האופטימלית שלו - הוסיף איינגר לתרגול היוגה אביזרי עזר שונים כמו חגורות, בלוקים מעץ, כיסאות, כריות ועוד. האביזרים עוזרים להגיע ולשהות בתנוחה ומונעים פציעות. ההבנה העמוקה של התנוחות והשימוש באביזרי העזר הביאו לפיתוח יוגה טיפולית לחולים ולבעלי מוגבלויות. בעזרת אביזרי העזר פותחו תנוחות רבות להרפיה פיזית ומנטלית, שמועילות גם לספורטאים הנמצאים בתקופות אימון בעצימות גבוהה. איינגר רואה כל תנוחה ובכל תרגול נשימה מדיטציה שבה המתרגל מודע לכל פרט וחווה בצורה מוחלטת את התנוחה. מודעות זו מגיעה גם אל שגרת יומו של המתרגל ומשפרת אותה ללא הכר.

     

    • לכתבות נוספות בנושא בריאות, תזונה וכושר ממגזין "דינמי", לחצו כאן

     

    הכותב הוא מורה מוסמך בשיטת איינגר-יוגה; היה אלוף ושיאן ישראל בריצות 110 מ' משוכות ו-400 מ' משוכות, בין השנים 1983 - 1991

    פרסום ראשון: 19.04.05, 23:24
    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "יוגה: דרך חיים ממכרת"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים