שתף קטע נבחר

איך מגדלים ילד עצמאי ובטוח בעצמו

בגיל שנתיים בערך הפעוט שלכם כבר "רוצה לבד". לא תמיד אפשר למלא את בקשתו, בעיקר אם התוצאות עלולות לסכן אותו. אבל יש מקרים רבים שבהם ניתן וחשוב לתת לו "לבד". גם אם בדרך לכיבוש האוורסט הפרטי שלו הוא מלכלך את הרצפה

אחד השינויים הבולטים ביותר מבין כל אלה שמתרחשים במהלך השנה השלישית לחיים (בין גיל שנתיים לשלוש), הוא היכולת המתפתחת של הילד לעצמאות, כלומר היכולת שלו לעשות דברים לבד. האם זה אומר שהפעוט פחות זקוק להוריו? התשובה לכך היא חד משמעית: לא, הוא רק זקוק להם בצורה אחרת.

 

אם בינקותו נזקק הילד בעיקר למגע פיזי – כלומר שירימו ויחזיקו אותו, הרי שכעת הוא זקוק בעיקר לביטחון רגשי. הוא צריך לדעת שהוריו רואים אותו, רואים את היכולות שלו ומאפשרים לו לתרגל אותן תוך שהם שומרים עליו. ואיך הם עושים זאת? דרך הצבת גבולות.

 

הילד מונע בעצם על ידי שני כוחות מנוגדים - האחד הוא הצורך בעצמאות, והשני הוא קרבה להורים, כלומר תלות בהם. מאבק פנימי זה מתרחש אצלו כל הזמן, וההורים חווים אותו יחד איתו.

 

כאשר אחד הכוחות גובר על האחר, התוצאה תהיה ילד עצמאי מדי שיתקשה לקבל הצבת גבולות מהסביבה, או ילד מאוד תלותי, שאיננו מגלה אותה מידה של עצמאות כפי שהיינו מצפים מבן גילו.

 

איך מפתחים עצמאות?

 

 

1. כדי לצמצם את התלות של הילד בנו, ההורים, כדאי שבמהלך היום ניתן לו הזדמנויות שונות לבחון את היכולת שלו להיות עצמאי. ככל שהילד יחווה יותר הצלחות ויתאמן במיומנויות מסוימות, כך יגבר הביטחון שלו ביכולותיו ותחושת התלות שלו בהוריו תפחת.

 

יחד עם זאת, כשנותנים לילד להתנסות בעצמו, חשוב לזכור כמה דברים:

  • כשאתם דורשים מילדכם לבצע פעולות מסוימות, עליכם להביא בחשבון את השלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא. ודאו שהוא אכן מסוגל לבצע את הפעולות שביקשתם.
  • כאשר הילד מתנסה, הוא עדיין זקוק לתמיכת ההורים ולהכוונה מצדם. בהתחלה עזרו לו, הסבירו איך צריך לעשות את הדברים, ואם הוא מתקשה לבצעם - הציעו לו עזרה. בנוסף על ההכוונה, חשוב שתחזקו את הילד ותדגישו בפניו ש"הנה, הצלחת לבד".
  • אם הילד מתעקש לבצע בעצמו משימה שהיא מעבר ליכולותיו, תנו לו להתנסות בה, אבל תוך כדי כך הסבירו לו שהמשימה קשה עבור בני גילו והציעו לו לבצע אותה יחד אתכם.

 

2. בפעמים שבהן הילד מבקש לעשות דברים בעצמו, חשוב שתנסו להיענות לו אך לא במחיר של חציית הגבולות בבית. תפקידם של גבולות הוא לאפשר לילד להרגיש בטוח דיו כדי להתנסות באופן עצמאי בדברים שונים.

 

3. ילדים שונים זה מזה בקצב ההסתגלות שלהם למצבים חדשים. למשל, יש ילדים שמצבים חדשים מעוררים בהם פחד. אם נלחץ על ילד כזה להתנהג באופן עצמאי במצב חדש, למעשה אנחנו עלולים לגרום לתגובה של תלותיות והימנעות ממושכים יותר... ילדים כאלה זקוקים להדרגתיות שתאפשר להם להפגין עצמאות במצבים חדשים.

 

4. לעיתים הורים נוטים לעשות את הדברים עבור ילדיהם ממקום של אהבה גדולה ורצון להקל ולפנק, או ממקום של נוחות. כך נראה ילד בן ארבע שעדין שותה מהבקבוק כי לדברי הוריו "זה קל לו" או כי הם לא רוצים שישפוך את המשקה על הרצפה. ההתנהגות הזו מעבירה לילד מסר של חוסר אמון ביכולתו ומביאה לתלות יתר. כדי לשנות את המצב צריך לדרוש מילד לעשות לבד את הדברים שבן גילו אמור לדעת לעשות.

 

5. נסו לא לרוץ לעזרתו של הילד ברגע שהוא נתקל בקושי. תנו לו לנסות להתמודד לבד - יש לא מעט סיכויים שהוא יצליח. אם תמהרו לעזור לו, אתם לוקחים ממנו את התחושה הטובה של הצלחה, אותה התחושה שבונה את האמונה שלו ביכולותיו.

 

הכותבת היא יועצת חינוכית התפתחותית, מכון אור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
אל תגבילו אותו
צילום: דלית שחם
מכון אור, יעוץ חינוכי התפתחותי בגיל הרך
מומלצים