שתף קטע נבחר

המדריך השלם לרכישת רמקולים למחשב

יש משתמשים המשקיעים מאות שקלים בכרטיסי קול משוכללים ובמחשב מתקדם, אך כאשר מדובר ברמקולים, הם בוחרים באלה המצ'וקמקים שצורפו בחינם למחשב. לא חבל? חלק א'

השימוש במחשב כמרכז מולטימדיה שמציג סרטים ומשמיע שירים תפס תאוצה בשנים האחרונות וחידד את הצורך בצג גדול (לסרטים) וברמקולים איכותיים (למוזיקה). עד כה היוו האחרונים נקודת תורפה בהנאה המובטחת מאחר ובדרך כלל המשתמש הביתי לא נתן עליהם את הדעת.

 

"הישועה" ליצרני הרמקולים הגיעה מכיוון לא צפוי - הפס הרחב ושגשוג התוכנות לשיתוף קבצים. הדרישה לאיכות צמחה והביאה איתה מוצרים חדשים המעוצבים להפליא ומפיקים צליל היקפי משובח. צליל, ראוי לציין הוא עניין של טעם. לא כל רמקול יערב לאוזניכם ולא כל צליל שהוא מפיק הרמוני במידה שווה לכל מאזין. לכן, אספנו לכם מספר המלצות בטווחי מחירים שונים.

 

פשעים נגד האנושות

 

בואו נשים את הקלפים על השולחן: כל משתמש שני כיום בקי ברזי האינטרנט, מומחה בהורדת משחקים, תותח בהורדת שירים וטקטיקן ממולח בהורדת סרטים. נכון, זה לא חוקי ואנו האחרונים להמליץ על כך. אבל זה לא פחות נפשע לשמוע את אותם שירים ולנגן את אותם סרטים ברמקולים מצ'וקמקים שצורפו בחינם למחשב.

 

אני מכיר חבר שהשקיע כמה מאות שקלים בכרטיס קול משוכלל, רק שכח להשקיע גם ברמקולים טובים. הרי זה כמו לשים מנוע של פיאט אונו במרצדס - הכורסאות יהיו נוחות, אבל האוטו לא יזוז. רגע לפני שניגשים לחנות, הנה מספר שאלות מפתח שיעזרו בבחירת סט הרמקולים המתאים עבורכם:

 

  • מה התקציב? החליטו מראש כמה אתם מוכנים להשקיע. טווח המחירים בתחום זה רחב, מתחיל בעשרות שקלים וממריא למאות ואף אלפי שקלים.

 

  • כמה רמקולים אתם רוצים? אם אתם קצת צפופים במקום, יתכן ותסתפקו במערכת מצומצמת של שני רמקולים וסאבוופר. מאידך אם מקום לא מהווה בעיה וכסף לא מהווה מכשול, מערכות של חמישה ושישה רמקולים יהוו פינוק ראוי.

 

  • מהם הרגלי ההאזנה שלכם? האם אתם צופים הרבה בסרטי די.וי.די או שאתם בעיקר מאזינים למוסיקה. רוב הרמקולים ישרתו אתכם נאמנה בשניהם, אך חלקם טובים יותר בהשמעת מוסיקה קלאסית בעוד שאחרים לא יתקשו בהשמעת פיצוצים והתרסקויות. מי שצופה בסרטים או משחק במשחקים עתירי מולטימדיה יעריך חיבור לאוזניות שימנע סכסוכי שכנים.

 

  • אילו מאפיינים נחוצים לכם? יש מספר מאפיינים שהם בגדר חובה. כפתור כיבוי, בקרות כיוונון לצליל וחיבורים נגישים, למשל. יש שהם בגדר גימיק נחמד - שלט רחוק למשל.

 

רקע

 

ההכרזה על כרטיסי קול רב־ערוציים התומכים בארבעה עד שמונה ערוצים יצרה גם שוק למערכות רמקולים רב־ערוציים. גלגל השיניים שהניע את השוק לקראת מערכות רב־ערוציות היו משחקי המולטימדיה בסוף שנות התשעים.

 

אלה הציגו "תקן" חדש תלת־ממדי (3D) ששיפר את חוויית המשחק ואיפשר לשמוע למשל, נסיעה של אופנוע מרמקול ימין לרמקול שמאל. בהתחלה, רוב המערכות הרב־ערוציות התבססו על חמישה רמקולים במה שנקרא מערכות 4.1 (ארבע נקודה אחת). משמע, זוג רמקולים (ימין-שמאל) מלפנים, זוג מאחור ויחידת רצפה נפרדת האחראית להגברת תדרים נמוכים ונקראת סאבוופר. יחידה זו מהווה את ה-1 במערכת 4.1. ארבעת הרמקולים מכונים לוויינים (סאטלייטים).

 

הופעתם של כונני DVD ותמיכתם בפורמט דולבי דיגיטל הולידה כרטיסי קול 5.1 ורמקולים התומכים בטכנולוגיה זו. הרמקול החמישי ממוקם הפעם מעל או מלפני צג המחשב ומספק יציאה לערוץ מרכזי (המכונה סנטר), דרכו אנו שומעים את מרבית הדיאלוגים בסרטים.

 

הרמקול השישי, כאמור, ישמש להגברת תדרים נמוכים והעצמת אפקטים. סאבוופר אמיתי, אגב (לא זה הנמכר לצד שני רמקולים בסיסיים), מסוגל להתמודד עם תדרים נמוכים מאוד (40-10 הרץ). ההופעה של תקן THX מבית ג'ורג' לוקאס יוצר 'מלחמת הכוכבים', הוסיפה עוד ממד של תחכום למערכת. המטרה היתה להעצים את חוויית ההנאה של צופי הקולנוע ועם הזמן הורחב התקן גם למשתמש הביתי.

 

מה צריך לדעת

 

מספר הרמקולים שאתם צריכים תלוי בשימוש ובציפיות שלכם מהמחשב שברשותכם. החלל בסביבת המחשב ממלא תפקיד חשוב בהחלטה על מה ללכת. אלה הן האפשרויות:

 

  • 2.0 - מערכת זו כוללת שני רמקולים בלבד ללא יחידת בס נפרדת. זוהי המערכת הפשוטה והבסיסית ביותר ולכן הציפיות ממנה אינן גדולות. היא גוזלת מעט מקום ומתאימה למי שאינו חובב משחקים ואינו משתמש במחשב להאזנה מסיבית למוזיקה. מחיר: 35-100 שקל.

 

  • 2.1 - מערכת זו זהה לקודמת אך כוללת יחידת בס להגברת תדרים נמוכים (מתחת ל-40 הרץ) הנקראת סאבוופר. זוהי מערכת עדיפה ומתאימה לחובב מוסיקה שאינו מכור למשחקים ואינו צופה בסרטי די.וי.די בתדירות גבוהה. מחיר: 400-60 שקל.

 

  • 4.1 - חובבי משחקי מחשב עתירי מולטימדיה (גיימרים) המשוועים לחיות את המשחק ממש, חייבים לעצמם לפחות מערכת כזו. המיקום של הרמקולים יאפשר למאזין לזהות מעבר של עצמים שנעים מצד אחד למשנהו וייצור תחושה תלת-ממדית אמיתית. גיימרים מושבעים יישבעו לכם שאי אפשר לשחק בלי רמקולים כאלה. מחיר: 700-200 שקל.

 

  • 5.1 - מי שמשתמש במחשב האישי לצפייה בסרטי די.וי.די יעריך תצורה זו מאחר והיא מוסיפה ערוץ דולבי דיגיטל. האחרון מוטמע בכל סרט די.וי.די ודרכו כאמור, אנו שומעים את מרבית הדיאלוגים בסרטים. פורמט די.וי.די נוסף המשתמש בערוץ 5.1 הוא ה-DTS (קיצור של Digital Theater System). הערכת מחיר: 1000-500 שקל.

 

  • 6.1 - פורמט זה מוסיף ערוץ היקפי נוסף הנקרא מרכזי היקפי (סנטר) ומתאים לרוב למערכת קולנוע ביתית בחדרים מרווחים בהם המרחק בין הרמקולים גדול. למערכת מבוססת מחשב, לעומת זאת, היא לא תמיד הכרחית ומתאימה. מחיר: 1,000 שקל ומעלה.

 

  • 7.1 - פורמט זה מוסיף שני רמקולים צדדיים ובנוסף לזוג רמקולים קדמיים, זוג אחוריים, סאבוופר וסנטר, יוצר צליל היקפי מושלם אידיאלי לקולנוע ביתי. מתאים לחדרים גדולים בלבד וכרטיסי קול מעטים תומכים בו.

 

מגבר (Amplifier)

 

זהו החלק האחראי על העצמת אות הקול. את המרכיב הזה כדאי לשקול בכובד ראש מאחר ומגבר חלש לא יספק את האנרגיה לה זקוקה מערכת הרמקולים. יש לבחון בזהירות את נתוני המגבר במפרט הטכני המצורף. יצרני רמקולים נוטים להפריז בהערכת המוצר ולרוב אינם מתאמצים לדייק.

 

למערכת רמקולים 2.0 יספיקו 15 וואט לערוץ. זה אמנם לא נשמע הרבה אך למערכת בעלת שני ערוצים זה לרוב מספיק. מערכות קצה של 6.1 יזדקקו ל-40 עד 50 וואט לערוץ.

 

נתון חשוב נוסף שכדאי לבדוק הוא נצילות (Voltage Sensitivity) המתארת את יעילות הרמקול בהמרת אות אלקטרוני לצליל. ככל שנצילות הרמקול גבוהה יותר כך יידרש פחות הספק מגבר. נצילות נמדדת בדציבלים (Db) וכדאי להעדיף רמקולים עם יעילות של 86 דציבל ומעלה.

 

כח חשמלי

 

אחד המאפיינים המובלטים ביותר בעיקר על אריזות רמקולים הוא עוצמת השמע הנמדדת בוואטים. אך חוזק המגבר הוא אחד הנושאים הכי פחות מובנים במאפייני הרמקול. היצרנים השתוללו בשנים האחרונות עם נתונים מפוצצים שנועדו להרשים את הצרכן, עד שועדת הסחר הפדרלית (ה-FTC) הוציאה תקנות למדידת הכח במגברים.

 

תקנות אלו מחייבות בין היתר לציין את נתון הכח הממוצע של רמקולים לאורך נקודת זמן ממושכת. עד כה התרברבו היצרנים בנתון זניח המתאר את עוצמת השיא של הרמקולים. אך נתון מעורר מחלוקת זה הקרוי PMPO מתייחס לנקודת זמן קצרה מאוד ולכן לא רלוונטית. העוצמה המירבית של רמקולים עשויה להטעות מאחר ומגברים יכולים לשאת בעוצמה כזו לזמן קצר. לכן, בכל מה שקשור למדידת כח כדאי לשים לב לערכים המופיעים לצד שלוש אותיות קטנות: ה-RMS.

 

הנ"ל מהווה מדד להספק המערכת ונע בטווח של 50-5 וואט לערוץ, כשלרוב הספק של 20-15 וואט עשוי להספיק לחדר סטנדרטי. לכן, כשבוחנים את נתוני המגבר אין להתפעל ממספרים גדולים. היו זהירים עם נתונים כגון כח שיא (Peak Power או Peak System Power) ובמקום זה חפשו ערכי וואטים לצד האותיות RMS (ככל שיותר גבוה יותר טוב). המפרט הטכני יציע בדר"כ נתון נוסף והוא מדידת התנגדות חשמלית ביחידות אום (ohm), המוגדרת לעיתים גם כ"עכבה". רוב הרמקולים מדורגים ב-4 או ב-8 אום וזה לרוב עשוי להספיק.

 

ספק כח

 

ספקי כח גדולים ומגושמים עדיין נפוצים, אך ספקים קטנים וקומפקטים עדיפים מאחר ואינם תופסים הרבה מקום ליד כניסת החשמל. הסידור המיטבי מסתיר את השנאי בתא הסאבוופר וכך אינו גוזל מקום מיותר. ישנם ספקי כח המשלבים מלפנים את כל בקרות השליטה.

 

תחום תדרים

 

מצביע על יכולות הרמקולים להפיק צלילים נמוכים מאוד (ערכים בהרץ) עד גבוהים מאוד (ערכים בקילוהרץ). כדאי לחפש תחום תדרים רחב ככל האפשר - בצלילים נמוכים 40 הרץ ומטה, ובגבוהים 20 קילוהרץ ומעלה. לדוגמה תחום תדרים 40hz-22khz.

 

בקרות שליטה

 

לשימוש נוח ומרבי במערכת כדאי שכל הבקרות על ערוצי השמע ימוקמו באחד הרמקולים הקדמיים ובלבד שיהיו נוחים לגישה. הבקרות המינימליות הנדרשות הן על עוצמת השמע והבס. בקרות שימושיות נוספות כוללות שליטה על עוצמת הערוץ המרכזי (סנטר) הנפוץ במערכות 5.1 ו-6.1, שליטה על עוצמת ערוץ הצליל ההיקפי, איזון עוצמה (Balance) בין רמקול ימין ושמאל וכפתור השתקה למקרים בהם נדרשת האזנה זמנית ל"ברכות" המתקבלות מכיוון שכניכם לבניין.

 

תקן THX

 

מרבית היצרנים נמנעים מלפרט את יכולות המוצר למרות תקנות ועדת הסחר. אך הופעת תקן THX לרמקולי מחשב הפכה את הבחירה ברמקולים איכותיים לקלה יותר. תקן זה מבטיח אמינות צלילים קרובה ככל האפשר למקור. דגמים מבית Altec Lansing, Logitech, Cambridge SoundWorks, Klipsch ואחרים הצטיידו בתקן זה וקיבלו הלכה למעשה חותמת איכות.

 

דולבי דיגיטל/מפענח DTS

 

מערכות קצה של 6.1-5.1 מצויידות במפענחי דולבי דיגיטל ו/או DTS- מאפיין שימושי למי שרוצה לחבר את הרמקולים שלו למערבלי צלילים (מיקסרים) חצי מקצועיים. מרבית נגני המוסיקה ונגני ה-DVD יודעים להתמודד עם מפענחי דולבי דיגיטל וחלקם מסתדרים עם DTS. מאפיין זה אינו בגדר חובה אך הוא גם לא מזיק.

 

שלט-רחוק

 

שלט חוטי או אלחוטי לשליטה על בקרות השמע תמיד נחמד אך לא הכרחי.

 

כניסת אוזניות

 

בסיסי אך הכרחי. אם ברצונכם לצפות בסרט, לשחק משחק עתיר פיצוצים או להאזין ללהקת הרוק הכבד החביבה עליכם בשעות לא שגרתיות אתם חייבים כניסה לאוזניות. חיבור אוזניות למערכת ישתיק את הקול ומומלץ שיהיה ממוקם בקרבה לבקרות השליטה.

 

גודל

 

רמקולים גדולים לאו דווקא משמיעים צליל מוגבר או איכותי יותר מרמקולים קטנים. ככל שהקופסה גדולה יותר כך תתאפשר הפקת תדרים נמוכים יותר - לכן הסאבוופר גדול יותר ובדרך כלל אף מזווד בקופסת עץ. רמקולים למחשב מיועדים למרחבים מצומצמים של מטרים רבועים ספורים ואינם מיועדים לפוצץ מסיבות.

 

עיצוב וזיווד

 

לצערנו לא תמיד רמקולים איכותיים גם נראים טוב או מתאימים לחדר. מי שמעוניין להטמיע את הרמקולים בחדר טוב יעשה אם יבחר ברמקולים לבנים או שקופים כגון אלה של הרמן קרדון (אם יש בידו ברירת בחירת צבע). מה שחשוב לא פחות הוא אם הרמקולים מזוודים באופן המצמצם למינימום זליגה של קרינה אלקטרומגנטית. רמקולים לא מזוודים עשויים לגרום להפרעות לצגי מחשב אם הם ממוקמים בקרבתם. מומלץ לחפש במאפייני המוצר את צמד המילים Shielded Satellites.

 

בחלק ב': מרחב השמיעה, תאימות, יצרנים, עוד טיפים רגע לפני שקונים וסיכום. לחצו כאן להשוואת מחירים של רמקולים בערוץ הקניות 

 

מתוך גיליון 6 של "זמן דיגיטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
רמקולים. איך בוחרים?
צילום: יובל רוביצ'ק, זמן דיגיטלי
מתוך גיליון 6 של "זמן דיגיטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה
מומלצים