שתף קטע נבחר
צילום: תומריקו, סבסטיאן שיינר, עמית מגל

כך פורח השוק השחור של הדלק בישראל

במשטרה מודים שזו תופעה מתרחבת. תחנות הדלק הפיראטיות בכפרים הפלסטיניים בסביבות ירושלים צומחות כפטריות לאחר הגשם. נהגי משאיות, מוניות ומורים לנהיגה חוסכים לפחות שקל על כל ליטר ומגיעים בהמוניהם. למי שלא רוצה להסתכן, הומצאה שיטה חדשה: תדלוק באמצעות משאיות שנכנסות מהשטחים. מנהל תחנת דלק בירושלים: "התחנה מתה. אנחנו על סף פשיטת רגל". כך פורח השוק השחור של הדלק בחסות המיסוי הכבד וזינוק המחירים

מחירי הסולר המרקיעים שחקים בישראל, בגלל עליית המחירים בעולם ובגלל המיסוי הכבד, עשו את שלהם - בכפרים הפלסטינים, בעיקר אלו שמצפון לירושלים, צומחות כפטריות אחרי הגשם תחנות דלק פיראטיות. קצינים במשטרת בנימין מודים בשיחה עם ynet שזו תופעה שהולכת ומתפשטת. מאות ישראלים מתדלקים מדי יום בתחנות פיראטיות. השיטה שוכללה לאחרונה, ומי שלא רוצה להסתכן בכניסה לשטחי הרשות, מתדלק באמצעות נהגי משאיות שנכנסים לירושלים.

 

השוק השחור בסולר הוא עובדה קיימת. ירושלמים רבים, ולא רק הם, נוסעים לכפר חיזמה ולכפרים נוספים כדי לקנות ליטר סולר בשקל אחד פחות. מי מגיע לתדלק? נהגי מוניות, מורים לנהיגה ובעלי מכוניות מסחריות. הם, ו"צרכנים כבדים" נוספים.  

 

גם בזמנים שבהם הסכנה הביטחונית מוחשית יותר, הנהגים הישראלים לא מוותרים על חיסכון של מאות שקלים בחודש ומגיעים לכל אורך שעות היום לחיזמה. נהג מונית ירושלמי מתאר את התופעה: "זה לא משהו מסודר. המשאבות נמצאות על המדרכות, ממש כמו בהודו. אנחנו מגיעים עם המכוניות, עוצרים לצד הדרך והם מתדלקים את הרכב. זה נמצא רק 50 מטר מהכניסה לכפר חיזמה וזה פתרון מצוין לעלייה במחירי הדלק".

 

השיטה החדשה: תדלוק באמצעות משאיות

 

מורה לנהיגה ירושלמי, שהעדיף להישאר בעילום שם, מספר: "הדלק מאד זול, אבל עדיין יש את הפחד שיחטפו אותך. זה התחיל עם שתי תחנות תדלוק, היום יש בחיזמה שבע תחנות כאלה ומאות מכוניות מגיעות לשם בכל יום. זה חוסך לי 500-600 שקלים בחודש".

 

לדבריו, "בהתחלה חשבנו שיש בעיה עם הסולר של חיזמה אבל היום זה לא כמו פעם. אם הייתה בעיה עם הסולר, כלי הרכב היו מגיבים בהתאם עם תקלות טכניות, וזה לא קורה לאחר תדלוק בחיזמה. היום, לאט לאט, כולם מבינים שהדלק שם בסדר גמור והוא כנראה מגיע מהשטחים, כך שהם לא משלמים עליו את המיסים הישראלים הגבוהים ולכן יכולים למכור בזול. אפשר לראות שם מוניות, משאיות, מורים לנהיגה, ממש תעשייה שלמה".

 

ולמי שזה לא הספיק, בשוק השחור של הסולר מצאו שיטה מתוחכמת יותר, שנועדה למי שלא רוצה להסתכן או להטריח את עצמו להיכנס לחיזמה או לכפרים אחרים. "משאיות של יהודים ממלאות סולר בחיזמה ומגיעות לתוך תחומי ירושלים, קובעות איתנו, הנהגים, ומתדלקים לנו בדיוק כמו בחיזמה, אולי ב-20 אגורות יותר, וזה עדיין משתלם", מספר מורה הנהיגה.

 

לא קונים סולר בתחנות בירושלים

 

אבי סטי, בעליה של תחנת הדלק "סטי אנרגיה", ברחוב האומן בירושלים, מכיר את התופעה על בשרו. הוא, כמו בעליהן של תחנות דלק נוספות בבירה, סובלים קשות מפריחת התחנות הפיראטיות: "לא ברור לי איך הם מוכרים דלק במחירים כאלה. אצלי בין השעות 15:00-14:00 היו תורי ענק של נהגי מוניות ואי אפשר היה לנשום בתחנה. היום התחנה מתה ואנחנו על סף פשיטת רגל".

 

סטי לא ממהר לקנות את הטענות על כך שבסך הכל, זה ממש אותו סולר, רק יותר זול: "או שהם קונים סולר גנוב או שמדובר בסולר מזויף, או שהם מזייפים את המשאבות. אנשים אולי חוסכים כסף, אבל הם מסכנים את החיים שלהם. אותנו, שמשלמים מיסים ורישיון עסק, זה ממוטט. אני מוכר בתחנה סולר ב-4.76 שקלים וזה מחיר סביר יחסית של 1.60 פחות מהמחיר הרגיל, אבל להגיע למחירים של חיזמה, של 3.69 לליטר? את זה אני בחיים לא אצליח לעשות".

 

אבל אחד מנהיגי המוניות שעמו שוחחנו, לא ממהר להשתכנע: "90% ממי שנוסעים במכוניות סולר בירושלים, נוסעים לחיזמה לתדלק. באשר לשמועות של משאבות מזויפות או סולר מהול, זה יהודים שממציאים את השמועות האלה בכדי שלא נלך לשם. כרגע מבחינתנו זה עדיף, אפילו במחיר של סכנת חיים כי מחירי הסולר מרקיעים שחקים ואי אפשר לפרנס את עצמנו בכבוד. אף אחד לא ישתף פעולה ואף אחד לא יסגיר את האנשים שמגיעים לתוך ירושלים, מהסיבה הפשוטה שזה יפגע בסופו של דבר רק בנו ואז נצטרך לשלם מחיר רגיל על הסולר".

 

בתחנות הדלק בירושלים חוששים שזה רק קצה הקרחון של התופעה, והחשש הגדול הוא שעכשיו, עם בוא החורף, יעדיפו ירושלמים לקנות את הסולר להסקה בתחנות הפיראטיות. כפי שמסביר אבי סטי, "לתחנות הגדולות אין את הבעיה הזו, כי הן מוכרות גם בנזין ויכולות להתבסס על זה. אנחנו מוכרים רק סולר. אם פעם הייתי מגיע ל-7,000 ליטר סולר ביום, היום אני בקושי מגיע ל-3,000 ליטר, מה שמביא אותי לנפילה רצינית בעסק".

 

משרד התשתיות: החקיקה בעייתית

 

ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, אהוד יחיאלי, אומר שהתופעה מוכרת למשרדו, שמנסה לפעול, בינתיים ללא הצלחה: "השטח הזה הוא שטח C (שטח בשליטה ישראלית). זה לא שטח שלנו ולכן במקרה הזה ביקשנו את עזרת המשטרה. ידוע לנו שהמשטרה פירקה שם תחנה או שתיים, אך עדיין התופעה גדולה ומתרחבת עם הזמן. יש מספר בעיות כרגע, ואחת מהן היא שאין חוק שאוסר על פלסטיני למכור סולר לישראלי.

 

"בתי הזיקוק הישראליים רשאים למכור אך ורק לחברות שיש להן רשיון לייצור ולייצוא סולר, אך החברות הללו יכולות למכור סולר דרך סוכנים לגורם שלישי ולגורם רביעי. כאשר מוכרים לרשות הפלסטינית, הם מקבלים את הסולר ללא מסים וללא מע"מ, כך שזה עולה להם בין 1.30 שקלים ל-1.40 שקלים פחות לליטר סולר אחד, וכך אפשר למכור לישראלים בשקל פחות ממה שמוכרים בישראל ועדיין להרוויח 30-40 אגורות לליטר".

 

לדברי ראש מינהל הדלק במשרד התשתיות, "ישראל נפגעת פעמיים - גם בשוק הדלק, משום שמוכרים הרבה פחות דלק בתחומי הארץ, וגם בהפסד המסים. הרשות מוכרת דלק לגורמים אחרים וכל אדם יכול לקנות".

 

ומה עושה משרד התשתיות כדי להילחם בתופעה? "פנינו בנושא למשטרה ולמשטרת איכות הסביבה, וגם לרשות המסים כדי לטפל בתופעה ולמגרה. רשות המסים מודעת לכל ההברחות ומנסה לטפל בבעיות החקיקה. ברגע שבעיות החקיקה יתוקנו, יהיה הרבה יותר קל להתגבר על התופעה. בנוגע להשערות שמדובר בדלק מהול - אי אפשר לדעת, כיוון שאי אפשר לשלוח לשטחים הללו מפקח שיבדוק את הדלק".

 

המשטרה: ככל שהמחיר עולה, התופעה מתרחבת

 

לפני מספר שבועות פשטה המשטרה על מספר תחנות פיראטיות באזור חיזמה, אבל זו היתה רק טיפה בים הסולר הפיראטי שנשפך שם. קצינים במשטרת בנימין מודים שככל שמחירי הדלק והסולר עולים, כך מתרחבת התופעה של תחנות הדלק הפיראטיות בשטחים, וכך קשה יותר למגרה. 

 

מפקד תחנת בנימין, סגן ניצב איציק רחמים: "המנהל האזרחי, ביחד עם תחנת בנימין, עוסקים בטיפול למיגור התופעה באזור הכפר חיזמה. חלק מהתחנות הפיראטיות פורקו וחלקן יפורקו בעתיד. באשר לדלק, אנו מניחים שהם מביאים אותו מהשטחים, אך זה לא דלק שעובר ביקורת ואנחנו לא יכולים לדעת אם הוא מהול או לא".

 

אחד ממורי הנהיגה מסכם: "כל עוד אף אחד פה לא עושה כלום, אנחנו נמשיך ללכת ולתדלק ולחסוך את הכסף, שקל לליטר ואולי יותר. נעשה הכל כדי להמשיך לעבוד ולפרנס את המשפחות שלנו בכבוד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
כשכל תדלוק עולה יותר ויותר...
צילום: רועי צוקרמן
צילום: צביקה טישלר
הישראלים נוטשים את תחנות הדלק החוקיות
צילום: צביקה טישלר
צילום: שאול גולן
לטובת מיכליות סולר פיראטיות
צילום: שאול גולן
מתוך מבקר המדינה
ותחנות לא חוקיות, גם בשטחים
מתוך מבקר המדינה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים