שתף קטע נבחר

כמו חמצן לנשימה

לחלוץ המוזיקה האלקטרונית, ז'אן מישל ז'אר, יש אלבום ודי.וי.די חדש. "אני מאוד רוצה להופיע בישראל בשנה הבאה", הוא מגלה בראיון מיוחד

בפרק שיוקדש בספרי ההיסטוריה למוזיקה האלקטרונית, שמו של ז'אן מישל ז'אר יזכה להבלטה מיוחדת. ז'אר, שהחל ליצור מוזיקה אלקטרונית כבר בשנות השבעים, הפך את מה שנחשב באותה התקופה לזרם אקספרימנטלי שולי, למוזיקה להמונים. הפקות הענק האורקוליות שלו שילבו אפקטים חדשניים לאותה התקופה של לייזרים ופירוטכניקה; סינתיסייזרים וקלידים שולבו במלודיות תזמורתיות וההצלחה היתה פנומנאלית. בשנת 1979 הוא כבש את כיכר הקונקורד בפריז במופע מול מיליון איש שהכניס אותו לספר השיאים של גינס והזניק אותו לצמרת.

 

המוזיקה הקיפה את ז'אר מיום הולדתו. אביו, מוריס ז'אר, הלחין מוזיקה לעשרות סרטים ובהם "לורנס איש ערב" ו"דוקטור ז'יוואגו" של הבמאי דויד לין, שזיכו אותו באוסקר.

ז'אר הבן למד מגיל צעיר מוזיקה קלאסית, מרד עם הרכב רוק שהקים בגיל העשרה והתאהב ביצירה האלקטרונית אי שם בשנות השישים כשלמד אצל פייר שפר, מראשוני המוזיקאים ששילבו צלילים סביבתיים במוזיקה אלקטרונית ניסיונית.

 

"כשהתחלתי לעשות מוזיקה אלקטרונית הדבר היחיד שחשבתי עליו היה ליצור מוזיקה שבאמת מוצאת חן בעיני. לא חשבתי על ההשפעה שתהיה למה שאני עושה, הייתי עסוק בלעשות", הוא אומר בראיון ל-ynet שבועות ספורים לאחר השקת אלבומו Aero בישראל ולקראת ההשקה הישראלית של DVD מתוך מופע שקיים בשנה שעבר בפולין לציון 25 שנה לתנועת הסולידריות של לך ולנסה. "חיפשתי סאונד שיאפשר לטבוע בתוכו, שיהיה בו משהו אורגני וחושני, כמעט מיני, ואת כל זה יש במוזיקה האלקטרונית", הוא אומר, "התחשק לי ללכת לכיוונים יותר אקספרימנטליים מהמוזיקה הקלאסית שאני בא ממנה ומהרוק שעשיתי. מזה נולד oxygen, אלבום שמביא את האקספרימנטלי אבל מבוסס על מלודיה. המוזיקה האלקטרונית בשבילי תמיד היתה אוניברסלית ומשמח אותי לראות שהיא אכן הפכה למשהו שמחבר בין בני אדם".

 

מה שמושך אותו ליצירה האלקטרונית, לדברי ז'אר, זו ההתייחסות אל המוזיקה כאל סאונד, להבדיל מצלילים שנולדים מתוך פרטיטורה, תווים וסולמות. "זה אומר שאפשר לעשות מוזיקה ממצלולים וקולות. ההבדל בין רעש ליצירה מוזיקלית הוא במה שהמוזיקאי עושה עם הקולות", הוא אומר, "זו תפישה חדשה ושונה שניגשת למוזיקה לא בהכרח מתוך האינטלקט אלא במובן מסוים כמו שניגשים להכין ארוחה. במטבח מכניסים את הידיים לקערה ולשים את החומר. ביצירה האלקטרונית אנחנו לשים את התדרים והצלילים. באזור האקספרימנטלי היצירה נמצאת בהתפתחות מתמדת וזה סימן לחיים כמו השפה שמשתנה תוך כדי תנועה. זה מה שמרתק אותי במוזיקה האלקטרונית – הטכנולוגיה המתפתחת והכלים שמתחדשים כל הזמן. זו מוזיקה שנמצאת בפאזה אחת עם הזמן".

 

אתה קושר בין המוזיקה הקלאסית למוזיקה האלקטרונית?

 

"לחלוטין כן. בגלל היעדר המלל המוזיקה האלקטרונית כמו המוזיקה הקלאסית משאירה מקום לדמיון של המאזין. זו הסיבה שהמוזיקה האלקטרונית היא כמעט ויזואלית, היא מאפשרת לכל אחד ליצור את הסרט שלו בראש. בתקופה שבה הדימויים כל כך נוכחים, דרכי ביטוי כמו ספרות ומוזיקה משחררות את הדמיון שכבול במסרים מונחים. זה מעניין שהמוזיקה האלקטרונית התפתחה דווקא במדינות אירופה, כלומר שבניגוד למוזיקת הפופ והרוק שמושפעת מאוד מאמריקה, במוזיקה האלקטרונית יש נוכחות גדולה לצרפתים, לגרמנים, לישראלים, למדינות מזרח אירופה וספרד. אני חושב שזה נובע מהרקע הקלאסי שמאז ומעולם התייחס למרקמים ולמצלולים".

 

אתה כולל בתוך הרשימה גם יוצרים ישראלים

 

"כן, אני שומע עכשיו מוזיקה של די.ג'יי ישראלי בשם אלכס שאשתי, השחקנית אן פריו, הביאה מצילומי הסרט 'הארץ המובטחת' של עמוס גיתאי שבו היא שיחקה. אגב, אני מאד אוהב את עמוס גיתאי. אני יודע שיש עליו הרבה מאוד ביקורת בישראל ושהוא מעורר מחלוקת אבל בעיני הוא יוצר גדול. בכל מקרה נחשפתי למוזיקה של יוצרים ישראלים ובהם אלכס שמאוד אהבתי את מה שהוא עושה והייתי שמח מאד לעבוד איתו".

 

איפה מתחילה המוזיקה שלך, בדימויים ויזואלים או בתחושות?

 

"היא מתחילה בשיחה שיש לנו כרגע, ברעש הגשם שמכה על החלון, זה יכול להיות מסצינה בסרט, שורה מספר או שיחה שמעוררת משהו. כל הדברים האלה שדוגרים בתוכי הופכים לרעיונות מוזיקליים. אני כמו ספוג שאוסף תחושות, מפרק ומרכיב אותם מחדש לצלילים. המוזיקה מתחילה בחיים".

 

דיאלוג עם יוצרים מתחומים אחרים מעניין אותך?

 

"מאוד. אחד הדברים הראשונים שיצרתי היה מוזיקה עבור להקת הבלט של האופרה של פריז. זו היתה הפעם הראשונה שמוזיקה אלקטרונית נשמעה באופרה. אני מאוד אוהב את מערכת היחסים בין המוזיקה לכוריאוגרפיה. תחום המחול מרתק אותי באופן אישי, זה אולי התחום האודיאו-ויזואלי המעשיר ביותר עבור מוזיקאי. גם העשייה הקולנועית מרתקת אותי. בקונצרטים שלי אני עובד הרבה מאוד עם יוצרי וידאו ארט. זה תירוץ בעצם לשיתופי פעולה ולדיאלוג עם יוצרים אחרים. מה שמעניין אותי זה היכולת לקיים קשרים רוחביים עם בני אדם. נדמה לנו שאנחנו בעידן המודרני מתקשרים בקלילות דרך האינטרנט והלווין אבל אנחנו בפועל מנותקים ומבודדים בהרבה מאלה שיצאו בעבר למסעות ונפגשו פיזית עם אנשים ועם תרבויות אחרות. הווירטואליות מציעה יתרונות רבים אבל גם נכות כי היא לא באמת מפגישה אותך עם העולם האמיתי".

 

יכול להיות שהקשר החזק לוויזואליה בא מאביך?

 

"אולי. בשבילי לעשות מוזיקה זה כמו לצייר. אני רואה את המוזיקה. בקונצרטים שלי כל התחום הוויזואלי מאוד חזק גם אני חושב שהקהל שמגיע מחכה לשואו וגם מפני שהכלים של המוזיקה האלקטרונית לא באמת סקסיים. זה לא כמו הגיטרות והתופים במופעי הרוק או פסנתר כנף ותזמורת מרובת נגנים בקונצרטים הקלאסיים".

 

הדיסק Aero הוקלט במהלך המופע בגדנסק שציין 25 שנה לתנועת הסולידריות של לך ולנסה ולנפילת הקומוניזם. אתה רואה את האמנות כאקט פוליטי?

 

"האמנות קשורה בפוליטיקה כי היא נוצרת בתוך חברה ומתוך החיים. אמנות ישראלית או ארגנטינאית תהיה לבטח שונה זו מזו ותושפע מהחיים בחברה בתקופה בה היא נוצרה. היה לי חשוב לעשות את הקונצרט בפולין. אחת הטעויות הגדולות של המאה ה-20 היתה הקומוניזם הסובייטי ותנועת הסולידריות היתה גורם משמעותי בעצירתו, זה נוגע לכולנו. באותה השנה מת האפיפיור הפולני יוחנן פאולוס השני, כך שהיה לקונצרט הזה משמעות מיוחדת. ברור שהקונצרט נולד בהקשר פוליטי, אבל מוזיקה עצמה ושלוש השעות של הביחד הזה שנוצר שם שהיו כמו סיפור אהבה של שתי ישויות – הקהל והבמה - הם לא אקט פוליטי. זה היה אירוע אמנותי בקונטקסט פוליטי".

 

יש סיכוי שנראה אותך מופיע גם אצלנו?

 

"זה מצחיק שאת שואלת מכיוון שכבר שנים אני חולם להגיע לתל-אביב ובכל פעם צץ משהו אחר שעומד בדרך. זה פרויקט שאני מאוד מקווה שאצליח להגשים כבר בשנת 2006. דיברתי עם המפיק שלי ואני אשמח מאוד אם זה ייצא לפועל. אני מאוד אוהב את ישראל וקשור אליה רגשית. לא הופעתי בישראל אבל ביקרתי בה כתייר. סבתא שלי יהודיה כך שגם מבחינה משפחתית יש מה שמחבר אותי אל הארץ. יש לי עניין רב בישראל גם מבחינה אנושית וגם מבחינה מקצועית. יש לי סיבות רבות להגיע אליכם". 

 

  • האתר הרשמי

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים