שתף קטע נבחר

למה רק תלמידים נבחרים ילמדו למבחן הבינלאומי?

במקום ללמד את כל תלמידי התיכון לקראת מבחן פיז"ה, כפי שקובע התקנון הבינלאומי, כאן בארץ ילמדו רק התלמידים שנבחרו מראש לגשת למבחן. בכירים במשרד החינוך: "זה יוציא לנו שם רע בעולם". יו"ר הארגון המורים: "זורים חול בעיני הציבור"

משרד החינוך הורה לארגוני המורים ללמד רק את התלמידים שנבחרו מדגמית, להיבחן במבחן פיז"ה שייערך בחודש מרס - ולא את כל תלמידי התיכון, כפי שקובע תקנון הפרויקט הבינלאומי. על ידי כך מקווים במשרד לשפר את הישגי התלמידים הישראלים. ל-ynet נודע שההכנה תיערך ב-150 בתי ספר בלבד, כאשר בכל בית ספר ילמדו בכיתות ההכנה 40 תלמידים. ב-1,150 בתי הספר התיכוניים הנוספים בארץ לא תיערך ההכנה, מכיוון שתלמידיהם לא נבחרו מדגמית להשתתף בבחינה.

 

בפגישה שנערכה בין נציגי ארגוני המורים לבכירי משרד החינוך ובינהם, מנכ"לית המשרד, עמירה חיים, יו"ר המזכירות הפדגוגית, פרופ' יעקב כץ והמפקח המרכז לפיזיקה, ד"ר דוד סלע, הלינו המורים על כך שהם אינם יכולים להכין את התלמידים למבחן ובמקביל למבחני הבגרות. המורים דרשו תוספת תנאים ושעות על מנת להכין את התלמידים. בתגובה לכך הודיעו נציגי המשרד כי הם מקצים 700 שעות לימוד, שיחולקו רק לבתי הספר שנבחרו במידגם הבינלאומי. על פי החישוב, כל בית ספר יקבל כ-5 שעות לימוד, בהן הוא ילמד את התלמידים לקראת המבחן בכיתת הכנה מיוחדת.

 

תכנית פיז"ה (The Programme for International Student Assessment) הבינלאומית כוללת מבחנים להערכה סטנדרטית שפותחו על ידי המדינות המשתתפות בה. הצוות מטעם המדינות החברות ב-OECD (הארגון לשיתוף פעולה כלכלי ופיתוח), עורך את המבחנים פעם בשלוש שנים בקרב כ-250 אלף תלמידים ברחבי העולם (בין 4,500 ל-10,000 תלמידים בכל מדינה). התכנית מיועדת לתלמידים בני 15 ומעלה.  

 

בחודש מרס הקרוב צפוי להיערך המבחן, שבודק ידע בסיסי בתחומי האוריינות המדעית בקרב תלמידים מ-58 מדינות בעולם. זו הפעם השנייה שישראל לוקחת חלק במבחן. בפעם הראשונה בה השתתפה, הגיעה ישראל לתוצאות נמוכות ודורגה במקום ה-30 מתוך 41 מדינות. במבחן הקרוב נבדקת רמת הכישורים בשלושה תחומים: קריאה, מתמטיקה ומדעים. המבחנים מעריכים את מידת השליטה של התלמידים בידע ובמיומנויות הקריאה והבנת הנקרא החיוניים לחייו של האדם הבוגר. בשנה הקרובה יושם הדגש במבחנים על כישורי המדעים.

 

בכירים במשרד החינוך הביעו חשש שההחלטה עלולה ליצור שם רע לישראל בעולם. "ההחלטה מנוגדת לעקרונות השוויוניות. ההחלטה בהחלט תמוהה", אמרו הבכירים.

 

"מדובר בזריית חול בעיני הציבור בארץ ובעולם", הגיב יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז. "אמרו לנו בפירוש שאין צורך להכין את כולם. משרד החינוך בוחר את המידגם ומכין את התלמידים כדי שיצליחו ואחר כך טוענים שהתוצאות, כביכול, משקפות את כלל התלמידים בישראל. זה מסוכן כי בפועל מערכת החינוך מתדרדרת ובגלל התוצאות המוטות פתאום אומרים 'איזה יופי'. זה כמו שניקח בית ספר, נאסוף את כל התלמידים הלומדים לחמש יחידות לכיתה אחת, כולם יקבלו ציון 100 ואז נסיק מכך שכל התלמידים בארץ ברמה הזו. המורים לא מוכנים לקחת חלק בישרא-בלוף".

 

לפני מספר חודשים נחשף ב-ynet שבשל חששו של משרד החינוך מתוצאות התלמידים הישראלים במבחנים, הוחלט על מהפך בתוכנית הלימודים, לפיו המשרד הכין "תוכנית אוריינות לאומית" במקצועות שפת אם (עברית/ערבית), מתמטיקה ומדעים. מטרה התכנית היא להעלות את רמת התלמידים לקראת מבחני החתך הבינלאומיים שיתקיימו בשנת הלימודים הקרובה (תשס"ו). במסגרת התוכנית הוחלט לראשונה להכניס שאלות מהמבחן הבינלאומי למבחני הבגרות.

 

תגובת משרד החינוך

 

בתגובה לטענות ארגון המורים, אמר יו"ר המזכירות הפדגוגית במשרד החינוך, פרופ' יעקב כץ: "איננו בוחרים את בתי הספר המשתתפים ואת התלמידים, אלא החוקרות החיצוניות מטעם מינהלת פיז"ה. החוקרות הן אלו ששולחות את רשימת בתי הספר בארץ בהם לומדים תלמידים בגילאי 15 ושלושה חודשים עד 16 וחודשיים למנהלת פיז"ה, שעל פי שיקוליה קובעת מי ייבחן בכל מדינה. אנחנו מכינים את כלל התלמידים לאוריינות בכל המדינה כחלק מתוכנית הלימודים. במשך השנה אנחנו לא יודעים מי התלמידים ולכן כולם מתכוננים. שיטת הדגימה זו השיטה הבינלאומית".  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
אילוסטרציה
צילום: סי די בנק
צילום גלי תיבון
עבודה בעיניים. ארז
צילום גלי תיבון
מומלצים