שתף קטע נבחר

עץ עתיק? תעתיק

דומה שלעצי השקמה יש מעמד מיוחד בנוף הארצישראלי, והם גם מין מוגן על פי חוק, אבל זה לא מספיק כדי באמת להציל אותם משיני הבולדוזרים - אפשר להזיז אותם. פרידה מהשקמה הגדולה בצומת חולון - אותה תחליף הרכבת, וטיול שקיעה בחניון השקמים באשדוד - במקומו יצמח אזור תעשיה

בסוף השבוע הזה נחגג פסטיבל פארק החולות באשדוד (את כל המידע תמצאו בלוח הפעילויות), ואני, מה לעשות, נתגלגלתי להיות עוכר שמחות: במקום ללכת לחגיגות חזרתי לבקר בחניון השקמים ובדיונה הגדולה הסמוכה לו. זה מחוץ לשמורה, ואיזור תעשייה מתכננים שם.

 

(צילום וידאו: סטודיו אדי בוי)

 

בדרך, עצרנו להיפרד מהשקמה הגדולה שבמחלף חולון. עץ באמת מרשים, שעומד מימין לנתיב התנועה מזרחה, לכיוון רמלה, ועליו תלוי פנס גדול שאולי מאיר אותו בערבים. שלא כמו עצים אחרים, השקמים אינם עצי בר בארץ. מקורם באפריקה, תפוצתם הטבעית מגיעה עד מצרים, ואילו כאן, בהיעדר מאביקים, הם לא מזריעים את עצמם. אי אפשר להעריך את גילם ללא בדיקת פחמן 14 של ליבת הגזע, ומומחים לעצים עתיקים אומרים שלא ידוע בת כמה השקמה המרשימה, שעומדת על תוואי הרכבת המתוכנן.

 

עץ רחב גזע שהסתעפות אחת שלו כבר חלולה לגמרי, וספק רב אם היא תשרוד את ההעתקה המתוכננת לה. בדרך כלל, כאשר מעתיקים עצים, מעבירים את הגזע, עם מעט ענפים ומעט שורשים - ומתפללים שיישרוד את הטראומה. בינתיים, בוטל אישור ההעתקה שקיבל הקבלן לשקמה זו, בדרישה שהעץ יוזז בטכניקה מורכבת ויקרה עוד יותר מהנהוג - עם פגיעה פחותה בנוף שלו ובשורשיו. שלא תהיינה אי הבנות: שורשי השקמה מעמיקים 20 או 30 מטר אל תוך האדמה, בכל מקרה הם לא יוצאו בשלמותם.

 

נדמה כי ההעתקה היא אחת הצרות של שוחרי השימור. סוללים? בונים? חוצבים? יש משהו חשוב או יפה על הדרך? אין בעייה - נזיז. כלניות או אירוסים, עצים עתיקים או בניינים לשימור, מזיזים. אולי דלות רוחנית שלא מכירה בחשיבותו של המקום, אך איזה און, כמה כוח, הכל יכול האדם. והעץ? מה אכפת לו לעץ.

 

איתרע מזלה של השקמה בצומת חולון שעבודות הפיתוח בסביבתה מתרחשות עתה ולא, נניח, בעוד 3 או 4 שנים. זאת מכיוון שבימים אלו מקודמת יוזמה חדשה להגנת עצים שכמותה. הרעיון הוא שמלבד הגנת מינים (ופיקוס השקמה הוא מין מוגן על פי חוק), יינתן לעצים פרטניים בעלי ייחוד מעמד של עץ לשימור - בדומה למעמד שיש למבנים לשימור. את מלוא הקרדיט לנושא נותנים כל הפעילים בתחום לאיש משרד החקלאות ישראל גלון. גלון עוקב זה שנים אחר עצים בוגרים בישראל, ואשתקד הוציא לאור את החוברת "עצים בוגרים בישראל". את רשימת 1,500 העצים ניתן למצוא בעמוד אודות הפרויקט באתר האינטנרט של האירגון לגננות ולנוף בישראל. אם יש איזה עץ מיוחד שאתם מכירים - ולא מוצאים אותו ברשימה, יש גם כתובת דואר אלקטרוני - oldtrees@gardening.org.il - בה ניתן לדווח על העץ. בהקשר זה אולי כדאי להזכיר כי לפני כשנה נתגלה במסגרת הסקר האלון בעל הגזע הרחב ביותר בארץ, בשולי טבעון, כך שבהחלט יכול להיות שמסתובבים פה כמה עצים ראויים שאינם כלולים ברשימה. 

 

פרויקט "עצים לשימור" יופעל במשותף ע"י הארגון לגננות ונוף, משרד החקלאות והקק"ל. אם וכאשר תשונה פקודת היערות המנדטורית ויתווספו לחוק גם העצים לשימור, יהיה הרבה יותר מסובך לפגוע בעץ דוגמת השקמה מצומת חולון. על מנת לפגוע בעץ שכזה או להעתיקו, יהיה צורך הששר הממונה יגרע אותו מרשימת העצים לשימור. בינתיים, טוב היה לו היו מתחילים בשילוט "עץ לשימור". אין לדעת אם שלט שכזה ליד השקמה הקשישה שראתה את הרצל עובר בדרכו מיפו למקווה ישראל, היה משפיע על האדריכל שתכנן שם את פיתוח התשתיות, אבל הניסיון מוכיח שיחסית למאמץ המושקע בדבר - שילוט הוא אחד האמצעים היעילים ביותר לשימור ושמירה. נפרדנו לשלום מהשקמה. ופנינו דרומה בדרכנו לחניון השקמים. שם אין רעש מחריד של מנועים, ואפשר ומומלץ לשבת תחת אחת השקמים - כל עוד הן שם.

 

ארגז החול הגדול

  

למזג האוויר היה שם של ישיבה (מאיר פנים), ומכיון שהיה עוד זמן עד לשקיעה, נסענו לאורך החוף של אשדוד. עצירה קצרה בקיוסק הידוע בן 4 הקומות, ועוד עצירה בים החלק

והצלול שמול חוף הקשתות. להוציא את טיול הרכבת לפני שנתיים, לא ראיתי את אשדוד מפנים יותר מ-15 שנה. השתנתה.

 

לעתים המדור 'מגלה', לרגל האיומים עליהן, כל מיני פינות חמד שלא היו על מפת הטיולים הידועים. הפעם, אין חדשות: חניון השקמים שלמרגלות הדיונה הגדולה של אשדוד הוא מקום ידוע מוכר ומבוקר, והוא קורץ בחולות הזהב שלו לבולדוזרים, ובעיקר למי שמניע אותם. אין מה להרחיב את הדיבור על העניין: בפינה זו של פארק החולות מתוכנן לקום אזור תעשייה. באתר האינטרנט של פארק החולות אפשר למצוא את כל המידע הרלוונטי (מצגות, מפות, תרשימים, טיעונים). מי שיגיע לצעדת החולות ה-11 שמתקיימת השבת, גם יימצא, מן הסתם, פעילים שיסבירו ויחתימו על עצומות.

 

החניון נמצא במרחק חציית שדה שיבולת שועל מתחנת הרכבת של אשדוד. הוא קסום בעונה הזו, ומלא עצי שקמה בוגרים. פיקוס השקמה הוא קרוב של התאנה, פריו מאוד דומה לפרי התאנה ומדריכי הטיולים אוהבים לקרוא לו 'תאנה דיאט'. כשלעצמי אני מוצא בעיקר כי ריחו מטמטם. נדמה לי כי יש לו פרי כל השנה, אך עתה בולט כי השקמה חנטה פגיה. כל האיזור בו גדלים עצי השקמה הגדולים מרובד בירוק, שולחנות קק"ל, מתקני שעשועים ספורים, שאריות זבל של מטיילים, הרותם בשיא פריחתו, והדיונה הגדולה, ארגז החול הגדול במרכז הארץ. מלבד העובדה שככל הנראה לכבוד הפסטיבל ישנם עלונים במקום המיועד לכך (נשבע שראיתי), וכביש גישה חדש עם כיכר, לא נשנתנה שם שום דבר מלפני שנתיים. בינתיים.

 

איך מגיעים:

 

  • מחלף חולון מחבר בין כביש 44 (יפו-רמלה) לכביש 20 (איילון). עץ השקמה נמצא מימין לכביש המוביל מזרחה לכיוון מקווה ישראל, כמעט מתחת לגשר האיילון.

 

  • חניון השקמים נמצא בכניסה הדרומית לאשדוד. אפשר להגיע ברכבת לתחנת "אשדוד עד הלום", או לנסוע על כביש 4, לפנות ימינה בצומת אשדוד דרום, לעבור את מסילת הרכבת והכניסה לתחנה, ואז לפנות שמאלה לכיוון החניון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חנטה פגיה. תאנה דיאט
צילום: גילי סופר
חולות הזהב. חגיגה בסוף השבוע
צילום: גילי סופר
מומלצים