שתף קטע נבחר

חוצה ישראל ומהפיכת החשיבה

בעוד שבמאבק על חופי ישראל השיגו ארגוני הסביבה את ההישגים הגדולים ביותר, הקרב הסביבתי על כביש חוצה ישראל היה אחד מהכשלונות המהדהדים של הירוקים. מחאה סביבתית בישראל - כתבה שניה

כששואלים את רענן בורל, מנהל אגף שימור סביבה בחברה להגנת הטבע, באיזה מאבק היתה לארגוני הסביבה ההצלחה הגדולה ביותר, הוא עונה בלי למצמץ - המאבק על חופי הים התיכון של ישראל. כאן, אומר בורל, ניצחנו גם במלחמה, לא רק בקרב, ולדבריו "חוק החופים שעבר ב-2004 הוא ביטוי פורמאלי למדיניות הזו". המאבק על החופים נמשך שבע שנים. היתה בו אסטרטגיה מנצחת ששילבה בין השדה הציבורי, התכנוני והפוליטי בהלימה כמעט מוחלטת. מובילי המאבק השכילו להנחיל שערכי הסביבה שייכים לציבור, ושהמאבק לא היה של קומץ חובבי טבע אלא של כלל הציבור – מה שסייע להעביר את המסר שמאבק סביבתי הוא מאבק חברתי לכל דבר ועניין.

 

לעומת ההצלחה במאבק על החופים, בקרב הסביבתי על כביש חוצה ישראל נכשלו הארגונים הירוקים. "במבחן התוצאה המיידית, המאבק על כביש חוצה ישראל הוא כישלון. הכביש נסלל, אין מוחשי מזה. ועם זאת, המאבק על הכביש סלל דרך לשינוי כיווני חשיבה עתידיים בגופים האמונים על תכנון תשתיות". לדברי בורל, המאבק לא היה נגד פיתוח בצורה עיוורת, בניגוד לסטריאוטיפ המקובל של מאבקים "ירוקים". הוא הניף את דגל התכנון המושכל, הוא קרא לפתוח תשתיות הרכבת: "השקיעו באנשים לא בכבישים". הדוגמא הבולטת ביותר לשינוי שסלל המאבק היא תקציב רכבת ישראל.

 

גם לגבי הצלחת המאבק על שמירת החופים יש תמימות דעים בין כל הארגונים. ניר פפאי, רכז חופים וים בחברה להגנת הטבע ומוביל המאבק בתחום בחמש השנים האחרונות, מייחס את ההצלחה לשלושה גורמים מרכזיים שעמדו בבסיס האסטרטגיה של המאבק על החופים: הצגת המאבק כמאבק חברתי, הקמת קואליציה של ארגונים ושימוש חוזר ונשנה בנזקים שנגרמו בחופים טרום היציאה למאבק מסודר.

 

הגורם הראשון שייך לאבולוציה של המאבקים הסביבתיים בכלל. "היכולת להעמיד את הציבור במרכז ולהציג את ערכי הסביבה כנכס ציבורי ראשון במעלה", קובע פפאי, "משנה את מאזן הכוחות המסורתי – כבר לא מדובר רק בשומרי טבע מול צרכי פיתוח. עכשיו מדובר במאבק חברתי, שיש בו עשירים ועניים, ויש בו גזילה של נכסי הציבור בידי בעלי הון. יש מי שיכול לרכוש דירת נופש על הים במיליוני דולרים, ויש מי שנגזל ממנו שימוש הפנאי היחיד כמעט שלא עולה כסף". ההכרה שמדובר במאבק חברתי, לדברי פפאי, תרמה רבות להתגייסות התקשורת לכיסוי אינטנסיבי של המאבק, כמו גם להתגייסותם של פוליטיקאים שזיהו את הפוטנציאל הציבורי שטמון במאבק.

 

הקמת קואליציה של ארגונים לשיתוף פעולה במאבק על החופים הגבירה את התהודה הציבורית, והעלתה למרכז ההתעניינות בעיות מקומיות לאורך חופי הים. ארגונים מקומיים רבים קמו על רקע מאבק החופים וחלקם אף הרחיבו את פעולותיהם לנושאים מקומיים אחרים. הגורם השלישי שציין פפאי מציג אבסורד נוסף שמאפיין את המאבקים הסביבתיים: שימוש בנזקים קיימים. באופן אבסורדי, מודים אנשי הסביבה על קיומן של עוולות סביבתיות שנקבעו כבר כעובדות בשטח, שכן בלעדיהן היה קשה להמחיש את הנזקים הצפויים ואת הצורך במניעתם. כך למשל, הציגו את הנזק האדיר שגרמה המרינה בהרצליה לחוף כל אימת שעלתה התכנית להקמת מרינה בחיפה; מגדלי חוף כרמל הוצגו לראווה כל פעם שהיה צריך להמחיש את העוולות הגדולות שנעשו לחופים וכולי. "בלי להמחיש את הנזקים הצפויים בעזרת הזוועה הקיימת, היה לנו קשה יותר לנצח במאבקים" מודה פפאי. "לצערנו, אך לעתים למזלנו, היה לנו מה להציג.

 

"צריך לזכור שבנושא החופים מדובר בשורה של מאבקים לאורך כל רצועת החוף של ישראל, כאשר העוולות שכבר נעשו לא רק מהוות מוקד המחשה, אלא תקדימים יזמיים מסוכנים אותם היינו צריכים לבלום", אומר פפאי. ואכן, בחינה תוצאתית של המאבק מלמדת כי הצלחתו זוכה לביטוי בכל המישורים: בשטח, הלכה למעשה, במהלך שבע שנות מאבק לא הוקם ולא אושר ולו פרוייקט נדל"ני אחד חדש לאורך החוף. הציבור לקח חלק פעיל במאבק ושימש כחומת הגנה ברמה המקומית, וכמובן, אישור חוק החופים הוא ביטוי שריר למדיניות.

 

למצוא את הסיפור האנושי

 

הגישה שמחברת את המאבקים הסביבתיים לנושאים החברתיים אינה רק אסטרטגיה. זוהי תפישת עולם שמחלחלת יותר ויותר, הן לארגוני הסביבה והן לארגונים חברתיים. בחינה של מרבית הבעיות הסביבתיות מלמדת שהראשונים להיפגע מעוולות סביבתיות הם חסרי האמצעים, השכבות החלשות. כך, בקידום כבישים על פני תחבורה מסילתית פותרים בעיות לבעלי רכבים פרטיים ולא לנזקקים לתחבורה ציבורית; כך בחופי הים, מפתחים לטובת האמידים על חשבון חסרי האמצעים; כך בזליגת הבינוי אל מחוץ לערים על פני חיזוק מרכזי הערים, וכך בהקמת יישובים חדשים המבריחים אוכלוסיות חזקות אל מחוץ ליישובים, במקום לחזק ישובים חלשים.

 

נאור ירושלמי, סמנכ"ל ארגון "חיים וסביבה", ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, מחדד את ההבחנה בין מאבק שנתפס כסביבתי בלבד למאבק חברתי. "כשהמאבק נתפס כסביבתי, קשה יותר לפרוץ לתקשורת ולמקבלי החלטות", אומר ירושלמי. "מאבק חברתי מדבר על בני אדם, מביא סיפורים אנושיים. המאבקים הסביבתיים נתפשים, שלא בצדק, כמאבקי מותרות. הם כאילו לא נוגעים בנו. במאבק סביבתי אתה בדרך כלל לא יכול להראות דם. נעמיד לדוגמא את זיהום האוויר מול תאונות הדרכים. השימוש במונחים של איכות סביבה נתפס כמרוחק מהציבור. הארגונים הבינו את זה, והיום יותר ויותר משתמשים במונחים של בריאות ציבור. בענייני בריאות אתה מעמיד את האדם במרכז, וכך נתפש רגיש יותר בעיני התקשורת ומקבלי ההחלטות".

 

מתוקף תפקידו, מספק ירושלמי ייעוץ מקצועי לארגוני הסביבה המנהלים את המאבקים בשטח. המלצתו העיקרית לארגונים היא התמקדות בבני אדם, והוא סבור כי כדי שמאבק יהיה אפקטיבי צריך למקד אותו בגורמים שמשפיעים על בני האדם. בניהול מאבק יש לדבר בשפה שמובנת לכלל הציבור, מסביר ירושלמי. גם אם זה אומר שאנשי הסביבה צריכים להשתחרר מהתדמית של ה"אנטי פיתוח", לטובת רטוריקה שמבינה את הצרכים של חברת השפע אבל פועלת לשפר את המציאות.

 

כדוגמא למאבק שהיווה נקודת מפנה למאבקים הסביבתיים בשנים האחרונות, ירושלמי נותן את המאבק להוצאת חוות הדגים ממפרץ אילת בגלל חלקם המשמעותי בזיהום שונית האלמוגים בים סוף. שם, לדברי ירושלמי היתה עליית מדרגה בשימוש התקשורתי באמצעות רכישת מדיה מסיבית, שאין דומה לה במסגרת המאבקים הסביבתיים. "המאבק הזה זכה לעדנה תקשורתית והתעניינות פוליטית, גם מצד ח"כים רבים", הוא מזכיר.

 

ואכן המאבק על הוצאת כלובי הדגים הוא תקדימי, לא רק באופי התנהלותו אלא, ובעיקר במשמעויות ההצלחה שלו: לראשונה בישראל מקבלת הממשלה החלטה שמשמעותה הפסקת פעילותם של מפעלים כלכליים לטובת ההגנה על הטבע. התקדים הוא כפול, שכן ההחלטה הוכרעה לא על בסיס הוכחת עדויות מוצקות, אלא, על בסיס עיקרון הזהירות המונעת.

 

הקשר של חוות הדגים לזיהום המפרץ לא הוכח במאת האחוזים, אך כל הראיות הביאו להחלטה לפיה יש לנקוט בצעדי מניעה דרסטיים למען שיקום הטבע בים סוף. והמעניין הוא, שתקדים זה מיוחס למאבק שהוא על טוהרת הסביבה ולא האדם. עדיין צריך לזכור שמאבק שהצליח אינו נגמר, ויישום ההחלטה יהיה המבחן האמיתי. יהיו מי שיתנחמו בכך שהצלחה זו סוגרת את החשבון על כשלון המאבק שניהל אמוץ זהבי בשנות החמישים נגד ייבוש החולה.

 

הכתבה התפרסמה בירחון "עושים חשבון" של לשכת רואי החשבון .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים