שתף קטע נבחר

אלפא בררה - חלום של מציאות

אלי שאולי החליט כבר מזמן שהבררה מבית אלפא רומיאו אינה סתם מכונית יפה. בעיניו היא נראתה כמעט לא מציאותית. אז שלחנו אותו לבדוק האמנם

לא תאמינו. אבל מי שנחשבת היום בצדק לאחת המכוניות היפות בעולם, אלפא בררה (Brera), בכלל לא התחילה את דרכה כאלפא. בתערוכת ז'נבה 2002 חשפה סדנת איטלדיזיין של ג'וג'ארו, מכונית קופה לתצוגה עם מנוע V8 והנעה אחורית. שמה היה בררה, אם לא הבנתם עדיין. בכל מקרה, מה שהחל כיוזמה פרטית תפס תאוצה מהירה. תגובות הקהל והמדיה היו נלהבות, פרסי עיצוב הצטברו, וקונצרן פיאט, אז במשבר גדול עוד מעכשיו, לא יכול היה להתעלם מכך. בדיוק שנה מאוחר יותר, בז'נבה 2003, הבטיחו לנו - בעמדה של ג'וג'ארו - שהמכונית המהממת תגיע לפס הייצור בשינויים חיצוניים קטנים. בעיקר מעבר מתבקש לדלתות עם פתיחה רגילה. אגב, הם גם התעקשו שלמרות שמועות על השם GTV, המכונית הסדרתית תקרא בררה - על שם רובע יוקרתי-אומנותי במילאנו. ומה אתם יודעים, הם צדקו.


 

אגב, עוד עניין אחד קטן. הבחירה בייצור הבררה כפי שהיא, חיזקה עד מאד את הקשר בין אלפא לג'וג'ארו, שהפך לאחרונה כמעט מעצב הבית: המאסטרו אחראי על מתיחת פנים לכל דגמי אלפא (למעט ה-GT, של ברטונה...) ועל עיצוב משפחת ה-159 כולה. וכדי להשלים את המיקס, הבררה אינה מיוצרת במפעלי אלפא, אלא דווקא על-ידי מתחרה איטלקית של ג'וג'ארו - פינינפארינה. איזה יופי.

 

היא כל כך יפה. באמת 

 

מפגש ראשון עם הבררה ברחובות טורינו ההומים מגלה מראה עוצר נשימה. היא יפה, יפה מאד, וממרחק של נגיעה באמת נראית קצת לא אמיתית. כאילו יצאה מחלומו של חובב רכב ולא מפס יצור רועש וגועש. היא נראית יותר כמו מכונית תצוגה דמיונית, פחות כמו משהו שרואי חשבון מעונבים בחברת רכב יאשרו. הנוכחות שלה שונה, אחרת. הקווים - שלא כולם קלים לעיכול - מאתגרים את העין. גורמים להתבונן בה עוד ועוד. ואני ממש לא צריך להרחיב את הדיבור על כמויות העניין שאחת כזו מושכת ברחוב איטלקי עמוס.

 

לטעמי, החלק המנצח הוא האחוריים המחודדים, עם יחידות תאורה צרות וקו שמשה שגולש לכיוון הסמל במרכז. בפרופיל העסק כבד יותר, בעיקר בגלל סרח עודף גדול מלפנים. החזית? הוכחה ניצחת שאלפא באמת אהבה את מראה הבררה. כי למעשה, האיטלקים אימצו את המראה הזה עבור כל משפחת ה-159. כבוד.

 

העיצוב קובע, לא הנוחות

 

הדמיון ל-159 עליה מבוססת הבררה, גדול מאד בתא הנוסעים. למעשה, ממושב הנהג הן כמעט זהות, עם אותו קו ואותם מתגים ומערכות. מחוונים נאים מציעים את אותו מראה מושך וקל לקריאה. אלא שבאופן מוזר, התחושה בתא הנוסעים בכל זאת אינה איכותית מספיק. למרות שמדובר במכונית יקרה מה-159, איכות מכונית ההדגמה בה נהגתי הייתה נחותה באופן משמעותי. זה בלט בגימור האלומיניום במרכז, אך גם בפלסטיקה הכללית ובקרקושים רבים. באלפא הסבירו שזו מכונית מייצור ראשוני, שעברה כבר התעללות. אנחנו ממתינים למבחן בארץ.


 

כמו ב-159, גם כאן יש מחשב דרך מפוצל ולא נוח לשימוש, גם כאן בקרת האקלים ומערכת הניווט ממוקמות נמוך מדי. אלא שאותי מטרידה יותר העובדה שקשה למצוא תנוחת נהיגה מוצלחת. הדוושות רחוקות מדי, ההגה קרוב מדי, דוושת המצמד לא נוחה. כיוון קושי המסעד לא נוח, הראות לאחור בעייתית.

 

כדאי לזכור כי הבררה מוגדרת כמכונית 2+2 (שני מבוגרים, שני ילדים), וזה אכן המצב. מרחב הרגליים מאחור סביר, אבל מי שעבר את גיל 12 יתקשה להסתדר עם מרחב המחייה שמאפשר הגג הקמור. תא המטען אינו קטן (300 ליטר, ואפשר להגדילו בעזרת קיפול מושבים) אבל הוא בעל צורה מוזרה ושפת הטענה גבוהה. ככה זה כשהעיצוב קובע.

 

מנועים קדימה

 

בחרטום הבררה שמציעים לי האיטלקים שוכנת יחידת הכוח החזקה ביותר במבחר הנוכחי של אלפא, זהה לזו שמככבת ב-159 הבכירה. מדובר ב-V6 בנפח 3.2 ליטר שמבוסס על פיתוח של ג'נרל מוטורס, ואמור לקבל בעתיד גם תיבה אוטומטית. בינתיים זו תיבת שישה הילוכים ומערכת הנעה כפולה מתוחכמת. חזק לכם מדי? הבררה תוצע גם עם יחידות 2.2 ליטר (185 כ"ס) בנזין, או 2.4 ליטר טורבו דיזל (200 כ"ס) - אף הן מוכרות לנו. בינתיים אני שמח לגלות 260 כ"ס ו-32.8 קג"מ. זו מכונית מהירה, איך שלא תביטו בה. לעומת זאת, 240 קמ"ש ו-6.8 שניות ל-100 קמ"ש, בפירוש אינם שוברים שיאים ונראים מעט עצלים על העיצוב המבטיח.

 

וזה גם בא לידי ביטוי. איכשהו, בסיבוב הקצר (מדי) שהצלחתי לעשות עמה, האלפא בפירוש לא הרגישה חזקה. המנוע נשמע כצפוי מצוין, מגיב נכון, אבל משהו חסר. אולי אלה הצפיות הגדולות שעורר העיצוב החלומי, אולי זה נתון משקל של1,630 ק"ג. אולי בגלל שהמכונית הזו עברה המון רגעים קשים. לא יודע, וזה לא ממש משנה כרגע. ה-159 עם אותה יחידת כוח בה נהגתי אחר כך, הרגישה מהירה יותר.


 

וגם חדה יותר. הבררה פשוט הרגישה כבדה יחסית, מעט רגועה מדי ביחס למראה, ונכשלה להעביר אינפורמציה לנהג דרך ההגה. נכון, מערכת ההנעה הכפולה המצוינת מאפשרת לה לצלוח פניות במהירות מרשימה וללא כל בעיה או דרמה. היא עושה זאת באופן ניטרלי ונותרת רגועה בכל מצב, למעט פרובוקציות מכוונות. אבל זה לא היה זה.

 

יש מחיר ליופי, והוא גבוה

 

הזמן הקצר עם הבררה, ובעיקר העובדה שמכונית המבחן לא הייתה במיטבה (כך אנו משערים ומקווים), אומרת שכדי לקבל תמונה אמיתית ומלאה על היכולת, נאלץ להמתין מעט. בינתיים אנחנו יכולים לספר שכרגיל במכוניות קופה, המחיר כאן יהיה גבוה, והפרופורציות הפוכות. הבררה קטנה מה-159, זהה בטכנולוגיה אבל יקרה בהרבה. והמחיר? 370 אלף שקל לגרסת ה-2.2 ליטר (עם הנעה קדמית), 450 אלף לגרסת ה-3.2 ליטר (עם הנעה כפולה).

 

וזה אומר שמדובר כאן ברף חדש וגבוה מאד, גם ביחס למחירים הבעייתיים מלכתחילה של אלפא. המחיר הזה מופרז לכל הדעות, וגם אם הבררה תהיה טובה בהרבה ממכונית ההשקה, עדיין מדובר יהיה בסכום גבוה מדי. זה אומר שלא תראו אותה ברחוב לעיתים קרובות, ועל זה נותר לכם באמת להצטער.


אלפא רומיאו בררה

אלפא רומיאו בררה
שם יצרן ודגם אלפא רומיאו בררה
מנוע 6 צילינדרים, 24 שסתומים
נפח 3,195 סמ"ק
הספק מרבי 260 כ"ס ב-6,200 סל"ד
מומנט מרבי 32.8 קג"מ ב-4,500 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / ידנית, שישה הילוכים
אורך 441.5 ס"מ
רוחב 183 ס"מ
גובה 137 ס"מ
בסיס גלגלים 252.5 ס"מ
משקל 1,630 ק"ג
100-0 קמ"ש 6.8 שניות
מהירות מרבית 240 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 8.7 ק"מ לליטר
מחיר 450,000 שקל
אחריות 24 חודשים
דירוג בטיחות לא נבחנה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בררה - דגם התצוגה ב-2002
בררה - דגם התצוגה ב-2004
בררה - חרטום מודל 2006
מכונית התצוגה המקורית
הדגם הסדרתי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים