שתף קטע נבחר

הגיע הזמן להקים משרד ממשלתי לטכנולוגיות מידע

משרדי ממשלה שונים מפעילים מיזמים בתחום המיחשוב והאינטרנט, לעתים ללא תיאום. הגיע הזמן להקים סוף סוף משרד לטכנולוגיות מידע. צעד כזה יכול אפילו לחסוך כסף למשלם המיסים

"קדימה" משלימה בימים אלה את הרכבת הקואליציה שלה, ובהלת שפעת העופות ויבשושיות תעמולת הבחירות התחלפו בשוק קח-תן לתיקים, משרות וכיסאות.

 

כידוע, ניהול המדינה עולה כסף, הרבה כסף, ואחד התחביבים האזרחיים הפופולריים ביותר הוא לרטון על כמויות המשאבים האדירות, שמקציבה הממשלה לפעולת משרדיה (הממשלה הנוכחית תהיה מנופחת במיוחד). אין בכוונתי לספק לממשלה המתהווה עצות לגבי הקצאת המשאבים. רק בקשה קטנה: הקימו סוף סוף משרד לטכנולוגיות מידע. צעד כזה יכול אפילו לחסוך כסף למשלם המיסים.

 

האם דרוש משרד נוסף?

 

מה פתאום עוד משרד? משחר ההיסטוריה הצטיינה האנושות בהתאמת משרות לצורכי

התקופה. היו שרי משקים, אופים, דואר, ספורט, איכות סביבה, ואפילו שרי תשתיות לאומיות. כעת, במחצית השנייה של העשור הראשון של המאה ה-21, אנו בשלים למשרד שירכז באופן אינטגרטיבי את כל פעילות ממשלת ישראל בתחום טכנולוגיות המידע, לרבות שירותי ממשל זמין, הגנה על פרטיות בעולם דיגיטלי, ומלחמה בפשעי מחשב.

 

רגע, כבר יש בישראל ממשל זמין, לא? למה צריך משרד ממשלתי ייעודי? המשרד לבטחון פנים ומשרד המשפטים דואגים לאכיפת חוק המחשבים, ומשרד המשפטים מטפל בנושא הגנת הפרטיות ובאמנות בינלאומיות בנושאים שונים.

 

ובכן, המצב כיום אינו בלתי נסבל, אבל המבנה הארגוני הנוכחי, והשירותים שיכולה הממשלה לספק לאזרחיה רחוקים משלמות.

 

ממשלת ישראל הניחה את התשתית

 

את הרקע לרעיון של משרד ייעודי הניחה לא אחרת מאשר ממשלת ישראל. בשנת 1997 מינתה הממשלה את השר מיכאל איתן לנצח על פרויקט היל"ה (היערכות ישראל לעולם המידע). כבר אז הבינה הממשלה שיש צורך בשר ממונה, שירכז באמצעות משרד או באמצעות יחידה ייעודית במשרד ראש הממשלה, את מיחשוב משרדי הממשלה השונים,

 

ויכין את הממשלה לאספקת שירותי ממשל זמין לאזרחים. בנוסף נועדה היחידה לעודד יישום טכנולוגיות מידע מתקדמות בקרב גופים כלכליים במשק, ולקדם תשתיות תקשורת מתקדמות בתעשייה ובאקדמיה.

 

בפועל, ההיסטוריה של הממשל הזמין ושל טכנולוגיות המידע הממשלתיות הוכתבה על ידי משרד האוצר, ולא על ידי שר ממונה במשרד עצמאי או במשרד ראש הממשלה. בשנת 1997 הוקמה במשרד האוצר ועדת אינטרנט ממשלתית.

 

ועדת האינטרנט הוקמה "במטרה לקבוע תקני וסדרי עבודה להקמת אתרי אינטרנט ממשלתיים ולהטמיע את טכנולוגיות המידע והתקשוב במשרדי הממשלה, תוך כדי קביעת נהלי עבודה מתאימים", כך מתוך אתר משרד האוצר. בעקבות הוועדה הוקם גם פרויקט מתחרה - תהיל"ה (תשתית האינטרנט הממשלתית לעידן המידע).

 

מאז יזם משרד האוצר גם פרויקט ERP ממשלתי (בשם "מרכבה"), שבין מטרותיו לתרום ל"אחידות ואינטגרטיביות בניהול התהליכים והמשאבים" במשרדי הממשלה, ול"הפיכת המידע והידע לנכס אסטרטגי".

 

מטרות נוספות של הפרויקט הן "שיפור כלל המנהל הציבורי", ו"שיפור התקשורת" (כל הציטוטים מתוך אתר המשרד). כיום עומד משרד האוצר מאחורי פורטל www.gov.il. הוא גם הראשון להופיע ברשימת "משרדים ורשויות" באתר. אגב, משרד ראש הממשלה מופיע במקום השמיני. משרד המדע והטכנולוגיה במקום ה-19.

 

למה משרד האוצר אחראי על האינטרנט?

 

מה פתאום מקים משרד האוצר ועדת אינטרנט? מה לו ולאתרי אינטרנט ממשלתיים? מה לו ולממשל זמין? מי מינה אותו כיועץ "לשיפור כלל המנהל הציבורי"? האם המשרד בעל הכוח הרב ביותר הוא זה שמצליח לנכס לעצמו את הפרויקטים הנחשקים ביותר, בלי שום קשר למבנה ארגוני הגיוני? (זהירות, שאלה רטורית).

 

עד כאן שיעור היסטוריה. בימים אלה מוקמת במשרד המשפטים רשות משפטית חדשה לטכנולוגיות מידע והגנה על הפרטיות. באתר משרד המשפטים מצוין, שהקמת הרשות חיונית "לקידום המשק הטכנולוגי הישראלי, לעידוד השימוש בתשתיות מחשוב, להתמודדות עם ריבוי עבירות המחשב והמידע, לחיזוק ההגנה על הפרטיות, לייעול תהליכי פיקוח ואכיפה ולביסוס אמון הציבור בסחר אלקטרוני".

 

נוסף על כך, נמסר שהרשות עתידה לייעל את פעילות הפיקוח והאכיפה, לקדם את הטיפול בעבירות מידע ומחשבים, לשמש כגורם מייעץ למשרדי הממשלה בנושאי טכנולוגיה ומשפט, לקדם יוזמות חקיקה בתחום, ולהכין את ישראל להצטרפות לאמנות בינלאומיות.

 

לכאורה, יש לברך על כך שרשות ממשלתית שמה לה ליעד לקדם חקיקה בנושאים חשובים אלה, ומתכננת לעודד שימוש במסחר אלקטרוני ולאכוף ביד רמה את חוק המחשבים, הגנת הפרטיות, ועוד.

 

נשאלת השאלה, האם באמת צריך "רשות" לצורך חקיקת חוקי פרטיות, מחשבים, מאגרי מידע ומסחר אלקטרוני. האם יש צורך בגוף נוסף לצורך מתן ייעוץ משפטי בנושאי טכנולוגיה למשרדי ממשלה. האם יש כלל הצדקה לכך שמשרד המשפטים ימשיך להיות ממונה על אכיפת חוק המחשבים וחוק הגנת הפרטיות? האם יש בכלל מקום לעוד גוף ממשלתי שעוסק בטכנולוגיות מידע?

 

בזבוז כספי ציבור?

 

הקמת הרשות המשפטית לטכנולוגיות מידע עלולה להתברר כבזבוז כספי הציבור. מחרתיים עשויים משרד התקשורת או משרד המדע להכריז על הקמת רשות לטכנולוגיות מידע, שתספק ייעוץ בנושא הרלוונטי

אליהם.

 

הקמת הרשות במשרד המשפטים מחדדת את המחסור בגוף מאוחד, שיוכל לספק למשרדי הממשלה השונים ייעוץ רב-תחומי. משרד לטכנולוגיות מידע יוכל להוות מוקד ידע טכנולוגי, משפטי וכלכלי, בלי תלות במשרד ממשלתי כזה או אחר.

 

משרד לטכנולוגיות מידע הוא גם המועמד המוצלח ביותר למתן שירותי ממשל זמין חכמים לציבור - הרבה מעבר לקסם שבתשלום מס הכנסה ומע"מ באינטרנט.

 

אני ספקן לגבי סיכויי הקמתו של משרד לטכנולוגיות מידע, בייחוד נוכח מערך הכוחות הנוכחי. עם זאת, אם יוקם גוף כזה (אולי לאחר הבחירות הבאות), נוכל כולנו לקצור את הפירות של ממשל זמין וידידותי יותר, אכיפה משופרת של חוק הגנת הפרטיות ומסחר אלקטרוני נינוח יותר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים