שתף קטע נבחר

צילום דיגיטלי: שובה של החצובה

החצובה, או בשמה הנרדף תלת-רגל, היא אביזר עליו מרכיבים את המצלמה ומטרתה העיקרית היא למנוע ככל האפשר, תזוזה של המצלמה

מדוע צריך חצובה? חצובה עשויה להיות יעילה במספר מצבי צילום:

 

צילום במהירות תריס נמוכה

 

גם צלמים בעלי ידיים יציבות ושריריות, שאוחזים את המצלמה ביד, עלולים להיתקל בבעיה של רעד ידיים. רעד ידיים הוא אחד הגורמים העיקריים לקבלת תמונה מטושטשת - בעיקר בצילום במהירות תריס מ-1/125 או 1/60. כאשר מצלמים אובייקט בתאורה חלשה, המצלמה קובעת באופן אוטומטי מהירות תריס נמוכה, מה

 שיגרום לקבלת תמונה מטושטשת. חצובה עשויה לפתור את התקלה.

 

צילום עצמי

 

גם אם אתם מהירים במיוחד, לא סביר שתצליחו בו זמנית לצלם, לרוץ ולחייך למצלמה...

 

צילומי פנורמה

 

בעת צילום תמונת פנורמה, מומלץ להשתמש בחצובה על מנת לשמור על קו אופק ישר. בנוסף, ניתן להרכיב על חצובה ראש פנורמי, המאפשר לצלם פנורמות בחפיפה ואיזון מדויקים להפליא.

 

צילומי תקריב

 

חשוב לזכור שבצילומי תקריב, עלול כל רעד קל של המצלמה להשפיע באופן מהותי על עומק השדה

 ועל חדות הפרטים בתמונה.

 

צילומי לילה וחשיפות ארוכות

 

חצובה נחשבת לאביזר חובה עבור כל מי שאוהב לבצע צילומי לילה. סוג זה של צילומים מתבצע במהירויות תריס נמוכות מאד, כלומר חיישן המצלמה נחשף לאור במשך שניות ארוכות ולעיתים אף דקות שלמות או שעות. כמובן שבמצב כזה אין אפשרות להחזיק את המצלמה ביד, וצריך לייצב אותה היטב למניעת טשטוש ומריחה.

 

עדשות כבדות

 

יש כאלה המשתמשים בעדשות מיוחדות שמשקלן הרב לא מאפשר להחזיק את המצלמה + העדשה בצורה יציבה. צלמי ספורט, או כאלה שעוסקים בצילום בעלי חיים, משתמשים בעדשות טלה זום ארוכות וכבדות ועשויים למצוא את עצמם מחכים בסבלנות לגול המיוחל או למשק הכנפיים הרצוי במשך דקות ארוכות. במקרים שכאלה,

חצובה היא בגדר מחוייב המציאות.

 

איזו חצובה כדאי לרכוש

 

קיימים אינספור דגמים, גדלים ועיצובים של חצובות. על מנת לבחור באופן נבון את העדשה המתאימה, מומלץ לחשוב היטב לאיזו מטרה היא מיועדת ואיזה סוג של צילומים אנו מרבים לצלם. רק לאחר שהשבתם על השאלות הבסיסיות הללו, צאו ובידקו את שאר הנקודות החשובות ברכישת חצובה:

 

מהו הגובה המינימלי והמקסימלי שהחצובה מגיעה אליו, והאם גובה זה מתאים לסוג הצילומים שאתם מעוניינים בו?

 

לדוגמה, אם אתה אוהבים לצלם פרחים כדאי שתבחרו בחצובה נמוכה. לחילופין, חפשו חצובה שניתן להפוך את המוט המרכזי שלה כך שהמצלמה תפנה כלפי הקרקע. לצילום נופים, כדאי לבחור בחצובה מספיק גבוהה כדי שלא תיאלץ להתכופף על מנת להתבונן בעינית המצלמה. החצובות הנוחות ביותר הן אלו המגיעות לפחות עד גובה העיניים.

 

טיפ: הדבר שחשוב למדוד הוא הגובה המקסימלי של החצובה בלי להאריך את העמוד המרכזי.

הארכת העמוד המרכזי פוגעת ביציבות המצלמה, ולכן היא מיועדת רק לכוונון עדין של הגובה, ולא כדי לסחוט מהחצובה עוד כמה סנטימטרים. כפי שנאמר: "אז... שלא יעבדו עליכם!".

 

- אופן הארכת הרגליים. שני הסוגים הנפוצים של מנגנונים לנעילה ולשחרור הרגליים הטלסקופיות של החצובה הם תופסנים וטבעות סיבוב. מומלץ להשוות בחנות בין חצובות עם מנגנונים שונים, ולבחור את זה שמרגישים אתו הכי נוח.

 

זווית הרגליים

 

כדאי לוודא שהחצובה אינה מגבילה את זווית הנעילה של הרגליים. כך ניתן להציב את החצובה על משטח בגובה שאינו אחיד, או ישר. למי שמטייל ומצלם בין הרים ובין סלעים, כדאי לחשוב על חצובה שמאפשרת, במקרים מיוחדים גם למקם כל רגל של החצובה על סלע בגובה שונה.

 

ראש החצובה

 

שני הסוגים העיקריים הם ראש הטיה (Pan-and-Tilt) וראש כדורי (Ball and Socket). ראש ההטיה מתאים מאד לצילום וידאו, אך לצערנו הוא הנפוץ יותר בחצובות הבסיסיות והזולות. בראש זה מוצאים

ידית להטיה ימינה/שמאלה וידית נוספת להטיה למעלה/למטה. בחצובות המתקדמות קיימת אפשרות להחליף את ראש החצובה. לצילום סטילס נעדיף בדרך כלל את הראש הכדורי.

 

ראש זה מכיל כדור שאינו מוגבל בזווית הסיבוב שלו, וכך ניתן במהירות וביעילות להטות את המצלמה בכל זווית שנרצה. עבור מצלמות כבדות, כגון מצלמות רפלקס דיגיטליות או עבור עדשות כבדות, יש לבחור בראש גדול ומסיבי המתאים לציוד צילום כבד.

 

שחרור מהיר של המצלמה

 

קיימים ראשי חצובה שבחלקם העליון מותקן משטח לשחרור מהיר של המצלמה. במקום להבריג את המצלמה לחצובה, מבריגים בתחתית המצלמה מלבן קטן אותו ניתן לנעול לתוך משטח ראש החצובה בעת הצורך. שימושי במיוחד למי שמעוניין לצלם לסירוגין עם חצובה ועם מצלמה ביד.

 

גודל ומשקל

 

חשוב לבדוק עד כמה החצובה קומפקטית וקלת משקל. נקודה זו חשובה במיוחד למי שאוהב לצלם בטיולים ובטבע. חצובה כבדה מספקת יציבות מרבית, אך מצד שני מפתה להשאיר אותה בבית.

 

נוסף על כך, טיול בדרום אמריקה עם שק"ש, בגדים, ציוד בסיסי, מצלמה, עדשות וגם חצובה של 5 ק"ג, עלול לגרום לחבורות אדומות באיזור הכתפיים. ודאו כי החצובה אינה כבדה מדי לטעמכם ולכוחכם הפיזי.

 

לגבי הגודל, בידקו את החצובה גם במצב פתוח וגם במצב סגור: ישנן חצובות המסוגלות להתקפל לגודל צנוע, אך במספר "קליקים" גם להתארך לגובה נאה.

 

יציבות החצובה

 

ישנם מצבי צילום הדורשים יציבות רבה במיוחד, למשל צילומי לילה במהירות תריס של מספר שניות ברוח חזקה, או צילום עם עדשה ארוכה וכבדה. במצבים אלו, מומלץ דווקא להשתמש בחצובה כבדה ויציבה במיוחד, ולוותר על שיקולי הנוחות המכתיבים חצובה קלה לנשיאה. חצובות במשקל-נוצה עלולות שלא להיות יציבות מספיק, ולגרום לטשטוש בתמונה.

 

פלס מובנה

 

תוספת זו, בדרך כלל בצורה של בועה ירוקה קטנה, עוזרת לשמור על קו אופק ישר בתמונה ומסייעת בצילומי פנורמה.

 

חצובה אלטרנטיבית

 

לא תמיד חייבים להיסחב עם חצובה "אמיתית", הנה כמה דוגמאות לפתרונות פופולריים, אשר מצטיינים בקומפקטיות ולרוב גם במחיר נמוך יותר:

 

חצובת שולחן, חצובת "מיני"

 

חצובה זעירה הנכנסת לכל כיס, ויכולה להציל אותך מתמונות מטושטשות, אם אין בידך באותו רגע חצובה בגודל מלא. חסרונה של חצובת המיני הוא בכך שחייבים למצוא משטח גבוה להציב עליו את החצובה. בנוסף ישנן חצובות מיני המוגבלות בזווית ההטיה של ראש החצובה.

 

מלחציים (Clamp)

 

ניתן להדק את המלחציים אל שולחן, דלת או כל משטח יציב ודק, ולקבל יציבות מצוינת. החסרון, בדומה לחצובת המיני, הוא בצורך למצוא משטח מתאים לחיבור. לפי חוק מרפי, לא תמצאו משטח כזה ברגע שבו הכי תזדקקו לו.

 

חד רגל (Monopod)

 

הגירסה "קטועת-הרגליים" של החצובה, כוללת רק רגל אחת ולכן נוחה יותר לסחיבה. החד רגל אינו מתאים לצילום במהירויות תריס נמוכות מאד של מספר שניות, כך שאפשר לשכוח מצילומי לילה. מצד שני, הוא בהחלט יכול להציל את התמונה מטשטוש כשמצלמים ללא מבזק בחדרים המוארים באור חלש, או בחוץ לפני השקיעה או מיד לאחר הזריחה. יתרון נוסף של חצובת החד-רגל הוא בכך שאין צורך במקום גדול על מנת למקם אותה - יתרון נפלא לשימוש בהופעות צפופות.

 

הכתבה פורסמה במקור ב"זמן דיגיטלי", מגזין ברזולוציה גבוהה. לחצו כאן כדי להזמין מנוי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חצובה. פריט ידידותי
צילום: נט מגזין
צילום: זמן דיגיטלי
מתוך גיליון 9 של זמן דיגיטלי. מגזין ברזולוציה גבוהה
צילום: זמן דיגיטלי
מומלצים