שתף קטע נבחר

יוזמה: גולשים ממפים את ישראל

מיזם חדש בשם FreeMap Israel שואף למפות את כבישי ישראל בעזרת מתנדבים, על מנת לספק לכל דורש מפות עדכניות וחופשיות לשימוש ברשת ובמכשירי GPS

אם תראו במקרה אנשים משוטטים בכבישי הארץ וברחובות הערים וראשם קבור בתוך מחשב כף יד, סביר להניח שהם לא איבדו את דרכם וגם אין צורך להזעיק את האנשים עם החלוקים הלבנים. מדובר במתנדבים ב-FreeMap Israel, פרויקט מיפוי ישראל החופשי אשר יזם אהוד שבתאי.

 

חברת 'מפה' נהנית ממובילות בתחום מיפוי הכבישים בישראל. במקביל למכירת אטלסי כבישים מודפסים, החברה מספקת מפות לחברות כמו Atlas CT (גילוי נאות: החברה מפעילה את המפות של ynet), וסיסטמטיקס

 (eMap) וחברות אלה מפתחות יישומי GIS, המאפשרים להציג מפות און ליין.

 

המשתמשים יכולים לחפש כתובות ומסלולים במפות אלה, ולצפות בשכבות מידע נוספות כמו הצגת תחנות דלק, פארקים וכדומה. נוסף על כך, כל תוכנות הניווט באמצעות GPS בשוק מתבססות על מפות אלה.
 

"רציתי תוכנה משלי"

 

"יש לי חוש התמצאות גרוע", מתוודה שבתאי, איש היי טק בן 29, "לפני שנתיים חברה שלי קנתה לי מכשיר GPS. נדהמתי מהטכנולוגיה, וחשבתי מה עוד אפשר לעשות. פיתחתי תוספים שונים המבוססים על המפות של 'מפה' באמצעות ה-API (ממשק לתכנות ישומים) שלהם. אבל הפסקתי את הפיתוח בגלל שרציתי ליזום פרויקט מיפוי משלי.

 

"מאחר ואני נמנה על קהילת הקוד הפתוח, התחלתי לפתח תוכנת ניווט על בסיס תוכנת RoadMap החופשית. עדיין נזקקתי למפות משלי שישמשו בסיס לתוכנת הניווט הזו. לכן, פניתי לקהילה וכך נולד הפרויקט".

 

מציירים את הכבישים תוך כדי תנועה

 

המטרה השאפתנית של שבתאי והמתנדבים היא למפות את כל ישראל, לא פחות, באמצעות קהילה של גולשים מתנדבים שינועו בכבישים וברחובות. זאת, באמצעות טכנולוגיית מפות המבוססת על פרוייקט הקוד הפתוח ka-Map, שהוקם על מנת להתחרות בשירות המפות של גוגל, בתוכנת Roadmap ובמחשב כף יד.

 

על מנת להצטרף לפרויקט, הגולשים מוזמנים להוריד את RoadMap אל מחשב כף יד מבוססי לינוקס או Windows Mobile 2000. כמו תוכנות GPS מוכרות, המכשיר יוצר קשר עם לווינים כדי לקבוע את מקום הימצאו של המשתמש, אך בניגוד לתוכנות אחרות, התוכנה הזו גם מסייעת להתוות את המפה באופן אוטומטי.

 

התוכנה יודעת לצייר את המפה של איזורים לא מוכרים, תוך כדי תנועה של המשתמש, מבלי שעליו לעשות כל פעולה מיוחדת מלבד תנועה. 

 

שבתאי מסביר, כי כל הכבישים מסומנים כחד סטריים כברירת מחדל, וכל הפניות מסומנות כאסורות כברירת מחדל, אלא אם כן משתמשים אחרים, הנעים בכיוון הנגדי, מסמנים לתוכנה כי מדובר בכביש דו סטרי.

 

זאת ועוד, התוכנה מודדת גם את מהירות נסיעתו של המשתמש, וכך היא תדע להאריך כמה זמן אורכת הנסיעה בכביש בין יעדים שונים באופן ממוצע.  

 

המפעיל שסיים לטייל בכל הכבישים יכול מאוחר יותר לעדכן גם את שמות וכיווני הנסיעה של הרחובות בהם סייר בממשק המכשיר, ולהעלות את ממצאיו לאתר הפרוייקט. 

 

מפה מקוונת חופשית

 

על בסיס תרומת המתנדבים מתפרסמת באתר FreeMap Israel מפה מעודכנת של ישראל. מאז נפתח האתר לפני שלושה חודשים מופו 2,500 רחובות ב-93 ערים, ובסך הכל כ-5,357 קילומרים של כבישים. כדי למפות את כל הארץ, דרוש לפרויקט מתנדבים שייימפו כל רחוב.

 

כל אדם עם מחשב כף יד עם GPS מבוסס לינוקס או WM2000 יכול להוריד את RoadMap ואת המפות העדכניות ולהשתמש בהן לצורך ניווט בדרכים. מלבד שרטוט כבישים חדשים, התוכנה מציגה את המיקום הנוכחי של המשתמש ואת הרחובות הסובבים וניתן לתכנן איתה מסלול נסיעה. יש בה גם תמיכה בהקראת הוראות נסיעה, ושמות של רחובות (באנגלית בלבד) באמצעות רכיב Text to speach שניתן להוריד בנפרד. 

 

המפה מציגה שמות של רחובות וערים, אך ללא מספר בית, ובשלב זה אי אפשר לקבל הוראות נסיעה. נוסף על כך, במפה אין בשלב זה שכבות מידע נוספות, כפי שיש במפות המסחריות.

 

החסרונות

 

זו אולי גם נקודת החולשה של הפרוייקט, שבדומה לפרוייקטים שיתופיים אחרים, מסתמך על אמינותם ומקצועיותם של האנשים התורמים לו, שיידעו לדייק במספרי הכבישים ושמות הרחובות, וכמובן, לא יעדכנו מידע שגוי בכוונה.

 

שבתאי לא חושש במיוחד מפני מזיקים, ומספר כי בנוסף לגיבויים יומיים של המפות, משולבת בתוכנה מערכת הרשאות הדרגתית , שאמורה לחסום ניסיונות לפגוע במאגר. 

 

ומה באשר לדיוק המדידה? 

 

"חברות המיפוי המסחריות משתמשות במכשירי מדידה מדוייקים יותר מ-GPS ביתי. מצד שני, לרשותנו עומדים הרבה משתמשים המודדים את השטח ומעדכנים כל הזמן. לכן, הפרויקט שלנו עשוי להיות אפילו מדוייק יותר.

 

תוכנות מסחריות, מסביר שבתאי, מעדכנות את המפות אחת לכמה חודשים, ואילו כאן כל אחד יכול לעדכן את התוכנה בעצמו תוך כדי נסיעה, ולהוריד עדכונים מהאתר מדי בוקר. כמובן שזה תלוי בגולשים שימשיכו לעדכן.

 

ינווט יותר טוב מ-GPS מסחרי

  

למרות החסרונות, ל-RoadMap יש יתרון נוסף על פני תוכנות GPS מסחריות - חישוב זמן ההגעה המשוער. תוכנות ה-GPS, לדברי שבתאי, מחשבות את זמן ההגעה לפי מהירות מרבית מותרת בכל כביש. ב-RoadMap, זמן ההגעה מחושב לפי הזמן הממוצע שארכה הנסיעה לכל המשתמשים בקטע כביש נתון. 

 

"אני עובד על הפרוייקט לבד בזמני החופשי", מספר שבתאי, "למרות שכל אחד יכול לעזור. חשוב להבין כי על מנת לקדם את הפרויקט אין די במיפוי. מעורב כאן גם תהליך פיתוח. אני מקווה שלאט לאט, אנשים יוכלו גם לתרום פה. המטרה הראשונית שזה יהיה סופר פשוט, תוריד את התוכנה תיסע ותקבל מפות".

  

מה המטרה הסופית שלך?

 

"אין פה יעד. כל הפרוייקט בא מסקרנות טכנולוגית. אני לא יודע איפה נהיה בעוד שנה. הפרויקט יגיע לאן שהקהילה תסחוב אותו".

 

גולשים שאתרע מזלם ועדיין לא שמו ידיהם על מכשיר GPS, אך רוצים לתרום לפרוייקט, מוזמנים להיכנס לאתר ולעדכן את המפה און ליין. לשם כך נעשה שימוש בפרוייקט קוד פתוח נוסף בשם Map Builder. ניתן לעדכן את שם הרחוב, סוג הכביש, ואם הוא חד סטרי או דו סטרי. אפשר גם להזין שמות של רחובות באנגלית, לצורך הקראה קולית.

 

הערה: האתר אינו זמין בשעה זו בגלל עומס של גולשים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גלית קוסובסקי
נוסעים וממפים. FreeMap Israel
צילום: גלית קוסובסקי
מומלצים