שתף קטע נבחר

בחוץ זה לפעמים בוער

בסרטו החדש, "הבועה", החליט איתן פוקס ללכת עד הסוף. אז גם אם סצנת הסקס שתראו שם קצת קשה לעיכול וגם אם אורי קליין עלול לבאס אותו, הפעם הוא כבר לא פוחד. "תסתכלו עלי, תקבלו אותי, תאהבו אותי. אלה החיים שלי"

 

"אתה מכיר את איתן פוקס?", אני שואלת את נהג מוניות בלפור שמסיע אותי לראיון עם במאי הסרט "הבועה". הוא שותק רגע ואז שואל: "זה לא זה מהסרטים של ההומואים?". "כן", אני עונה ומחייכת. הוא שותק ואז מוסיף - "תגידי, כל הסרטים שלו על הומואים?".

 

בכל הסרטים של איתן פוקס ההומואיות נוכחת. בכל הסרטים היא נמצאת בדיאלוג מתמיד עם הגבריות הישראלית, מנסה להרחיב את גבולות הנרטיב ההומואי שהמפעל הציוני מחק, מתגרה ודוחפת בכל פעם קצת רחוק יותר את רף הסובלנות של הצופה. זה התחיל ב"אפטר", סרטו הראשון, שנפתח בתמונה של דגל ישראל מתבדר ברוח ואומר במידה רבה 'הוא שלי לא פחות משלכם'. זה עובר כחוט השני בכל סרטיו, שמביאים מציאות שבה הנוכחות ההומואית, ולא העלמתה, היא המצב הטבעי.

 

"הומואים, במיוחד מהדור שלי, מצנזרים את עצמם מגיל מאוד צעיר. הם מבינים מוקדם שיש בהם משהו שאנשים מסביב לא יכולים לקבל או לסבול אז הם מצנזרים תשוקות, כמיהות, אהבה", אומר פוקס. "אני זוכר שהיו שואלים אותי אם לא התבאסתי מהמקלחות המשותפות בצבא וזה הצחיק אותי. מגיל ארבע אני עסוק בלא לראות את הבחורים העירומים האלה בשיעורי התעמלות או בטיולים שנתיים. מגיל ארבע אתה קולט פתאום שהתנועות שלך עגולות מדי, אז אתה עובד על זה שלא יראו. אתה לובש חולצה ורודה מדי ומחליף אותה בשביל לא למשוך תשומת לב. יכול להיות שהבדיקה העצמית הזו קשורה לפחד שיש משהו בקיום שלי ובעולם שאני מביא שאינו מקובל. אולי זו הסיבה שאני שם לעצמי מחסומים ונותן לעכבות לסרס ולהגביל אותי".

 

לא בשביל לרצות את אורי קליין

 

בסרטו החדש, שמתרחש בבועה התל-אביבית הנהנתנית, הוא מרגיש שהעז קצת יותר. "אני מודע לזה שאני מפחד להגיע למקומות קיצוניים גם בעניין ההומואי וגם בעניין הפוליטי. אני מצד אחד כועס על ישראל ומלא ביקורת ומצד שני אני פה, מקיים ומזין את הבועה. אז החלטתי להפסיק לפחד, לבדוק את הגבולות של הדברים, ללכת עם מה שנראה לי נכון, גם אם זה יהיה טיפה קשה לעיכול. החלטתי לא לפחד מלא למצוא חן. בתחילת העבודה על 'הבועה' אמרתי לגל שאני רוצה לעשות סרט קשה, יותר שחור-לבן מבחינת התחושות. הוא אמר לי שאם זה מה שאני רוצה, שאלך על זה, אבל שלא אעשה את זה בשביל לרצות את אורי קליין או לשמח את הפיינשמעקרים שמעריצים את עמוס גיתאי. הוא אמר: 'אל תשכח שהכוח שלך הוא בשילוב שמצד אחד אוהב לשמוע את ריטה ולבלות ומצד שני מאוד מודע ואכפתי למה שקורה מסביבו'".  

החשש מאי נשיאת חן וההליכה בין הקווים הם שעוררו על פוקס ועל שותפו לחיים וליצירה, גל אוחובסקי, לא מעט ביקורת לאורך השנים. מבקר הקולנוע אורי קליין, למשל, יצא לא פעם נגד פרשנות המציאות ה"פלקטית" וה"מיינסטרימית" שסרטיהם מביאים, לטענתו, למסך. על סרטם האחרון, "ללכת על המים", כתב קליין: "יותר מכל הוא רוצה למצוא חן, ולשם כך אינו מציע הבנה אלא את היפוכה הגמור – אובדן הכרה וטשטוש תודעה". גם על "יוסי וג'אגר", סרט הטלוויזיה המצליח של פוקס, כתב קליין: "ליוצרי הסרט חשוב קודם כל להיות נחמדים ושהתוצאה תהיה בראש ובראשונה נחמדה".

 

הקריאה של קליין את סרטיו מקוממת את פוקס. "זה נכון שברמת יחסי הציבור רצינו להציג את 'הבועה' כסרט נחמד עם אנרגיה טובה, רצינו שאנשים לא יתבאסו מללכת לסרט עם מסרים מבאסים, אבל אני באמת חושב שאנשים רוצים שתיקח אותם למקומות יותר פרוגרסיביים וליברליים, וזה נכון לכל הסרטים שלי. אני מתבאס מאורי קליין כי יש לנו את אותן אג'נדות פוליטיות. אז יכול להיות שהוא לא אוהב את המניפולציות ואת הטכניקה בסרטים שלי, אבל כאדם מאוד מודע פוליטית וחברתית אני שואל את עצמי למה הוא לא עוצר ואומר: איתן פוקס מצליח לומר את הדברים האלה לקהל יותר רחב מכל במאי אחר וזה הישג כביר". באופן כללי, הוא אומר, "הקשר שלי עם תעשיית הסרטים הישראלית הוא משהו שאני לא מצליח להבין עד הסוף. אנשים מסתכלים עלי ועל גל ועל ההישגים שלנו באופן אמביוולנטי. זה לא סתם שאף פעם לא זיכו אותי בפרס האוסקר הישראלי".

  

יכול להיות שמה שמקפיץ את הביקורת הוא ה"אמריקניות" של הסרטים שלך?

 

"האמריקניזציה הזו שאת מדברת עליה היא לא מניפולציה או אסטרטגיה שמטרתה לכבוש את העולם או להעביר מסרים דרך מעטפת מיינסטרים ססגונית, נעימה וקלה לעיכול. זה לא בא משם. אני עושה קולנוע שאני אוהב. גדלתי על הקולנוע האמריקני של שנות השבעים שרצה והצליח לעסוק בתכנים מאוד רציניים שדיברו לכולם. כשראיתי את 'נאשוויל' אמרתי לעצמי שזה הקולנוע שאני רוצה לעשות. יכול להיות שאני נתלה באילנות גבוהים, אבל 'נאשוויל' דומה לעיקרון של 'הבועה'. הוא מתחיל כסרט כיף עם מוזיקת קאנטרי ודמויות צבעוניות ולאט לאט מתגלה הסמטוחה שמתחת. אני אוהב מיינסטרים ואין לי צורך לספר סיפור שבור באמצעות דקונסטרוקציה של הנרטיב, היפוך ושיבוש".

   

יכול להיות שאתה מרגיש צורך להתנצל על החיים בבועה?

 

"לעתים, כן. לפעמים אני תופס את עצמי ושואל איך זה יכול להיות. לכן הסרט לא שופט את הבועה. הוא אומר שזה מוזר, על גבול הפרברטי, שכל ההדחקה וההכחשה הזו מופרעת לגמרי. הפערים האלה אדירים וזה בדיוק מה שרציתי להראות לעולם - את הקיום המוזר שלנו שהוא איום ונפלא. נועם חומסקי בטח היה אומר שההדחקה הזו פושעת, אבל אם לא היתה הבועה אני בטוח שהרבה אנשים היו לוקחים את עצמם ומתקפלים מפה. אם לנצח נאכל חרב ואין מה לעשות, למה אנחנו פה? תל אביב מאפשרת לאנשים להמשיך לחיות פה, לשמר את ישראל שהיא כל כך חשובה בעיני. אנשים שעושים את הוויתור המוחלט על התמודדות עם מה שקורה סביבנו, חיים את החיים באופן חלקי".

  

באופן פרדוקסלי, נקודת המוצא הבועתית של פוקס, שמשקפת את האסקפיזם התל-אביבי המתוק, מבקשת בו זמנית לנער את החיים בוורוד. דרך הבועה הוא רוצה לדבר על מציאות מורכבת וקשה. "יש לי רצון לזעזע ולומר בכל אמצעי שעומד לרשותי כבמאי שאי אפשר לחיות ככה. אני לא מבין איך אמהות בישראל ובפלסטין לא נשכבות על הכבישים ואומרות: 'די! אנחנו לא זזות מכאן עד שתבינו'".

 


שחקני "הבועה". "אחת מחוויות הבימוי המרגשות ביותר שעברתי"

 

חיים מוגנים

 

הצורך להתמודד עם הפוליטיקה והמרחב שבו הוא חי קשור בין היתר בתחושת הטלטלה שליוותה אותו עם מותה של אמו שרה לפני שלוש שנים. "גדלתי בגבעה הצרפתית בירושלים ומולנו שכן הכפר עיסאוויה. אייל סיון, שהיה חבר ילדות שלי, היה מבקר לא מעט בכפר וזה תמיד נראה לי נועז, אקזוטי ומפחיד. אמא, שהיתה מתכננת ערים בעיריית ירושלים וחברת מועצת העיר מטעם מרצ, היתה מאוד קשורה לכפר. היו לה שם חברים והיא פעלה לשיפור תנאי המחייה בו. הפעם הראשונה שביקרתי בכפר, שנמצא מרחק חמש דקות הליכה מבית ילדותי, היה לאחר מותה. זו היתה הפעם הראשונה שראיתי את הפערים וזו היתה חוויה מעצבת. פתאום הבנתי שיש כל כך הרבה דברים שאנחנו לא נבין לעולם. אנחנו חיים חיים מוגנים ואין לנו מושג מה קורה שם בחוץ".

 

הביקור בעיסאוויה הוליד לדבריו את הרצון לתקוף חזיתית את החיים האבסורדיים בישראל. "זה לא בא מהמקום של עמוס גיתאי או אייל סיון. אני לא הם, ואני כן יאפי שחי בבועה צבעונית שנראית על פני השטח כחגיגה בלתי נגמרת של מסיבות, אופנות, בתי קפה ומועדוני לילה. אני כן חושב מדי כמה זמן איפה נעביר את חופשת הקיץ, אבל זה לא אומר שלא אכפת לי. אני עושה מה שאני יכול בדרכים שעומדות לרשותי וזו תרומתי".

 

אז עוטפים את ההארד קור בצלופן?

 

"אי אפשר להגיד עלי את זה אחרי הסרטים האחרונים שעשיתי. מי שעוקב אחרי העבודה שלי או אחרי הכתיבה של גל, מבין שזה ממש קשקוש. אנחנו מתעקשים על שילוב של גבוה ונמוך, קליל ומורכב, פשוט ומסובך, כי אלה החיים שלנו. את ואני יושבים כרגע ושותים יין ומצד שני אנחנו קוראים את גדעון לוי ורואים סרטים תיעודיים על הסכסוך והולכים להפגין נגד החומה. החומרים האלה משתלבים בחיים שלנו. כשבאתי עם הסרט לנחמן אינגבר הוא אמר לי: יש או סרטי כיף כמו 'אהבה קולומביאנית' ו'שירת הסירנה' או סרטים רציניים על הסכסוך דוגמת עמוס גיתאי. השילוב נראה לו בלתי אפשרי. בעיני זו תפישה מיושנת. בעיתון 'הארץ' יש את גדעון לוי ושני דפים אחר כך יש מדור על סרטנים ברוטב מנגו. זו מציאות ייחודית שלא מתקיימת בשום מקום אחר בעולם, השילוב המטורף הזה, הפערים האלה והדיכוטומיות האלה".

 

אתה רואה את עצמך כנושא דגל של הקהילה ההומואית?

 

"תראי, אנחנו חיים בעולם רב תרבותי ואקלקטי וזה בא לידי ביטוי גם בקולנוע הישראלי. דובר קוסאשווילי מתעסק בגרוזינים, יוסי סידר מביא את הציונות הדתית - וזה מצוין כי לי אין מושג מה קורה שם. אני מציג את העולם שלי, שאותו אני מכיר לעומק. אני מתעסק במה שחשוב לי, במרכיבים המרכזיים של חיי, שהם זהותי הזוגית, הרומנטית והסקסואלית. אני מקווה שאני מצליח לגרום לאנשים להרגיש שאהבה היא אהבה היא אהבה ומשיכה היא משיכה היא משיכה. שבסופו של דבר הם ישכחו שהדמויות בסרט הן הומואים. כולנו בני אדם ויש לנו צרכים דומים, כמיהות, אמביציות וכאבים דומים. אני מודע לזה שיש כאלה שטוענים שההומואיות שאני מציג, בניגוד למשל לעמוס גוטמן, היא סטרייטית. זה נובע כנראה מזה שכבר 18 שנה אני חי עם אותו בן זוג ובמידה רבה החיים שלנו מרובעים. לבקש מהומו לא לעשות סרטים על הומואים זה כמו לבקש מסטרייט לא לעשות סרטים על הכמיהה שלו לנשים".

 

בסרט הזה אתה לא חוזר לנקודת היציאה מהארון שהיא מאוד משמעותית בסרטיך הקודמים. 

 

"זה נכון שבניגוד ל'פלורנטין' או ל'יוסי וג'אגר', האלטר אגו שמייצג אותי בסרט הנוכחי נמצא מחוץ לארון ולכן עצם הגילוי לא קיים. אבל הוא כן קיים בדמותו של אשרף, הבחור הערבי שעדיין מסתתר, מחביא את הזהות, נלחם בה. במידה רבה הערבי בסרט הוא אני בסבנטיז עם הפחד שיגלו. זה אולי חומר לעבודה עם הפסיכולוגית שלי. יכול להיות שיש משהו בקיום ההומואי, שלא מניח לך לוותר על הקונפליקטים מול העולם".

 

בגיל 42 עדיין לא הגעת לשלום עם המקום הזה?

 

"שאלה טובה. כנראה שבפנים יש שאריות; כנראה שלא משתחררים מהשריטות האלה שעיצבו את הילדות, מהפחדים הקמאיים שאתה כל הזמן נדרש לעבד. יכול להיות שהסרטים שלי הם יציאה בלתי פוסקת מהארון. יכול להיות שבכל פעם שאני עומד על הבמה אני אומר: זה אני. תסתכלו עלי, תקבלו אותי, תאהבו אותי. אלה החיים שלי. כל סרט שאני עושה הוא אני. בסוף ההקרנה שערכנו למשפחה וחברים אבא שלי ניגש אליי. הוא חיבק אותי ובכה. הוא אמר שהוא מצטער שאמא שלי לא יכולה לראות את הסרט הזה. אם הצלחתי לתקשר דרך הסרט עם המשפחה שלי, יש בו פוטנציאל לתקשורת עם עוד אנשים שהם בני משפחה של מישהו אחר".

 

ואם כבר מדברים על תקשורת אפשר להגיד שקונצרן פוקס-אוחובסקי הוא מכונת תקשור בלתי נדלית. אתם מאמינים בשיווק אגרסיבי.

 

"די מגוחכת בעיני ההתחשבנות איתי ועם גל על יחסי הציבור. זה קטנוני ופרובינציאלי ואני לא ממש מבין מאיפה זה בא. אנשים עושים סרט ומשקיעים בו את נפשם, המדינה שמה בו הון תועפות - אז לא ברור שנרצה לקדם אותו בכל דרך אפשרית? זה נכון שאנחנו מקושרים, אבל מה רע בזה? אנחנו רוצים שאנשים ידעו על הסרט ויבואו לראות אותו. בשנה וחצי האחרונות כל הסרטים הישראלים הם פלופים שהפסידו המון כסף למשקיעים ולמדינה. נורא קשה לגרום לאנשים לצאת מהבית ולראות קולנוע ישראלי. זה חשוב שסרטים ישראלים ישווקו נכון בארץ ובעולם והלוואי וכל הסרטים היו משווקים כמו הסרטים שלנו".

 

שיווק לא רע עשתה השמועה על סצנת הסקס ההומואית בסרט. ברור לך שהיא תעורר שדים?

 

"זו לא היתה המטרה. זו סצנה שאולי מתקבלת כפרובוקטיבית, אבל היא מאוד משמעותית לדמויות בסרט. זו היתה הסצנה הכי קשה לצילום. עשינו 15 טייקים וזה כמעט נגמר בפיצוץ. לאוהד קנולר היה מאד קשה איתה וזה הגיע לפסים אגרסיביים. הייתי צריך לבלוע הרבה עלבונות בגלל החרדות והמצוקה האמיתית שהוא היה שרוי בה. אבל זו היתה גם אחת מחוויות הבימוי המרגשות ביותר שעברתי. דרכה הבנתי שרק אם עוברים את הקושי ביחד, מגיעים למקומות. גם ליוסף סוויד היה לא קל, אבל במידה רבה כמו בכל זוגיות כשבן הזוג שלך משתגע, אתה מאזן אותו. הוא היה מדהים, אני מאוהב בו לגמרי ואני חושב שהוא אמיץ. אף אחד לא מדבר על זה אבל הוא ה-teen idol הערבי הראשון. הוא גורם לילדות בנות 16 להעריץ אותו ולא להגיד: ערבי איכס. זה כוח וזה לא יכול היה לקרות בישראל שבה גדלתי. אני מאד גאה בו על ההישג הזה".

  

לא יותר פשוט לגייס שחקנים הומואים לתפקידים האלה?

 

"אני לא שואל שחקנים אם הם הומואים כשאני מלהק. לא מצאתי הומואים מתאימים. אני יודע ששחקנים הומואים כועסים עליי בגלל זה וששחקנים סטרייטים לא מבינים מה הקטע. אז עם אוהד זה נכון שחיפשתי הומו קצת סטרייט כדי להוכיח לעולם שהומואים הם לא קוקסינלים, אבל ליוסף יש איכויות שיכולות להיות הומואיוֹת, יש רכות ונשיות ועגולות".

 

דיברת על אהבה, זה לא סוד שיש לך נטייה להתאהב בשחקנים שלך.

 

"טוב, זה לא שאני זונה של כולם, אבל יש בי צורך אובססיבי לדאוג להם. זה אולי מחליף את הצורך האבהי שלי. זה היה לי עם סמי הורי ב'פלורנטין' ועם יהודה לוי ב'יוסי וג'אגר' וכמובן עם ליאור אשכנזי ב'ללכת על המים'. עם קנולר זה לקח זמן. בהתחלה מי שאמור היה לשחק בסרט זה איתי טיראן, שנטש אותי לטובת אודי אלוני, מה שהיה די מעליב. בעקבות זה חזרתי לאהבתי הישנה – אוהד. כן, הוא טיפה מבוגר, כן, הוא היה באותה תקופה שמנמן וקצת מגושם, אבל זה דברים שהיה לי ברור שאפשר לעבוד עליהם - ועבדנו עליהם. אחרי תזונאית ומכון כושר זה נראה אחרת. זה הבפנוכו שלו שחשוב ובו אני מאוהב עד עמקי נשמתי. אמרו לי שאני פסיכי, אמרו שהוא לא יפה מספיק, לא סקסי מספיק, לא הומו מספיק, לא צ'ארמר, לא רך ועגול. עובדה - הוא מצא בתוכו את כל האיכויות האלה".

 

יכול להיות ששיתוף הפעולה עם הבעל אוחובסקי הוא מטעמי נוחות?

  

"זה סיוט של ממש. הקמנו מפעל שעובד טוב יחסית אבל יש לזה מחיר. זה קשה מספיק לשמר זוגיות טובה אז בנוסף לזה לעשות סרטים ביחד ולחיות בסימביוזה זה סוג מסוים של מופרעות. אמרתי לגל שזה לא שווה את זה, אבל אחרי שסיימנו לעבוד על הסרט נראה לי שכנראה שבכל זאת זה היה שווה. התינוק הזה הוא מקור לגאווה. אני מאוד אוהב את הכתיבה של גל ובקשר המאוד מסובך הזה שבין תסריטאי לבמאי איכשהו האגו של שנינו לא מתנגש. אנחנו לא בתחרות. עם רוב התסריטאים שעבדתי זה נגמר בקושי רב. גם עם אבנר ברנהיימר העבודה המשותפת קצת פגעה בחברות. הוא הרגיש מסורס והיינו צריכים ללכת כל אחד לדרכו. את גל אני לא יכול לפטר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: קרין בר
סוויד ופוקס. "מאוד גאה בו"
צילום: קרין בר
צילום: קרין בר
מתוך "הבועה". כמו "נאשוויל"
צילום: קרין בר
לאתר ההטבות
מומלצים