שתף קטע נבחר

קונים מחשב חדש: כך תימנעו מרמאות וטעויות

יש המון מקומות שאפשר לטעות בהם בדרך לרכישת המחשב החדש. אם אתם מרגישים קצת לא בטוחים בעצמכם - או סתם רוצים לבדוק את עצמכם - תנו לרשימת הבדיקה שלנו ללוות אתכם ברגעים החשובים של התהליך

אפשר להבחין באופן גס בשני סוגים של צרכנים. הצרכן הרגוע, שהוא לעיתים גם פזיז, מתייחס באדישות מסויימת לאפשרות של טעויות או רמאות, ולעיתים משחק לו המזל וזה באמת לא קורה.

 

מדריכים נוספים בסדרה:

 

 

הצרכן המודאג, לעומתו, חושש יותר ככל שהקנייה מתקרבת, וגם אחרי ביצוע העיסקה - האם הוא זכר לבדוק הכל? האם בחר בספק הנכון ובעיסקה הטובה ביותר? האם המחשב שקיבל הוא באמת זה שעליו שילם, או שאולי הייתה טעות או זיוף או רמאות.

 

לא משנה לאיזה משני הסוגים אתם משתייכים - בכל מקרה, כדאי לבצע בדיקה מסודרת של תהליך הקנייה, לפני ואחרי. רשימת הבדיקה תעזור לכם לעשות זאת בצורה פשוטה, יעילה והגיונית, בלי לערב בעניין רגשות מיותרים.

 

לפני הקנייה

 

קיבלתם הצעת מחיר, הסכום נראה לכם סביר והמחשב נראה לכם מתאים. כבר לוחץ לכם לקנות? תתאפקו עוד קצת. יש כמה בדיקות שכדאי לעשות, כדי לראות שאתם לא מכניסים ראש בריא למיטה חולה.

 

בתור התחלה, וודאו שקראתם את המדריך איך לבחור ספק אמין, ושאלו את עצמכם: האם אתם רוצים לקנות מהאיש הזה או מהחברה הזו את המחשב שלכם? האם העיסקה שמציעים לכם באמת טובה? היעזרו במדריך הזה, כדי לבדוק שהצעת המחיר שקיבלתם לא כוללת אף תחמון מהסוגים הנפוצים.

 

היעזרו במדריך לקנות מחשב חדש וברשימת המפרטים המומלצים, שתפורסם בהמשך, כדי לוודא שבחרתם בתצורה המתאימה לכם. שימו לב במיוחד לא רק למחיר המחשב עצמו, אלא גם למחיר התוספות שאיש המכירות שמולכם הצליח לדחוף לכם ברגע האחרון - שדרוגים שונים, ציוד היקפי, אביזרים.

 

ולבסוף, בידקו שהצעת המחיר תקינה ומלאה. לא משנה מה הבטיח לכם הספק בעל-פה - הצעת המחיר צריכה לכלול את כל הפרטים הנוגעים לעיסקה. וודאו שמופיעים בה: פירוט של כל הרכיבים כולל שמות דגם מדוייקים ופירוט הכמויות; פרטי התשלום ותנאי התשלום; פרטי השירות, האחריות, זמן האספקה, וכמובן - פרטי הספק.

 

אחרי הקנייה

 

כשמקבלים את המחשב החדש, כדאי בשלב ראשון לבדוק שאכן קיבלתם את המחשב עליו שילמתם. חוק הגנת הצרכן מאפשר לבטל את עיסקה בתוך 14 יום מהקנייה, אם נתגלה פגם מהותי במוצר. בזמן הזה, תוכלו לדרוש החלפה של רכיבים בעייתיים או כאלה שלא תואמים את הצעת המחיר שקיבלתם.

 

את הבדיקה הראשונה יש לבצע כשהמחשב מגיע אליכם עם שליח - הציעו לשליח משהו לשתות, ובקשו ממנו בנימוס להמתין חמש דקות. השוו את תעודת המשלוח שהגיעה עם המחשב, להצעת המחיר שקיבלתם - בידקו שהפרטים זהים.

 

אם אתם אוספים את המחשב בעצמכם, ובאותה הזדמנות אוספים גם את החשבונית, בידקו שהיא: א. כוללת פירוט של העיסקה בדיוק כפי שהופיע בהצעת המחיר, או - ב. וודאו שתופיע על בחשבונית הפניה ברורה להצעת המחיר, כולל מספר סידורי.

 

הקפידו לבדוק שקיבלתם גם את כל התיעוד, הכבילה ותקליטורי ההתקנה, של מערכת ההפעלה, הדרייברים, ורכיבי החומרה השונים. בקשו את תעודת האחריות על המחשב, ואת התעודות של רכיבים נוספים שיש להם אחריות בנפרד (כמו המעבד, הדיסק הקשיח והצג).

 

לפתוח את המחשב

 

השלב הבא הוא כמובן לבדוק שמה שהופיע בהצעת המחיר, החשבונית ו/או תעודת המשלוח, אכן זהה למה שמותקן במחשב, ושהכל תקין.

 

אחת הסיבות שבגללן טוב לאסוף את המחשב בעצמכם, היא כדי שתוכלו לפתוח אותו כבר אצל הספק. אם אתם יודעים לזהות את הרכיבים לפי מראם החיצוני, תוכלו לבדוק שזה אכן המחשב שלכם - שהוא לא הוחלף בטעות באחר במעבדת הספק, ושלא נעשו טעויות בחלקים. אם לא, זה זמן טוב לגייס חבר או בן משפחה שמבין - גם לבדיקות שבהמשך.

 

ספקי חומרה רבים מתנים את האחריות בכך שלא תפתחו את המחשב, ולצורך העניין גם סוגרים את המארז בעזרת אזיקון פלסטיק. ולכן רצוי לפתוח את המחשב אצל הספק, ולתת לו לסגור אותו מחדש.

 

בדיקת עומק

 

כשהמארז סגור והמחשב מופעל, אפשר לבצע בדיקות יסודיות יותר:

 

א. הפעילו את המחשב, וראו שהוא עולה בלי בעיות.

ב. נסו לפתוח ולסגור תוכנות, לנגן תקליטור, לשנות רזולוציה של המסך, ופעולות פשוטות דומות שיאפשרו לכם לראות ש"זה עובד".

ג. כעת אתחלו והיכנסו ל-BIOS (הקישו Del בזמן האתחול). חפשו את החלון System Health או System Sensors (בהתאם לגירסת ה-BIOS) ובידקו שטמפרטורת המעבד סבירה (לא יותר מ-40-45 מעלות ברוב המקרים). אם לא, כנראה שהאוורור שהותקן לא מתאים.

ד. הכינו מראש תקליטור ובו עותק של התוכנה Windows Memory Diagnostic, ובידקו באמצעותה את תקינות הזיכרון. הבדיקה אורכת 5-10 דקות. אם בסיומה התוכנה מדווחת על שגיאות, בקשו החלפה של הרכיב הבעייתי.

 

ה. הריצו תוכנת דיאגנוסטיקה כמו Sisoft Sandra או Everest Home Edition, ובידקו ביסודיות את פרטי הרכיבים המותקנים במחשב.

 

ו. היעזרו בתוכנות הבדיקה של יצרני המעבדים כדי לבדוק את האותנטיות שלהם (שהם לא מזוייפים או "מומהרים", Overclocked):

 

 

  • AMD. התוכנות AMD CPUID ו-AMD CPU Information שאפשר למצוא בכתובת זו. אפשר להשתמש גם בתוכנה CPU-Z, למרות שהיא קצת פחות אינטואיטיבית.

 

ז. בצעו בדיקה וכוונון של צג בעזרת תוכנת DisplayMate. היא גם תעזור לכם לזהות פיקסלים פגומים אם רכשתם צג LCD.

 

מה הלאה?

 

מצאתם בעיות? פנו לספק שיפתור אותן. בשלב הזה העיסקה עדיין ניתנת לביטול והוא אמור לדעת את זה - אם הוא לא יודע, או מעמיד פנים שהוא לא יודע, הסבירו לו בנימוס. אם הוא לא משתף פעולה בטלו את העיסקה והודיעו לו בכתב. זה לא נעים אבל זה עדיף מאשר לרדוף אחריו במשך שבועות וחודשים. בדקתם ומצאתם שהכל תקין? מזל טוב!

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג' בנק
כך לא תפלו בפח
צילום: גטי אימג' בנק
מומלצים