שתף קטע נבחר

פרשנות: עיסקת סנדיסק M-Systems

שתי חלוצות הפלאש שצמחו בישראל עומדות להפוך לחברה אחת. מה הרקע לעיסקה? מה דרוש כדי שהיא תצליח?

עוד עיסקת מיליארדים נוספה אמש לרשימה: חברת סנדיסק רוכשת את M-Systems תמורת 1.55 מיליארד דולר בהחלפת מניות.

 

גם הפעם ישנו כאן, אם תתעקשו, מקום לגאווה לאומית - מדובר בשתי חלוצות בתעשיית הפלאש (Flash Memory), שתיהן הוקמו על-ידי ישראלים ומפעילות מרכזי פיתוח בישראל. כתוצאה מהעיסקה, M-Systems אמנם תפסיק להיות ישראלית (סנדיסק רשומה בארה"ב), אבל זה כנראה לא מה שיקלקל את השמחה.

 

כשיורדים לפרטים, מתבהר ההיגיון מאחורי העיסקה הזו וקשה שלא להסיק שהיא הייתה ממש מתבקשת. אפשר גם לנקוט באופטימיות זהירה ולצפות עתיד וורוד לחברה המאוחדת.

 

M-Systems: חלוצה במקוריות

 

ל-M-Systems הכפר-סבאית יש אמנם כמה פטנטים שרשומים על שמה, והיו לה במשך השנים כמה הישגים הנדסיים חשובים. אבל

 היתרון האמיתי של החברה הזו הוא לא בהמצאה של טכנולוגיות אלא בתפירה שלהן יחד. או כפי שהם עצמם מנסחים זאת: "Transforming raw flash into smart storage solutions".

 

החברה פועלת מאז 1989, אבל את תהילתה היא קנתה בשנת 1999 כשהציגה לעולם את ה"דיסק און קי". כונן הפלאש הנייד (המונח המקובל היום הוא USB Flash Drive) ששמו הפך לשם גנרי. כמו "תרמוס", "פריג'ידר" ו"ג'יפ", DiskOnKey הוא לא שם עצם אלא מותג, סימן רשום.

 

שבע שנים אחרי המצאתו, ה-DOK מהווה השראה למאות חיקויים ובסיס לעשרות מוצרי OEM. וההצלחה הפנומנלית הזו לא התחילה מהמצאה של טכנולוגיה חדשה, אלא ביישום חכם שהוליד Killer Application. החיבור הפשוט בין תקע ה-USB לרכיב הפלאש והטבעת למחזיק המפתחות, והשם האינטואיטיבי שנבחר לשילוב הזה, הם כמעט תמצית מהותה של M-Systems.

 

מעמד של מובילת שוק

 

מוצרי DOK פופולריים גם היום, ו-M-Systems מקפידה לשמור אותם בסטנדרטים טכניים ועיצוביים גבוהים. להשתמש בטכנולוגיית הפלאש הכי עדכנית, ולעבוד עם ספקים מובילים כמו Hynix, טושיבה ו-Spansion (לשעבר חטיבת הפלאש של AMD). להחליף ולשפר עיצובים לעיתים קרובות.

 

בשנים האחרונות, על רקע התחרות הגדולה בתחום, היא יזמה והייתה מעורבת בשורה של פיתוחים שנועדו לבדל את מוצרי הפלאש שלה, בראשם יוזמת U3 יחד עם סנדיסק.

 

M-Systems גם השכילה להציג יישומים נוספים של טכנולוגיית הפלאש, חלקם מקוריים וחלקם סטנדרטיים, תוך ניצול של המותג החזק שלה. בהקשר הזה אפשר להזכיר את כונני הפלאש המאובטחים שלה, מוצרי פלאש למערכות משובצות (Embedded), כרטיסי זיכרון בפורמטים נפוצים (SIM, CF, MMC, SD ועוד), ומוצרי האחסון מבוססי הפלאש בממשקי ATA, SATA, SCSI.

 

סנדיסק: שליטה בתחום הכרטיסים

 

סנדיסק, שהוקמה על-ידי הישראלי אלי הררי ומפעילה מרכז פיתוח בתפן, נחשבת כיום למובילה העולמית בשוק כרטיסי הפלאש למצלמות דיגיטליות ולמכשירי אלקטרוניקה ניידים. היא החברה שעומדת מאחורי Secure Digital (או SD), פורמט כרטיסי הזיכרון הכי פופולרי היום.

 

יש לה קרוב ל-500 פטנטים הקשורים לטכנולוגיות פלאש, והיא החברה היחידה כיום בעולם שמחזיקה ברישיונות לייצור כרטיסי פלאש מכל הסוגים הקיימים. כולל טכנולוגיות שמתחרות בפורמט SD, כמו Memory Stick של סוני ו-xD של אולימפוס ופוג'י.

 

חשוב לא פחות: סנדיסק היא מהחברות הבודדות בעולם שמחזיקה לא רק בידע הרלוונטי, אלא גם במתקני ייצור. בראשם המפעל ביוקאישי שביפן, המשותף לה ולטושיבה. המפעל הזה נמצא כיום בתהליך הרחבה משמעותי, שאמור להסתיים בתחילת השנה הבאה. לפני שבועיים, הודיעו סנדיסק וטושיבה על כוונה להקים מפעל משותף נוסף.

 

המלחמה על שוק הפלאש

 

טושיבה מקווה להיעזר בכושר הייצור המוגדל כדי להתחרות בסמסונג הקוריאנית על השוק הצומח במהירות של רכיבי ה-NAND Flash. סמסונג היא כיום המובילה העולמית בתחום וטושיבה נמצאת במקום השני, הרחק אחריה. המתחרה השלישית, אגב, היא Micron שיש לה יוזמה משותפת בתחום זה עם אינטל.

 

לסנדיסק, הבעלות על מתקני ייצור מאפשרת להציע מוצרי פלאש מתקדמים במחירים תחרותיים - ובשנים האחרונות מדובר לא רק על כרטיסי זיכרון אלא גם על נגני MP3, כונני פלאש, ומוצרים נוספים.

 

הגדלת ההיצע של רכיבי הפלאש תפגע בשולי הרווח של היצרנים, והפתרון הטבעי הוא לעשות מה שסנדיסק כבר עשתה ממילא: למכור פחות רכיבי פלאש ליצרנים ולמכור יותר מוצרים מבוססי פלאש בעצמה. למכור יותר ללקוח הסופי, וליהנות משולי הרווח הגדולים בהרבה. מבחינה זו, הרכישה של M-Systems היא מהלך נכון, כי היא תאפשר לה להגדיל את אחיזתה בשווקי המוצרים מבוססי הפלאש.

 

לעשות את זה נכון

 

שאלה חשובה בהקשר זה היא האם סנדיסק תשכיל לשמור ולטפח לא רק את הידע, ההון האנושי וערוצי השיווק שהיא מקבלת עם M-Systems, אלא גם את המותג החזק.

 

וחשוב לא פחות: סאנדיסק הוכיחה כבר שהיא מסוגלת להתחרות בחברות כמו סמסונג ו-Apple, Lexar ו-Kingston עם מוצרים איכותיים, מתקדמים וזולים. אבל בכל מה שקשור לעיצוב מוצר ולהנדסת אנוש, יש לה עוד הרבה ללמוד מ-M-Systems.

 

כמו בכל רכישה או מיזוג של חברות שפונות לשווקים דומים, האתגר הוא לעדכן את קווי המוצרים באופן שישמרו את סך היתרונות שכל אחד מהצדדים מביא איתו. זה קשור לא רק לתבונה עסקית והחלטות ניהוליות אלא הרבה מאד לענייני מנטליות, אגו וצורת מחשבה - לכן טוב שיהיו ישראלים משני הצדדים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים