שתף קטע נבחר

זה מנוע אורגינל?

המכונית החדשה שלכם עברה תאונה? לא נעים, במיוחד לא נעים כאשר אתם לא יודעים באילו חלקי חילוף משתמשים כדי לתקן אותה. משרד התחבורה מנסה לעשות סדר בנושא, אבל בינתיים לא מצליח

קרה המקרה המצער, והמכונית החדשה שקניתם עברה תאונת דרכים. באילו חלקי חילוף ישתמשו חברות הביטוח והמוסכים כדי לתקן אותה? מקוריים, תואמים ואולי "תחליפיים‭?"‬ מה מעדיפים יבואני הרכב ומהם האינטרסים של חברות הביטוח? ומעל לכל אלה: מי מוסמך לקבוע ולפקח על כך?

 

התשובות לשאלות הללו אינן פשוטות. מתברר כי האחריות לכל הנושא של תיקוני מכוניות חדשות (עד "גיל" שנתיים) נופלת בין תחומי סמכותו של המפקח על הביטוח במשרד האוצר, לבין אלה של משרד התחבורה.

 

לגבי סוג חלקי החילוף לכלי רכב חדשים, משרד התחבורה מנסה באחרונה להכניס קצת סדר בנושא באמצעות ניסוח תקנה חדשה, שעדיין לא נכנסה לתוקף, ועניינה "הגבלת השימוש ורישום פעולות בחלקי רכב משומשים (למניעת גניבות‭."(‬ כלומר: תקנה שמטרתה היא מלחמה בגניבות כלי רכב, שמסדירה בעקיפין גם את עניין חלקי החילוף.


פנס מקורי או חליפי? 

 

בתקנה החדשה נכתב כי "רכב שניזוק וטרם חלפו שנתיים משנת יצורו - יתוקן בחלקים חדשים בלבד‭,"‬ אולם אין כל התייחסות לאיזה סוג של חלקים חדשים היא מתייחסת - "מקוריים‭,"‬ "תואמים" או "תחליפיים" (ראו מסגרת‭.(‬ על פי המועצה לצרכנות, מי שייפגע מההגדרה העמומה הוא רק הצרכן, היות שבתעשיית החלפים לרכב יש הרבה אינטרסנטים שטובת הצרכן לא עומדת לנגד עיניהם.

 

מי בוחש בשוק החלפים?

 

בתעשיית התיקונים של כלי רכב בוחשים הרבה מאד גופים שמצליחים להטות את הכף לכאן ולכאן חדשות לבקרים.

 

שחקנים מרכזיים הם יבואני הרכב, הטוענים שצריך לתקן רכב חדש, הנמצא עדיין בתקופת האחריות, רק "בחלקים חדשים ומקוריים‭."‬ זאת כמובן כל עוד הרכב נפגע בתאונה וחברת הביטוח היא זו שמממנת את התיקון. האינטרס

שלהם ברור - הם היבואנים הבלעדיים של חלקי חילוף "מקוריים" (הנושאים את סימון מותג הרכב‭,(‬ השימוש בהם יגדיל את המכירות, ובמחירים הגבוהים שהם דורשים - גם הרווח יגדל.

 

אותם יבואנים, אגב, הופכים פחות קפדנים כאשר מדובר בתיקון שהם צריכים לבצע על חשבונם ברכב חדש בתקופת האחריות (לדוגמה: במקרה של פגם בייצור‭.(‬ כבר היו לא מעט מקרים בהם התברר שלכלי הרכב הוכנסו מיכלולים משופצים ולא חדשים.

 

שחקנים אחרים הם יבואני החלפים לרכב, הטוענים שאין כל סיבה להעשיר עוד יותר את כיסם התפוח של יבואני הרכב. חלקם מייבאים חלפים של אותם יצרנים מהם רוכשים יצרני הרכב את החלפים המקוריים שלהם ושאותם מתקינים במכוניות החדשות. החלפים הללו נקראים "תואמים" או בשפה המקצועית ‭.(Original Equipment Manufacturer) OEM‬ לדוגמה: חברת בוש מייצרת פנסים וחלקי חשמל אחרים ליצרני רכב רבים, המשווקים אותם תחת סמל המותג ובאריזות יצרן הרכב, והיא גם משווקת את אותם חלקים לשוק החלפים החופשי. מדובר בחלקים תואמים לחלוטין ובעלי איכות זהה לחלקים המקוריים והם נמכרים במחירים נמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים שגובים יבואני הרכב.

 

יש בתעשייה גם את יצרני החלפים האחרים, שאינם ברשימת הספקים של יצרני הרכב. הם מייצרים חלקים תחליפיים, חלקם באיכות טובה וחלקם באיכות ירודה, כאשר השימוש באחרונים עלול לפגוע בבטיחות ובאמינות כלי הרכב.

 

לכל יבואני ויצרני החלפים הללו כמובן יש אינטרס שהצרכנים ירכשו את הסחורה שלהם.

 

חברות הביטוח, שחקניות מרכזיות בפני עצמן בתעשייה זו, שואפות להוזיל ככל האפשר את עלויות תיקוני כלי רכב שנפגעו בתאונה, והן מעדיפות, במקרים רבים, שימוש בחלפים זולים יותר מאלה המקוריים שמציע יבואן הרכב או אפילו שימוש בחלפים משומשים. לא תמיד מקפידות החברות על כך שהחלפים יהיו באיכות המתאימה, במיוחד בכל הנוגע לחלקי הפח השונים.

 

ישנם גם המוסכים שאותם מעניין להרוויח כמה שיותר, ובהתאם לכך יבחרו את סוג החלף שיתקינו ברכב. יש כאלה שיגדילו לעשות ויתקינו חלק משומש או תחליפי זול, אבל יגבו מחיר של חלק מקורי חדש.

 

ואחרון חביב: הצרכן המסכן, שברוב המקרים לא בדיוק יודע מה מתקינים ברכבו ולעתים מגלה מאוחר מדי את העובדה שמישהו החליט לחסוך על גבו.

 

חוזר חלילה

 

משרד התחבורה התחיל לטפל בסוגיית חלקי החילוף בשנת ‭.'94‬ אז פירסם מי שהיה סמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, צבי יוזנט, את "חוזר מספר ‭,"13‬ אשר קבע כי על שמאי הרכב להקפיד על כך שבעת תיקון רכב חדש - יותקנו בו "חלקים חדשים ומקוריים בלבד‭."‬ (כלומר: ‭1:0‬ לטובת יבואני הרכב‭.(‬ חברות הביטוח נזעקו והפעילו לחצים כבדים וכעבור חצי שנה בלבד, פירסם יוזנט את "חוזר מספר ‭,"15‬ שהתיר לתקן כלי רכב שניזוק בתאונה ואשר גילו אינו עולה על שנתיים בחלקים "מקוריים בלבד‭,"‬ אבל לא בהכרח בחלקים חדשים (התוצאה: ‭1:1‬ בין היבואנים וחברות הביטוח‭.(‬

 

ייתכן שחוזר 15 היה זה שסלל את הדרך לממדים המדהימים של גניבות כלי הרכב בישראל. שכן לאחר פירסומו חברות הביטוח החלו לצרוך חלקי רכב משומשים בכמויות גדולות לצורך תיקון מכוניות שניזוקו בתאונות. אחד המקורות היה כלי רכב שנגנבו, פורקו במשחטות רכב וחלקיהם הועברו למוסכים, לעתים לפי הזמנת המוסכים עצמם. אז חברות הביטוח אולי חסכו בתיקון, אבל נאלצו לשלם סכומי עתק לבעלי כלי רכב שנגנבו.


האם מתקינים לכם חלון מקורי, תחליפי או משומש? (אילוסטרציה)

 

בשנת 2000 פירסמה אתי רייטן, אז הממונה על היבוא במשרד התחבורה, חוזר המתייחס לאחריות של יבואני הרכב, לפיו נדרשו היבואנים להתקין בכלי רכב בתקופת האחריות "חלקים מקוריים חדשים בלבד‭."‬ החוזר שיחק לטובת היבואנים והקרין גם על תיקוני רכב לאחר תאונה, שכן לפיו גם חברת הביטוח חייבת לתקן רכב חדש רק בחלפים "מקוריים וחדשים" כל עוד הוא בתקופת האחריות.

 

חלפים חדשים לכלי רכב חדש

 

חברות הביטוח התקוממו נגד החוזר והעניין שוב הגיע לפיתחו של יוזנט, שפירסם באוקטובר 2002 את "חוזר מספר ‭"20‬ בו נקבע: "בעת עריכת שומה לרכב שניזוק ואשר טרם חלפו שנתיים משנת ייצורו - אין לאשר תיקונו בחלקים משומשים אלא בחלקים חדשים בלבד‭."‬ עכשיו נעלמה המילה "מקורי" מההגדרות. נכון לעכשיו, זהו החוזר שמצוי בתוקף.

 

לחברות הביטוח קצת הוקל אבל שמאי הביטוח לא אהבו את ההגדרה הזו. לטענתם, חלקים מקוריים משומשים שאותם מפרקים מרכב שגילו אינו עולה על גיל הרכב עדיפים במקרים רבים על חלק תחליפי. למשל: דלת משומשת מגיעה

עם ריפוד פנימי, חלונות וידיות בעוד שדלת חדשה שמצריכה את הרכבת כל האביזרים עליה, בדרך כלל אינה מורכבת ברמת בית החרושת. לדברי השמאים, גם מכסה מנוע מקורי - גם אם הוא משומש - עדיף מבחינת חוזקו ומבנהו על מכסה מנוע תחליפי ולא מקורי. גושפנקה לעמדה הזו ניתנה בפסיקה של בית המשפט לתביעות קטנות נגד חברת מגדל בנובמבר ‭,2005‬ שפסק לטובת מבוטח שתבע את החברה על התקנת פגוש חלופי וקבע כי באותו מקרה הפגוש שהורכב אינו מהווה תחליף הולם לפגוש המקורי.

 

"אין מחלוקת‭,"‬ נאמר עוד בפסק הדין, "שחברת הביטוח רשאית לאשר שימוש בחלפים תחליפיים ולא מקוריים אך זאת רק במקרים שבהם החלק התחליפי מתאים בתכונותיו בצורתו וברמת הבטיחות שלו לחלף המקורי‭."‬

 

התקנה דורשת תיקון

 

בימים אלה מתחדשת המערכה בנושא. משרד התחבורה מבקש, כאמור, לתקן תקנות חדשות בעניין חלפי הרכב. את טיוטת התקנות העביר המשרד לתגובתם של הגורמים הרלוונטיים בענף ובכללם המועצה לצרכנות. היועץ המשפטי של המועצה, עו"ד זאב פרידמן, שם לב כי בסעיף 7 בתקנה נכתב, כאמור, כי רכב שניזוק וטרם חלפו שנתיים משנת יצורו - יתוקן בחלקים חדשים בלבד.

 

מאחר שמעתה מדובר בתקנה ולא בסתם חוזרים, העניין הופך לעסק מחייב ובמועצה חוששים שהניסוח הזה ינוצל לרעתו של הצרכן. המועצה לא התעצלה ומיהרה לשגר מכתבים דחופים לחווה בן ארי מנהלת בכירה באגף הרכב במשרד התחבורה, ולשמעון אברהם, ראש תחום שירותי התחזוקה, ובו היא תובעת הגדרה מדוייקת יותר של "החלקים החדשים‭."‬ "זכותם של צרכנים שרכבם החדש נפגע, שהוא יתוקן בחלפים מקוריים או זהים לאלו שהותקנו על- ידי היצרן‭,"‬ נאמר במכתב.

 

המועצה לצרכנות מדגישה כי זוהי הדרך היחידה לוודא כי מצבו של הרכב המתוקן יהיה דומה ככל האפשר למצב הרכב בטרם נפגע. "גישה זו באה לידי ביטוי גם בעיקרון הקבוע בחוק הביטוח, הקובע כי תגמולי הביטוח יחושבו באופן שיביאו את המוטב ככל האפשר למצב שהיה נמצא בו אילולא קרה מקרה הביטוח‭."‬ המועצה מוסיפה עוד כי תמוהה בעיניה העובדה שמשרד התחבורה מצא לנכון ליזום שינוי כה מהותי בהתנהלות ענף תיקוני הרכב במסגרת סעיף בתקנה חדשה העוסקת בפעולות למניעת גניבות כלי רכב, שכן יש להתייחס לשינוי כזה באופן נפרד ולדון בו כנושא בפני עצמו.

 

ממידע המצוי בידי המועצה ועל פי חוות דעת מקצועיות של הטכניון וגופים נוספים שהועברו לעיונה על-ידי איגוד המוסכים, עולה בבירור כי ישנם חלקי חילוף חדשים לא מקוריים הנופלים באיכותם מהחלקים המקוריים, גם בהיבט הבטיחותי. לדוגמה, לפי חוות דעת של הטכניון בהתייחס לפגוש מקורי מסוים לעומת פגוש תחליפי מסוים, כושר ספיגת האנרגיה במקרה של תאונה של החלק המקורי הוא פי שמונה מכושרו של החלק התחליפי. מעבר לכך, לעתים נדרשת בעת התיקון התאמת החלק החלופי הבלתי מקורי בצורה הפוגעת באיכות הרכב המתוקן.

 

הצרכן לא יכול לדעת

 

עו"ד פרידמן מדגיש כי לצרכן אין כל יכולת בדיקה או בקרה על איכותם, צורתם ותכונותיהם של החלפים שיותקנו ברכבו. לדבריו, הדרך היחידה להבטיח כי אכן תתקיים זהות בחלפים, באיכותם, תכונותיהם וצורתם לחלפים שנפגעו היא קביעת החובה להחלפתם בחלקים חדשים מקוריים בלבד או זהים (תואמים) להם.

 

ואכן, במצב שבו בעל הרכב אינו יודע מה מתקינים במכונית שלו, במיוחד כאשר התיקון נעשה במוסך הסדר של חברת ביטוח, ראוי שנהיה מוגנים באמצעות הרגולטור כך שמי שלא ימלא אחרי הוראותיו, יהיה בבחינת עבריין פלילי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איזה סוג של חלקים מתקינה לכם חברת הביטוח?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים