שתף קטע נבחר

קידום אתרים: כל מה שאסור לעשות

כל בעל אתר מעוניין במיקום טוב בתוצאות החיפוש של גוגל ושאר מנועי החיפוש. השימוש בטכניקות של קידום אתרים (SEO) יכול לעזור, אבל יכול גם להזיק אם משתמשים בהן לא נכון. הרשימה שלהלן תעזור לכם להימנע מהטעויות הנפוצות ולהתרכז בדברים המועילים באמת

כאשר מקימים אתר אינטרנט, בין שמדובר בעסק מקוון, אתר קהילתי או בלוג - בכל מקרה, כמעט תמיד, המטרה הכי חשובה היא למשוך אליו גולשים. ומכיוון שהדרך העיקרית להגיע לגולשים חדשים היא לעלות בתוצאות מנועי החיפוש, יש חשיבות גדולה לקידום האתר - הפרקטיקה המכונה היום SEO (קיצור של Search Engine Optimization).

 

כבר עסקנו כאן בעבר בקידום אתרים באופן כללי, ותוך התייחסות ספציפית יותר לקידום בלוגים. ייתכן שכבר נתקלתם במקורות נוספים בנושא ואולי ניסיתם את

כוחכם בקידום האתר שלכם בעצמכם.

 

אם העליתם חרס, ואולי אפילו אתם מרגישים שקצת הזקתם, או אם עוד טרם עשיתם זאת ואתם חושבים להתחיל - אז כדאי שתלמדו לעשות את זה נכון.

 

קידום אתרים שגוי עלול להזיק יותר מלהועיל, וברוב המקרים פשוט לא משיג את התוצאות הרצויות. לכן חשוב לדעת מה לעשות ומה לא לעשות, ולהכיר את המקומות בהם אחרים כבר שגו כדי שלא תחזרו על הטעויות שלהם. בהמשך הכתבה נציג את הטעויות הנפוצות ביותר בקידום אתרים.

 

טעות 1: רישום סדרתי למנועי חיפוש  

אחת הדרכים הפשוטות והפופולריות לקידום אתר היא לרשום אותו למנועי חיפוש רבים. התיאוריה אומרת שאם כל מנוע חיפוש ייצר לכם מספר קטן של "כניסות", סך הכניסות מכל האתרים כבר יהיה משהו ששווה להתאמץ בשבילו.

 

מעשית, ישנם מנועי חיפוש בודדים ששווה להשקיע בהם מאמץ, ואתם מכירים אותם: Google, Yahoo, MSN וכמה מנועים קטנים יותר. הם, אגב, בדרך-כלל ימצאו אתכם בעצמם, והרישום חשוב בעיקר אם אתם רוצים לקצר את הזמן שייקח להם לעשות את זה.

 

רישום למנועי חיפוש אחרים לכל היותר יוסיף לכם קישורים נכנסים (Inbound links), שזה חשוב אבל לא מספיק חשוב כדי להשקיע בזה זמן רב ולהתעלם מגורמים אחרים. טעות נפוצה נוספת היא להירשם מספר פעמים, בהפרשי זמן קטנים, לאותו מנוע חיפוש. זה עלול להסתיים בכך שהאתר שלכם יימחק לגמרי מהאינדקס של המנוע.

 

טעות 2: זלזול באינדקסים  

בניגוד למנועי החיפוש, לינקים מאתרי אינדקסים (Directories) כמו Yahoo! או Open Directory הם תוספת חיונית לקידום האתר. מנועי החיפוש מתייחסים ביתר כבוד לקישורים שמגיעים מהם, מתוך הנחה שהם עברו מיון על-ידי בני-אדם.

 

לכם חשוב להירשם, וחשוב להתייחס לעניין ברצינות ולהקפיד להיצמד למדיניות של כל מדריך מבחינת אופי התיאור של האתר, אורכו, וכו'. כדאי גם לחזור כעבור זמן ולבדוק אם האתר שלכם נרשם ומופיע במדריך. אם לא, המתינו חודשיים-שלושה ונסו שוב. רשימה יפה של אתרי אינדקסים תוכלו למצוא כאן.

 


דמוז, הגירסה העברית של Open Directory. האינדקס השני בחשיבותו אחרי Yahoo!. 

 

 


אומד התנועה של Google. מספק אינדיקציה על הפופולריות של מילות חיפוש שונות במודעות גוגל. 

 

טעות 3: שכיחות יתר של מילות מפתח 

מילות המפתח (Keywords) הן המילים שאתם רוצים שיובילו ממנועי החיפוש אליכם. אם למשל אתם מפעילים אתר שעוסק בממכר מחשבים וחומרה, מילות המפתח האידיאליות יהיו "מחשב", "חומרה", "לקנות", "מדפסת" וכו'.

 

מכיוון שמנועי החיפוש רואים דפי אינטרנט כמסמכי טקסט, הדרך העיקרית שלהם לקבוע במה עוסק האתר שלכם היא לנתח את התוכן שלו. שכיחות מילות המפתח (Keyword Density) היא אחת הדרכים של מנועי החיפוש לקבוע במה עוסק הטקסט ומהי מידת הרלוונטיות לשאילתת החיפוש של הגולש.

 

אבל שכיחות בלתי סבירה של מילות מפתח (Keyword Stuffing) עלולה להזיק לקידום האתר. מנועי החיפוש יודעים לזהות שמדובר במניפולציה, ויתייחסו אליכם כאל "Keyword Spammers".

 

במקום להציף כדאי להתמקד במילים החשובות לכם ולשלב אותן בטקסט בחוכמה, במינון גבוה אבל לא מופרז. אפשר ומומלץ להשתמש בהטיות ובצורת רבים (למשל: "מחשב" וגם "מחשבים", "מדפסת" וגם "הדפסה"). וכדאי לבדוק את התוצאות: ישנם שירותי רשת רבים שמאפשרים לבדוק את ה-Keyword Density, כמו זה למשל.

 

מהי שכיחות סבירה של מילת חיפוש? זה משתנה מעת לעת וממנוע חיפוש למשנהו, אבל בדרך-כלל לא מומלץ לעבור את ה-5 אחוז.

 

טעות 4: מילות מפתח שגויות  

הדרך הכי פשוטה לבחור את מילות המפתח שלכם היא לנחש מה הגולשים מחפשים. למרבה הצער, הניסיון מוכיח שזו דרך גרועה מאד.

 

אם חשוב לכם שעמוד מסויים באתר שלכם יופיע בדירוגים טובים במנועי החיפוש, לא יזיק לעשות מחקר קטן. יש כלים שונים שיכולים לעזור לכם, בראשם WordTracker (טוב מאד באנגלית, לא כל-כך טוב בעברית). כדי להשוות מילים ולקבל אינדיקציה כללית איזו מהן פופולרית יותר, תוכלו להשתמש ב-Google Trends.

 

עוד כלי מעניין הוא Google Traffic Estimator, שנועד למפרסמי AdWords (שירות הפרסום של Google) שרוצים קבל הערכה על העלות ומספר הכניסות של מילות חיפוש ספציפיות ב-Google בעיסקאות PPC (Pay Per Click). הכלי הזה לא ייתן לכם מידע על מספר הפעמים שהגולשים מחפשים מילה מסויימת, אלא הערכה של מספר הקליקים על מודעות שיוצגו להם לצד תוצאות החיפוש. מנסיוננו, היחס הממוצע הוא בערך 1:100.

 


Google Trends. נותן תשובה מהירה לשאלה איזו מילה פופולרית יותר בחיפושים. 

 

טעות 5: שימוש שגוי בכותרות  

חשוב להבדיל בין שני סוגי כותרות. הסוג הראשון היא כותרת הדף (Title Tag) במוגדרת בקוד ה-HTML באמצעות תגית (title).ומופיעה בראש חלון הדפדפן כשהדף מוצג. לא נדיר למצוא ברשת דפים שהכותרת שלהם היא "No Title", או להפך - שמופיעה בהם כותרת ארוכה מאד.

 

כותרת הדף היא אמצעי חשוב עבור מנועי החיפוש לקבוע במה עוסק הדף, לכן חשוב להקפיד על כותרת קצרה, תמציתית ועניינית.

 

סוג שני של כותרות הן אלו המופיעות בתוך הדפים (H1), מעל גוף הטקסט, וכותרות הביניים המופיעות בין החלקים השונים של הטקסט. מבין כל המרכיבים הטקסטואליים בדף לכותרות הללו יש את החשיבות הגדולה ביותר עבור מנועי החיפוש, ולכן העדיפו תמיד כותרות קצרות ואינפורמטיביות. כותרות מתחכמות מדי ירחיקו גם את הגולשים וגם את מנועי החיפוש - שניהם לא יבינו מה אתם רוצים מהם.

 

טעות 6: שימוש שגוי בתגיות וקטגוריות 

הכוונה כאן היא גם לתגיות HTML (מטא תגים) וגם לתגיות או קטגוריות המשמשות לניווט, המקובלות היום מאד בבלוגים.

הטעויות המקובלות: היעדר שימוש, שימוש יתר, ותגיות זהות לעמודים רבים מדי. במצב אופטימלי, התגיות יפלחו ויארגנו את האתר שלכם בצורה שתאפשר ניווט, וגם יהיו זהות למילות החיפוש (Keywords) שאתם רוצים שיובילו לאתר שלכם.

 

חשוב לזכור שכל עמוד באתר עומד בפני עצמו. כדי להתברג היטב בתוצאות החיפוש ולהביא לאתר שלכם גולשים רבים יותר, כדאי להעניק לכל עמוד יתרון משלו בחיפושים הקשורים לנושא בו הוא עוסק. לשייך כל עמוד למספר רב של קטגוריות עלול להזיק יותר מלהועיל. התמקדו בעיקר.

 


כלי לבדיקת שכיחות מילים בדף (Keyword Density). הרשת מלאה בכאלה.

 

טעות 7: עודף קישורים 

אחד הדברים שהכי תורמים לקידום אתר הוא לינקים נכנסים (Inbound links) שמנועי החיפוש רואים בהם "הצבעה" בעד האתר שלכם. אבל יש חשיבות לא רק לכמות אלא לאיכות. קישור מאתר פופולרי, במיוחד כזה שעוסק בתחום דומה לזה שבו עוסק האתר שלכם, יכול להיות שווה לכם יותר מעשרות קישורים מאתרים קיקיוניים.

 

לינקים גם יכולים להזיק. למשל, אם אתם מקבלים קישורים נכנסים מאתרי ספאם, זה עלול דווקא לפגוע בדירוג שלכם בתוצאות החיפוש. ואם אתם משיגים המוני לינקים באמצעות מניפולציה כזו או אחרת ("Link scheme"), מנועי החיפוש עלולים להתייחס לכך בחשד.

 

גם עודף קישורים יוצאים מעמוד אחד באתר שלכם עלול להזיק. אם עברתם את ה-100, זה אומר שכדאי להוריד קצת.

 

טעות 8: לא לתת לינקים לאחרים 

לא רק בני אדם, מסתבר, אלא גם מנועי חיפוש לא אוהבים סוציומטים. בניגוד למיתוס, מתן קישורים לאחרים לא גורע כלום מהאתר שלכם. לעומת זאת, אם אתם ממעטים לתת קישורים לאתרים אחרים אז אתם פוגעים ב"אקולוגיה" של הרשת. הזחלנים של מנועי החיפוש "יתקעו" אצלכם, וקרוב לוודאי שהדירוג שלכם ייפגע.

 

טעות 9: שימוש יתר בתמונות ופלאש 

שימוש יתר בתמונות ובמצגות פלאש יוצר עמודים כבדים, אותם הזחלנים של מנועי החיפוש לא "אוהבים". כדאי גם לשים לב שלא נעשה שימוש בתמונה כתחליף לכותרת שכוללת מילות חיפוש חשובות. באתרים מבוססי פלאש חשוב להוסיף טקסט רגיל כי את הפלאש עצמו מנועי החיפוש לא יכולים "לראות".

 

טעות 10: לנסות לעבוד על מנועי החיפוש 

הדבר הכי גרוע שאתם יכולים לעשות כדי לקדם אתר הוא להציג לגולשים עמודים שונים מאלה שאתם מציגים למנועי החיפוש. טקסט ולינקים בלתי נראים, מוסתרים, בצבע הרקע של העמוד או בפונט קטן מדי, יזוהו על-ידי מנועי החיפוש כניסיון הסוואה (Cloaking). כך גם שימוש בתגיות Alt ארוכות מדי לתמונות (הטקסט שמוצג במקום התמונה כשהיא אינה מופיעה).

 

ככלל, הניחו שלכל שיטה להערים על מנועי החיפוש יש אורך חיים מוגבל, שבסופו מנועי החיפוש "יענישו" אתכם בחומרה.

 

כדאי לקרוא את עמוד הכללים ש-Google מציעה לבוני ומקדמי אתרים, ולהיצמד להנחיות. זה, הרבה תוכן טוב, וחיבור טבעי ביניכם לבין אתרים רלוונטיים באמצעות לינקים, הוא עיקר העבודה. שאר הדברים, כמעט תמיד, הם בזבוז זמן.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
כך תימנעו מטעויות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים