שתף קטע נבחר

"מכרו רשיונות למונית כמו עגבניות והשוק מוצף"

נהגי המוניות מתרעמים על כך שנמכרו "מספרים" רבים, מחיר הסולר עולה ותעריפי הביטוח הרקיעו שחקים וכל אלה מקשים על פרנסתם. בשל שינוי מדיניות הנפקת הרשיונות מחיר הרשיון צנח וברחובות הערים מסתובבות 20 אלף מוניות ומחפשות פרנסה

שוק המוניות בישראל התרחב באופן משמעותי בשנים האחרונות בעקבות שינוי במדיניות משרד התחבורה לאפשר לכל מי שרוצה לרכוש "מספר" - רשיון למונית. "השוק מוצף, מכרו רשיונות למונית כמו עגבניות", כך מתלוננים נהגי מוניות תחנת בלפור בתל אביב.

 

 

מספר המוניות הפועלות כיום בישראל הוא כ-19,700: 89% מהן - מוניות מיוחדות ו-11% הן מוניות שירות. לפני כ-15 שנים "מספר" למונית עלה כ-90 אלף דולר, מאז הנפיק משרד התחבורה אלפי מספרים והמחיר התדרדר לשפל של פחות מ-30 אלף דולר. 

 

"אנחנו לא מאוחדים ואין מי שייצג אותנו", כך אומרים נהגי מוניות רבים. הנהגים מפולגים בין מספר ארגוני מוניות ברחבי הארץ וכך אינם מנצלים את כוחם להוזלת עלויות ביטוח והטבות נוספות. 

 

הדלק עולה, הרווחים יורדים 

נהגי המוניות טוענים כי הם מתמודדים עם הוצאות גדולות ובשל כך רווחיהם מצטמצמים מאד. לטענתם מחירי הסולר עלו במאות אחוזים בשנים האחרונות וההוצאה על סולר הפכה למשמעותית מאד עבורם - "לפני שנתיים-שלוש היינו משלמים 40-30 שקל לסולר ביום, היום 130-120 שקל ליום", אומר הנהג מרדכי בן שושן מתחנת בלפור.

 

כשמדברים על מחירי הסולר הטונים הופכים לגבוהים יותר. הנהג מוטי דויד מצטרף ואומר: "זה לא ייתכן שהסולר הפך להיות יותר יקר מהדלק, זה רכב עבודה".

 

"חברות הביטוח מעלות תעריפים כמה שהן רוצות", מתלונן הנהג חיים בן יחזקל על מחירי הביטוחים לרכב. ביטוח חובה של מונית יקר פי 3 מביטוח לרכב פרטי וביטוח מקיף יקר פי 1.5 משל רכב פרטי ונע בין 10,000 ל-20,000 שקל בלשנה לביטוח מקיף.

 

נהגים שעובדים באמצעות תחנה ולא בתור "חאפרים", משלמים בין 500 ל-1,500 שקל בחודש להנהלת התחנה.

 

חברות בתחנת מוניות היא מנת חלקם של הוותיקים בענף, ונהגי מוניות שרוצים להצטרף לשותפות נדרשים לשלם בין 5,000 ל-25,000 דולר, תלוי ברמת הרווחיות של התחנה. למי שאין "מספר" למונית, משלם שכירות חודשית בין 800 ל-1,000 שקל.

 

בן-שושן מסביר כי "נהג שלא עובד 12 שעות ביום לא יכול להתפרנס כי יש המון נהגים". והנהג משה גזלה אומר: "תנסה היום לעצור מונית ברחוב ותראה איך עוצרים לך עשר".

 

משרד התחבורה

ממשרד התחבורה נמסר כי "בעבר היו קיימות הגבלות מנהליות על הנפקת רשיונות להפעלת המוניות, והדבר גרר עודף ביקוש לרשיונות. עם פתיחת הענף לתחרות ב-1998, הפך היצע המוניות תלוי בעלות הרישיון ופוטנציאל הרווחיות בענף".

 

במשרד מציינים כי על בעת רכישת זכות לרשיון הפעלת מונית ("מספר ירוק"), יש לשלם אגרה חד-פעמית. סכום האגרה עומד כיום על 211 אלף שקל. הסכום לנהג מונית ותיק (6 שנים ויותר) הוא 133 אלף שקל, בעוד בשוק החופשי הוא נמכר בכ-130 אלף שקל. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עומר הכהן
השוק מוצף. מונית בת"א
צילום: עומר הכהן
מומלצים