שתף קטע נבחר

בדקנו: מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט

עם ההשקה הרשמית של מנוע החיפוש מבית מיקרוסופט, החלטנו להעניק לו הזדמנות נוספת - האם Live Search מסוגל להחליף עבורנו את גוגל? עדיין לא, אבל יש סימנים לכך שבעתיד זה עשוי להשתנות

שנה וחצי עברה מאז השיקה מיקרוסופט את מנוע החיפוש שלה ועד להכרזה הרשמית על סיום תקופת הניסוי וההשקה הרשמית של מנוע החיפוש Live Search. בזמן שחלף, למרות כל הציפיות וההבטחות והמאמצים השיווקיים, גוגל רק הגדילה את הפער וחיזקה את אחיזתה בשוק החיפוש.

 

במובנים רבים, המצב לא השתנה בהשוואה לסקירה של גירסת הבטא של מנוע החיפוש, שפירסמנו בחודש מרץ השנה, ומיקרוסופט עוד מפגרת הרבה אחרי גוגל. מצד שני, יש יותר מתחום או שניים בהם נראה שהיא סוגרת את הפער במהירות - ולפעמים אפילו מצליחה להפתיע ולהציג תוצאות טובות יותר.  

 

Live Search עדיין לא מציע תחליף מושלם לגוגל, אבל יש לו יתרונות שאי אפשר להתעלם מהם. תוצאות הבדיקות שלנו שכנעו אותנו שלמיקרוסופט יש ביד מוצר הרבה יותר טוב ממה שנראה בתחילה. לא בגלל הממשק המשופר וכלי החיפוש הייעודיים, או שלל הגימיקים שטרחה לשלב ב-Live Search, אלא בגלל שיש לה אלגוריתם שעובד.

  

מחוץ לקופסה

מיקרוסופט הייתה מאז ומתמיד חברה שידעה להיכנס באיחור אופנתי לתחומים בהם מישהו אחר כבר היה חתום על המקוריות. כשהיא נכנסת לתחום חדש, היא לא בהכרח מנסה להיות הכי מקורית או להציע את המוצר הטוב ביותר. אבל בתחום החיפוש היא נאלצה להתעלות על עצמה, וביותר ממקרה אחד היא באמת הצליחה לחדש.

 

הממשק של Live Search כולל כמה חידושים, מינוריים אמנם, שאמורים לאפשר לגולש לשלוט טוב יותר במאפייני החיפוש בלי להידרש לתחביר מסובך. בראשם ה-Search Builder, שזמין עכשיו בהקלקה על הקישור "Advanced". אחרי שאורגן קצת מחדש, הכלי הפשוט הזה שנראה בתחילה מגושם ומיותר, מתגלה כשימושי מאד למרות שרחוק משלמות.

 

הכי מפתיע, מבחינת הפשטות ונוחות השימוש שלו, הוא המנוע לחיפוש תמונות, שבהשוואה אליו נראה פתאום המנוע המקביל של גוגל כמו טכנולוגיה מיושנת. לא בזכות איזה חידוש טכנולוגי פורץ דרך, אלא בגלל השימושיות (Usability) הטובה יותר. למשל המחוון שמאפשר לשלוט בגודל הצלמיות (Thumbnails), וחשוב ממנו - Scratchpad, שמאפשר לגרור אותן ולהשליך תמונות נבחרות לאזור מיוחד בו הן נשמרות עד לסוף תהליך החיפוש.

 

אינדקס התמונות של גוגל עדיין גדול יותר, ולכן במקרים מסויימים ייתן לכם תוצאות שלא תמצאו במתחרה - אבל נסו את המנוע של Live Search ותחליטו בעצמכם, איפה לחפש קודם.

 

דומה אבל שונה

למרות ש-Live Search הוכרז רשמית, הוא כולל חמישה מנועים שנמצאים עדיין בבטא: למוצרים, וידאו, מידע אקדמי, RSS Feeds ומנוע QnA מבוסס שאלות ותשובות. לאלו אפשר להוסיף את מנוע החדשות, שלמרות שהוא כבר לא בבטא, עדיין היכולות שלו נמצאות הרחק מאחורי Google News, כמעט מכל בחינה.

 

לא קשה לזהות במסלול ההתקדמות של Live Search את הזיקה לכלים של Google, המשמשים כנקודת ייחוס. בהקשר הזה מנועי ה-QnA וה-Feeds הם יוצאי דופן, אם כי גם הם אינם הראשונים מסוגם. בכל אופן (את האחרון, במיוחד, אנחנו ממליצים לכם לנסות, גם אם אתם לא משתמשים היום ב-RSS. עמוד התוצאות ייתן לכם מושג שאולי לא היה לכם, על נפח התוכן העברי שזמין היום ב-RSS).

 

וישנו גם Live Local, שהוא אולי כלי החיפוש הכי מעניין ב-Live Search למרות שבינתיים הוא פחות שימושי למשתמש הישראלי. הוא משלב בין מערכת המפות של מיקרוסופט לבין מנגנוני חיפוש לעסקים ואנשים, תוך אפשרות לבצע חיפושים תלויי מיקום. לעת עתה, אפילו הכיסוי של צפון אמריקה לא מושלם, אבל זה כלי מפתיע ביכולותיו, שמציג תפיסה שונה מהמתחרים. יהיה מעניין לעקוב אחרי ההתפתחות שלו.

 

ג'קו אייזנברג והקרב על הרלוונטיות

בסופו של דבר, הכלי החשוב ביותר הוא מנוע החיפוש הרגיל לדפי Web, וכאן ניכר השינוי הגדול באמת. לא ברור אם זו תוצאה של שיפורים באלגוריתם, או הבשלה של האינדקס כתוצאה מתהליכי העדכון הטבעיים שלו, אבל המנוע של מיקרוסופט מצליח לספק יותר ויותר תוצאות רלוונטיות - לפעמים רלוונטיות יותר מאלו של גוגל.

 

ניסינו, למשל, לחפש את הכוכב הנולד ג'קו אייזנברג ב-Live Search והשווינו לתוצאות שנתן לנו גוגל.

האחרון, דיווח אמנם על 146 אלף תוצאות בהשוואה לפחות מ-5000 של Live Search, אבל ברור שהתוצאות החשובות באמת הן אלו שמופיעות בעמודים הראשונים, וכאן נכונה לנו הפתעה.

 

בעמוד התוצאות הראשון של Live Search קיבלנו הפניה לערך על שמו של אייזנברג בויקיפדיה, הפניות לארבעה אתרי סלבס שעוסקים בו, ולינקים לידיעות על השערוריות האחרונות שנקשרו בשמו. עמוד התוצאות הראשון של גוגל הפנה אותנו בחלק מהמקרים לאותם אתרים, אבל דווקא לעמודים פחות רלוונטיים. הידיעה השערורייתית היחידה אליו הפנה אותנו הייתה בערוץ 7, מכל המקומות.

 

זו רק דוגמה אחת ולאו דווקא מייצגת. ברוב המקרים שבדקנו גוגל עדיין הצליח לספק לנו תוצאות רלוונטיות יותר. אבל ניכר שיש הבדל מהותי באופן בו Live Search עובד, ושהוא נובע מהחלטה מודעת של מיקרוסופט לקחת את האלגוריתם שלו לכיוון קצת שונה.

 

ככלל, Live Search מעניק דירוגים טובים יותר לעמודים חדשים ולאתרים קטנים. אפשר לומר, בהגזמה מסויימת, שהוא "צהוב" יותר. הוא מעניק פחות משקל לוותק, לקישורים נכנסים, ולמספר העמודים שמאוחסנים תחת Domain מסויים. זה שונה מאד מאיך ש-Google עובד, ולפעמים זה משתלם.

 

לאן זה הולך

למרות ש"נדבקה" מגוגל בנטייה לגלוש לנישות שונות ולעשות בהן חצי עבודה, מנועי ה-Web והתמונות של מיקרוסופט מצליחים להציע ערך מוסף אמיתי. זה לא מספיק כדי ליצור איום מיידי על גוגל, אבל זה בהחלט מספיק כדי להגדיל את נתח השוק של Live Search ולא נופתע אם זה מה שיקרה.

 

מיקרוסופט עדיין לא מסוגלת להציע תחליף שלם למכלול שירותי החיפוש של גוגל, ויעבור זמן רב עד שתצליח. אבל מספיק שחלק משירותי החיפוש שהיא מציעה יתחבבו על הגולשים, כדי שהשוק ישתנה מאד. כדי להתחבב עלינו, אגב, הם יצטרכו לתקן את היישור המעצבן לשמאל בתוצאות החיפוש בעברית. 

 

Microsoft Live Search

 

ציון:

 

בעד: יש כמה הברקות בממשק, במיוחד במנוע חיפוש התמונות. חלק מהכלים האחרים נראים מבטיחים ושווה לעקוב אחריהם. פה ושם - הוא מצליח להתעלות על גוגל.

 

נגד: כלי הבטא ומנוע החדשות עדיין לא מספיק טובים. Live Local לא מציע כיסוי לאזורנו. האינדקסים עדיין קטנים יותר מאלו של גוגל.

 

השורה התחתונה: יש עוד הרבה לשפר, אבל בדברים החשובים Live Search מתחיל סופסוף להיראות כמו מתחרה רציני ל-גוגל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים