שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    היכונו לסוף עידן דף הבית
    כאשר גוגל הכריזה כי תאפשר לכל אתר לשלב ישומים קטנים שלה, היא מצביעה על הכיוון העתידי של הרשת: במקום לגלוש לאתרים, הם יגלשו אלינו. נראה יותר ויותר אתרים היברידים, הכלאות בין אתרים שונים. סלט של אינטרנט. פרשנות

    הכרזתה של גוגל השבוע כי תאפשר לכל אתר לשלב את ה-Google Gadgets שלה היא מהלך נוסף המצביע על השינוי הדרמטי (לא פחות) שעובר על האינטרנט בשנתיים האחרונות.

     

    מהם גאדג'טים? הפעם אין הכוונה למכשירים משוכללים לאנשים סופר מתקדמים אלא תוכנות קטנות, פיסות קטנות של קוד HTML וג'אווה סקריפט הפועלות כחלונות דפדפן קטנים ושואבות מידע מהאינטרנט. למשל, יישומון המציג את מזג האוויר או השעה במקומות שונים בעולם, יישומון המציג תוצאות משחקי הכדורגל האחרונים, משחק פאקמן, לוח שנה ועוד.

     

    גוגל הקדימה מתחרות כמו אפל, יאהו! ומיקרוסופט – המציעות יישומים קטנים אלה, המכונות

    בשמות שונים כמו ווידיג'יטים או גאדג'טים – אך עד כה ניתן היה להורידם לשימוש במחשב האישי בלבד (לאחר התקנת תוכנה שיכולה להציג אותם כמו (Yahoo! Widgets או Google Desktop) או להשתמש בהם באתרים הניתנים להתאמה אישית כמו Live.com, My Yahoo ו-Google Homepage.

     

    גוגל מאפשרת עתה לכל אתר לשלב יישומונים מגלריה של 1,200 גאדג'טים אוניברסלים (להבדיל מהגאדג'טים שהיא מציעה לתוכנת Google Desktop) ולהעשיר את המראה שלו.

     

    האתרים יגלשו אלינו

    למה זה חשוב? הסברים בהמשך, אך בינתיים הקדמה מתבקשת. יש משהו מאוד לא אינטרנטי בגלישה הליניארית היום, והשאלה "מה דף הבית שלך" מיושנת למדי. במקום לגלוש לאתר X ולאחר מכן לאתר Y ו-Z, כל האתרים מזרימים את המידע אלינו – אל שולחן העבודה כל הזמן.

     

    האינטרנט היום שונה מאוד מה-WWW המסחרי שהחל לפעול בתחילת שנות ה-90', אך רבים מהעקרונות הבסיסיים נותרו דומים – אנו גולשים לאתר, ולאחר מכן לאתר אחר וכו'. המהפכה מבוססת ה-XML, שכבר מתרגשת עלינו, מאיימת לקרוע את האתרים הקיימים לגזרים ולפזר אותם ברחבי הרשת כמו פאזל מאתגר במיוחד.

     

    גאדג'טים או ווידיג'טים אינם אלא הרחבה של RSS, פורמט לסינדיקציה של תכנים בטקסט,
    אודיו ווידאו. עדכוני RSS נקראים על ידי תוכנות דואר אלקטרוני, בדפדפנים ובתוכנות ייעודיות (newsreaders), והם מזרימים אלינו מידע מכל האתרים שבחרנו.

     

    הצורך להתקין תוכנה מיוחדת כדי לצפות ביישומונים האלה מסרבל את התהליך והעיק על משאבי המערכת של המחשב האישי. המהלך של גוגל מצביע על המגמה העכשווית, שרק תלך ותתחזק בשנים הקרובות – כל התוכנות שלנו יהיו מבוססות רשת ולא מחשב. קרי, האינטרנט היא הפלטפורמה היחידה.

     

    גוגל ממציאה את עצמה מחדש

    גוגל איבדה את חדשנותה בשנתיים האחרונות לטובת חברות כמו אמזון, יאהו! וחברות Web 2.0 המציעות ממשקים קטנים וחכמים. אפילו מיקרוסופט משדרת ניצוצות של חדשנות בחודשים האחרונים ומוכיחה שלא נבון להספיד אותה עדיין. אך במהלך האחרון גוגל משדרת לעולם שגם היא עוד יכולה להמציא את עצמה מחדש.

     

    חברות האינטרנט הגדולות שבויות בקונספציה כי עליהן למשוך גולשים לאתר כדי לרשום הכנסות מפרסום ומסחר. המהלך של גוגל הוא לכאורה התאבדותי לפי הגישה הזו – היא מאפשרת לאתרים חיצוניים לקרוע ממנה נתחים ולהדביק אצלם. אך זו הדרך היחידה עבור גוגל – וגם עבור אחרים – לשגשג בדור הבא של האינטרנט.

     

    למתוח את המותג לכל הרשת

    כאשר גוגל מפיצה יישומונים שלה לכל רחבי הרשת היא גם שולחת את לחמה על פני המים. כלומר, מותחת את המותג כמו גומי. אסור לשכוח שהיא לא תפספס הזדמנות לשלב את מודעות הטקסט שלה (Adsense) באותם יישומונים באתרים החיצוניים. כלומר, השורה התחתונה היא כי הרבה יותר גולשים ייחשפו לגוגל ולפרסומות שלה
    בכל רחבי הרשת וההכנסות מפרסום יגדלו.

     

    התפישה של אתר אינטרנט שגולשים אליו מתיישנת במהירות מבהילה. במקום שאנחנו נגלוש לאתרי האינטרנט, הם יצטרכו להתרגל לגלוש אלינו ולמצוא אותנו בכל מקום. בסופו של תהליך השאלה באיזה אתר אנו גולשים תהפוך ללא רלוונטית. נצפה יותר ויותר באתרים היברידים, הכלאות (mashups) בין אתרים. סלט של אינטרנט, אם תרצו.

     

    Netvibes.com כמבשר המגמה

    האם זה חזון קיצוני מדי? לא בהכרח. אמנם, רוב המשתמשים עדיין גולשים ברשת בדרך הישנה. יש להניח שחלק גדול מקוראי טור זה עדיין לא יודעים מה זה RSS. שיעור המשתמשים ב-RSS באתרי תוכן אינו עולה על אחוזים בודדים מכלל הגולשים. אך אפשר להניח שהרבה כבר שמעו על Netvibes.com.

     

    Netvibes.com, ששודרג לאחרונה, מאפשר לכל גולש לבנות לעצמו פורטל אישי מקוביות תוכן, וזה מהנה כמעט כמו לגו. דף הבית המותאם אישית שלי כולל, למשל, כותרות אחרונות ממבחר אתרי תוכן, הודעות חדשות מחשבון ה-Gmail, תזכורות והערות, וגישה מהירה לאנשי הקשר המחוברים בכל תוכנות המסרים המידיים שלי באמצעות שירות Meebo.

     

    אפשר גם לפתוח מסמכים אחרונים שחוברו באמצעות מעבד התמלילים המקוון Writely (שנרכש

    על ידי גוגל), ולצפות בתמונות מתוך Flickr, כל החלונות האלה נטענים באופן דינמי, ללא צורך לעזוב את הדף, ואפשר להוסיף עוד מאות יישומונים שפיתחו מפתחים חיצוניים.

     

    PageFlakes.com מציע שירות דומה (וגם MyHommy הישראלי הבסיסי בהרבה). Goowy.com, המבוסס על פלאש, לא מתקדם יותר, אך מזכיר כבר במראהו מערכת הפעלה אינטרנטית לכל דבר (הכיוון שכולם נעים אליו) – עם גישה קלה לדואר אלקטרוני מכל החשבונות, אחסון קבצים, תמונות ומבחר יישומונים מאתרי אינטרנט (כמובן שאפשר להוסיף עדכוני RSS).

     

    הפורטלים האישיים לא מושלמים

    כל האתרים האלה עדיין לא מושלמים. אם יש לכם חשבון אאוטלוק בעבודה, לא כולם ידעו להסתנכרן איתו ולהציג את ההודעות, התזכורות, הפגישות והמשימות ואנשי הקשר שלכם. הם גם לא יציגו את המסמכים האחרונים מתוך הדיסק הקשיח שלכם או ידעו לשלב בין כל חשבונות הדוא"ל או בין כל עדכוני ה-RSS שלכם, כך שיוצגו ברשימה אחת, חסכונית בשטח, הכוללת את כל המידע החדש הזורם אליכם בכל הערוצים. הם גם לא מאפשרים לכם לגשת לכל המוזיקה שלכם - במחשב או ברשת.

     

    כמו כן, שימוש ב-Netvibes ודומיו לצורך עדכוני RSS אינו אידיאלי. ברגע שיש לכם עשרות מקורות

    תוכן ב-RSS, הדף של Netvibes מתארך והופך בלתי ידידותי. אני, למשל, מעדיף לקרוא את ה-RSS שלי בסרגל הצד בדפדפן ומחכה לאפשרות לצפות במודולים של Netvibes בסרגל הצד בדפדפן (הרחבה כזו קיימת עבור Google Homepage בפיירפוקס).

     

    המהלך של גוגל מאיים על Netvibes

    סביר להניח כי בטווח הארוך המהלך האחרון של גוגל מאיים על Netvibes ודומיה. באמצעות יישומונים, גולשים יוכלו להתאים אישית כל אתר. הם לא יהיו זקוקים יותר לאתרים שיעשו זאת עבורם. לכן, מהלך מתבקש עבור Netvibes יהיה לשחרר גם את היישומונים שלה. 

     

    המהלך של גוגל יחזק גם את הבלוגים והאתרים העצמאיים על חשבון האתרים הגדולים.

     

    גוגל לא לבד. חברת Widgetbox רוצה להציף את הרשת בווידיג'טים שלה, ו-The Spring Box מציעה פלטפורמה ליצירת ווידיג'טים או גאדג'טים. אך זה לא יקרה כל כך מהר. היישומונים אינם תואמים זה לזה. יישומון שפותח על ידי חברה אחת לא יפעל בכל

    ישום או אתר.

     

    כוחו של ההומפייג' יורד

    האם הפורטלים האישיים יחליפו את הגלישה באתרים? ספק רב אם זה יקרה בעתיד הקרוב, אך כאשר החסרונות שצוינו לעיל ייעלמו והממשקים ישתכללו ויהיו ידידותיים אף יותר, יותר ויותר גולשים יאמצו את מודל

    הפורטל האישי כתחליף לדף בית כזה או אחר. תהליך זה יואץ עם השקת Windows Vista, הכוללת סרגל צד ליישומונים.

     

    כוחו של ההומפייג' של אתרי התוכן צפוי לרדת גם כתוצאה מסיבות אחרות – שימוש גדל במנועי חיפוש כמו גוגל, והתוצאה היא שגולשים רבים יותר יעקפו את הדף הראשי וייכנסו ישירות לקישורי "עומק". שיעור הגולשים לאתרים באמצעים אלה ילך ויגדל, ומהר יותר מכפי שנדמה.

     

    כיצד יכולים אתרי התוכן להתמודד עם האתגר? האתרים הגדולים מפתחים שירותי RSS משלהם, המאפשרים לגולשים להתאים אישית את תכני האתר ולהוסיף לו תכנים ממקורות חיצוניים, על מנת להשאיר את הגולשים אצלם.

     

    נוסף על כך, חשוב לחשוב על כל דף ודף כשווה ערך להומפייג' ולהוסיף לו את כל עזרי הניווט החשובים. אך זה לא מספיק – אין מנוס מהפצת גאדג'טים לשילוב באתרים אחרים, כפי שנהגה גוגל כשסימנה את הדרך לאחרות. 

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "היכונו לסוף עידן דף הבית"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים