שתף קטע נבחר

דקארט: האבולוציה של התודעה

דקארט והגל מסמנים את נקודות ההתחלה והסיום של המחשבה המודרנית, שמשחררת את האדם מהתלות בכוח אינסופי מוחלט (חיצוני), ומעניקה את האמונה ברוח אנושית מוחלטת שבכוחה לשלוט בכל רובדי המציאות. חלק ראשון מתוך הרצאה בנושא "תהליכים ונקודות מפנה בהתפתחות התודעה"

דקארט, שחי בצרפת ובהולנד במחצית הראשונה של המאה ה-17, נחשב לאבי הפילוסופיה והמתמטיקה המודרנית ולאחד מההוגים החשובים והמשפיעים בהיסטוריה המערבית. יש הרואים בו את ההוגה המודרני הראשון אשר סיפק מסגרת פילוסופית למדעי הטבע כאשר אלו החלו להתפתח.

 

בספרו "ההגיונות" הוא ניסה להגיע למערכת עקרונות אשר כל אדם יוכל להכירן כנכונות ללא כל ספק, תוך שימוש בשיטה הידועה בשם ספקנות מתודולוגית: הטלת ספק בכל רעיון שניתן להטיל בו ספק. באמצעותה דקארט הגיע לעקרון אחד: אני חושב – משמע אני קיים ("קוגיטו ארגו סום" – טיעון ה"קוגיטו").

 

אדם טננבאום, מורה לפילוסופיה של החינוך ופילוסופיה של המוסר במכללת לוינסקי לחינוך, מתרגם כתבים של היידגר ופרויד, פגש את עמיר פריימן ויעל טריידל, מנהלי מרכז EnlightenNext בישראל, לשיחה על פילוסופיה ומדע.

 

אדם: אם אנחנו מדברים על הרעיון של אבולוציה של התודעה, בהקשר המערבי המודרני, אפשר להתחיל עם דקארט ולסיים עם הגל. והסיבה לכך היא שבעצם לפני דקארט אין תודעה. זה נשמע אולי מוזר, אבל תבינו – בדרך כלל, כשאנחנו מגלים איזשהו יש חדש, אנחנו מניחים שהוא כבר תמיד היה קיים. אבל דקארט לא גילה איזה יש חדש. התודעה היא לא כמו גרביטציה, היא לא ישות פיזיקלית אלא היא שינוי מהפכני יסודי מאוד בצורת החשיבה שלנו, בצורת הדיבור שלנו.

 

אחרי דקארט אי אפשר לדבר כמו שדיברנו קודם. אף כי השפה של דקארט רחוקה מאתנו, בני המאה ה-21, הוא מספיק קרוב אלינו בנקודה הכי מרכזית – בעובדה שאנחנו תופסים את עצמנו כסובייקטים, כסוביקטים בעלי תודעה. אפשר לראות בכך את המהפכה הבסיסית ביותר שדקארט חולל – ההסתכלות על היחס בין האדם לסובב אותו כיחס של סוביקט מול אוביקט. במילים אחרות, פתאום האדם מסתכל על הדבר שממולו ומתייחס אליו כאל עצם שאפשר לעשות לו אוביקטיביזציה. והמהפכה הכי גדולה שהוא חולל, שאנחנו עדיין סובלים ממנה, היא ההפרדה בין גוף ונפש, בין המכונה המיכנית-הגופנית למכונה הסוביקטיבית-הנפשית – שתי המהפכות כמובן קשורות זו בזו.

 

אז ברור לגמרי שאם מדברים על אבולוציה של תודעה אז אנחנו מדברים בעצם על משהו שהתחיל בצורה הזו עם דקארט.

 

עמיר: אז האם אתה אומר שאי אפשר בעצם לומר שהייתה תודעה לפני שדקארט המציא אותה?

 

אדם: כן – אבל זה נכון לא רק לגבי דקארט, אלא גם לגבי כל מי שמחולל מהפכה פילוסופית, מושגית, במחשבה, בשפה. קח למשל את פרויד – פרויד לא גילה שיש לנו לא-מודע, הוא המציא את הלא-מודע, כלומר הוא המציא אונטולוגיה חדשה לנפש. ואחרי שפרויד המציא את הלא-מודע אנחנו כבר לא יכולים לחשוב על הנפש בלי הלא-מודע. כהוגה מודרני, בעקבות דקארט, הגל וניטשה, פרויד היה מודע לכך שהוא לא יכול היה להמציא את הפסיכואנליזה אלא ברגע שהוא המציא אותה – שאי-אפשר היה להמציא את הפסיכואנליזה לפני המהפכות במחשבה שחוללו ההוגים האלה.

 

ואם אי-אפשר היה להמציא את הפסיכואנליזה קודם זה אומר שגם אי-אפשר היה לגלות את הלא-מודע קודם. אז במובן זה הלא-מודע הוא לא דבר שהיה קיים מאז ומתמיד, אלא פרויד ממציא אותו ואז הוא מפרש את התרבות, את התפתחותה של התרבות, לאור השפעות הלא-מודע כפי שכבר פעלו מתמיד.

 

יעל: אני רוצה לנסות להבין משהו – זה לא שהלא-מודע לא היה קיים, אלא שלא ניתן היה להגדיר אותו, לאפיין אותו, נכון?

 

אדם: לא! השאלה היא איך זה קורה שיש פתאום הקשבה חדשה, איך זה קורה שיש פתאום מישהו כמו דקארט, שלוקח אותנו למקום אחר לגמרי? מקום שלא היינו בו קודם, שבו לא הייתה לנו את השפה הזאת? אפשר לקחת כדוגמא את המושגים סובייקט ואובייקט. המילים סוביקטיביזציה ואוביקטיביזציה שדקארט משתמש בהן היו קיימות קודם, בלטינית, אבל במובן מסוים באופן הפוך. בלטינית של ימי הביניים, שדקארט מדבר אותה, ה"סובייקטום" הוא זה שמונח מתחת, שם בחוץ – הוא מקביל למושג העצם, הסובסטנצייה. כלומר – מהו העצם היסודי בעולם? זה האלוהים! מיהו שמונח מתחת לכל הדברים? זה האלוהים! אז הוא הסובייקטום העילאי, הנעלה ביותר. והמילה אובייקטום זו הפעולה שלנו – הדרך בה אנחנו לוקחים משהו מתוך הדבר ומכניסים אותו למחשבה שלנו.

 

עמיר: אז דקארט בעצם השתמש בשפה ישנה כדי לבטא רעיונות חדשים לגמרי?

 

אדם: כן, והשינוי במשמעות התרחש תוך כדי המהפכה. המהלך הבסיסי הידוע ביותר אצל דקארט, שהוא ה"קוגיטו ארגו סום" – אני חושב משמע אני קיים – מקפל את כל המחשבה פנימה אל תוך האני החושב, שהוא היסוד, הסובייקטום. דקארט שואל את עצמו – מהו הסובייקטום הוודאי ביותר? מהו הדבר שנמצא מתחת, שעליו אני יכול להשעין את כל הידע שלי? ודקארט הוא מהפכן מודרני במובן הזה, כי הוא מגלה שזה לא אלוהים. כלומר – המהלך שלו מהפכני כי לא אלוהים הוא שנותן לו את הוודאות, אלא יסוד שהוא גם ישותי וגם הכרתי, והוא וודאי והוא האמת המוחלטת, וממנו אפשר לבנות עכשיו את כל העולם.

 

עמיר: אני מבין שדקארט גילה את אלוהים באותה צורה, באמצעות חקר של התודעה הסובייקטיבית, שהביאה אותו למסקנה – "כיוון שיש בי תודעה לאינסופי ולנצחי, בהכרח התודעה הזו נובעת מאלוהים".

 

אדם: כן, נכון. כי ביחד עם ה"אני החושב" שלו הוא מגלה שהאני החושב הזה הוא סופי. ואז הוא מגלה שיש לו אידיאה של אלוהים, שהיא אידיאה אינסופית, והוא מבין שהוא לא יכול לייצר אידיאה כזו ממקום סופי, ומסיק שלפיכך אלוהים חייב להיות קיים. אם יש אידיאה כזאת היא חייבת לבוא מהאלוהים עצמו ולא ממני, התודעה הסופית.

 

עמיר: זו מהפכה אמיתית, כי אני חושב שעד אז ההוכחה לקיום האלוהים היתה חיצונית, ההוכחה הייתה קיום הבריאה, ומה שאתה מתאר הוא שדקארט התבונן לתוך ההכרה עצמה ואמר שכיוון שיש אלמנט בהכרה שלי שהוא אינסופי, בהכרח זה מעיד על קיום של ישות אינסופית, שהיא אלוהים.

 

אדם: זו המדיטציה השלישית של דקארט. המדיטציה הראשונה היא הספק, המדיטציה השנייה היא הפיתוח של הקוגיטו, האני החושב, והמדיטציה השלישית היא הנסיון לצאת החוצה ולראות מה עוד קיים באופן אובייקטיבי.

 

עמיר: האם דקארט היה מודע לכך שהוא מחולל מהפכה?

 

אדם: הוא בהחלט היה מודע לכך. הוא התעורר בוקר אחד ואמר – אני הולך לעשות מהפכה. גם כל הרטוריקה שלו היא כזו. כל מה שעשו קודם לא רלוונטי. לא רוצה לקרוא יותר, או לצטט. כל שבא קודם כאילו לא קיים. אני בא מתוך "האור הטבעי" שלי, שכל אחד נולד אתו, ומתוך זה אני מחולל את המהפכה. הוא חשב שהמהפכה היא חד פעמית ולנצח. הוא חשב שבאמצעות האור הטבעי שלו הוא גילה מהי התבונה החושבת וגילה שהיא קשורה לאלוהים. והוא חשב שכל היסודות של המטאפיזיקה של העולם והמחשבה, והפיזיקה ומדע הנפש, שהכל יתגלה ויושלם תוך דור אחד או שניים.

 

יעל: כל סודות העולם יתגלו.

 

אדם: כן. הוא בונה את העולם מתוך מחשבה, מתוך התבונה. כל פעם שהוא נתקל בניסוי שמפריך את התבונה, את התבונה האלוהית שעולה במוחו, מבחינתו הניסוי טועה. הוא בונה את כל הפיזיקה שלו כך שהתבונה צודקת, ואם הניסוי לא מתאים אז הניסוי טועה. אתם מבינים, קשה לנו להבין את זה כי אנחנו כל כך משועבדים לרעיון שהאמת היא שם בחוץ, אנחנו בונים מאיץ חלקיקים בעשרה מיליארד דולאר כי אנחנו כל כך מאמינים שמה שנמצא שם זו האמת האולטימטיבית, לא איזה רעיון שיצוץ פתאום במחשבה של איזה הוזה קוואנטי.

 

עמיר: הוא התכוון ברצינות לכך שההכרה קודמת למציאות האובייקטיבית.

 

אדם: כן. הוא גילה שיטה שהיא ברורה ומובחנת, האור הטבעי. אם יש ניסוי שלא מסתדר איתה אז השיטה "מתקנת" את הניסוי, ולא הניסוי את השיטה. וגם אם יש מושגים עמומים, אם נמשיך לעבוד נוכל לבנות מכאניקה שתהיה רציונלית לחלוטין, וכל העמימות תעלם. היה לו בטחון מוחלט בכך.

 

בכתבה הבאה בסדרה: דיון בנושא משנתו של הגל ועיצוב התודעה האנושית

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים