שתף קטע נבחר

  • מרושתים
 

יוצרים ברשת רוצים קרדיט, לא כסף

גל חדש של יצירה עצמאית בטקסטים, אודיו ווידאו שוטף את הרשת. תור הזהב הזה לא מונע בגלל תמריצים כספיים. הניסיון המוצלח של YouTube ודומיו מלמד את בעלי האתרים: צריך להשקיע בכלים לשיתוף תכנים, לא רווחים

גל של תכנים מקוריים שוטף את הבלוגים, אתרי הווידאו הפודקאסטים והפורומים. יצירתיות מרתקת ומלהיבה מאפיינת את הטקסטים, האנימציה, השירה ומיצגי הווידאו. בחלק מהמקרים מדובר ביצירתיות של בודדים ובאחרים זו יצירה קבוצתית. יצירתיות מקור לצד יצירה הנגזרת וממזגת בין קטעי יצירות קיימות (Mash Up ,Video DJ). זו פריחה אינטלקטואלית ותרבותית הממציאה ז'אנרים אמנותיים חדשים. רנסנס דיגיטלי.

 

מבקרי תרבות ממהרים לבטל את חשיבותה של יצירתיות זו ושותפים להם פרסומאים שמצד אחד מחבקים את היצירתיות ובד בבד מלגלגים עליה. הם מציגים בפנינו את אורן פדלון ובלנדר הכפכפים שיצר כמייצג הז'אנר ואת יומנה של הפק'צה בת ה-12 כמבטא היצירתיות הדיגיטלית.

 

יצירה מקורית בעלת חשיבות חברתית

אולם, היצירה המקורית ברשת היא בעלת חשיבות חברתית ותרבותית מהמעלה הראשונה. הרשת מציעה קולות אותנטיים, חדשים ומקוריים. היא פותחת ערוץ ביטוי לשכבות, מגזרי אוכלוסיה וקבוצות גיל שלא נשמעו קודם.

 

היא מאפשרת לבחון תבניות יצירה מקובלות ולהציע להן חלופה. היא אינה מקובעת במסגרות של סגנון מקובל ורייטינג ואינה כפופה לשיקולים מסחריים (נסו ליצור סדרת טלוויזיה שאינה מתיישרת עם "המסר" של המפרסם הסמוי בסדרה) . היצירה ברשת מרשה לעצמה להיות נוקבת, אמיתית, מגוונת, רגשית – כמו שאנחנו; לא כמו הדמות הפלסטית שהוליווד יצרה בשבילנו.

 

היצירתית החדשה סוחפת את הגולשים. צרכני התרבות שצמאים היו לריגוש חדש וליצירה אמיתית ומקורית שוטפים בהמוניהם את אתרי שיתוף הוידיאו והבלוגים.

 

היוצרים לא מתלהבים מתמריצים כספיים

בסביבה זו מתחרים להם בעלי קהילות הוידיאו, תשתיות הבלוגים והפורומים על היוצרים המקוריים, הסוחפים והפופולריים ביותר. אבל איך מפתים אותם להפיץ את יצירתם דווקא באתר שלך? איך מתמרצים ומעודדים יוצרים דיגיטליים?

 

בהיעדר רעיון אחר מיהרו בעלי האתרים והתשתיות לפנות לתבנית הישנה והמוכרת: תמריץ כלכלי. אתרי הבלוגים החלו מציעים תשלום לבלוגרים פופולריים וקהילות הוודיאו החלו מאמצות מודל של שיתוף ברווחים עם היוצרים. והנה זה פלא: היוצרים הדיגיטליים אינם נוהרים אחרי מציעי הממון ולא נדמה כי התמלוגים המחכים להם בשערי אתרים שונים משפיעים על פעילותם. הכיצד? האם לא לימדו אותנו לחשוב שיוצר מתומרץ על-ידי תמלוגים עתידיים צפויים?

 

שיקולים לא מסחריים ממריצים יצירה

נדמה שהרשת מוכיחה טוב מכל את שחוקרי תרבות וזכויות יוצרים עומדים עליו זה מכבר. התשתית הרעיונית של דיני זכויות היוצרים שכורכת את תהליך היצירה עם תמריץ כלכלי אינה הולמת את מרבית היצירתיות האנושית. תהליך היצירה וההחלטה של היוצר באיזה דרך להציגה ולהשמיעה מונעים מעיקרם על די שיקולים לא מסחריים.

 

אז מה באמת מניע את היוצרים? מה השיקול המכריע בעבורם היכן להפיץ את יצירתם? תשובות לכך ניתנו לאחרונה במסגרת סקרים שנערכו עם יוצרים דיגיטליים. בכנס Digital Hollywood שנערך בסנטה מוניקה בשבוע שעבר, עמד Jason Calacanis, מייסד Weblogs שנרכשה על-ידי AOL, על תוצאות סקר שכזה.

 

מסתבר כי מרבית היוצרים ברשת מעדיפים הכרה כיוצרים (Recognition), ייחוס היצירה אליהם (Attribution) ושיוך לקהילה יוצרת (Affiliation) על פני תגמול כלכלי (compensation). ליוצר חשובה ההכרה החברתית, תחושת הקהילה היוצרת והקשר עם יוצרים אחרים עמם הוא מזדהה או מעורב – כל אלה חשובים לו הרבה יותר מנתח זעום ברווחים.

 

תהליך היצירה הוא תהליך של חשיפה ושיתופיות. בכל אלה חשוב ליוצר להיחשף באופן שבו הוא חש בנוח ובמסגרת החברתית והקבוצתית המשמעותית בעבורו.

 

יוצרים רוצים לשתף

מרבית היוצרים הדיגיטליים לא היו מוטרדים כלל מהסוגיה שמרבית עורכי הדין בזכויות יוצרים עוסקים בה: כיצד אני מבטיח כי אפוצה על כל השמעה, הקראה או הסרטה של יצירתי וכי אחרים לא יעשו בה שימוש? להפך! יוצרים - כאשר שואלים אותם ולא את עורכי דינם - נוטים לבכר שימוש נרחב ככל שניתן ביצירתם במסגרת יצירתיות של אחרים.

 

הם משתוקקים להתייחסות ליצירתם, דיון עמה, גזירה ממנה והטמעתה במסגרת יצירתיות עוקבת. הם מציעים את יצירתם ככלי שיח (conversation tool) במסגרת קהילת הייחוס שלהם וכמהים לדיאלוג שיתפתח ביחס אליה ותוך שימוש בה. הם קלים מאוד בשיתוף ביצירתם, אך קנאים מאוד להכרה בהם ולייחוס היצירה אליהם.

 

מה כל זה צריך ללמד את בעלי האתרים ותשתיות האינטרנט? אם אתם מעוניינים לעודד יוצרים ליצור דווקא אצלכם ולשתף ביצירתכם על-גבי הפלטפורמה שלכם, הציעו ליוצרים את הכלים שחשובים להם באמת. השקיעו פחות מאמץ במודלים כלכליים לנוסחת הקסם לשיתוף ברווחים והקדישו יותר מחשבה כיצד ליצור סביבה שמקנה ליוצר תחושת הכרה והערכה ומאפשרת לו לשתף את יצירתו ולשייכה למסגרת קהילתית החשובה לו.

 

ואכן, אתרים רבים ברשת ממהרים להטמיע את המסר. קהילות וידאו מעמידות ליוצרים תשתית לפיתוח עמודים אישיים במסגרתם מתאפשרת להם הכרה בפועלם הייחודי ומפתחות כלים אשר מקשרים את היצירה עם היוצר, ללא תלות במקום או בדרך בה היא מוצגת (אם תרצו, רשימת קרדיטים דיגיטלית).

 

האתרים מעמידים לרשות היוצרים כלים ליצור קהילת יוצרים או קבוצת יצירה אשר היוצרים בוחרים להשתייך אליה ומעניקים את הבחירה והשליטה לקבוצות היוצרים כיצד לנהל את פעילותם. האתרים המתפתחים ביותר הם אלה המעמידים לרשות הקהילה את הכלים לדיאלוג, לשיתוף ציבורי ופרטי ביצירות, לקישור הדדי ולשיח בין יוצרים.

 

צעדים אלה ואחרים מבשרים עדנה ליוצר הדיגיטלי. כשם שבסרט הנפלא "אביבה אהובתי" מגיע הצופה להכרה כי לאביבה חשובה יותר ההכרה בהיותה סופרת ויוצרת מאשר תמלוגי השתיקה המוצעים לה, כך ראוי שנתחיל לחשוב גם על היוצרים במרחבי הרשת.

 

מרושתים: לבלוג המלא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר נמרוד קוזלובסקי. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים